Oletko huomioinut, että se kivi voi olla joo halpaa, mutta kandee sitten muistaa, että sen työstäminen EI ole. Siihen kun vedellään jotain rööriä tai vähän pyöristellään, niin alkaa se neliöhinta äkkiä kakkosella. Tämä esim keittiöissä, seinissä toki ei niin kovasti niitä kiviä hiota.
nyt ei ihan täysin auennut mitä ajoit takaa? tarkoitatko oikean kiven työstämistä kun sitä laittaa seinään, vai sitä että kiven saaminen oikeaan muotoon tuollaiseen polyuretaaniseinään ei ole halpaa ja se seinä maksaa siksi? neliöhintahan kivillä on se mikä se on kaupasta ostettuna, ja itsehän se työstäminen siihen pääsääntöisesti tehdään, jos sitä tarvitsee tehdä - joten se ei maksa kiviin mitään. tottakai jos sitä (oikeaa) kiveä tarvitsee jonkin syyn takia työstää, ja se teetetään ulkopuolisella, niin sitten toki neliöhinta nousee sitä mukaa mitä enemmän työtä hommaan kuluu. kun itse laitoin aiempaan olohuoneeseeni 16m2 matkalle kiveä, meni siihen aikaa puolitoista viikkoa - joten jos sen olisi joutunut teettämään ulkopuolisella niin hinta olisi toki lopulta ollut per neliö ihan muuta kuin mitä se kotiin ostaessa oli.
Tuli tuossa vietettyä K-raudan kivi/tiiliosastolla tovi toissapäivänä. Ei nuo massiiviset irtomurikatkaan mitään hillittömiä hintoja maksaneet ja ihan kivan näköistä muuria saisi niistäkin ehkä ladottua. Mutta pystyykös kerrostalossa kuormittamaan jotain kohtaa ihan rajattomasti vai tuleekos painon puolesta jotain rajoituksia vastaan? Tuollainen parin metrin tehosteseinäkin painanee jo kokonaisuudessaan nopeasti mietittynä useamman sata kiloa jos tosiaan pykää kunnon linnoitukset.
kun tekee perustukset seinään hyvin (eli varmistaa että seinä kantaa, eikä petä alta), niin itselläni onnistui ainakin hyvin tuon koko olohuoneen seinän kiveytys, joka oli siis n. 16m2 kooltaan ja painoi siis siten todella paljon. jos olet huolissasi asiasta ja seinän kantavuudesta, niin ainahan voit varmistaa asian isännöitsijältä.
Katso:
Itse päädyin halpiskiviin ja tilasin Myllymäeltä Kingstonen tumman harmaata kiveä ja n.30€/m2 hintaan irtosi viime syksynä.
viitsitkö laittaa linkkiä noihin kiviin, tai jotain yhteystietoja? tuo hinta ei enää pahalta vaikuta, ja vaikka joutuisikin työstämään kiveä sen epätasaisuuden takia, niin tuolla hinnalla ei enää haittaa. ihan hyvännäköisiä kiviähän nuo ovat, ja hienot tv-tasot sun muut olet lopuista kivistä tehnyt.
Mä en oikeen ymmärrä noita kivijuttuja isoina pintoina pl. joissain qnnon linnoissa. Poikkeuksia toki on, mutta useimmissa kerrostaloissa/rivareissa se on vähän sama kuin laittaisi perusperheautoon 20" kromivanteet - teoriassa näyttää hyvältä, muttei sovi tyyliin.
Pääasia tietty, että ite tykkää.
näinhän se on. kaikki ei tykkää jäätelöstä mansikoillakaan ja toiset taas on niihin ihan pähkinöinä. pääasiahan se on että itse tykkää, itse en ainakaan tee ensimmäistäkään sisustamista/kodin remontointia sillä periaatteella että "kunhan siitä nyt vaan muut tykkäisivät...". minulle on aivan sama mitä joku toinen seinästäni ajattelee, kunhan se itselleni kelpaa.
edit. mika, kun tekee tuollaisen seinän kokonaan kivellä, niin kannattaa vakavasti harkita spottivalojen laittamista kivien yläpuolelle. kiven pinta ei oikein pääse oikeuksiinsa ilman valoja, ja saattaa jäädä synkän näköiseksi muuten, varsinkin kun kivi on tuollaista tummaa. voi toki olla että olet sinne valot laittamassakin, koska kattoon astihan et ole vielä kiviä latonut.
edit2. pitäis vissiin lukea loppuun asti, spotteja olitkin virittelemässä seinään.