Jonkin verran asiaa läheltä seuranneena oma teoriani homouden synnystä on moniulotteinen. Miksi kaikelle pitäisi olla yksi ja ainoa selitys? Minä uskon, että homoksi tullaan niin perinnöllisten/prenataalisten tekijöiden kuin ympäristönkin vaikutuksesta. Lisäksi homman etenemiseen vaikuttaa taatusti myös oman seksuaalisen kehityksen aikana koetut asiat.
Mun mielestä nuo fyysiset ja geneettiset syyt on oikeastaan lähes epäolennaisia homouden synnyssä. On muistettava, että mikä tahansa periytyvä persoonallisuuspiirre tulee esille ihmisessä ainoastaan ympäristön myötävaikutuksella. Vertauksena vaikkapa aggressiivisuus, joka on periytyvää, mutta oikeanlaisessa ympäristössä ei koskaan tulekaan esille. Kuitenkaan sellaista johtopäätöstä ei voi tehdä, että tyyppi on siis oikeasti homo, mutta se ei vain tule esille. Yhtä vähän kuin epäaggressiivisen ihmisen voi leimata aggressiiviseksi vain tietyn geenin löytymisen johdosta. Ympäristön osuutta ihmisen persoonaan, identiteettiin tai seksuaaliseen identiteettiin ei vain yksinkertaisesti pidä vähätellä.
Sitten on vielä se yksilöiden välinen vaihtelu sen suhteen kuinka paljon milläkin näistä tekijöistä on osuutta juuri tietyn henkilön homouteen. Ihmisistä kun on kyse niin kaikki yksinkertaistaminen on järjetöntä.
Yhtä kiinnostavaa kuin homouden synty, on homofobian synty. Miksi siitä ei tehdä tutkimuksia?
Homoutta ei ole vuosiin luokiteltu psykiatrisissa tautiluokituksissa sairaudeksi. Joillakin vain on erilaisia mieltymyksiä kuin toisilla. Joku tykkää lihavasta, joku laihasta, joku miehestä ja joku naisesta. Joku panee rumaa ihan mielellään ja joku kiihottuu ainoastaan kauniista. Joku ihailee isoja löllyviä tissejä ja joku tykkää napakoista.
Heterouden ja homouden raja on niin häilyvän olematon, että minä uskon, että 99% meistä olisi bi-seksuaaleja, jos elettäisiin täysin normittomassa ja paineettomassa ympäristössä. Kyse on kuitenkin vain kahdesta hyvin luonnollisesta asiasta summattuna yhteen 1) toisen ihmisen rakastamisesta 2) seksuaalisesta nautinnosta. Eipä siinä kovin olennaista ole niiden pissavärkkien yhteensopivuus kummankaan asian kannalta.