Onko inskalla ihan raaka betoniseinä tuossa vasemmalla?
Olin tuossa yhden kaverin vanhoja tapetteja repimässä ja alta paljastui vuosikymmenten aikana erittäin persoonalliseksi virittynyt betoniseinä. Itse olisin jättänyt vähintään yhden seinän sellaiseksi, mutta maalithan siihen päälle sitten laitettiin. Ei nuo naiset näköjään osaa oikein arvostaa industriaalitunnelmaa.
Tuo on valokuvasta teetetty tapetti, eli valokuvatapetti. Tosin valmiista kuvasta, kun omat kuvaajan taidoton mitä on.
Täältä tilattu. Nopeaa palvelua, suosittelen. Samasta paikasta saa omista kuvistakin tapetin. Lapsen huoneeseen pitää teettää yksi tapetti kuvasta. Tapetistahan voi leikkaa kuvion irtikin ja tapetoida sen. Ei tarvitse siis koko seinää peittää tapetilla, vaan voi skaalata tapettikuvion esim. 1x1m. Helpompaa kuin heijastella kuvia seinään ja yrittää hienoa kuviomaalausta.
Joskus kymmenen vuotta sitten asuin kekkosen aikaan rakennetussa vuokrakerrostaloasunnossa, josta viiden pois revityn tapettikerroksen jälkeen paljastui tuollainen betoniseinä. Ihastuin jos silloin tuollaiseen betonipintaan. Nykyisen asunnon talohan on puurakenteinen, joten siksi tuo seinäpinta on toteutettu tapetilla. Maalaamalla ei tosiaankaan saisi lähellekkään vastaavaa pintaa. Tikkurilan Tunto-maalilla toteutettua pintaa ihmetellessä totesin että ei kannata; ei ollu omasta mielestäni hyvännäköinen ja lisäksi seinä pitää ylitasoittaa, jos siihen kyllästyy.
mitä tarkoitat koteloilla pattereille? jotain peitekoteloa vanhemmalle vesikiertopatterille ulkonäkösyyn takia, vai jotain muuta? itse olen ratkaissut nuo vanhempien patterien ulkonäköongelmat maalaamalla telalla patterin päälle, ja jättämällä siihen rosoisen pinnan. toimii hyvin, ja on hyvännäköinen. tuo kotelointi herätti silti mielenkiinnon, että mitä sillä tarkoitit?
Vesikiertoisille pattereille suojien tekemistä tarkoitin. Varsinkin asunnosta parhaimman näkymän antavaa ikkunakulmaa rumentaa patterit. Koteloimalla ne, tai oikeastan koko kulman, saa päälle vielä pienen tason, johon voi asetella jotain pientä tavaraa.
Patterin suojiahan saa valmiinakin, esim.
Lundsberg valmistaa niitä. Sahaamalla tai sahautamalla sopivaa rimaa, tekee tuollaiset itsekkin nopeasti viimeistelynaulaimella suoraan mittoihin.
Vaaleaan lattiaan kyllä tykästyin kovasti. Aikaisemmin olen sitä vierastanut, mutta asennuksen jälkeen ei voi olla kuin tyytyväinen. Varsinkin kun nykyään löytyy muitakin vaaleita lattioita, kuin niiitä kammottavia 3-sauvaisia. Valkoisista seinistäkään en ole aikaisemmin pitänyt, mutta vaalean lattian kanssa nekin sopii hyvin omaan makuun.