Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
En ole uutisointia jaksanut lukea aiheesta, mutta ymmärtääkseni poliisit ovat lähestyneet Mazdaa takaapäin? Miten he ovat takaapäin voineet nähdä ketä autossa on ollut sisällä, saati jos ikkunat ovat olleet mustat?
Mietitääs nyt hetki myös sitä, että kuinka paljon suurempaan vaaraan auton sisällä olleet sivulliset joutuvat, kuin vaihtoehtoisesti poliisin takana olevat sivulliset siinä toisessa tilanteessa. Kun kyseessä ei ole elokuva, niin rosmolla ei ole mitään syytä ammuskella silmittömästi sitä autoa, jos oletetaan että kohteena on pelkästään ne poliisit. Jos se nyt sitten päättääkin kohdistaa laukaukset autoon, niin silloinkin ne todennäköisimmin kohdistuisivat siihen osaan autoa, jonka takana poliisit piilottelee, koska niillä/sillä kuitenkin yläosa olisi ollut näkyvillä sen kilven ansiosta. Poliisit olisivat olleet auton takakontin takana, joten en näe erityisen kohonnutta riskiä siihen, että auton sisällä olleet olisivat saaneet vakavan osuman (edelleen verrattuna siihen toiseen vaihtoehtoon, että poliisi on aukealla alueella ja tämän takana olevat sivulliset vaarantuvat).Aukealla paikalla pysyminen ei turvaa siviileitä, mutta se ei myöskään aseta ketään sivullista suurempaan riskiin joutua ampumisen kohteeksi.
Se miten homma hoidetaan ei poista jossittelun mahdollisuuttaa siitä miten homma pitäisi hoitaa. Yleensä tietysti löytyy parannettavaa kun sitä jotain tekee ja sehän on ihan hyvä jos niitä asioita otetaan esille. Ei sekään mihinkään johda jos sanotaan vain, että tee ite paremmin.Edit. Suosittelen jokaista hippiä menemään ensin hoitamaan yhdenkään tilanteen, jossa oma ja muiden henki on vaarassa, sekä vaaran poistaminen on omilla harteilla. Sen jälkeen voi tulla neuvomaan muita miten aseistettu henkilö otetaan kiinni.
Ja sitten on se moraalinen probleema, että poliisit valitsivat tämän yhden raukan ihmiskilvekseen vs. se, että ketään ei valittu, mutta uhreja tuli silti. Jälkimmäinen on moraalisesti selvästi helpompi tapaus.Mietitääs nyt hetki myös sitä, että kuinka paljon suurempaan vaaraan auton sisällä olleet sivulliset joutuvat, kuin vaihtoehtoisesti poliisin takana olevat sivulliset siinä toisessa tilanteessa.
Toisaalta polisilla on työn puolesta koulutus ja varusteet toimia tuollaisessa tilanteessa. Itseasiassa se on poliisin tehtävä ja heille maksetaan siitä palkkaa ja vaarallisen työn lisää (kai?). Sen sijaan randomilta joka ajelee itäväylää ei IMO tule vaatia että häntä saa käyttää ihmiskilpenä.Näen myös poliisin tässä saman "arvoisena" uhrina kuin kenet tahansa sivullisen, koska poliisi ei tätä ampujaa provosoinut muuten kuin yrittämällä ottaa kiinni, mikä on välttämätöntä.
Epäilemättä yleisön vastaanotto olisi näissä tilanteissa täysin erilainen. Toivottavasti poliisi ei kuitenkaan tee päätöksiä sen perusteella, mikä aiheuttaa vähiten kohua mediassa.Jos nyt jossitellaan oikein kunnolla ja mazdakuskia olisi ammuttu niin se olisi huonompi homma ja kaikki olisivat sitä mieltä, että sitä autoa ei olisi pitänyt käyttää suojana. Jos taas poliisi ei olisi mennyt suojaan ja laukauksia olisi vaihdettu ja muutamaan sivulliseen olisi osunut, ei kukaan olisi taaskaan sanonut, että poliisin olisi pitänyt mennä sinne auton taakse niin olisi päästy vähemmällä.
Poliisilta ei mun mielestäni myöskään pidä vaatia, että hän toimii ihmiskilpenä, ellei tällä sattumalta ole riittävän suojaava kilpi mukana. Eikä mun nähdäkseni tässä pakotettu sitä randomiakaan toimimaan ihmiskilpenä, mikä käy ilmi mun aiemmasta viestistä.Sen sijaan randomilta joka ajelee itäväylää ei IMO tule vaatia että häntä saa käyttää ihmiskilpenä.
Epäilemättä yleisön vastaanotto olisi näissä tilanteissa täysin erilainen. Toivottavasti poliisi ei kuitenkaan tee päätöksiä sen perusteella, mikä aiheuttaa vähiten kohua mediassa.
Juu, eihän tuossa ketään pakotettu ihmiskilpenä olemaan, tuo "vaatia" oli vähän huono sanavalinta minulta, mutta siitä voidaan silti keskustella tulisiko poliisin suojautua sellaisen auton taakse jossa on sivullisia kyydissä. Lähtökohtaisesti kuitenkin näkisin asian niin, että poliisin tulisi suojella sivullisia, ja tuossa Mazdan suhteen asia saattoi olla juuri toisinpäin. Tässä tapauksessa ei onneksi kukaan loukkaantunut, mutta mikäli tuo murhamies olisi yrittänyt ampua poliiseja jotka ovat Mazdan takana suojassa, mutta olisikin osunut siinä Mazdassa kyydissä olevaan sivulliseen, niin siinä tilanteessa nähdäkseni olisi ihan asiallista arvioida poliisien vaikutusta tilanteeseen. Eikä mielestäni poliisin huono suojakilpi oikeuta sitä. Jos ei muuta niin sitten parempia suojakilpiä poliisille, mutta taitaa tälläiset tapaukset olla melko harvinaisia Suomessa joten en tiedä olisiko se kustannustehokas hankinta, siitä toki päättävät muut henkilöt. Toki Mazda saattoi toimia jonkinlaisena näkösuojana myös. Enemmän tai vähemmän huonoja vaihtoehtojahan nämä kaikki ovat. Voi tuota ehkä perustella niinkin, että Mazdan takana suojassa oleminen suojasi enemmän sivullisia, mikäli tuo kiinniotettava olisi alkanut ammuskella ja poliisit olisivat voineet suojan turvin paremmin vastata tuleen.Poliisilta ei mun mielestäni myöskään pidä vaatia, että hän toimii ihmiskilpenä, ellei tällä sattumalta ole riittävän suojaava kilpi mukana. Eikä mun nähdäkseni tässä pakotettu sitä randomiakaan toimimaan ihmiskilpenä, mikä käy ilmi mun aiemmasta viestistä.
No sitten meillä vain on erilainen näkemys asiasta. Vaaratilanteissa pitäisi mielestäni keskittyä yksinomaan riskien arviointiin henkilövahinkojen minimoimiseksi. Homma on hiukan mutkikkaampi, jos eri ihmisille annetaan eri arvoja (esim. lapsi vs. vanhus), mutta edelleen moraalin pohtiminen ei IMO kuulu tilanteen arviointiin. Se viivästyttää päätöksentekoa ja voi mahdollisesti johtaa kohtalokkaisiin virheisiin ja suurempiin vahinkoihin.Toi poliisihomma on siis huomattavasti hankalampi tapaus kuin miettiä vain numeroita ja vieläpä jossitella, että JOS olisikin osunut useampaan JOS ei olisi mennyt sinne taakse. Ihan älytöntä.
Aina on hyvä jälkeenpäin arvioida poliisin toimintaa, jotta opitaan toimimaan paremmin vastaisuudessa. Meidän keskustelulla täällä ei käytännön merkitystä tosin ole, mutta väliäkö sillä.Tässä tapauksessa ei onneksi kukaan loukkaantunut, mutta mikäli tuo murhamies olisi yrittänyt ampua poliiseja jotka ovat Mazdan takana suojassa, mutta olisikin osunut siinä Mazdassa kyydissä olevaan sivulliseen, niin siinä tilanteessa nähdäkseni olisi ihan asiallista arvioida poliisien vaikutusta tilanteeseen.
Niin pitäisi, mutta ei ole. Ja tosipaikan tullen mä luulen, että jättäisin valitsematta, vaikka tiedän kumpi olisi "järkevämpi" vaihtoehto.Noissa sun antamissa esimerkeissäkin vastauksen pitäisi olla ilmiselvä, vaikka kysymys moraalisesti hankala onkin.
Juu, eihän tuossa ketään pakotettu ihmiskilpenä olemaan, tuo "vaatia" oli vähän huono sanavalinta minulta, mutta siitä voidaan silti keskustella tulisiko poliisin suojautua sellaisen auton taakse jossa on sivullisia kyydissä. Lähtökohtaisesti kuitenkin näkisin asian niin, että poliisin tulisi suojella sivullisia, ja tuossa Mazdan suhteen asia saattoi olla juuri toisinpäin. Tässä tapauksessa ei onneksi kukaan loukkaantunut, mutta mikäli tuo murhamies olisi yrittänyt ampua poliiseja jotka ovat Mazdan takana suojassa, mutta olisikin osunut siinä Mazdassa kyydissä olevaan sivulliseen, niin siinä tilanteessa nähdäkseni olisi ihan asiallista arvioida poliisien vaikutusta tilanteeseen. Eikä mielestäni poliisin huono suojakilpi oikeuta sitä. Jos ei muuta niin sitten parempia suojakilpiä poliisille, mutta taitaa tälläiset tapaukset olla melko harvinaisia Suomessa joten en tiedä olisiko se kustannustehokas hankinta, siitä toki päättävät muut henkilöt. Toki Mazda saattoi toimia jonkinlaisena näkösuojana myös. Enemmän tai vähemmän huonoja vaihtoehtojahan nämä kaikki ovat. Voi tuota ehkä perustella niinkin, että Mazdan takana suojassa oleminen suojasi enemmän sivullisia, mikäli tuo kiinniotettava olisi alkanut ammuskella ja poliisit olisivat voineet suojan turvin paremmin vastata tuleen.
Jotain on kyllä nyt kiellettävä, ei muuten hyvä heilu.
Rikoskomisario Esa Uusi-Kakkuri sanoo, ettei poika ollut vielä saanut kevytmoottoripyörän kuljettamiseen oikeuttavaa "kevarikorttia", sillä hän täyttää 16 vuotta vasta kuukauden kuluttua.
Poliisin mukaan moottoripyörä oli tehokkaampi kuin 125-kuutioinen, eli vaikka pojalla olisi ollut kevytmoottoripyöräkortti, ei hän olisi siltikään saanut kuljettaa sitä.
Poliisin tietojen mukaan vaikuttaa siltä, että vain pari päivää aiemmin ostettu moottoripyörä oli kuitenkin tarkoitus ottaa pojan omiin nimiin.
Omaisten tiedossa oli, että pojat olivat lähteneet ajelulle noin kello 20.30. Kun poikia ei illalla kuulunut takaisin, omaiset lähtivät etsimään heitä.
- Ilmeisesti heillä oli tietoa myös ajelupaikasta, sillä he osasivat lähteä etsimään poikia onnettomuuspaikalta, Uusi-Kakkuri sanoo Iltalehdelle.
Omaiset löysivät kuolleen 10-vuotiaan ulkopaikkakuntalaisen pojan ja vakavasti loukkaantuneen, Toholammilta kotoisin olevan 15-vuotiaan noin kello 23.30.
Poliisi ei halua kertoa julkisuuteen sitä, ovatko pojat toisilleen sukua.
Tämän hetkisten tietojen valossa poliisi olettaa, että onnettomuushetkellä moottoripyörää kuljetti 15-vuotias, ja 10-vuotias istui kyydissä. Varmoja tietoja tapahtumien kulusta ei kuitenkaan ole, sillä syrjäisellä tiellä tapahtuneella onnettomuudella ei tiettävästi ollut yhtään silminnäkijää.
Syrjäisellä Nisulantiellä nopeusrajoitus on 80 kilometriä tunnissa. Sen vuoksi poliisin on vaikea arvioida, oliko onnettomuuden syynä ylinopeus.
- Olettama on, että tilannenopeutta oli liikaa. Tiellä oli pidempi soraosuus ja sitten lievä kaarre. Kaarteessa oli kivisempää soraa, jossa voi ajaa ulos pienemmilläkin nopeuksilla, rikoskomisario Uusi-Kakkuri kertoo.
Vaikka pojilla oli kypärät päässään, seuraukset olivat silti kohtalokkaat.
15-vuotias poika on viety hoidettavaksi Oulun yliopistolliseen sairaalaan, mutta hänen vammojensa laadusta tai mahdollisesta tehohoidosta poliisilla ei ole tarkempia tietoja.
(C) IL