Superit

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jonksu
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Sellasta aattelin vaa kysästä, että mihin noiden superien teho perustuu, vai perustuuko mihinkään?
Pitäisköhän pistää haba ja ojentajat samalle päivälle sen takia, että voi reenaa haukkaria ja ranskista vuorotellen?
Toimivatko super-sarjat joissain lihaksissa paremmin kuin toisissa?
Hä?Mitä?No?

Superit ovat käsille varsinkin hyvä tapa saada lisää lihasta ja kokoa.
Ideahan on siis, että ensin tehdään jotain liikettä, kuten hauiskääntöä ja sen perään treenataan vastakkaista lihasta. Eli siis ojentajaa.

Supereita ei kannata vetää koko ajan, vaan käyttää vaikka joka toisessa treenikierrossa.

Originally posted by Deafman
Supereita ei kannata vetää koko ajan, vaan käyttää vaikka joka toisessa treenikierrossa.

Miksi? Tämähän ei ole sama asia kun tehdä superi samalla lihaksella, joka tuottaa maitohappoa paljon. Vastalihaksen pumppailu välissä säästää aikaa ja on sen takia kätevää. Parantaa myös vastalihaksen palautumista sarjojen välissä kuulemma, itse en ole kiinnittänyt huomiota.

Originally posted by Nike
Miksi? Tämähän ei ole sama asia kun tehdä superi samalla lihaksella, joka tuottaa maitohappoa paljon.

Ajattelin vaan, että saattaa kuitenkin käydä melko raskaaksi eikä ehditä kunnolla palautumaan jos vedetään joka viikko superina.
Voihan sitä tehdä tietty niin paljon kuin haluaa ja jos tuntuu olevan ok, niin mikä minä olen estämään.

Voihan sitä tehdä tietty niin paljon kuin haluaa ja jos tuntuu olevan o

En oo varma mut ihankun savolainen olis joskus sanonut tekevänsä supereita joka viikko. Ite teen joka toinen viikko superit käsille ja joka toinen normaali treeni. Saan supereista niin uskomattoman hyvän tuntuman lihaksiin ettei uskalla tehdä joka viikko, pysähtyy kehitys jne.

Savolainen tekee/teki miten sen nyt haluaa sanoakaan, no ei takerrutaan siihen. Kuitenkin Maken mukaan joka toinen viikko normaalisti hanskatreeni ja toinen viikko SUPERI.

Ps. näin tekee myös Gozzy. Ja molemmilla tuo on näyttänyt toimivan jotenkin :evil: .

Jep. Itsellänihän on isommat hauberit kuin savolaisella :)
No joo mut kehitystä on tullu kuitenki!

Originally posted by Wanger
Ps. näin tekee myös Gozzy. Ja molemmilla tuo on näyttänyt toimivan jotenkin :evil: .
ja molemmat treenaa mega dutyn mukaan ja kummallakin on helvetin iso patti käsivarressa

Yu Yevon

Eipä taida kukaan olla nähny mitään tutkimuksiin perustuvia tuloksia superien tehosta.
Oiskohan niin että vähintäänki suuri osa tehosta perustuu siihen kun hanska tuntuu isommalta ku ikinä enne ku on tehny esim. käsireenissä supereita, koska sen sijaan että vaan haba tai ojentajat ois pumpissa ni ne on molemman.
Vai oiskohan se liian kaukaa haettu jos sanois että ainaki osa superien tehosta perustuu "kuuluisaan" Yu Yevon abcbodybuilding- sivuilla esitettyyn pumppi metodiin, jossa hän sanoo tekevänsä lihaksen poseeruaksia sarjojen välissä. Esim. haukkarin jälkeen jännittää heti habaa 30 sek. kun se on vielä hyvässä pumpissa. Kuulostaa toisaalta aika tyhmältä mut toisaalta vois se ehkä just esim. hauistreeneissä toimiikki:confused:
Ja se miksi se voisi mun mielestä perustuu siihen on se kun ojenataja liikkeitä tehdessä hauis väkisinkin jännittyy, ja toisinpäin.
Sanokaa joku vielä viisaampi mielipiteennä tästä mun teoriasta.
(ehkä on väärin sanoa että superit perustuu tähän tekniikkaan, koska tämä on luultavasti aika uusi juttu joten älkää alkako nussimaan tässä asiassa sitä pilkkua):evil: ,:evil:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Originally posted by beginner
ja molemmat treenaa mega dutyn mukaan ja kummallakin on helvetin iso patti käsivarressa

Toimiiko muuten kaiken maailman erikoistekniikat erityisen hyvin juuri käsille?

Eihän sen pumpin pitäis lihasta kasvattaa. Eihän? Sillä pumpinhan voi kuka tahansa saada aikaan, mutta harvempi sitä lihasta pystyy niin helposti kasvattamaan. Näin ainakin mä oon kuullu tai no siis tota koopee sanoi jotain tähän suuntaan.

Originally posted by AKV
Mutta mikä on se fysiologinen fakta/tekijä, johon supereitten teho perustuu?

Oiskos se väsyminen? :p Superilla saadaan ainakin erittäin varmasti lihas väsymään oikein kunnolla. Se kai on edellytys kasvuärsykkeen antamiselle. Tarviiko sitä tuon tarkemmin(=monimutkaisemmin) tietääkään......

Originally posted by Tohveli
Eihän sen pumpin pitäis lihasta kasvattaa. Eihän?
Mua mietitytti toi just ku vedin palaa tänään salilla. Venyttelin vähän pumpin parantamiseks. Voisikos joku kertoa asiasta lisää?

Originally posted by Maza
Toimiiko muuten kaiken maailman erikoistekniikat erityisen hyvin juuri käsille?
jos ei muutenkaan saa kasvamaan niin voi ehkä auttaa. yksi "erikoistekniikka" on craig tituksen 16 sarjaa hauiksille-rääkki, toistoja 12-15

periaatteessa pumppi itessään ei mitään kasvata, mutta on aika hyvä merkki siitä kasvun mahdollisuudesta.

lihakset kasvaa keskipitkillä, tiukoilla sarjoilla noin pääasiallisesti. tollaset sarjat sattuu kerään paljon maitohappoja. keskipitkä sarja on siellä 60-85%:n välissä maksimista ja toistot pyörii 5-15 välissä. periaatteessa kaikki lihassyyt supistuu yli 60%:n kuormalla, joten siitä toi 60% ja 85%:n sarja on vielä tarpeeksi pitkä tuottaakseen happoja. ite tosin oon joskus tehny 90%:lla etukyykkymaksimista 11 toistoo... ei ollu kiva ei... yök...

vielä enemmän maitohappoja saa tietenkin vaikka tekemällä ylipitkiä 30+ toiston sarjoja vaikka iloisessa jalkakyykyssä, mutta se alkaa olla sen verran kestävyystreeniä, ettei suhteessa kevyt painomäärä enää stimuloi lihaskasvua nopeissa (suuremmissa) lihassoluissa niinkään, vaan enemmän siellä hitaissa pienemmissä lihassoluissa.

okei tom platz ym. teki hirveen pitkiä kyykkysarjoja ja eric heiden teki satasella 200 toistoa valtavilla luistelijan reisillään (yks luistelija teki kuulemma 1000 toistoa 50kg:lla. oliskohan viisaampaa senkin ollu mennä luisteleen säkki selässä)... pitkät sarjatkin toimii, mutta niiden vaikutusmekanismi ja kohdealue lihassolutasolla on eri (ks. ed. kappale).

maitohapon muodostus stimuloi kasvuhormonieritystä. siinä myös yksi syy. joku tutkimus ehdotti treenin jälkeen kovia minuutin kestäviä juoksuvetoja happotasojen nostamiseksi... ne tosin ei kauheesti palauta :)

Teenkö tuon superin käsille siten, että esim. 1 sarja ranskalaista, 1,5 min palautusta, jonka jälkeen 1 sarja hauiskääntöä tangolla, ja taas alusta? Eli aivan normaali palautusajat? :confused:

Kyllä mä olen aina tehnyt superit samalle lihakselle/lihasryhmälle. Mikä on sen mukavampaa kuin mieletön pumppi ja polte lihaksessa, Arnoldin sanoin: pumppi on kuin orgasmi.

Supereista tulee vähän samanlainen rasitus lihaksille kuin pudotussarjoista eli liikaa liian kauan vie helposti ylikunnon puolelle, näin varsinkin samalle lihalle tehtynä. Kun tekee vastakkaisille lihaksille esim hauis-ojentaja, voi mun mielestä tehdä vaikka koko ajan, ei pitäisi rasittaa sen enempää kuin normaalitkaan sarjat. Jokainen tuntee kuitenkin itsensä
parhaiten.

Originally posted by Away
Teenkö tuon superin käsille siten, että esim. 1 sarja ranskalaista, 1,5 min palautusta, jonka jälkeen 1 sarja hauiskääntöä tangolla, ja taas alusta? Eli aivan normaali palautusajat? :confused:

Et, vaan heti edellisen perään, ilman taukoa. Kun molemmat on tehty pidät sen 1min-1,5min huilin ja jatkat taas.

Eli: ranskis-->haba..tauko...ranskis-->haba..jne.

Originally posted by Away

Riippuu ihan tavoitteista ja systeemistä. Ite teen aika usein noin minuutin huililla ja sit liikkeiden vaihdon välissä 1.5-2min taukoa. Mutta voi ne tehä ilman mitään taukoja kuten Jesuiitta sano tuossa. Pumppi ja hypertrofia on tietysti niin parhaimmillaan.

Esim jos tekee oikein isoilla painoilla kapeeta penaa ja hauista tangolla ei niitä voi vetää ihan putkeen tai sit pitää painot olla jo olennaisesti pienemmät kuin tavallisessa treenissä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom