Suomenruotsalaiset -thread

No löytyy kaksi sitten. Kolmaskin pitäisi kuulemma olla. Ei osunut sekään silmään.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Täällähän nyt tuntuu kaikki olevan (myös hurrit) tuota pakkoruotsia vastaan, niin eikös meistä yksi voisi lähteä ehdokkaaksi eduskuntavaaleihin pakkoruotsin poistaminen ykkösvaaliteemanaan? Pitäs tämänkin ketjun pohjalta ääniä tulla niin vitusti.

RKP on muuten vähän kuin naapurin vittumainen puudeli: sen räkätystä täytyy vaan sietää, kun ei sitä voi oikein potkia poiskaan, koska sitten se räksytys vasta alkaisikin. Onko RKP:llä ikinä ollut agendallaan mitään muuta kuin pakottaa enemmistö opiskelemaan ruotsia? Minä en ainakaan muista.

Suomenruotsalaisilla on se etu, että ne on aika pieni ja sisäsiittoinen vähemmistö. Ne äänestää kyllä kovalla prosentilla RKP:tä. Jos suomalaisilla olisi samanlaista (suomalaisten, siis suomensuomalaisten) suosiota nauttivaa ja yksikielisyyttä ajava puolue, sehän leimattaisiin finlandsvenskojen toimesta välittömästi natsi-rasisti-fasisti-juntti -puolueeksi.

Muutenkin edessä on julkisella sektorilla aika vitunmoisia leikkauksia edessä, niin eiköhän se pakkoruotsin tiputtaminen olisi sieltä kivuttomammasta päästä. Ja jos nyt ajatellaan ihan vaan sitä enemmistöä. Kai se olisi sitä demokratiaa..?
 
Täällähän nyt tuntuu kaikki olevan (myös hurrit) tuota pakkoruotsia vastaan, niin eikös meistä yksi voisi lähteä ehdokkaaksi eduskuntavaaleihin pakkoruotsin poistaminen ykkösvaaliteemanaan? Pitäs tämänkin ketjun pohjalta ääniä tulla niin vitusti.

No niin, löytyypähän tästäkin threadista fiksuja ehdotuksia. Tuo oli yksi parhaista. Uskomatonta kyllä, demokratiassa paras tapa vaikuttaa on äänestämällä. Kaikilla äänestysikäisillä on se yksi ääni käytettävänään, oli henkilö sitten minkä värinen tai äidinkielinen tahansa. Ei meillä suomenruotsalaisilla äänestäjillä ole yhtään sen enempää vaikutusvaltaa äänestystuloksiin kuin kenelläkään muullakaan.

Itse olen ainoastaan kerran äänestänyt RKP:n ehdokasta koko sinä kuudentoista vuoden aikana jonka olen ollut oikeutettu äänestämään. Silloinkaan (kuten tulevaisuudessakaan) ei ollut kyse puoluetaustasta, vaan ehdokas oli mielestäni paras vaihtoehto. RKP:n valtti onkin mielestäni se, että puolueen sisällä hyväksytään melko suuriakin vaihteluita vasemmisto-oikeisto-ajatustavoissa, vaikka toki puolue itsessään melko oikeistolainen onkin. Puolueen sisällä toimitaan enemmän sen yhden merkittävän tekijän, ruotsinkielisyyden ja siihen liittyvän kulttuurin ympärillä, kuin minkään muun. Tästä johtuen melko moni ruotsinkielinen suomalainen (ja usea suomenkielinenkin) löytää mieleisensä ehdokkaan puolueen sisältä. Mielestäni tämä osoittaa suurta (ja kaiken lisäksi viisasta ja kaukonäköistä) integriteettiä, juuri sitä samaa kuin mitä suomenruotsalaisuutta vastustavat peräänkuuluttavat. Siksi se puhuttelee monia.

Mikseivät siis "vastustajat" kykene tekemään samaa? Laiskuus? Yksipuolisuus ja fanaattisuus mielipiteissä jotka pelottavat potentiaaliset äänestäjät muiden puolueiden leireihin? Maailma on monimuotoinen paikka, eikä siksi demokratiassa pärjää kapeakatseiset.

Vieläkään en tue pakkoruotsia, mutta mielestäni keskustelu ei enää olekaan keskittynyt pakkoruotsiin vaan suomenruotsalaisiin. Pakkoruotsi ja suomenruotsalaisuus kun ei vieläkään ole sama asia. Och samma på svenska.

Tony Halme ja Björn Wahlroos ovat siis molemmat suomenruotsalaisia. Kuvailee mielestäni hyvin sitä että on ihan turha stereotypioida meitä yhteen nippuun, saatikka sitten pyrkiä yleistämään äänestyskäyttäytymistämme tai mielipiteitämme äidinkielemme ja perimämme perusteella.

:david: :david: :david:

Ja vielä viimeisenä kommenttina jotta palstan fennomaanit saavat ajateltavaa. Luuletteko että siellä talvisodan aikana teidän isoisille oli vittuakaan väliä sillä oliko siellä juoksuhaudassa sillä vieruskaverilla äidinkielenään ruotsi vai suomi, kun yhdessä tsempattiin yhteisen hyvinvoinnin takia. Saman yhteisen itsenäisyyden ja vapauden takia josta me nyt kaikki nautimme. Vitun tekopyhät pellet. Ottakaa se tyyny pois päänne päältä ja tehkää asialle jotain jos haluatte muutosta. Tehkää se fiksusti, niin saatte minultakin kunniotusta vaikka teillä onkin erilaiset mielipiteet ja näkemykset kuin minulla.

Over and out.
 

Respect! :thumbs:

Olet niin oikeassa että tällä palstalla tehdään stereotypioita niin helvetisti. Ja keskustelu on vaihteeksi siirtynyt pois nimenomaan siitä pakkoruotsista, jota suhteellisen harva komppaa, siihen, että suomenruotsalaiset on perseestä jne. yhtä älyllistä argumentaatiota. Kaippa se on todettava, että eipä kai tuohon hurrivihaan ole mikään muu selitys kuin se perisuomalainen kateus.

Jahka joku saa aikaiseksi niin laittakaa tosiaan se kateuspuolue pystyyn, ei luulisi äänestäjät loppuvan kesken. Voitte miettiä hetken ennen sinne eduskuntaan lähtemistä, miksi se Halme ei saanutkaan niin paljoa aikaan kuin mies lupaili. Ehkäpä se on juuri se mustavalkoisuus; ei se demokratia ole niin sokeaa kuin luullaan, vaan yhteuspelillä se eduskuntakin toimii..
 
Niin. Monet suomenkieliset ovat kapeakatseiseisia, kateellisia ja tekopyhiä. Siis suomenkielinen = pelle. Hyvää mättöä! Aivan mainio ketju :thumbs:
 
Niin. Monet suomenkieliset ovat kapeakatseiseisia, kateellisia ja tekopyhiä. Siis suomenkielinen = pelle. Hyvää mättöä! Aivan mainio ketju :thumbs:

Ei. Inisijät ovat pellejä, kuten myös kapeakatseiset, kateelliset ja tekopyhät. Se, puhuuko ko henkilö swahilia tai suomea on minulle tässä tapauksessa yhdentekevää.
 
Ei. Inisijät ovat pellejä, kuten myös kapeakatseiset, kateelliset ja tekopyhät. Se, puhuuko ko henkilö swahilia tai suomea on minulle tässä tapauksessa yhdentekevää.

Niin eiköhän näitä ominaisuuksia kaikkia löydy meistä kaikista äidinkielestä riippumatta :)
 
Ei. Inisijät ovat pellejä, kuten myös kapeakatseiset, kateelliset ja tekopyhät. Se, puhuuko ko henkilö swahilia tai suomea on minulle tässä tapauksessa yhdentekevää.

Hetkinen, uhosit aiemmassa postissa kuinka kaikki RKP:n kannattajat voivat olla laidasta laitaan oikeaa tai vasenta,
mutta he ovat niin "laajakatseisia", että heille lopultakin merkitsee vain yksi asia, eli tämä ruåtsin kieli.

Joku voisi pitää tuota aika kapea-alaisena ajatteluna, jos yksi ja vain yksi asia merkitsee.

Halla-Ahoa mollaavat yhden asian ehdokkaaksi, vissiin mies ois kuin luotu RKP:n listoille...paitsi että ei taida kannattaa pakkoruåtsia.
 
Hetkinen, uhosit aiemmassa postissa kuinka kaikki RKP:n kannattajat voivat olla laidasta laitaan oikeaa tai vasenta,
mutta he ovat niin "laajakatseisia", että heille lopultakin merkitsee vain yksi asia, eli tämä ruåtsin kieli.

Voihan sen niinkin tulkita, jos niin haluaa. Kummallista kyllä, moni suomenkielinenkin kannattaa RKP:ta. Kommentillani kuitenkin tarkoitin sitä, että joku saattaa ajatella jotakin asiaa oikeistomielisesti ja toista enemmän vasemmistolaisittain. Uskoisin että suuri osa ihmisistä on sellaisia, harvat ovat niin absoluuttisia että aatteen takia valitsevat huonon ehdokkaan. Jos kannatat yhtä asiaa, mutta elämässäsi on kymmenen muuta tärkeätä asiaa, niin annatko mieluummin äänesi ehdokkaalle joka voisi toteuttaa sen tärkeimmän asian ja on selvästi niitä sun muuta kymmentä vastaan, vai sellaiselle jolla on vastaavat mielipiteet kuin sinulla, mutta vastaa vain puolia siitä sinulle tärkeimmästä asiasta.

Totuus on kuitenkin se, halusitte tai ette, pakkoruotsin kanssa tai ilman sitä, että suurelle osalle suomenruotsalaisista ruotsinkieli on osa identiteettiä. Ihan samalla lailla kuin suomenkieli on osa suomalaisten identiteettiä. Ja se vaikuttaa äänestyspäätöksiin, vaikka varjopuolena nyt sitten ilmeisesti on pakkoruotsi. Minusta se on turhaa, mutta se ei siltikään mielestäni ole suurin yhteiskunnallinen epäkohta yhteiskunnassamme tällä hetkellä. Ehkä siksi se on vielä olemassa, kun ihmisillä on isompiakin murheita. Itse asiassa, sitten kun pakkoruotsi on suurin ongelmamme, voi sanoa että meille menee aivan helvetin hyvin.
 
RKP on muuten vähän kuin naapurin vittumainen puudeli: sen räkätystä täytyy vaan sietää, kun ei sitä voi oikein potkia poiskaan, koska sitten se räksytys vasta alkaisikin.

Onko tuota koskaan edes kokeiltukaan potkia pois?

Onko RKP:llä ikinä ollut agendallaan mitään muuta kuin pakottaa enemmistö opiskelemaan ruotsia? Minä en ainakaan muista.

Ei isommin, RKP on ollut leimallisesti oikeistolainen puolue joka on korostetusti pyrkinyt kielipolitiikan lisäksi vaikuttamaan Suomen sotilaalliseen linjaan, vrt. Rehn ja Hornet-kaupat, Enestam, jne. Rainer Erlundilla oli myös omat kuvionsa mutta ei niistä sen enempää.

Tässä yksi sivusto mitä tulee tuohon pakkoruotsiin, että olisi edes perusasiat hallussa.

http://www.pakkoruotsi.net/

"Koulujen aine nimeltä "toinen kotimainen" päätetttiin peruskoulu-uudistuksen yhteydessä 1970-luvun taitteessa silloisten lähinnä maanviljelijöitä edustaneitten hallituspuolueiden ja Ruotsalaisen kansanpuolueen (Rkp) "lehmänkauppana".

Johannes Virolainen opetusministerinä ollessaan 1968 – 1970 suostui pakolliseen ruotsin opetukseen kansa- ja keskikoulujen tilalle perustettaviin peruskouluihin. Rkp ilmoitti lähtevänsä hallituksesta, jollei pakkoruotsia tule peruskouluun."

Nyyh, eihän nyt RKP:tä pois hallituksesta voinut potkia.
 
Nyyh, eihän nyt RKP:tä pois hallituksesta voinut potkia.
RKP on luonnollinen hallituspuolue juuri sen takia, ettei puolueella ole muita kynnyskysymyksiä kuin kielipolitiikka.

Kaikki ruotsalaisella sukunimellä varustetut saavat perimänsä geeniankkalammikon matalasta päästä.
 
Ja vielä viimeisenä kommenttina jotta palstan fennomaanit saavat ajateltavaa. Luuletteko että siellä talvisodan aikana teidän isoisille oli vittuakaan väliä sillä oliko siellä juoksuhaudassa sillä vieruskaverilla äidinkielenään ruotsi vai suomi, kun yhdessä tsempattiin yhteisen hyvinvoinnin takia. Saman yhteisen itsenäisyyden ja vapauden takia josta me nyt kaikki nautimme. Vitun tekopyhät pellet. Ottakaa se tyyny pois päänne päältä ja tehkää asialle jotain jos haluatte muutosta. Tehkää se fiksusti, niin saatte minultakin kunniotusta vaikka teillä onkin erilaiset mielipiteet ja näkemykset kuin minulla.

Over and out.

...Ja sitten kun Karjalan evakot kipeimmin apua tarvitsivat, niin suomenruotsalaiset sylkivät päälle, hienoa:david: ja tuosta ruotsinkielisten rohkeudesta sodassa...http://www.saunalahti.fi/~eiry/ajank2003.html#osa_50 katsokaa kohta 50.
ja http://fi.wikipedia.org/wiki/Munsalalaisuus
 
...Ja sitten kun Karjalan evakot kipeimmin apua tarvitsivat, niin suomenruotsalaiset sylkivät päälle, hienoa:david: ja tuosta ruotsinkielisten rohkeudesta sodassa...http://www.saunalahti.fi/~eiry/ajank2003.html#osa_50 katsokaa kohta 50.
ja http://fi.wikipedia.org/wiki/Munsalalaisuus

Joo, onhan näitä ruotsinkielisten sotajuttuja ollu esillä ennenkin. Ehkä noi oli vaan niitä aatelisia ja rikkaita hienoja suomenruotsalaisia. Varmaan samanlaisia kaikki hienostelijat kielestä riippumatta. Ei yleistetä kieliriippuvaiseksi näitä juttuja.
 
Joo, onhan näitä ruotsinkielisten sotajuttuja ollu esillä ennenkin. Ehkä noi oli vaan niitä aatelisia ja rikkaita hienoja suomenruotsalaisia. Varmaan samanlaisia kaikki hienostelijat kielestä riippumatta. Ei yleistetä kieliriippuvaiseksi näitä juttuja.

Täytyy vielä tähän lisätä, että eivätpä ole palstan ruotsinkieliset kommentoineet tuohon evakko-asiaan, joka on minusta aivan harvinaisen törkeä keskisormen nosto suomenruotsalaisten taholta. Voidaan perustellusti kysyä, toimisivatko nykyajan suomenruotsalaiset samoin?
 
Täytyy vielä tähän lisätä, että eivätpä ole palstan ruotsinkieliset kommentoineet tuohon evakko-asiaan, joka on minusta aivan harvinaisen törkeä keskisormen nosto suomenruotsalaisten taholta. Voidaan perustellusti kysyä, toimisivatko nykyajan suomenruotsalaiset samoin?

Mites tämä evakko-asia nyt menikään? Ei nyt millään muistu mieleen.

Sinänsä tämä koko ketju kertoo kyllä jotain hyvin hyvin ikävää suomalaisuudesta, jos näissä jutuissa mitään perää on. Marginaalinen 5% voisi 'sortaa' ja kusta silmään maan alkuperäisväestöä mielensä mukaan vuosisatojen ajan ja homma vaan jatkuisi. Satuahan nää jutut täytyy olla. Voi lollo :lol2: :lol2: . Tai sit se kapeakatseinen pelle on totta :eek:




;)
 
Mites tämä evakko-asia nyt menikään? Ei nyt millään muistu mieleen.

Sinänsä tämä koko ketju kertoo kyllä jotain hyvin hyvin ikävää suomalaisuudesta, jos näissä jutuissa mitään perää on. Marginaalinen 5% voisi 'sortaa' ja kusta silmään maan alkuperäisväestöä mielensä mukaan vuosisatojen ajan ja homma vaan jatkuisi. Satuahan nää jutut täytyy olla. Voi lollo :lol2: :lol2: . Tai sit se kapeakatseinen pelle on totta :eek:




;)

Evakko-asia on ilmeisesti totta, vaikka Peltonen jättää mainitsematta asian artikkelissaan, hän mainitsee sen artikkelin keskustelu osuudessa.
Kartta karjalaisten sijoittautumisesta näkyy tässä: http://www.luovutettukarjala.fi/kartat/sijoituskartta.htm
,sitte oman pikaetsintäni tulos asiasta:
http://www.saunalahti.fi/ptoukkar/luukka2.htm#osa8 ja sieltä löytyy mm:

"Suuren valiokunnan käsittelyssä 12.3.1945 esitettiin muutoksia kielikysymykseen. Pääministeri Paasikivi puhui pitkään suuren valiokunnan ensimmäisessä istunnossa. Hän korosti, että pienen vähemmistön oikeusasemaa: "Ruotsinkielisen vähemmistön tulee tuntea itsensä turvatuksi ja sen olot pitää järjestää sillä tavoin, että se itse tuntee viihtyvänsä tässä maassa. Ruotsin ja koko Pohjoismaiden erityinen mielenkiinto meidän maatamme kohtaan on olennaisesti sen varassa, että he tuntevat kiinnostusta ruotsinkielistä kansanosaa kohtaan."

Ruotsalaispykälä muotoutui lopulta suuressa valiokunnassa seuraavanlaiseksi: "Siirtoväen sijoittaminen on toimitettava siten, ettei yksikielinen kunta muutu kaksikieliseksi tai ettei kaksikielisessä enemmistökieli vaihdu."

Itse katson asian todistetuksi, jos vielä joku epäilee, niin olkoon hyvä ja esittäköön päinvastaiset todisteet, mielestäni olen oman todistustaakkani kantanut.
 
Evakkoasia meni siten, että kun Karjalan menetyksen jälkeen pakkolunastettiin evakoille maata, niin ruotsinkielisiltä alueilta niitä maaplänttejä ei annettu ottaa, koska hurrit eivät halunneet vääränkielisiä omille kylille. Eivätkä tietenkään halunneet maitansakaan menettää. Ja niinpä evakot sitten asutettiin muualle.

Mutta muistakaamme samassa yhteydessä Hangon ja Porkkalan vuokra-alueilta evakuoitujen ruotsinkielisten kärsimyksiä.

Nyt kun on jo päästy Munsalan soutuseuraan asti :D :D niin täytyy muistuttaa, että kyllä yhen Malmbergin isä oli Koiviston kanssa samoissa kaukopartioporukoissa, joten ei ne kaikki aivan velliperseitä olleet. Framom främstä linjen.
 
Oonko mä suomenruotsalainen, kun mun faijan puolen suku on suomenruotsalaista ja mun nimi on umpi ruotsalainen? Silti mä en puhu sanaakaan ruotsia, koska oon tahalteen unohtanu kaiken senki vähän, mitä koulussa oli pakko oppia. Ei ehkä kauheen fiksua jatkoa ajatellen, mut so not... Mä myös vastustan pakkoruotsia henkeen ja vereen. Toinen, jonka tiedän vastustavan sitä yhtä paljon, kuin minä itse on kaverini, jolla on myös ruotsin kielinen nimi :D
 
Back
Ylös Bottom