Suosikkikirjanne?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mariko
  • Aloitettu Aloitettu
Originally posted by jarre55
Ja sitten jonkun venäläisen muistelmateos talvisodasta: Paraatimarssi Helsinkiin.

Tarkoitat varmaan, Viktor Stepakov & Dmitri Orehov: Paraatimarssi Suomeen - Talvisota venäläisten silmin ?

Oli kyllä mielenkiintoinen kirja, vaikka en itse ihan omaksi suosikkikirjaksi laskisi. Hyviä kirjoja myös: Kallosen ja Sarjasen Leijonamieli ja Purppurasydän. Ja vielä Sarjasen Valkoinen kuolema.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Originally posted by Orld
Hyviä kirjoja myös: Kallosen ja Sarjasen Leijonamieli ja Purppurasydän.

Huonosti kirjoitettuja, eivätkä mitenkään hirveän objektiivisia kirjoja. Sarjanen ihailee törniä niin paljon, ettei hänen kannattaisi kirjoittaa aiheesta, eikä hän ole kovinkaan lahjakas kirjailija.

Originally posted by kahlaajalintu
Herman Melville: Moby Dick

Tuota olen juuri lukemassa, vähän tylsä meinaa olla paikka paikoin. Käyny jos mielessä, josko jättäs kesken. Piti lukea Remestä välissä. Se on mukavaa luettavaa :)

Ernest Hemingway - Kenelle kellot soivat

Mikael Niemi - Populäärimusiikkia vittulajänkältä

J.R.R Tolkien - TSH, Hobitti, Silmarillion

George Orwell - Vuonna 1984

F. Dostojevski - Rikos ja rangaistus

Erlend Loe - Supernaiivi :worship:

:offtopic:
Ihan niinkuin tälläinen threadi ois ollut aikaisemminkin..

Originally posted by Mariko
Heeei! Aika hyvä kirjamaku porukalla täällä. Kukaan ei oo maininnu ykköseks mitään Grishamia tai Sheldonia. On se muuten hienoa, et meillä on nyt kotimaassa jännärien aateliin kuuluva Remes. Aika paljon oli sotakirjoja listattu tänne, kävin just itte lainaamassa Leon Urista ja Sven Hasselia kun niitä suositeltiin. Yks hyvä mitä ei vissiin oo vielä mainittu on Catch 22, olikohan Joseph Hellerin?

1700- ja 1800- luvun englantilainen kirjallisuus on ihanaa, sellaista kepeää ajankuvausta ja hienostelua. Suosittelen ainakin Charles Dickensin Loistavaa Tulevaisuutta.

Sit aivan huippu vähän uudempaa mallia:
Tamara McKinley: Matildan viimeinen valssi. Yhden naisen selviytymistarina Australiassa lammasfarmarina. Tosi traaginen, joutuu itkemään oikeen huolella, siis luokkaa 5x :itku:

Sellaista kevyttä, tosi lämminhenkistä kuvausta on Maeve Binchyn kirjoissa, ehkä kiinnostaa enemmän naisia. Nää on sellaista kerralla kannesta kanteen luettavaa mallia, ei malta jättää kesken.

Muuten, onkos kukaan pakkislaisista onnistunut lukemaan Raamattua kokonaan? Mä oon joskus yrittänyt, jossain sivulla 1 ja 2 kun sitten tuli se monta kappaletta pitkä selostus, kuka on kenenkin poika jne. silloin tuli :zzzz:

Olisit saanut minulta Urisit lainaksi, tuossa niitä on piitkä rivi kirjahyllyssä.
Mä olen muuten koittanut pari kertaa lukea raamatun kannesta kanteen, mutta aina vieläkin toistaiseksi vähän vähemmän fiktiiviset kirjat ovat vieneet voiton.

Sven Hasselin kirjoittamat sotamuistelman on ihan ykkösiä!! Kannattaa lukea jos vähäänkään sotakirjat nappaa...

Ja Ilkka Remeksen ja Taavi Soininvaaran kirjat on kans hyviä...

Ihan huippu:

David Mason: Hirvenmetsästäjä. Kertoo tosi realistisen suunnitelman ja toteutuksen Saddamin salamurhasta. Mukana vielä tarkka-ampumista, joka mun lempiaihe:)

Muita:

Papillon,

LOTR

Ludlum: Mataresen merkki, Mataresen tuho

David Eddingsin kirjat on kans kohtuu OK.

Monia kymmeniä loistavia kirjoja olen lukenut, mutta tässä muutama suosikki:

Monster - Kody Scott

Kummisetä - Mario Puzo

Kultaa - Cizia Cyke

Papillon

Kaikki Edward Bunkerin vankilaromaanit.:5:

Ehdoton ykkönen - Raamattu
Gregory Boyd - epäilijän kirjeet
C.S. Lewis - tätä on kristinusko
A.W. Tozer - Vakaa armo

Ja lisäksi

Väinö Linna - Sotaromaani
Günther-Lothar Buchheim - Das Boot
Heikki Turunen - Simpauttaja
Irvine Welshin kirjat olivat hyviä, mutta niiden maailmankuvaan en tohdi osallistua. (Paska ja Trainspotting)
Toinen maailmansota 1-5
Suomen historia 1-8
Spectrum-sarja
Novum-sarja

Originally posted by Mariko
Muuten, onkos kukaan pakkislaisista onnistunut lukemaan Raamattua kokonaan? Mä oon joskus yrittänyt, jossain sivulla 1 ja 2 kun sitten tuli se monta kappaletta pitkä selostus, kuka on kenenkin poika jne. silloin tuli :zzzz:

Kolme kertaa kannesta kanteen ja hajaotokset päälle. Sen lisäksi on tullut luettua Pääoma, Koraanin käännöksiä ja Taisteluni.

Welshin Trainspotting saa täältäkin äänen, Ecstacykin varauksin toisen.

Muita hyviä nykykirjailijoita on Nick Hornby (High Fidelity) ja Brett Easton Ellis (American Psycho). Jälkimmäistä bussissa lukiessa piti tosin välillä vilkuilla taakseen ettei kukaan vaan lukenut olan yli. Elmore Leonardin kirjat ovat myös loistavia, ja niitä on p a l j o n. Douglas Coupland on nykyään tylsä mutta Generation X ja varsinkin Microserfs olivat hyviä ajankuvia.

Vanhempaa kamaa on tullut tykättyä Bukovskia, Maileria, Milleriä.

LOTR ja Hobbit tulee luettua kerran vuoteen, samoin yleensä Tuntematon sotilas. Jos sotakirjat kiinnostavat niin todella helmi on Black Hawk Down mistä tehtiin samantien leffakin.

En ole mikään lukutoukka, mutta tässä parhaimmat:

Mika Waltari: Sinuhe egyptiläinen

J.R.R Tolkien: TSH, Hobitti

Papillon

Tolkien: Lord Of The Rings
Eddingsin tuotanto
Charriere: Papillon
Hemingway: The Sun Also Rises, hyviä novelleja mm. Suuri Kaksisydäminen joki
Dostojevski: Rikos ja Rangaistus

Milan Kunderan useat teokset
Tolkienin Hobitti ja TSH (Silmarillion jäi kesken :nolo: )
Dostojevskin Rikos ja Rangaistus
Hasselin ajankuluna
Kirjoituksia silloin tällöin

Monta hyvää ja useita "vielä parempia" :D

Mieleenpainuvin kokemus oli Puzon Kummisetä. Olin lukenut sitä parin kappaleen verran, kun sitten eräänä kesäisenä pe-la välisenä yönä en voinutkaan laskea sitä käsistäni, vaan luin läpi koko yön.

Nyt menossa jonkinlainen "elämänkerta"-lukukausi. Kaikki käy; John Lee Hookerista Marskiin. Konari-Lemmyn "White Line Fever" on aivan ehdoton. Nauroin monessa kohtaa lähes kuset housussa !!! :5:

A. W. Yrjänä: Arcana
Dostojevski: Rikos ja rangaistus
V. Linna: Sotaromaani

Näitä tuli mieleen, pitkälti samoja klassikoita, joita muutkin ovat listanneet...

D. H. Lawrence: Women in Love (Rakastuneita naisia).

Charles Bukowski on kynännyt nerokkaita lyhyitä kertomuksia.

Henry Miller: Tropic of Capricorn (Kauriin kääntöpiiri). Jos pitäisi mainita vain yksi kirja, tämä saattaisi olla se.

Fjodor Dostojevski: Rikos ja rangaistus.

Bret Easton Ellis: American Psycho. Parhaita 1900-luvun lopun kirjoja. Jää Ellisin huippuhetkeksi, Glamorama oli jo täyttä roskaa.

J. M. Coetzee: Life & Times of Michael K.

Leo Tolstoi: Anna Karenina.

Joseph Conrad: Nostromo. Porvarilliseen makuun ;).

Elsa Morante: La Storia. Pienten ihmisten puolesta.

Albert Camus: Rutto. Pakko on yksi Camus mainita, muuten leimautuu ignoramukseksi :evil:.

Stanislaw Lem: Kyberias. Mielikuvituksen lentoa. Isännän ääni on myös mahtava.

J. R. R. Tolkien: The Fellowship Of The Ring. Eli kaksi ensimmäistä kirjaa heksalogiasta. Loppujen hevosenmakuinen erämaavaellus ja raamatulliset välienselvittelyt tylsistyttävät.

Unohdin varmasti monia. James Joycen Ulysses on vielä kesken, kieli on niin järjettömän vaikeaa - onkohan täällä kukaan lukenut sitä loppuun?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom