Suuri maatalousthread

Kai kaikki maalla aikaa viettäneet urokset nyt paimenpoikaan on käyny kusasee :) Sen tekemättä jättäminen on epäkohteliasta maatalon isäntää kohtaan.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Suomalainen lehmä ei todellakaan ole viisaimmasta päästä. Seuratkaa huviksenne seikkailuja sähköpaimenen läheisyydessä. Kanttura ei opi, vaikka kuinka sattuisi.

Niin totta:lol2:

Maalta olen ja maajuntti olen lopun ikääni henkisesti ainakin, jos ei takaisin maalle enää "isona" pääse muuttamaan. Mikään ei rauhoita paremmin, kun kotikylälle meno. Saa vaihtaa rönttävaatteet päälle ja painella paljain jaloin (kesäisin:D). Kaupunki ei ole miun paikka. Onneksi voin koko kesän viettää "oikeissa hommissa" eli heinätöissä ja metässä pusikkoa raivaamassa jne. Sääli kun heinät paalataan nykysi isoiks pyöröpaaleiks, miuta himottas päästä heittelee pikkupaaleja peräkärriin. Ois ruokansa ja yöunensa ansainnut.

Mikään ei tuoksu paremmalle kuin vastakaadettu puu, vilja tai ruoho. Mullin paskaa on mätetty, aitauksia niille väkerretty ja täytyy sanoa, et jotain hyppypapuja meijjän isä mullikoille taitaa vahingossa syöttää. Kyllä siellä sellasia estehyppääjiä löytyy, että ei niistä kantturoista uskos. Väkisin tulevat neropatit aidasta läpi. Poishan nuo joutais, niin paljon työtä eikä se edes kannata:(

Ois se vaan hienoo, jos maatalous kannattaisi. Hurjan iso lääni pitäisi olla ja iso navetta, jos nyt jotain haluaisi yrittää. Ei onnistu, yksin varsinkaan. Mut saahan sitä aina haaveilla:)

Olen omassa mielessäni onnekas, kun olen saanut maalla kasvaa. Paijjata vasikoita, possuja, kissoja ja yrittää olla vanhempien apuna. Kiipeillä puissa ja rönytä ojissa. Kouluun mentiin talvella hiihtämällä, nykysi taitaa kyllä meijjänki kylän kakarat saada taksikyydin:jahas:. Lenkille/hiihtämään pääs heti kotiovelta ja syksypimeällä tiellä pysy, ko katteli miten puitten latvat menee, ni ei ojaan kopsahtanu.

Sääli kun heinät paalataan nykysi isoiks pyöröpaaleiks, miuta himottas päästä heittelee pikkupaaleja peräkärriin. Ois ruokansa ja yöunensa ansainnut.

Nuo pyöröpaalit on hieno juttu,maalla on yleensä ihan tarpeeks hommia ja mitä enemmän niitä saa koneilla tehtyä sen parempi.Vai olisko sun mielestä parempi käydä kaatamassa talven polttopuut pokasahalla ja pilkkoa ne kirveellä?Mitä enemmän saa tehtyä koneilla sen parempi,niin se vaan menee poika.

Nuo pyöröpaalit on hieno juttu,maalla on yleensä ihan tarpeeks hommia ja mitä enemmän niitä saa koneilla tehtyä sen parempi.Vai olisko sun mielestä parempi käydä kaatamassa talven polttopuut pokasahalla ja pilkkoa ne kirveellä?Mitä enemmän saa tehtyä koneilla sen parempi,niin se vaan menee poika.

Ihme pilkunnussintaa:wtf: No anteeks, jos nyt loukkasin tai jotain. Tuo mitä kirjotin ol semmosta höpinää ja haaveilua, kyl maatalous on rankkaa hommaa ilmankin. Se on helvetin rankkaa koneillakin, isälle hattua nostan. Se sentäs tekee sitä joka päivä ympäri vuoden. Sillon kun olin pieni tyttö, ni niitä ees paalattu. Mut sillon olikin koko kylä auttamassa, eihä siitä mitään ois muuten tullu.

Tälleen ko pari kuukautta vuodesta osalliseksi pääsee, ni se on eri asia. Saan vaikka haaveilla niistä pikkupaaleista. Niistä sai muuten tosi hyvin linnoja rakennettua:D

Juur meinasin sanoa, et onneks joku ei oo tänää tosikko..:rolleyes: Mut tuo pokasaha ja kirves kuulostaa hyvältä! Illalla iso siivu porsaanläskiä ja vastalypsettyä maitoa ja sit vetelee hirsiä:)

Juur meinasin sanoa, et onneks joku ei oo tänää tosikko..:rolleyes: Mut tuo pokasaha ja kirves kuulostaa hyvältä! Illalla iso siivu porsaanläskiä ja vastalypsettyä maitoa ja sit vetelee hirsiä:)

Oioi, enpä muuten muista millo ois vastalypsettyä maitoa saanu maistaa:kuola: Jälkkäriks tohon satsiin vois lisätä pihkamaidosta tehdyn pannarin. Miun ois pitäny elää "muutama" vuos aikasemmi...

Joo maalta oon minäkin kotoisin ja edelleen maalla elän. Jonkun vuoden päästä pitäs tila ottaa haltuun. Velkaa ja stressiä on paljon, mutta saapahan asua maalla ja tehdä sitä mistä tykkää.

Niin ihanan tutun kuuloisia tarinoita :) Tulee niin hyvälle tuulelle. Maallahan se minäkin olen lapsuuteni elänyt, ja jonnekin "korpeen" aion oman talon vielä rakentaa. Ei oo minun paikka kaupunki, liikaa meteliä ja ihmisiä!

Isällä edelleen tila, tosin elukat on laitettu ajat sitten pois, mutta maata Isä edelleen viljelee. Siellä se oma lapsuuden tärkeä Koti on edelleen. Siellä mieli ja hermo lepää, luonnon ja tuoksujen keskellä. Siellä voi omat vihannekset kasvattaa samoin marjat saa läheltä. Kyllä se veri vaan vetää maalle, vaikka lapsena en "ikinä" aikonutkaan takaisin muuttaa :D

Minä muuten pilkon polttopuuni itse kirveellä, välillä kaadankin. Isommat yleensä moottorisahalla kuitenkin (se oranssi Husqvarna:lol2:). Hyvää liikuntaa, säästää rahaa ja on hyödyllistä! Viime syksynä ei juurikaan tullut mentyä sieneen vaikka metsässä muuten tulikin oltua hirvikärpästen armoilla, pakastimessa vieläkin toissasyksyn satoa.:D Kyllä sieltä saa ilmaista sapuskaa vaikka kuinka, kun vaan ehtis ja jaksais. Arkkupakastin taitaa olla hankintalistalla seuraavaksi.

Isoilla tiloilla joilla on tarkoitus saada elantokin viljelystä/elikoista, ei varmaan perusteta sillä lailla "hyötyliikunnasta" mitä työ tuo mukanaan. Helppoahan se näin on maalla asua, kun ne polttopuut on suurin urakka..

Vajaat 2 vuotta nyt oltu "maalaiskartanon" isäntänä. Alunperin kaupunkilainen, vanhemmat maalta ja sieltä ne läks kaupunkiin duunareiks. Maalla=mummolassa, serkuilla jne. tuli kuitenkin kesiä vietettyä ja aina maalle halunnut, joten nyt oman perheen kanssa unelma toteutunut.

Puut teen itse ja se on vitun hienoa hommaa. Kirves heiluu ja Jonsered laulaa. Mustaviinimarjapuskia tuli talon mukana 1000 kpl, joten tietää mihin se aika menee (jos sitä edes riittää siihenkään..).

Pihasauna + kylmä olut = uuhh.. omaa rantaa on ja hirvikärpäsiä. Joskus tulevaisuudessa jotain elikoita, vaimolle pari hevosta ja lapsille kanoja ja/tai kesälampaita. Laumanvartijakoira ekana eläin-ostoslistalla.

Kesäsali vanhassa riihessä, kunnon primitiivinen ja pölyinen ympäristö, vanha puimakone vieressä..

Vajaat 2 vuotta nyt oltu "maalaiskartanon" isäntänä. Alunperin kaupunkilainen, vanhemmat maalta ja sieltä ne läks kaupunkiin duunareiks. Maalla=mummolassa, serkuilla jne. tuli kuitenkin kesiä vietettyä ja aina maalle halunnut, joten nyt oman perheen kanssa unelma toteutunut.

Puut teen itse ja se on vitun hienoa hommaa. Kirves heiluu ja Jonsered laulaa. Mustaviinimarjapuskia tuli talon mukana 1000 kpl, joten tietää mihin se aika menee (jos sitä edes riittää siihenkään..).

Pihasauna + kylmä olut = uuhh.. omaa rantaa on ja hirvikärpäsiä. Joskus tulevaisuudessa jotain elikoita, vaimolle pari hevosta ja lapsille kanoja ja/tai kesälampaita. Laumanvartijakoira ekana eläin-ostoslistalla.

Kesäsali vanhassa riihessä, kunnon primitiivinen ja pölyinen ympäristö, vanha puimakone vieressä..

Elä elä elä! Ulkomaalaista hapatusta. Pystykorva tai karhukoira se kuuluu olla suomalaisen maatalon pihassa.

No sen verran pitää olla ulkomaiden hapatusta, että koiralla täytyy olla kokoa. Pystykorva ois nätti, mutta se haukunta..riittää nuo lähimpien naapureiden ko. mainitut yksilöt ,)
Laumanvartiaja tarvitaan muutenkin.

En ole maatilalta kotoisin, mutta pieneltä kylältä kylläkin. Lähinaapurissa oli lihakarjaa ja heinäpellot rajoittuen aivan meidän pihaan. Kesät tuoksuivat heinäseipäille ja nukahtaa sai lampaiden kellojen kalkatukseen.
Nykyisin asustelen kaupungissa ja kyllä sitä koko ajan ajattelee, että tämä on vain pakollinen välivaihe. Oma talo täytyisi saada jossain vaiheessa. Ei mitään maatilaa välttämättä, mutta sellainen, että ulkorakennuksen nurkalla voi käydä huoletta kusella. Se on tärkein kriteeri. :hyper: Vesistöjäkin olisi hyvä löytyä lähistöltä.

Heinätöitä on tullut tehtyä joskus muinoin isän puolen sukutilalla, jukulauta että sai paalit kyytiä. :) Oli muuten ehkä jokseekin rentouttavaa hommaa kun painoi koko päivän helteessä pellolla ja sit pääs illalla rantasaunaan.

Ne ajat on menneet kun nykyään eivät enää paaleja tee, vaan jotain hiton pyöröpaaleja (vai mitä lie ovat) tekevät.
Hitto heinänteko oli mahtavaa (tai sitten aika kultaa muistot). Kuitenkin sai Valmetilla päästellä, sohia hangolla paaleja lavalle, purkaa niitä latoon, juoda päälle mehua ja syödä lettuja pellon reunalla ja LÄMMINTÄ oli. Ei ole enää paaleja, ei heinäntekoa eikä edes lämmintä. Tasaisen harmaata arkea vain mikä vituttaa.

Jos joku tahtoo heinäntekoon minut perinteisellä menetelmällä niin lupaan tulla paikalle (tuon omat bisset ja otan ryssän mukaan).

:dance:

Hitto heinänteko oli mahtavaa (tai sitten aika kultaa muistot). Kuitenkin sai Valmetilla päästellä, sohia hangolla paaleja lavalle, purkaa niitä latoon, juoda päälle mehua ja syödä lettuja pellon reunalla ja LÄMMINTÄ oli. Ei ole enää paaleja, ei heinäntekoa eikä edes lämmintä. Tasaisen harmaata arkea vain mikä vituttaa.

Jos joku tahtoo heinäntekoon minut perinteisellä menetelmällä niin lupaan tulla paikalle (tuon omat bisset ja otan ryssän mukaan).

:dance:

Ei tuo ole mikään katoava kansanperinne. Pienten paalien markkinat on nykyään kovat, joten ihan jees bisnes se on, vaikka tarvitaankin väkeä. Koko ikäni olen heinätöitä tehnyt ja ei vielä loppua näy. Tuhansia pienpaaleja joka vuosi ja hevostilat tykkää. Kerääminen tapahtuu siis ihan käsivoimin. Leppoisaa? Ehkä ei.

Ei tuo ole mikään katoava kansanperinne. Pienten paalien markkinat on nykyään kovat, joten ihan jees bisnes se on, vaikka tarvitaankin väkeä. Koko ikäni olen heinätöitä tehnyt ja ei vielä loppua näy. Tuhansia pienpaaleja joka vuosi ja hevostilat tykkää. Kerääminen tapahtuu siis ihan käsivoimin. Leppoisaa? Ehkä ei.

Tuotahan sitä on itsekin hieman suunniteltu, kunhan tuo peltojen vuokrasopimus parin vuoden päästä umpeutuu ja saadaan ne taas oman peukalon alle. Vituttaa kun isä meni ne vuokraamaan ylipäätänsä. :curs:

Eli maaltahan sitä minäkin, tosin elukoita kotona ei ole ollut varmaan 25 vuoteen ja pellotkin ovat olleet kesannolla tai vuokrattuna. Mutta nyt kun naapurissa on ravitalli, jonne saisi heinät myötyä, niin ehkäpä sitä taasen... :hyvä:

Suositut

Back
Ylös Bottom