Suomenruotsalaiset -thread

Miksei Suomessa voida ottaa samaa järjestelmää kuin Kanadassa? Kanada on kaksi kielinen, mutta vain yhtä kieltä on opiskeltava. Vaihtoehtoina on englannin- tai ranskankieli. Kanadassa kyseinen järjestelmä toimii hienosti, ranskankieltä puhuvat asuvat omilla alueillaan ja englaninkieltä puhuvat omillaan.

Tällä saataisiin huomattavia säästöjä valtiolle, ruotsinkieltä ei tarvitsisi enää väkisin tukea. Kaikki ketkä haluaisivat saada ruotsinkielistä palvelua voisivat muuttaa ruotsinkieliseen kaupunkiin, eikä suomenkielisten tarvitsisi enää opiskella ruotsia ja kaikki olisivat onnellisia.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Miksi RKP on aina vaan hallituksessa ilman minkäänlaista näyttöä tai vaalivoittoa?
Miksi on SFT? En ymmärrä. T: Skogberg
 
kyl on suomenruotsalaisilla helppoa. on hankkenit, åboacademit ja mitkä lie. on se niin väärin.

Kyl natiivisuomenkielisillä on helppoa. On teknillisiä korkeakouluja, on kauppakorkeakouluja ja on oikiksia ympäri maata. :)
 
Kyl natiivisuomenkielisillä on helppoa. On teknillisiä korkeakouluja, on kauppakorkeakouluja ja on oikiksia ympäri maata. :)

Sisäänpääsyprosentit ja kriteerit vain on hiukan eri luokkaa. Eikös esim Hankenille pääse melkeenpä kaikki, jotka sen kielikokeen tekee? :) Taisi olla sisäänpääsyprosentit yli 50.
 
Ihan mielenkiinnosta, kuka myöntää olevansa suomenruotsalainen ja ylpeä siitä?

Ylpeä olen:) Mistä tää nyt just tuli sulle mieleen?
 
Ylpeä olen:) Mistä tää nyt just tuli sulle mieleen?

En itekkään tajunnut tota Lieskan kysymystä. Kaipa tarkotuksena oli herättää keskustelu henkiin? :D Onhan tässä taas muutama kuukausi kulunut, kaipa se on aika jatkaa samojen ja jo moneen kertaan läpikäytyjen aiheiden pohtimista?

:zzzz:
 
Ihan mielenkiinnosta vaan kysyn. Kuten huomataan, kaksi on myöntänyt olevansa suomenruotsalaisia ja ylpeitä siitä. Tämän perusteella suomenruotalaisuuden voisi melkeen ymmärtää salaseuraksi, joka ei erotu kuin "rivienväleistä" mielipiteinä.
 
Sisäänpääsyprosentit ja kriteerit vain on hiukan eri luokkaa. Eikös esim Hankenille pääse melkeenpä kaikki, jotka sen kielikokeen tekee? :) Taisi olla sisäänpääsyprosentit yli 50.

Itsellä äidinkieli yo:ssa ruotsi ja E:n paprut. Kokeilin viime vuonna tämän myytin paikkansapitävyyttä lähettämällä paperit: en päässyt. Mutta joo, on sinne silti helpompi päästä kuin hkkk/tukkk.
 
Luulen, että pakkotoistollakin on enemmän kuin kaksi suomenruotsalaista. Miksi moinen piilottelu? En tosiaan ymmärrä.

No eipä täällä kukaan ole velvollinen esittäytymään, ja veikkaan että ei ihan kaikkia innosta vängätä tällaseta "kuluneesta" aiheesta palstalla jossa suomenruotsalaisten osuus on kohtalaisen pieni. Enkä oikeastaan yhtään ihmettele kun näitä asenteita ja yleistyksiä seurailee. :rolleyes:
 
No eipä täällä kukaan ole velvollinen esittäytymään, ja veikkaan että ei ihan kaikkia innosta vängätä tällaseta "kuluneesta" aiheesta palstalla jossa suomenruotsalaisten osuus on kohtalaisen pieni.

Ajankohtainen aihe on tämä suomenruotsalaisuus. RKP hallituksessa ja Steffan Wallin kulttuuri ja urheiluministerinä. Suomen urheilu menestys tulee laskemaan entisestään. Nyt sitten saadaan nähdä kun lahjattomat urheiljat saavat apurahoja ja todelliset urheilijat jäävät nuolemaan näppejään rannalle. Taas voidaan miettiä, että mistä moinen johtuu. Ettei vaan olisi taas tekemistä suomenruotsalaisuuden kanssa.
 
Ajankohtainen aihe on tämä suomenruotsalaisuus. RKP hallituksessa ja Steffan Wallin kulttuuri ja urheiluministerinä. Suomen urheilu menestys tulee laskemaan entisestään. Nyt sitten saadaan nähdä kun lahjattomat urheiljat saavat apurahoja ja todelliset urheilijat jäävät nuolemaan näppejään rannalle. Taas voidaan miettiä, että mistä moinen johtuu. Ettei vaan olisi taas tekemistä suomenruotsalaisuuden kanssa.

Eikö tuo turhanpäiväinen provoilu jo riitä. Olet saanut jo 64 viestiä täyteen tähän ketjuun ja kaikki on sisällöltään turhaa paskanjauhantaa suomenruotsalaisten salaliitosta AITOJA JA OIKEITA SUOMALAISIA (TM) vastaan.

Ei minua häiritse tippaakaan suomenruotsalaisten olemassaolo, sillä heistähän on huomattavasti enemmän hyötyä kuin haittaa. Vai miltä kuulostavat nimet kuten Mannerheim, Ehrnrooth, Runeberg, Sibelius, Herlin, Lilius tai Wahlroos? Nämäkin henkilöt ja heidän sukunsa ovat hyödyttäneet Suomen valtiota ja sen taloutta enemmän kuin kaikki suomenruotsalaisvastaiset itkijät yhteensä.
 
Jos pakkoruotsia täytyy opiskella, sen määrää pitäisi mielestäni lisätä opintosuunnitelmaan melkoisesti lisää.
Itse olen opiskellut peruskoulun ja lukion ruotsin oppimäärän ja voin sanoa, että en kyllä ruotsilla selviäisi edes melko yksinkertaisista keskusteluista ja sanomalehtitekstiäkin ymmärrän hyvin vähän. Opiskelusta ei siis ole ollut minulla lähes mitään hyötyä. Silti lukion ruotsin arvosanani ovat olleet n. 7 tasoa.

Pakkoruotsin opiskelu ei sinällään minua häiritse, mutta minua häiritsee se, että valtiolla monissa viroissa vaaditaan ruotsinkielentaitoa. Suomenruotsalaisilla on siis oikeus saada palvelua omalla kielellään, mutta kun he monesti puhuvat suomea paremmin, kuin tiskin toisella puolen oleva suomensuomalainen puhuu ruotsia, niin miksi ei voida puhua suomea, jos asiat ovat siten helpommin hoidettavissa?
 
Ihan mielenkiinnosta vaan kysyn. Kuten huomataan, kaksi on myöntänyt olevansa suomenruotsalaisia ja ylpeitä siitä. Tämän perusteella suomenruotalaisuuden voisi melkeen ymmärtää salaseuraksi, joka ei erotu kuin "rivienväleistä" mielipiteinä.

Ei helvetti Lieska, nyt heitit kyllä päivän parhaan:hyper: huh huh et naurattaa nää sun kommentit välillä.. Suomenruotsalaisethan ovat, kuten tiedetään, salaseura, eikä kansakunta;)
 
Back
Ylös Bottom