Suurimmat fisunne! ))(///^)> "rapalo"----

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kai joku 10cm pitkä ahven mato-onkella laiturilla istuessa! Ja katiskasta sain kerran oravan jolla oli sukellus vermeet: snorkkeli ja happipullo.

500G Painava ruuttana on suurin kala minkä olen katiskalla saanu. Virvelillä voin 400g hauki.Että eipä mitään kummosta saalista.Mutta ongella on kesällä hyvässä seurassa mukava kalastaa. Muutaman oluen kera :)

Joo no paras fisu mulla taitaa olla 4.4kg kuha. Enkka parani kertaheitolla melkein 4 kiloa. Sen jälkeen noita kuhia on tullut useita 2-3.5kg pintaan, mutta enään tommosta mörköä. Ja järveltä noita tulee. Uittaa vaan tommosta 15cm vaappua.

Hauska ja sydäntä lähellä oleva aihe...

Upein haaviin asti saatu kala taitaa olla 5,1-kiloinen kuhankörmy. Hieno heinäkuinen ilta, tyyni järvenselkä ja PAM! Vettä alla n. 20 metriä ja vieheenä Räsäsen helmi-seiska. Välineinä kevyt avokelasetti, joten veneen vieressä oli ihan kiva taistelukin, ennenkuin kala oli veneen pohjalla.

Haukia on tullut myös kuritettua, mutta 10-kerhoon oikeuttavaa fisua en ole saanut koukkuun. Pari vuotta sitten oli lähellä kun kesken elokuisen kuhanuistelun pamahti Rapalan pieneen Fat-Rapiin oikein kunnolla. Huikea väsytystaistelu, ja tietysti täysin alamittainen haavi. Lopulta sain nostettua atraimella laidan paremmalle puolelle tasan 9-kiloisen luupään. Pituutta 112 cm, joten kymppikerhon eväät oli olemassa. Harmi kyllä kala oli ollut ilmeisesti kisadieetillä.

UL-välineillä olen taltuttanut mm. neljäkiloisen hauen, 2-kiloisen kirjolohen ja 1,5 kiloisen jigikuhan.

Kalastus on hieno harrastus, kun on kotiasiatkin kunnossa! :D

Nyt on aika aloittaa itsekkin pakkispostailu kun kalamiehiä kerran ollaan...
Suurin rannalle saatu hauki on 7,3 kiloinen laiheliini, joka iski kiinni laiturilta koeheittoja nakellessa. Tarkoitus oli lähteä vetämään uistinta veneellä mutta se homma jäi. Aikansa väsyteltyä kala saatiin laiturin viereen, mutta millä kala ylös, kun joen rantatörmä oli tosi jyrkkä? No, ei muuta kuin jouksuta kaverilla mökiltä sorkkarauta ja käytä sitä sitten nostokoukkuna :D Kalalla oli muuten pituutta 117cm ja kala oli tosi laihassa kunnossa heinäkuun helteitten aikaan. Seuraavana päiväna sitten tuli vetämällä yli kuuskiloinen hauki ja nyt oli nostovälineenä käytössä järeä atrain.
Lappireissuja tulee tehtyä parit vuodessa ja suurimmat kalat sieltä on kilonen harri ja saman kokonen tammukka. On muuten eriluokan taistelijoita noi, kuin istutetut kirjolohet.
:kuvia:
http://www.turtsi.com/kalareissu04/jarinjohka/kilon_harri2JPG.jpg
http://www.turtsi.com/kalareissu04/jarinjohka/rautu.JPG
http://www.turtsi.com/kalareissu04/pulsujoki/komee_taimen.JPG

Tosimiehet kalastaa katiskalla! Suurin hauki on ollut muistaakseni siinä kolmen kilon paikkeilla. Sylipainiksihan se menee soutuveneen pohjalla kun sellainen köriläs alkaa tekemään vastarintaa. :)

Nyt löytyi mieleinen aihe. :) Suurin fisu tällä hetkellä on 13.8kg:n lohi Kymijoesta, samasta purosta useampi +10kg:n lohi noussu.. Suurin taimen 5.8kg ja siika painoi 2,2kg. Ei mitään jättiläisiä mutta harrastuksena mitä paras. Virvelikalastus joessa.. :rock:

TTuovi sanoi:
Joo no paras fisu mulla taitaa olla 4.4kg kuha. Enkka parani kertaheitolla melkein 4 kiloa. Sen jälkeen noita kuhia on tullut useita 2-3.5kg pintaan, mutta enään tommosta mörköä. Ja järveltä noita tulee. Uittaa vaan tommosta 15cm vaappua.

Järveltäpä hyvinkin niin... Kuha tekeekin oikeastaan poikkeuksen: Suurimmat kuhat tulevat järvistä... Vain aniharvoin tulee mereltä yli 2 kiloista kuhaa...

Merellä määrä korvaa laadun... Viime alkukesästä parhaimman kuhasesongin aikoihin Mynälahdelta vedettiin kaverin kanssa päivän aikana noin 150 kuhaa, joista vain noin kolmasosa oli mitallisia (yli 37cm)... Jigillä otettiin jokaikinen tuolla(kin) reissulla, joten sai siinä kiskoa... Eikä ollut ainoa reissu todellakaan, vieläkin on pakastimessa kuhafileita varmaan kymmen viiden filetin pussukkaa...

Pointti oli siis, että kyllä myös Etelä-Suomen järviltä saa kalaa, kunhan tietää mitä ja miten kalastelee... Taitaa vetohommat olla parempia kuhalle järvillä, itsellä ei järvistä niin kokemuksia ole, että voisin alkaa neuvomaan...

Itellä mennyt isojen kanssa tosi surkeasti n.22 vuoden yrittämisestä huolimatta. Viimeistään siiman katkeaminen on pitänyt meikäläisen jatkuvasti poissa kymppikerhosta ;)

Vaimo sen sijaan hallitsee kalahommat meikäläistä paremmin. (tosin mun opettamana) ;)

Tämmöisiä sillä sattui koukkuun kaksikin kappaletta -peräkkäisillä mökkireissuilla :D

Liitteet

• fisu.JPG
    fisu.JPG
    60,4 KB · Katsottu: 908
Ahvena sanoi:
No kun se mokoma oli suupielestä kiinni, niin en mie siinä älynny että ois ottanu hauen toiselta puolen kitusista kiinni.QUOTE]

Älä välitä, en mä ois uskaltanut siinä tilanteessa tehdä sen kalan nostamiseksi yhtään mittään :D Sen kokoisia on noi 10 kilon lötköt...

onhan noita vetouistelu kisoja tullut kierreltyä isolatedin kanssa <3 jo noin 8v asti.ERÄ lehden listoillekkin päästy pari kertaa!!
hauki 8.5kg
ahven 1.36kg
kuha 5.51kg

Oudoimpia saaliita ovat ainakin sukkahousut, pari salakalastajien verkkoa yms...

Itsekin mielelläni vetouistelisi enemmänkin jne. Mutta jos ei ole kalatoveria, niin ei voi oikein mittään. Nykynuoria ei tuppaa tuo kalastus kiinnostamaan, muutakuin ryyppäyksen merkeissä...

-Marchi- sanoi:
Ahvena sanoi:
No kun se mokoma oli suupielestä kiinni, niin en mie siinä älynny että ois ottanu hauen toiselta puolen kitusista kiinni.QUOTE]

Kyllä meinasi toivo hyytyä kun nostin reilu 5-kilosta puoliväsyä haukea sotkuisesta haavista kun ison bomberin toinen pää oli hauen kitusissa kiinni ja keskikoukku tappiin asti peukalon tyven lihassa... siinä tarvittiin sitten tosimiestä irrottelemaan sitä koukkua. Onneksi oli käsi sen verran kohmeessa että sain sen koukun irti siinä veneessä. Oli sen verran syvällä etten saanut käänettyä sitä ees läpi, joten käsihän turposikin ihan sopivasti.

...vieläkin puistatuttaa oikein kun ajattelen tuollaista soppakokoista haukea samassa uistimessa kun mun käsi :itku:

Suurimmat kalat jotka olen saanut 3,5 kg kuha ja 5,0 kg hauki.
Molemmat kalat on saatu omatekoisilla vaapuilla. Muutenkin kalastan omatekoisilla vaapuilla, jotka ovat mielestäni paljon parempia kun jotkut rapalat.

teippari sanoi:
Suurimmat kalat jotka olen saanut 3,5 kg kuha ja 5,0 kg hauki.
Molemmat kalat on saatu omatekoisilla vaapuilla. Muutenkin kalastan omatekoisilla vaapuilla, jotka ovat mielestäni paljon parempia kun jotkut rapalat.

Serkkupoika on artesaani tms. ja väsäilee kaikenlaisia vaappuja, senior-kopioista lähtien. Itsekin olen joskus tuota koittanut. Ainut ongelma niissä on vaan ollut se kestälyyspuoli. Myös harva oma kuva on uinut virrassa yhtä hyvin kun nuo kaupan kuvat... :(

huumor sanoi:
eihän toi nyt enää mikään laiha oo..
No sviddu.Sain kerran 90cm patukan ja se paino melki saman,hiukka päälle 7kg.Se olikin sit lihava kaveri ku siihen menin vertaileen...

[/QUOTE]
siinä tarvittiin sitten tosimiestä irrottelemaan sitä koukkua. Onneksi oli käsi sen verran kohmeessa että sain sen koukun irti siinä veneessä. Oli sen verran syvällä etten saanut käänettyä sitä ees läpi, joten käsihän turposikin ihan sopivasti.

...vieläkin puistatuttaa oikein kun ajattelen tuollaista soppakokoista haukea samassa uistimessa kun mun käsi :itku:[/QUOTE]

Miten sie sait sen koukun irti? Toi tapaus pikkuhauen kans missä vaimo veti kaverina, koukku painu peukaloon syvälle kohtisuoraan sisään, ei halunnu tulla kuin hartiavoimin ulos. Mie yritin paikan päällä irrottaa vetämällä ja läpi työntämällä, mutta nahka oli sen verran sitkeetä että veny vaan muttei tullu läpi. Irrotin sitte uistimen koukusta, ja kun olitiin nousto kivikkoista jokea 2 tuntia ylävirtaan, en halunnu heti lähteä takasi. Siihen koukkuun oli muuten hyvä laittaa sätkä... Neljä tuntia meni että pääsin takisin mökille. Kaks tuntia yritin ite jos millä konstilla, mutta en saanu koukkua pois. Ehkä isompi koukku ois ollu helpompi vetää, tämä kun oli aika pieni kotkankynsimalli. Tulosuuntaan kun yritti repiä, niin se meinasi vetää koko sormen ontoksi. Lopulta soitin paikalliseen terveyskeskukseen että olisiko pulju vielä auki. Muuta kulkupeliä ei siihen hätään ollu kuin mummopyörä, ja matkaa 15km soratietä. Ja nukkumaanhan mie en halunnu ruveta sen koukun kans, ois vielä ollu ne kaks vapaata haaraa palleissa aamulla. :david: Arvauskeskuksessa täti oli yllättynyt kun pyörällä tulin. Ei sille voinu muuta sanoa ko sormessahan tuo on eikä jalassa. Lekurikaan ei saanu työnnettyä koukkua läpi, mutta puudutuksessa sen pystyi vetämään. Kaksin käsin se äijä veti ja mie pietin toisella käellä kättäni paikollaan etten lähe matkassa. Rahattomana kun olin liikenteessä, sain pummattua paikallisilta patuilta oluen esittämällä fakiiritempun, jossa käristin peukaloani sytkärillä. Mikäs siinä, kun puudutuskin oli...

Toisella keikalla (vaimo jälleen osallisena asiaan) sain taas koukun peukaloon, mutta silloin ketutti sääskiparvet ja muu niin että pystyin halkasemaan peukalon päätä sen verran filetillä että koukku tuli ulos.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom