Suuri Word, Excel & Access -thread

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jarhu
  • Aloitettu Aloitettu
Hei,

Kirjoitusohjeet määrittelevät marginaalit seuraavasti:

Marginaalit: Marginaalien tulee olla 3cm vasemmalla ja oikealla sekä ylhäällä ja alhaalla.

Eli tämä hoidetaan näin: sivun asetukset --> ylä, ala, vasen ja oikea 3,0 cm?

Kysyn, koska sain jotenkin söhlittyä gradun ulkoasun vituilleen, teksti oli liikaa oikeassa reunassa työn puoleen väliin asti (myös itse sivu oli leveämpi). Marginaalien asettaminen näytti tepsivän, haluaisin silti vielä varmistuksen, että olen oikeilla jäljillä?
Kyllä, säädät vaan marginaaleista vaihtoehdon custom, ja näppäilet sinne haluamasi arvot.

Edit: gradussa on paperin leveydeksi asetettu 21,59 cm, senhän pitäisi olla tasan 21 cm kuten A4:kin on?
A4 on 210x297. Valitse listalta A4 niin ei tarvitse itse arpoa, eri arkit kun löytyvät sieltä valmiina.

Molemmat hoituu siis page setupista, mitä se ikinä onkaan suomen kielisessä versiossa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
saako jotenkin excelissä että tulos pyöristyisi automaattisesti 2 desimaalin tarkuudeksi? nyt tule hirveetä litaniaa desimaaleja?
Solusta ominaisuudet (tai jotain sinnepäin). Valitse solu ja paina Ctrl+1. Pitäis ainakin toimia. Ja sitten sieltä solun tyypiksi numero ja desimaalit: 2.

Miten Excelissä saa otettua frekvenssit? Tiedän että on olemassa frekvenssi-funktio, mutta en kykene ymmärtämään miten se toimii.

Esimerkki: juoksupäiväkirjassa kukin lenkki on erillinen rivinsä. Yhteen sarakkeeseen on merkitty tieto siitä, millä lenkkareilla lenkki on juostu (1 / 2 / 3). Näiden frekvenssit pitäisi saada siis päivittymään kolmeen erilliseen soluun.

Miten Excelissä saa otettua frekvenssit? Tiedän että on olemassa frekvenssi-funktio, mutta en kykene ymmärtämään miten se toimii.

Esimerkki: juoksupäiväkirjassa kukin lenkki on erillinen rivinsä. Yhteen sarakkeeseen on merkitty tieto siitä, millä lenkkareilla lenkki on juostu (1 / 2 / 3). Näiden frekvenssit pitäisi saada siis päivittymään kolmeen erilliseen soluun.

Pitääkö sinun siis saada tietoon montako kertaa olet käyttänyt esim. lenkkareita 1? Vai kuinka monta kilometriä olet juossut milläkin lenkkarilla (1/2/3)?
Ensimmäiseen auttaisi laske.jos komento, toiseen summa.jos. Auttaako?

Pitääkö sinun siis saada tietoon montako kertaa olet käyttänyt esim. lenkkareita 1? Vai kuinka monta kilometriä olet juossut milläkin lenkkarilla (1/2/3)?
Ensimmäiseen auttaisi laske.jos komento, toiseen summa.jos. Auttaako?
Auttoi, kiitos! Toimii kuin junan vessa! Tuo jälkimmäinen vaihtoehto (SUMIF) on tässä tapauksessa hyödyllisempi, muotoilin itse asiassa kysymyksen ihan väärin, mutta onneksi osasit antaa oikean vastauksen väärään kysymykseen. :)

Exceliä on tullut kyllä käytettyä reilusti yli kymmenen vuotta, mutta noita ehdollisia funktioita en ole aiemmin huomannutkaan...

Auttoi, kiitos! Toimii kuin junan vessa! Tuo jälkimmäinen vaihtoehto (SUMIF) on tässä tapauksessa hyödyllisempi, muotoilin itse asiassa kysymyksen ihan väärin, mutta onneksi osasit antaa oikean vastauksen väärään kysymykseen. :)

Exceliä on tullut kyllä käytettyä reilusti yli kymmenen vuotta, mutta noita ehdollisia funktioita en ole aiemmin huomannutkaan...

Hyvä, jos auttoi. Excelillä pystyy kyllä tekemään, mitä ihmeellisempiä asioita, kun vaan aina löytäisi kuinka ne tehdään :) Itse olen opiskellut (ja opettanut) jonkun verran ohjelman käyttöä ja huomannut, että lähes kaikkiin kysymyksiin löytyy vastaus viimeistään mrexcel.com foorumilta.

Osaako joku auttaa seuraavan kanssa?

Minulla on excelissa lista A ja B. Lista A sisältää myös listan B tiedot. Miten pystyn poistamaan listasta A listan B tiedot?

Toivottavasti osasin selittää homman oikein...

Poistat listan B. A lista ei löydä enää listan B tietoja ja ne poistuvat? Tai toinen vaihtoehto, purat linkin listaan B.

1. Laitat kaikki samaan listaan (sarake C)
2. Sorttaat
3. Teet viereiseen sarakkeeseen kaavan, joka löytää peräkkäiset samat arvot, esim. d2, =if(or(c1=c2; d1="x"); "x"; ""). D1:seen x, jos c1 ja c2 on samoja, muuten tyhjä. D3 - Dn kopioit D2:n niin, että viittaukset päivittyvät oikein.
4. lukitset kaavasarakkeen arvot (copy - paste as values).
5. Sorttaat sarakkeet c ja d, niin että kriteerinä on ensin d
6. Nyt kaikki tuplat ovat peräkkäin ja voit helposti poistaa ne ja jäljelle jää A ilman B:n tietoja

Kyllä kaavan pitäisi toimia. Joku muu sitten mättää.

Simppeli esimerkki:
c1: a
c2: b
c3: b
c4: c
d1: tyhjä
d2: =JOS(TAI(C2=C3; JA(C2=C1;D1="x")); "x";"") => x
d3: =JOS(TAI(C3=C4; JA(C3=C2;D2="x")); "x";"") => x
d4: =JOS(TAI(C4=C5; JA(C4=C3;D3="x")); "x";"") => tyhjä

Jos tekee taulukkoa excelissä, niin saako mistään asetusta, että solut pysyis tekstin määrään nähden sopivan korkuisina vaikka sarakkeen leveyttä muuttaisikin?

Nyt on hermoromahdus erittäin lähellä... Ongelmia on kaksi:
1. Pitäisi saada sivunumerot alkamaan johdantokappaleentoiselta sivulta. Ei onnistu. Ei sitten millään. Olen yrittänyt jakaa osioihin ja ties mitä, mutta ei tunnu onnistuvan. Voi johtua myös siitä, että käytössä on englanninkielinen Word for Mac, joka ei ole vielä niin tuttu kuin vastaava Windowsin puolelta.

2. Johdanto on vielä kirjoittamatta. Siitä on ainoastaan otsikko olemassa. Nyt kun yritän lisätä tekstiä johdantoon painamalla enteriä otsikon jälkeen ohjelma tekee automaattisesti uuden sivun. Erittäin raivostuttavaa.

Olisin enemmän kuin kiitollinen, jos joku osaisi auttaa...

1. Luulisi sen menevän macissä samoin kuin windowsissakin eli osan vaihto ja sitten headerin valinnoista pois päältä "linkitä edelliseen" -valinta
2. Arvaisin, että tässä on kyse siitä, että tyylissä (esim. heading1) on määritelty, että ennen uutta kappaletta on sivunvaihto. Jos otsikon jälkeen tyyli pysyy samana (heading1?) niin siihen tulee sivunvaihto väliin. Vaihda otsikon jälkeisen kappaleen/rivin tyyli joksikin toiseksi (esim. normal) niin sivunvaihto varmaan häviää.

Pystyykö Wordin automaattista sisällysluetteloa "lukitsemaan" tai poistamaan sen automatiikan siitä, ettei se vaan pävity missään tapauksessa automaattisesti? Joutuu kikkailemaan kun on rinnakkain useamman kielen otsikoita, niin toi sisällusluettelo ei saa sen luomisen jälkeen päivittyä kun manuaalisesti...

Pitäisi tehdä Excelissä makro. Kahdella välilehdellä on molemmilla lista. Molemmat pitää kopioida kolmannelle välilehdelle peräkkäin ja niiden summa tulee laskea heti siihen alle. Tässä ei ole mitään ihmeellistä vaan ongelmana on se, että listojen pituus pitää olla vaihdeltavissa. Eli jos jommalle kummalle välilehdelle jolla alkuperäiset tiedot ovat, lisätään yksi tai useampi rivi ja ajetaan raportti (makro) uudestaan, niin raportissa kaikki rivit näkyvät ja ovat yhdessä pötkössä ja summa lasketaan oikein.

Muuten olen saanut makron toimimaan, mutta summan laskentaa en saa kuntoon. Kun makron koodia katsoo, niin summan laskennassa ilmoitetaan laskettava alue suhteessa siihen soluun, jossa laskentakaava on.

Eli kysymys on se, miten summan laskennan saisi toimimaan niin, että se laskee tietyltä riviltä alaspäin kaikki rivit yhteen siihen soluun asti, jossa kaava on? Kokeilin nauhoitta AutoSum-toiminnon, mutta se tekee VB-koodista silti samanlaisen kiinteän.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom