Suurimmat fisunne! ))(///^)> "rapalo"----

Toisella keikalla (vaimo jälleen osallisena asiaan) sain taas koukun peukaloon, mutta silloin ketutti sääskiparvet ja muu niin että pystyin halkasemaan peukalon päätä sen verran filetillä että koukku tuli ulos.

Nämä Rambo-jutut on parhaita. :lol2:

Itselläni on aina niin uskomattoman huono tuuri kalassa, että vaikka olisi maailman parhaat vehkeet ja maailman paras kalapaikka, niin edes seurassani olevat maailman parhaat kalastajatkaan eivät saisi sintin sinttiä. Jokin kalattomuuden aura minua seuraa ja se vaikuttaa jopa kanssakalastajiin.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Yli 10kg haukia kymmenkunta isoin 14,600. Kaikki nämä kesämökin läheisyydestä. Tällä hetkelläkin erä-lehden 10 kerhossa muutama minun saama hauki. Kesämökkimme sijaitsee vilppulassa, joka on tunnettu suurista hauista.

happo sanoi:
Yli 10kg haukia kymmenkunta isoin 14,600. Kaikki nämä kesämökin läheisyydestä. Tällä hetkelläkin erä-lehden 10 kerhossa muutama minun saama hauki. Kesämökkimme sijaitsee vilppulassa, joka on tunnettu suurista hauista.

:jahas: Hieno paikka kesämökille, ei voi muuta sanoa.
Toivottavasti uitte siellä alasti ja haukimammat luulevat pieniä viepltäviä pilejänne rapala mini fat-rapeiksi ja nappaavat kiinni.

Vilppulan paloselkä? ERÄ:ssähän mainittiin, että sen suurhaukikanta on vähenemään päin...

Nyt kyllä vituttaa. Jotkut ei saa koskaan yli 5-kiloisia ja jotkut vetelevät tylsistymiseen asti 10 kiloisia... *murtuu*

Läheinen aihe...

4 Tenon soutureissua on tullut tehtyä, tosin ilman tulosta toistaiseksi. Meidän tenonporukka on saanut näillä reissuilla missä olen ollut mukana: 11kg merilohi, 15 kg merilohi, 13,5 merilohi, meidän perheeseen sattuneista suurin taitaa olla isän saama 6 kg merilohi(oli muuten eka kala jonka väsytti tenolla). Itse en ole ollut kertaakaan edes näkemässä veneessä kun on saatu lohi ( moltteja lukuunottamatta), aina oon ollu nukkumisvuorossa mökissä. :itku:

Isoin kala mitä oon saanu taitaa olla 2-3 kg hauki. En muista ihan tarkalleen. Viime kesänä taisin 3 haukee saada uistelusreissuilla. Tulipahan tutun kanssa osallistuttua yhteen vetouistelukisaankin. Tavoite olis saaha tenolla kalatili auki ens kesänä. :D Kireitä siimoja Pakkislaisille! :kippis1:

Himottaisi kyllä nuo Teno-joet, mutta hinta on hirmuinen ja pitää tietää paljon asiaa. Ja jos ei tiedä, rahaamenee vielä enemmän.

Kisskiss, nuku vähemmän :)

-Marchi- sanoi:
:jahas: Hieno paikka kesämökille, ei voi muuta sanoa.
Toivottavasti uitte siellä alasti ja haukimammat luulevat pieniä viepltäviä pilejänne rapala mini fat-rapeiksi ja nappaavat kiinni.

Vilppulan paloselkä? ERÄ:ssähän mainittiin, että sen suurhaukikanta on vähenemään päin...

Nyt kyllä vituttaa. Jotkut ei saa koskaan yli 5-kiloisia ja jotkut vetelevät tylsistymiseen asti 10 kiloisia... *murtuu*

Kesämökkimme on vilppulan kotaselällä. Siellä kalastuspaine ei ole ollut läheskään yhtäsuuri kuin paloselällä. Meidän suku omistaa kahden kosken välissä olevan väliveden, josta lähes kaikki saamamme suurhauet ovat. Paikassa on kalastuskielto, muilla paitsi mäntän perhokerholla ja meidän suvulla.

Hyvä threadi.

Hieman alle kympin haukia on tullut paljon, mutta kertaakaan ei ole vielä kymppi mennyt rikki. Pääsyynä se että olen etupäässä pienillä järvillä ja joella kalastanut.

Ahven ennätys 900 g.

Harjuksia kilon pintaan useita.

Kuha n. kolme kiloa.

Taimen myös n. kolme kiloa.

Isoa lohta en ole saanut, pieniä ties kuinka monta.

Ei kummosia saaliita vaikka kalastupäiviä on vuodessa parhaimmillaan kertynyt kolmatta sataa. Saaliiden koko riippuu niin valtavasti siitä missä kalastelee. Jokatapauksessa todella hienoja hetkiä olen kalastuksen parissa viettänyt.

-Marchi- sanoi:
Himottaisi kyllä nuo Teno-joet, mutta hinta on hirmuinen ja pitää tietää paljon asiaa. Ja jos ei tiedä, rahaamenee vielä enemmän.

Kisskiss, nuku vähemmän :)

Tornionjoki on lähes ilmainen kalastupaikka. Kalastuspaine on olematon ja lupien kanssa ei tartte pelata juuri ollenkaan. Suosittelen.

happo sanoi:
Kesämökkimme on vilppulan kotaselällä. Siellä kalastuspaine ei ole ollut läheskään yhtäsuuri kuin paloselällä. Meidän suku omistaa kahden kosken välissä olevan väliveden, josta lähes kaikki saamamme suurhauet ovat. Paikassa on kalastuskielto, muilla paitsi mäntän perhokerholla ja meidän suvulla.

Et voi olla tosissas. Toi on ihan järkyttävää.

En tykkää siusta yhtään. Tyypeillä joku oma pikku allas täynnä mammahaukia.

Jyväbroileri sanoi:
Tornionjoki on lähes ilmainen kalastupaikka. Kalastuspaine on olematon ja lupien kanssa ei tartte pelata juuri ollenkaan. Suosittelen.

Kalaakin varmaan vähemmän? Ja tämäki perkeleen puuduttavan ajomatkan päässä... Itse tässä Vuoksen lähellä asustelen, muttei oikein huvita siinä kalastella mtn pullataimenia. Ja kaikki ne taimenetkin ongitaan pois istutuksen myötä :D

-Marchi- sanoi:
Kalaakin varmaan vähemmän? Ja tämäki perkeleen puuduttavan ajomatkan päässä...

Kalaakin voinee olla vähemmän, mutta suurempi syy saaliiden vähyyteen on kalastajien vähyys. Paikat tunteva kalastaja saa melkoisia saaliita Tornionjoellakin. Tenolla on joka notkelmassa vispaamassa kymmeniä kalastajia, Tornionjoella ei paikallisten lisäksi näy kalastajia juuri ollenkaan. Tornionjoella on tärkeää kalastaa lohta koskien alapuolelta ja niiden puolivälistä. Muista kohdista lohen syönti on melko olematonta.

Onhan Tornioonkin matkaa eteläsuomesta, mutta suurinpiirtein vain puolet siitä mitä Tenolle.

Mukava lukea näitä kalajuttuja, tulee oma lapsuus mieleen (2v sitten).
Suurin kala on 3,5kilonen hauki joka miun umpikelaan tarttui kun uisteltiin papan kanssa. Tuntuhan se helvetin isolta se kala, kun ite oli silloin 9v :D
Heti seuraavana aamuna 3kilonen hauki jälleen uistelemalla. Tämän kalanhan pappa nosti kitusista ylös ja veri lensi. Ei muuten ollut hauen veriä :worship:

Arvokkain kala on varmaan tenolta uistelemalla saatu pari kilonen lohi.

Ikimuistoisin kalareissu on kuitenkin, kun lapinsukulaiset veivät minut kalastamaan harreja jonnekkin korpeen. Aluksi tuskailin, kun perkele on liian vähän painoa siiman päässä, heitto ei lennä. Sanoivat että kohta se on ihan sama miten lentää, kun kalaa tulee. Noh, siiman päässä tais olla uistin painona, 3pikkuperhoa ja joku kelluke. Jossain vaiheessa sitten alkoi tulemaan kalaa niin että oma ylivoima vei mielenkiinnon kalastamisesta. Ei ollut mitenkään ihme, että jos yhdellä heitolla sai 4 harria. Yrittivät sitä kohoakin syödä, mutta ei siinä ollu koukkua. Käsittämättömintä oli kun serkun kaveri roikotti vavan päästä jotain lippaa, ja käytti lippaa vedessä jotain sekunnin verran ja siihen joku saatanan tyhmä kala kerkes jo tarttua. Ei se kyllä ihan normaali reissu tainnut olla, kun itekkin ihmettelivät että mikä helvetti näitä kaloja vaivaa.

Noh tiedäthän, saamamies.

Jospa joskus naistenkin kanssa tärppäis, joskus.... :itku:

6,7 kg hauki uistimella, 100 cm eli laiha kudun jälkeinen fisu.
3,0 kg järvitaimen perholla, ei istutuskala, vaan aito villikala. :)

Melkoisia vonkaleita on porukka saanut! :worship:

Meillä ei ole ollut koskaan tapana kuljettaa vaakaa kalareissuilla, joten arvioimiseksi menee, mutta kesällä 2003 allekirjoittanut saalisti Hetan seutuvilta pienestä, pienestä joesta kaksi ~ 1200 g harjusta, pituudeltaan ~50 cm molemmat. Molemmat iskivät muistaakseni vieläpä samaan uistimeen (eri päivinä tosin): pieneen, punapilkkuiseen (vai musta- ? jompikumpi, ei voi muistaa enää), kuparinväriseen Meppsin lippaan. Ja ilme oli :)

Haukiahan nyt on kiskottu ylös silloin jos tällöinkin, isojakin, mutta vain jalokalat lasketaan ofkoos ;)

Gillyanne sanoi:
Meillä ei ole ollut koskaan tapana kuljettaa vaakaa kalareissuilla, joten arvioimiseksi menee, mutta kesällä 2003 allekirjoittanut saalisti Hetan seutuvilta pienestä, pienestä joesta kaksi ~ 1200 g harjusta, pituudeltaan ~50 cm molemmat. Molemmat iskivät muistaakseni vieläpä samaan uistimeen (eri päivinä tosin): pieneen, punapilkkuiseen (vai musta- ? jompikumpi, ei voi muistaa enää), kuparinväriseen Meppsin lippaan. Ja ilme oli :)
:itku: Mä voisin antaa alahampaani sekä muutaman ylähampaan, jos pääsisin tollasille vesille..eppaa, jotkut metsästää koko elämänsä sitä maagista kilon harjusta, ja sitten sinä, vedät KAKSI samana kesänä. Olenko kateellinen? OLEN!

ps. Aikamoisia pullukoita on ollut..varmasti mahtavia purje-eviä.

Oi jospa semmoisen 30-kiloisen koukkunokan saisin.. Tai 20-kiloisen mammahauen...

Pikku poikana tuli käytyä usein kalassa Keski-Suomessa Joutsan Viherinkoskella kesälomilla. Koski on aika lyhyt pätkä (n. 100 m) Suonteen ja Viherin järvien välissä, ja ainakin tuohon aikaan kalastajia oli turhan paljon pienellä alueella.

Eräänä heinäkuisena kesäyönä heiteltiin virvelillä serkkupojan kanssa. Vesi oli aivan liian lämmintä, ja kukaan ei ollut saanut kalaa pitkään aikaan. Eivät edes kokeneemmat perhomiehet, joilla oli edes teoriassa paremmat mahdollisuudet saada lohikalaa. Taimenet kun ovat keskikesällä enemmän hyönteisravinnon perään.

Menin sitten itse heittelemään maantisillan alle, jossa oli syvempää vettä, niin kohta tärppäsi. Taitoa minulla ei juuri ollut, mutta silti ihmeen kaupalla, aivan liian lyhyen väsytyksen (=suora sisäänkelaus) jälkeen saatiin serkun kanssa hinattua rannalle 2,5 kilon järvitaimen.

Taimen oli tarttunut vaapun koukkuun kiinni silmäkuopasta, siksi se ei päässyt irti, vaikka käytin "hieman" liikaa voimaa kalan väsyttämisessä. :lol2:

Edelleen komein saamani kala, vaikka aikaa on kulunut reilusti yli toistakymmentä vuotta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom