Suomenruotsalaiset -thread

Pitääkö kaikella olla jokin erityinen tarkoitus tai päämäärä? Miksi sinä kysyt minulta jotain tälläistä, onko sinulla jokin motiivi? Kaikkeen ei ole aina niin yksiselitteistä vastausta, kuten ei tähänkään. Hauskaa kuitenkin on ollut.

En nyt kysy tätä suoraan sulta, mutta mua kiinnostais tietää että mistä porukat saa nää ennakkoluulot? Onko se nää perus Kauniainen-Hanken-jutut vai mitkä? Voin näin ite myöntää, että Hankenissa opiskelu kiinostaa, ei siksi, että sinne pääsee helposti, vaan oikeasti kiinnostaa kaupallinen ala.
Ps. En asu granissa, en ole snobiperheestä eikä mun faija osta mulle bemaria ku täytän 18:lol2:
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Pitääkö kaikella olla jokin erityinen tarkoitus tai päämäärä? Miksi sinä kysyt minulta jotain tälläistä, onko sinulla jokin motiivi? Kaikkeen ei ole aina niin yksiselitteistä vastausta, kuten ei tähänkään. Hauskaa kuitenkin on ollut.

Ei mulla ole sen enempää päämäärää kuin, että kiinnostaa tietää, miksi yrität epäsuorasti esittää suomenruotsalaisten pitävän itseään parempina kuin suomenkieliset ovat.

koubi sanoi:
En nyt kysy tätä suoraan sulta, mutta mua kiinnostais tietää että mistä porukat saa nää ennakkoluulot? Onko se nää perus Kauniainen-Hanken-jutut vai mitkä?

Arvaukseni on historialliset syyt, joihin sekoittuu tietämättömyys ja kateus. Arvaan myös, että jengiä sylettää toi pakkoruotsi. Se nyt vain on niin, että toisilla on syntyjään enemmän varallisuutta kuin toisilla ja sillä varallisuudellaan saa tehdä ihan mitä haluaa lain puitteissa. Vaihtoehto on kommunismi ja varallisuuden uudelleen jako. Suurin osa ruotsinkielisistä ei kuulu tähän "Hanken/Grankulla/Bemari" stereotypiaan. Ja vaikka kuuluisikin, niin so what?

En tunne, mikä on tilanne muissa valtioissa, joissa on useampia virallisia kieliä tyyliin Sveitsi.

PS. Koska tää mun vuodatus tulkitaan kuitenkin suomenruotsalaisen salaseuran jäsenen käännytysyritykseksi, niin todettakoon, että olen suomenkielisestä duunariperheestä ja syntymäköyhä :)
 
jep, tätä hain, en vaan viitsinyt alkaa asiasta vääntämään. prosenttiosuudesta en tiedä mutta stadin mittapuulla suuri.

Tämä johtuupi siitä, että oletettavasti sisäänottopaikkoja on suhteessa enemmän kuin hakijoita (vrt. HKKK, joka on Hankenin vieressä). Tästä seuraa väistämättä, että sisäänpääsevien prosenttiosuus on suurempi. Jos jengi alkaisi hakemaan opiskeluopaikkoja Hankenilta HKKK:n sijaan, Hankenille olisi vaikea päästä ja HKKK:hon helpompi.

Onkohan tuolla Hankenilla mahdollisuus opiskella pelkästään englanniksi osaamatta ruotsinkieltä kovinkaan hyvin? Sehän olisi periaatteessa hyväkin juttu, koska silloin yleismaailmallisesti hyödyllinen englannin kielitaito karttuisi.
 
Kuka onkaan se juntti, etkai se vaan ole sinä? Onhan sitä tosiaan näitä "suomenruotsalaisia juntteja" nähty paljonkin. Pk-seudulla, joka kadunkulmassa. Degeneroituminen selkeesti alkanut vaikuttaa "eliittiin". Näyttää olevan sellainen kasvava kansakunta tämä "suomenruotsalaiset juntit". :rolleyes:

Minä en ole suomenruotsalainen ja ruotsi sujuu tavattoman heikosti. Juntti oli minulta ehkä hieman kärjistetty ilmaisu, mutta yleensä kaikenlaiset esimerkiksi pelkästään ihmisten nimiin ja kielitaitoon perustuvat ennakkoluulot yhdistetään juntahtavaan ajatusmaailmaan. Epäilemättä monella hyvinkin sivistyneellä ihmisella saattaa olla jotain hampaankolossa suomenruotsalaisia vastaan, vaikka en ole itse tällaisiin ihmisiin törmännyt.
 
Epäilemättä monella hyvinkin sivistyneellä ihmisella saattaa olla jotain hampaankolossa suomenruotsalaisia vastaan, vaikka en ole itse tällaisiin ihmisiin törmännyt.

Ensiksi pitää tietysti kysyä, että millaisen henkilön koet sivistyneeksi? Se auttaa huomattavasti ymmärtämään juntitteluasi.

Kyse ei ole siitä, että jollakin olisi jotain hampaankolossa. IMO Suomen olisi aika siirtyä eteenpäin ja tulla yksikieliseksi. Lippuna on kuitenkin Siniristi ja n.90% kansasta puhuu suomea äidinkielenä.

Voitaisiin hyvin ottaa mallia Kanadasta. Maa on kaksikielinen, mutta vain yksi kieli on pakollinen. Joko Englantia tai Ranskaa. Hienosti se siellä näyttää toimivan. Tällä vältyttäisiin sellaisesta turhasta "tekohengityksestä" josta aiemmin oli puhe.
 
Ei mulla ole sen enempää päämäärää kuin, että kiinnostaa tietää, miksi yrität epäsuorasti esittää suomenruotsalaisten pitävän itseään parempina kuin suomenkieliset ovat.

Tätäkin threadia lukee, niin voi törmätä suomenruotsalaisten suista tulleisiin yli sanoihin, mitkä kohdistuvat suomalaisten junttiuteen, moukkamaisuuteen ja sivitymattömyyteen. Jo pelkästään siitä voi luoda itselleen mielipiteen suomenruotsalaisista.

Jos joku kaunis päivä kiinnität huomiota siihen miten suomenruotsalaiset puhuvat ruotsiksi suomalaisten kuullen, niin voit huomata , että mistään suomalaisten ylistämisestä ei ole kyse. No ehkä ei pitäisi kuunnella sitä, mitä ihmiset puhuvat toisten seläntakana, eihän sitä ole tarkoitettu kuultavaksi.

Vielä selvennykseksi, en ole suomenruotsalainen, mutta ymmärrä puhe ruotsia.
 
Ajankohtainen aihe on tämä suomenruotsalaisuus. RKP hallituksessa ja Steffan Wallin kulttuuri ja urheiluministerinä. Suomen urheilu menestys tulee laskemaan entisestään. Nyt sitten saadaan nähdä kun lahjattomat urheiljat saavat apurahoja ja todelliset urheilijat jäävät nuolemaan näppejään rannalle. Taas voidaan miettiä, että mistä moinen johtuu. Ettei vaan olisi taas tekemistä suomenruotsalaisuuden kanssa.

Hmm. Voi olla, että joku suomenruotsalainen on sanonut jotain yleistävää tällä palstalla suomensuomalaisista, en jaksanu kaivaa. Tässä nyt kuitenkin löytyis ihan oma tekstis, josta vois sit lähtee sanomaan, että suomensuomalaisten mielestä suomenruotsalaiset "vetää kotiinpäin" esimerkiksi urheilijoiden apurahojen saajilla. Voisin siis nyt suomenruotsalaisena ottaa tämän loukkauksena, ihan niin kuin suomenruotsalainen tällä palstalla sun mukaas on sanonut suomensuomalaisia junteiks.
Toisekseen: Kun istun bussissa tai muussa julkisessa kulkuvälineessä, en yritä mitenkään osoittaa muille, että olen suomenruotsalainen. Miksi tekisin näin? Juttelen aivan samalla äänentasolla kuin kaikki muutkin. Lähinnä pikkupoikana siitä sai vaan kuulla joiltain tuntemattomilta "vitun hurri" ym.
Mitä tästä siis opimme: Yleistäminen ei kanna mihinkään.
 

Doktor Rolf Nordström är ytterst sofistikerad och även intresserad av de finlandssvenska ödesfrågorna. Han har dessutom ett recept på hur vi finlandssvenskar ska öka till antalet: ”Vi ska ha daghem och skolor som är klart bättre än de finska. Det finns finlandssvenska pengar för att det skall lyckas.”

Finlandssvensk elitistisk segregation, med andra ord. Vi är rikare och bättre än de finska lågdjuren, så varför skulle vi inte kunna upprätthålla vår snobbiga ras på ett bättre sätt. Teir är eld och lågor.


Vastaavan tasoista poliittista henkeä toiseen suuntaan edustaa edesmennyt Seppo Heikinheimo.

Älä puhu roskaa, Heikinheimon kirjoittelu oli asiallista ja faktapitoista, sen takia suomenruotsalaiset vihasivat ja mollasivat häntä, koska eivät pystyneet kumoamaan hänen väitteitään. Hän puuttui lähinnä suomenruotsalaisten etuoikeuksiin ja pakkoruotsiin. Heikinheimo ei koskaan esittänyt tuollaista roskaa, mitä tuo yllä oleva teksti on.
 
...Voisin siis nyt suomenruotsalaisena ottaa tämän loukkauksena...

Suodaan se sinulle.

Toisekseen: Kun istun bussissa tai muussa julkisessa kulkuvälineessä, en yritä mitenkään osoittaa muille, että olen suomenruotsalainen. Miksi tekisin näin? Juttelen aivan samalla äänentasolla kuin kaikki muutkin. Lähinnä pikkupoikana siitä sai vaan kuulla joiltain tuntemattomilta "vitun hurri" ym.

Elämä on kovaa, kaikki ei ole kavereita. Pitää vain oppia elämään sen kanssa.
 
Kerrohan nyt, kun tunnut tietävän mikä sylettää? :rolleyes:

Kliseinen perusveikkaus ennakkoluuloihin perustuen olisi, että olet elämässä hieman heikommin menestyvä sälli. Koulut jäivät puolitiehen, duuni ei miellytä ja nyt haluat epätoivoisesti purkaa pahaa oloasi johonkin. Hyvänä kohteena ovat esimerkiksi suomenruotsalaiset, jotka selvästi saavat mammonaa ja menestystä ansiotta samalla kun itse painat hommia minimipalkalla. Kakkoskohteena ovat sitten maahanmuuttajat.

Menikö kaukaa ohi?
 
Kliseinen perusveikkaus ennakkoluuloihin perustuen olisi, että olet elämässä hieman heikommin menestyvä sälli. Koulut jäivät puolitiehen, duuni ei miellytä ja nyt haluat epätoivoisesti purkaa pahaa oloasi johonkin. Hyvänä kohteena ovat esimerkiksi suomenruotsalaiset, jotka selvästi saavat mammonaa ja menestystä ansiotta samalla kun itse painat hommia minimipalkalla. Kakkoskohteena ovat sitten maahanmuuttajat.

Menikö kaukaa ohi?

Heheh, no hieman ohi menee. En sinuna leijuisi ammattikorkeakoulututkinnolla mihinkään sivistyneiden autuuteen. :lol2:

http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showpost.php?p=1541875&postcount=63

ammattikorkeakoulun%20tietotekniikka.jpg
 
Kerrohan nyt, kun tunnut tietävän mikä sylettää? :rolleyes:

Sähän se täällä meuhkaat jatkuvasti. Juttelet täysin levottomia juttuja salaseuroista ja ties mistä. Mitä vaan kunhan jotenkin saat suomenruotsalaiset huonoon valoon.

Kateus se mullekkin tuli mieleen, vai mikä mättää?
 
Kaipa minutkin tähän salaseuraan voidaan linkittää, kun äidin puolelta tuota pahaista suomenruotsalaisuutta syyhyää. Puhuvatkin perkele niin ylimielisesti ja kovaan ääneen... :lol2:

Pitäisköhän sun Lieska vaikka koittaa kanavoida tota energiaas johonkin hyödylliseen.
 
Kateus se mullekkin tuli mieleen, vai mikä mättää?

Kateus on väärä sana. Puhutaan mieluummin tasa-arvosta. Tätäkin on toitotettu kymmeniä kertoja. Pitääkö sama vääntöö taas aloittaa uudestaa? Helpommalla pääset kun luet threadia taaksepäin niin saat samat vastaukset.

Kuten aiemminkin todennut, ei mitään henkilökohtaista suomenruotsalaisia kohtaan. :piis:
 
Heheh, no hieman ohi menee. En sinuna leijuisi ammattikorkeakoulututkinnolla mihinkään sivistyneiden autuuteen. :lol2:

Taisi pointti viuhua vähän ohitse. Yhtä hyvin olisin voinut arvata sinun olevan köyhästä perheestä tuleva, kauppakorkeassa perse ruvella raatanut ekonomi, jonka suulaat ja ilmiselvästi ansiottomat hurrit ovat ohittaneet toistuvasti uraputkessa. Katkerilta ja kateellisilta kommenttisi suomenruotsalaisista nimittäin kuulostavat, joten tokihan sinuun voi soveltaa jotain sopivaa stereotyyppiä. Aika huonostihan tuollainen toimii.

Mitenkäs veikkaat kuinka hyvin sinun sterotyyppinen kuvasi suomenruotsalaisista osuu suurimpaan osaan ko. ryhmän edustajista?

P.S.

Missäs vaiheessa minä muuten olen itseäni ollut siirtämässä sivistyneistöön, juurihan tuossa sanoin etten edes osaa ruotsia, suomalaisen sivistyneistön eliitin kieltä.
 
Mitenkäs veikkaat kuinka hyvin sinun sterotyyppinen kuvasi suomenruotsalaisista osuu suurimpaan osaan ko. ryhmän edustajista?

Minkälaisen stereotyyppi suomenruotsalaisen olen sulle luonut? Taidat laittaa sanoja mun suuhun.

Otetaan esimerkiksi ensiksi vaikka kaupungin ja valtion työt. Ne on täytetty suomenruotsalaisilla. Puhutaan valiton ja kaupungin tarjoamista "suojatyöpaikoista". Jos Suomi olisi yksikielinen, eikä kaupungin ja valtion virkoihin vaadittaisi ruotsin osaamista. Silloin näissä samoissa suojatyöpaikoissa voisi olla hyvinkin äidinkieleltään suomalaisia, jotka tällä hetkellä dokaavat aivojaan pihalle jossain puistonpenkillä.
 
Minkälaisen stereotyyppi suomenruotsalaisen olen sulle luonut? Taidat laittaa sanoja mun suuhun.

Tuossahan sitä seuraavassa kappaleessa tulee jo asiaa. Eli että suomenruotsalaiset, jos eivät nyt oletuksena, niin ainakin yleisesti ovat äidinkieleltään suomalaisia kyvyttömämpiä. Ottamatta mitenkään kantaa siihen, että olisivatko nuo puistokemistit yhtään sen kyvykkäämpiä valtion ja kuntien virkoihin jos heiltä ei vaadittaisi sitä yhtä virkamiesruotsin kurssin käymistä. Muutenkin sinulla tuntuu olevan perusolettamuksena se, että suomenruotsalaiset syrjäyttävät tämän nykyisen salaliiton vuoksi pätevämpiä suomenkielisiä työelämässä.

Mitä suojatyöpaikkoihin muuten tulee, niin eiköhän jokainen korkeakoulututkinnon suorittanut täytyä kielivaatimukset, sillä se yksi vaadittava ruotsinkielen kurssi on pakollinen. AMK-vitsistä päätellen olet itse suorittanut ylemmän korkeakoulututkinnon, joten voit varmaan kokemuksesta sanoa onko työnhakusi joskus tyssännyt käytännön ruotsinkielentaidon puuttumiseen vaikka muodollinen vaatimus täyttyy.

Otetaan esimerkiksi ensiksi vaikka kaupungin ja valtion työt. Ne on täytetty suomenruotsalaisilla. Puhutaan valiton ja kaupungin tarjoamista "suojatyöpaikoista". Jos Suomi olisi yksikielinen, eikä kaupungin ja valtion virkoihin vaadittaisi ruotsin osaamista. Silloin näissä samoissa suojatyöpaikoissa voisi olla hyvinkin äidinkieleltään suomalaisia, jotka tällä hetkellä dokaavat aivojaan pihalle jossain puistonpenkillä.
 
Back
Ylös Bottom