Itse en ole kova Marimekko -fani, mutta pidän noista sun verhojen voimakkaista väreistä ja ottaisin niistä jotain värejä sohvalla oleviin koristetyynyihin. Keittiön väreistä ja tunnelmasta en oikein saanut selvää, kun värit eivät erotu tarpeeksi.
Jos sulla on sisustuskuume, mutta et halua varsinaisesti remontoida, niin voisit laitella asuntoa esim. tekstiilien ja muiden osalta. Ostat sellaisia esineitä/huonekaluja/tekstiilejä, joita voit käyttää myöhemminkin missä tahansa asunnossa. Tekstiileillä tarkoitan esim.verhoja, koristetyynyjä, mattoja ja päiväpeittoa.
Valitse itsellesi tekstiileihin sellaiset värit ja tyylit, jotka miellyttävät sinua. Kaksi tai kolme väriä voivat olla neutraalempeja, jotka käyvät usean eri värin kanssa (myös tulevaisuudessa) ja mukaan esim. yksi tai kaksi tehosteväriä, joita on helppo muuttaa kun niihin kyllästyy ja joita ei tarvitse olla paljoa. Mulla itselläni on esimerkiksi käytetty huonetta kohden noin kolmea (tai neljää) eri väriä.
Tehosteväri voi olla esim. vastaväri (punaisella vihreä, keltaisella lila, sinisellä oranssi) tai sitten joku yhteen sopiva väri muuten. Ei kannata heti pelästyä noita värejä, sillä niissäkin on paljon niitä sävyeroja. Hyvänä apuna värin yhdistelemisessä voi käyttää maalifirmojen värikarttoja.
Lisäksi värejä voi yhdistellä esim. lämmin-lämmin -yhdistelmällä (esim. punainen ja oranssi), kylmä-kylmä -yhdistelmällä (vihreä-sininen), kylmä-lämmin -yhdistelmällä (oranssi-lila), samoilla väreillä mutta rinnakkaisilla sävyillä (toinen vaaleampi ja toinen tummempi).
Sitten voi käyttää esim. sävytön-sävyllinen -yhdistelmää. Sävyttömiä värejä ovat esim. valkoinen, harmaa ja musta, kun taas sävyllisiä värejä ovat punainen, keltainen ja vihreä. Ja edelleen voi käyttää sävytön-sävytön -yhdistelmää.
Toi pöytä on ihan makea. Ja onhan se ihan kondiksessa? Jos ei ole, niin kunnosta se, kun kerran tykkäät. Sellaisia esineitä joista oikeasti tykkää, kannattaa vaalia. Hinnalla eikä ostopaikalla ei ole väliä, kunhan tykkää siitä itse. Minulla itselläni on tapana yhdistellä kallista laatutavaraa ja kirpparilta tai muualta ostettua halvempaa tavaraa yhteen.
On tärkeää, että asunto on oman näköinen ja että siellä viihtyy. Itse en ole mikään modernin ja pelkistetyn ystävä, mutta on ilo nähdä kuinka tyylikkäitä ja oman näköisiä asuntoja jotkut onnistuvat tekemään omalla tyylillään. Ne ovat sellaisia, että minäkin pidän niistä, vaikka en sen tyylisessä haluaisi itse asua.
Toivottavasti mä en nyt ihan kamalasti sekoittanut päätä näillä mun jutuilla...