Suuri Word, Excel & Access -thread

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jarhu
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Perjantaina olis excelin jatkokurssin harkkatyön palautus. Aiheena käytän urheilua ja voimailua noin yleisesti; Jotenkin nyt on vaan ruvennu loppumaan ideat, mitä kaikkea voisin tuolla excelillä tehdä.

Tällä hetkellä löytyy:
- Sarjapainolaskuri joka ottaa huomioon perintötekijät (sisäkkäisiä IF-lausekkeita ja matemaattinen kaava)
- Sarjapituuksien vaikutusten selitykset. Esim column: maksimivoima; rows: toisto 1-3, palautukset 3-5min, energianlähde ATP jne. (En oo vielä keksiny käyttötarkoitusta tälle työkirjalle)
- Mitä tänään on ohjelmassa -sheet, johon oon tehny kentän johon syöttämällä päivämäärä, excel hakee sen päivämäärän tiedot aamu- ja iltatreeneistä sekä lataa makrolla kyseisen viikonpäivän treeniohjelman näkyviin. Kyseinen data tulee olemaan eri sheetillä/työkirjassa. Hyödyllinen jos on joko tosi hajamielinen tai treenaa muulla kuin 7-päivän jaolla.
- Pivot-taulukkoa varten tein aamupaino/fiilis/kalorit/venyttelyn määrä/unen määrä per päivä -taulukon josta voi tehä sen pivotin ja vetää graafeja ja hakea korrelaatioita.
- Lopuks löytyy vielä historiallinen data sarjapainoista eri vuosilta, johon oon laittanu vähän =MAX ja =MIN funktioita ja conditional formatingia.

Makroja pitäis kai tunkea vielä lisää tuohon ja ehkä inputboxeja + jotain muuta näppärää. Myös jotkut siistit statistic-formulat ois kai jees, mut tosiaan nyt on ideat vähän lopussa, joten jos jollakulla välähtää niin heittäkää ideoita ilmoille! :)

Miten saan PDF-dokumentin lisättyä word-dokumenttiin?

Mulla siis lopputyö docx:nä ja siihen pitäisi liitteeksi lisätä pdf:nä oleva tutkimusselostus. Wordin lisää objekti komennolla olen saanut pdf:n ekan sivun lisättyä moitteettomasti, mutta loput 14 sivua pitäisi myös saada jotenkin.

Helpointa on varmaan tallentaa jokainen sivu omaksi tiedostoksi.

Ei saatana nyt on hyvät neuvot tarpeen.
Väänsin Exceliä tuntikausia. Se tuli valmiiksi ja suojasin sen avaamisen salasanalla. Nyt en kuitenkaan saa sitä auki! Eli jonkun näppäilyvirheen muka tein siinä. Olen satavarma, mitkä 10 kirjainta ja numeroa siinä on, mutta ei vain aukea. Eli jossain kohtaa salasanaa luodessa olen kenties painanut caps lockia. Vaikka tiedän merkit, niin en silti saa auki koittelemalla eri kohtiin laittaa isoa kirjainta pienen sijaan.

Kai tähän nyt joku keino on? Tiedosto on luotu tällä minun koneella ja minun käyttäjätunnuksillani, kai nyt jotenkin pääsen oman tiedoston sisältöön käsiksi vielä?

Excelin suojaus ei ole kummoinen. Googlaamalla löytyy työkaluja:
Screen Shot 2014-01-03 at 10.21.28.png

Tarkoituksena olisi saada Excelillä täytettävään tilausvahvistuslomakkeeseen painike, joka tallettaisi tiedoston muodossa "tilausnumero - Tilausvahvistus - Asiakas" (missä tilausnumero on solussa G7 ja asiakkaan nimi alasvetovalikossa solussa G6).

Nyt koodin ajaminen antaa virheilmoituksen
Runtime error '424': Object required

Mikä alla olevassa siis mahtaa olla vialla? Aiemmin toi toimi jo jossain vaiheessa, mutta sitten taulukkoa päivittäessä olen saanut tuon jotenkin rikki :face:

Koodi:
Sub SaveMyWorkbook()

Dim strPath As String

strPath = Sheet1.Range("G7").Value & " - Tilausvahvistus - " & Sheet1.Range("G6").Value & ".xlsm"

ActiveWorkbook.SaveAs Filename:=strPath

End Sub

Tarkoituksena olisi saada Excelillä täytettävään tilausvahvistuslomakkeeseen painike, joka tallettaisi tiedoston muodossa "tilausnumero - Tilausvahvistus - Asiakas" (missä tilausnumero on solussa G7 ja asiakkaan nimi alasvetovalikossa solussa G6).

Nyt koodin ajaminen antaa virheilmoituksen
Runtime error '424': Object required

Mikä alla olevassa siis mahtaa olla vialla? Aiemmin toi toimi jo jossain vaiheessa, mutta sitten taulukkoa päivittäessä olen saanut tuon jotenkin rikki :face:

Koodi:
Sub SaveMyWorkbook()

Dim strPath As String

strPath = Sheet1.Range("G7").Value & " - Tilausvahvistus - " & Sheet1.Range("G6").Value & ".xlsm"

ActiveWorkbook.SaveAs Filename:=strPath

End Sub

Tämä selvisikin jo. Vikana oli, että yritin viitata välilehdellä näkyvään nimeen "Sheet1", kun olisi pitänyt viitata editorin vasemmassa reunassa näkyvään nimeen "Sheet2".

Miten 2007 Excelissä saa tiedostot avautumaan omiin ikkunoihin? Ärsyttävää kun ne aukeaa aina samaan työkirjaan, eikä sivuja pysty helposti viemään eri näyttöihin.

Moro. Tarvitsisi pystyä luomaan tietylle alueelle/taulukkoon/lomakkeeseen X määrä rivejä syöttämällä luku X tyhjään kenttään. Näiden rivien pitäisi tulla tietylle välille (ensimmäinen rivi sisältää otiskot ja viimeinen rivi summat/muita tietoja kokoavia funktioita, tähän väliin kaikki luotavat rivit). Lisäksi rivien solujen pitäisi sisältää oletuksena tiettyjä tietoja, kuten juokseva numerointi esim. tuote1, tuote2 jne. ja alasvetovalikoita.

Onnistuuko?

3 ulotteinen kappale, mikä koostuu yli 30 osasta, joiden painopiste ja koordinaatit on tiedossa. Nämä on jo syötetty ja pitäisi laskee koko härvelin painopiste. Mitenkähän tämän saisi exceliin yhtälöillä, niin ei tarviisi jokaista solua alkaa plussaamaan ja kertomaan jne..
Eli siis tämä linkin perus yhtälö "excel muotoon" vai liekkö excelissä valmista yhtälö tälle? Center of gravity

Miten 2007 Excelissä saa tiedostot avautumaan omiin ikkunoihin? Ärsyttävää kun ne aukeaa aina samaan työkirjaan, eikä sivuja pysty helposti viemään eri näyttöihin.

Olen itse ratkaissut tuon niin, että käynnistän kaksi (tai kuinka monta tarvitsenkaan) eri Exceliä. Avaan niihin erillisiin ikkunoihin sitten dokumentit. En tiedä onko paras ratkaisu, mutta toimii hyvin.

3 ulotteinen kappale, mikä koostuu yli 30 osasta, joiden painopiste ja koordinaatit on tiedossa. Nämä on jo syötetty ja pitäisi laskee koko härvelin painopiste. Mitenkähän tämän saisi exceliin yhtälöillä, niin ei tarviisi jokaista solua alkaa plussaamaan ja kertomaan jne..
Eli siis tämä linkin perus yhtälö "excel muotoon" vai liekkö excelissä valmista yhtälö tälle? Center of gravity

Onko noista apua, jos tälläät Googleen:
excel functions "center of gravity"
tai
excel functions "centre of gravity"

Olen itse ratkaissut tuon niin, että käynnistän kaksi (tai kuinka monta tarvitsenkaan) eri Exceliä. Avaan niihin erillisiin ikkunoihin sitten dokumentit. En tiedä onko paras ratkaisu, mutta toimii hyvin.

Näin olen itsekkin tehnyt. Kysyin tätä asiaa myös meidän ict-helpparinörteiltä, mutta parempaa vaihtoehto ei löytynyt. Ehkä elämästä on vain tullut vähän haasteellisempaa, yritän selvitä.

googlaa excel open in new instance. Tosin sit ne aukeaa aina uuteen ikkunaan.

Sen siitä saa, kun on niin potilas Excelin kanssa. Olen luonut ihan perinteisen vaakapylväsdiagrammin, jossa pylväät kulkee vaakasuunnassa x-akselin toimiessa mitta-asteikkona. Nyt haluan esittää pylväät (eli y-akselin) käänteisessä järjestyksessä, ja tämän voi valita paristakin paikkaa, eikä tämä ole mikään ongelma. Mutta kääntämällä y-akselin arvot käänteiseen järjestykseen hyppää x-akselin mitta-asteikko samalla kaavion yläreunaan, mikä on todella vammaisen näköistä. Saako x-akselin kiinnitettyä jostain omalle paikalleen alareunaan, vai pitääkö tässä jatkossakin vaan käyttää jotain lasten konsteja, ja luoda noi kaaviot arvojen ollessa nurinpäin? Olen siis luonut noi diagrammit suoraan seliteteksteistä ja niiden arvoista.

Täällä taitaa olla huomattavasti enemmän kysymyksiä kuin vastauksia, mutta koitan onneani. Jonkinnäköinen omalle tasolle hyvin kunnianhimoinen suodatin pitäisi taulukkolaskentaan saada aikaseksi.

Parempi suodatin.png

Eli harmaalla on lähtötiedot, joista pitäis saada sinisiin soluihin annetuilla luvuilla suodatettua henkilöt, jotka täyttää kaikki annetut kriteerit (vihreä alue). Esimerkissä on siis haluttu etsiä henkilöiden joukosta ne, jotka on yli 20-vuotiaita, alle 100-kiloisia ja yli 170-senttisiä. Lopputuloksena ehdot täytti Cisse ja Dena.

Tämä esimerkkihän on siis kokonaan käsin täytetty, onko Google Sheetsissä tai Excelissä mahdollista saada moinen funktioilla automaattiseksi? Eli syöttämällä minimi- tai maksimiarvoja, ohjelma osaisi kertoa kuka ne täyttää?

Filter? Query? Lienee noin minuutin homma, mutta... Mie en ossoo, ossoot sie?

edit. Ja jättäkää nuo alimmat liitetyt thumbnailit huomiotta, kiitos.

Liitteet

• Suodatin.png
    Suodatin.png
    25,3 KB · Katsottu: 221
  • Parempi suodatin.png
    Parempi suodatin.png
    22,1 KB · Katsottu: 188

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom