Suuri maatalousthread

Tuli tässä tänään katseltua kuvia viime keväältä yhdeltä maatilalta, jota tällä hetkellä viljellään.. On se orastava pelto sitten nätti näky!:) Turhapuro-tyyliin voisi ensi kesänä kulkea heinänkorsi suussa pitkin pellon pientareita!:haart:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Maalta minäkin olen ja maalle aion jossain vaiheessa suunnata takaisin kunhan vanhemmat väsyvät kotitilan pitämiseen. Kunhan nyt ensin opiskelen itselleni ensin ammatin ja teen muitakin asioita jotta pystyn sitten pitämään kotitilaa pystyssä myöhemmin. Hirveän optimistisesti en tuohon viljan viljelyyn suhtaudu kun sitä touhua ja EU:n kanssa säätämistä on tullut vierestä niin pitkään katsottua.

Toisaalta, aika nopeasti tälläkin hetkellä muuttuvat asiat maailmassa. Miten esim. biopolttoaineiden tuotanto tulisi mahdollisesti vaikuttamaan meikäläisen kohdalla? Onneksi ei ihan vielä tarvitse kauhean vakavasti noita asioita miettiä. :D

Olihan se maatilalla kasvaminen tosiaan hienoa. Vaikka en nyt lapsena ja teininä mihinkään kauhean rankkoihin töihin joutunut koskaan osallistumaan oppi sitä kuitenkin jonkinlaisella asenteella tekemään fyysisiäkin töitä. Omat hevoset oli siskon kanssa ja lääniä ympärillä missä rellestää.

Maalla asuessa joku 4 km kävelymatka kaverille/kouluun/harrastuksiin oli ihan itsestäänselvyys ja sinänsä pikkujuttu. Eihän se aina ollut kivaa kun mikään ei ollut samalla tavalla lähellä kuin kaupungissa. Kaupungissa oma käsitys pitkästä ja lyhyestä matkasta on kyllä mennyt uusiksi, kun välillä tuntuu siltä että lähikauppa puolen kilsan päässä on ihan liian kaukana. :D

Isä on maatalouslomittaja, 5 vuotiaasta asti oon roikkunu sen mukana epäsäännmöllisesti lomilla navetalla ja kyllä tykkään. Sitten isän kotipaikkalla on ollut ennen navetta ja vieläkin siellä navettarakennus on. Nyt oon 14 ja vieläki kuljen isän mukana töissä, kaikki sitä aina jaksaa ihmetellä että teinipoika navetalla. =)

Isä on maatalouslomittaja, 5 vuotiaasta asti oon roikkunu sen mukana epäsäännmöllisesti lomilla navetalla ja kyllä tykkään. Sitten isän kotipaikkalla on ollut ennen navetta ja vieläkin siellä navettarakennus on. Nyt oon 14 ja vieläki kuljen isän mukana töissä, kaikki sitä aina jaksaa ihmetellä että teinipoika navetalla. =)
Jos työnä kiinnostaa, lomittajista on karmea pula. Onhan se raskasta työtä ja harvempi jaksaa fyysisesti eläkeikään asti, mutta jos vaikuttaa "omalta jutulta", töitä löytyy takuuvarmasti. Tällä hetkellä suurin ongelma on löytää ammattitaitoista väkeä. Lomittajia tulee paljon Virosta ja Venäjältä, osalla kielitaidon kanssa niin ja näin.

Ilmoittaudun myös maajussiksi. Maalla on tullut eleltyä parikymmentä vuotta ja peltotyöt tuttuja. Alkaa vaan olemaan tämä tilan jatkaminen vaakalaudalla rakkaan EU:n myötä.

Suositut

Back
Ylös Bottom