Suoraan sanominen

Usein 'suorapuheisuutta' käytetään tekosyynä puhtaalle vittumaisuudelle. Tietty ihmistyyppi ylpeilee sillä, että sanoo aina asiat suoraan, mikä käytännössä tarkoittaa sitä, että unohdetaan normaalit kohteliaisuussäännöt ja lauotaan surutta muita loukkaavia 'totuuksia'. Liekö sitten vittumaisen ihmisen maine niin tavoittelemisen arvoinen asia. Tällä kommentilla en viittaa kehenkään tähän ketjuun kirjoittaneeseen.

Otetaan vaikkapa esimerkki: Punttiksella joku papparainen tulee neuvomaan sinua mave:ssa ja höpisee ihan naurettavia tekniikoita. Voit vastata suorapuheisesti, että ihan on perseestä nuo neuvot tai voit kohteliaasti sanoa, että ihan hyviä neuvoja mutta teet kuitenkin omalla tavallasi. Kumpi lie fiksumpi tapa toimia? Itse suosin jälkimmäistä.

Viimeksi muokattu:
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Usein 'suorapuheisuutta' käytetään tekosyynä puhtaalle vittumaisuudelle. Tietty ihmistyyppi ylpeilee sillä, että sanoo aina asiat suoraan, mikä käytännössä tarkoittaa sitä, että unohdetaan normaalit kohteliaisuussäännöt ja lauotaan surutta muita loukkaavia 'totuuksia'. Liekö sitten vittumaisen ihmisen maine niin tavoittelemisen arvoinen asia. Tällä kommentilla en viittaa kehenkään tähän ketjuun kirjoittaneeseen.

Otetaan vaikkapa esimerkki: Punttiksella joku papparainen tulee neuvomaan sinua mave:ssa ja höpisee ihan naurettavia tekniikoita. Voit vastata suorapuheisesti, että ihan on perseestä nuo neuvot tai voit kohteliaasti sanoa, että ihan hyviä neuvoja mutta teet kuitenkin omalla tavallasi. Kumpi lie fiksumpi tapa toimia? Itse suosin jälkimmäistä.

Oon kyllä aika pitkälti samaa mieltä. Tuntenut monta ihmistä jotka ovat mulkkuja muille, ja sitten vaan ihmettelevät ettei heistä pidetä, mutta eivät muka välitä asiasta, koska muut ovat vain herkkähipiäisiä ja he "tykkäävät sanoa asiat suoraan".

Hyvien kavereiden kanssa eri asia, härski läppä kuuluu sinne :lol2:

Kumman usein nämä "rehelliset suoraan sanojat" tuntuvat olevan täysin kyvyttömiä itse kuuntelemaan vastaavaa suoraa puhetta missään olosuhteissa :jahas:.

Miten ihmeessä _joiltakin_ insinööreiltä voi puuttua täysin kyky ajatella loogisesti???

Rautalanka ei riitä, pitää vääntää ratakiskosta.

oon miettinyt, että onko vika minussa, että enkö osaa vaan selvittää asioita selkeäksi, mutta kyllä nuo muut sen älyää olivat sitten insinöörejä tai ei!

----

No mut ku ei tajuu mun valmiita vastauksia :( Pitää alkaa sitten vänkäämään ja säätämään ja filosofoimaan. Ja kun nää mun jutut on tyyliä 3+2-1= ? . Ei luulis olevan vaikee käsittää. Viimeistään siinä vaiheessa tulee ongelmia kun ? tiedetään mutta ei tuota ekaa lukua tuossa rimpsussa :david:

No nyt sitten meni hermot tämän tapauksen kanssa. Yksi juttu piti oikaista tietojärjestelmässä ja tää sankari ei millään voinut uskoa, että se pitää tehdä niinku minä sanon vaan vänkäsi vastaan omia käsityksiään. Sanoin sitten aika tökerösti pari (huonosti) valittua sanaa ja tää lähtee sitten ovet paukkuen mun toimistosta. JEEJEE!!!! Se siitä diplomaattisuudesta, mutta kyllä munkin sietokyvyllä joku raja on... Monta viikkoo tai oikeestaan kuukautta on jo tän kanssa saanut vääntää ratakiskoa, niin nyt sitten napsahti. Vituttaa ja hävettää.

Suurin osa ihmisistä tuntuu pitävän itseään suorasanaisina kuten kaikki pitää itseään esim. huumorintajuisina. Monesti tämä suorasanaisuus liitetään johonkin alueeseen, kuten etelä-pohjanmaahan. Usein olen havainnut tämän olevan täyttä paskaa. Jos kaikki sanoisi asiat suoraan, niin aika harvalla olisi kavereita, töitä tai olisi ylipäätään hengissä.

Tämä oli juuri se, mitä hain itsekin postauksellani takaa.

Oikeesti, ei elämä noin perseestä ole. Tosin jos sinusta siltä tuntuu, niin ehkä kannattaa vähän muuttaa asennetta :piis:

Mä en nyt kyllä ymmärrä, miten tää vastaus liittyy tuohon Naksahtajan viestiin. Koska Naksahtaja on kyllä ihan oikeassa, jos itse sanoisin suoraan parille kaverille muutamat asiat, niin se niistä kavereista sitten.

Tässä jokin aika sitten paloi käämit baarissa erääseen jokinorsuun. Olin käymässä kusella ja tässä kyseisessä baarissa miesten ja naisten vessan käsienpesuallas on "yhteinen" eli vessojen välissä. Tulin kuselta ja kävin virauttamassa kädet aivan normaalisti niin jokinorsu tarraa kädestäni kiinni ja sanoo vihaisella äänellä ja tuima katse naamallaan "Pese kädet kunnolla!". Sitten siihen päälle vielä semmonen mulkoilu.. Olis tehny mieli sanoo oikee kunnolla pahasti mut tyydyin sanomaan vaan että "Jos sulla ei oo parempaa tekemistä ku vahtia ihmisten käsien pesua täällä baarissa ni lähe kotii." Sitten se mulkoilu vaa jatkui entistä tiukempana ja i voinu ku päätä pyörittää. Näin meilläpäin!

Usein 'suorapuheisuutta' käytetään tekosyynä puhtaalle vittumaisuudelle. Tietty ihmistyyppi ylpeilee sillä, että sanoo aina asiat suoraan, mikä käytännössä tarkoittaa sitä, että unohdetaan normaalit kohteliaisuussäännöt ja lauotaan surutta muita loukkaavia 'totuuksia'.

Hyvinkin totta. Suorapuheisuus on sinänsä ihan arvostettavaa, mutta usein kysymys on siitä, onko se kaikissa tilanteissa tarpeellista. Toisin sanoen, sanotaanko suoraan aiheesta, vai vaan sen takia että itselle tulee hyvä mieli kun saa vittuilla toiselle.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom