Suomenruotsalaiset -thread

Noi suomenruotsalaiset oli kyllä niin hukassa tuossa haastattelussa. No, mitä voi odottaa, jos mamuja on jo enemmän kuin suomenruotsalaisia. Älyttömiä kommentteja varsinkin tuolta ämmältä:

"Pitäisi houkutella moniarvoisuudella ja suvaitsevaisuudella ihmisiä opiskelemaan ruotsia... [m]aahanmuuttajilta ei voi vaatia, että osaisivat kahta kieltä julkiseen virkaan hakiessaan."
-Eli on okei, ettet saa ruotsinkielistä palvelua maahanmuuttajalta?
"Hänen ei pidä hakeutua sellaiseen työhön."

:hyper:

Näytti aika surkuhupaselta tuo keskustelu. Siis jos fiiktiivisesti ajatellaan, jenkkilästä tulisi maailman paras yleis-lääkäri suomeen ja haluaisi jatkaa ammattiaan Suomessa. Hän ei ajattelisi rahaa vain haluisi pelastaa Suomen huonon terveydenhuollon ammattitaidollaan. Kaveri kun ei osaisi sanaakaan ruotsia , niin ei häntä voitaisi palkata terveys keskukseen.

En yhtään ihmittele "arvauskeskusten" tasoa, suurin osa lääkäreistä on suomenruotsalaisuutensa johdosta saanut viran.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En jaksanut edes katsoa tuota videota, koska ne ovat aina samaa paskaa. Pakkoruotsia ei tosiaankaan voi perustella mitenkään. Ainoa perustelu on

lain mukaan on osattava ruotsia -> pakkoruotsi on tarpeellinen

Ongelma tossa on, että tuon päättelyketjun ainoa premissi on laki, joka oikeasti on koko tuon keskustelun ydin ja joka mielestäni on turha. Ilman tuota lakia ei pakkoruotsia voisi juuri mitenkään perustella. Kulttuuriperinnöllä on ihan turha perustella, koska ei sitä kulttuuria harjoita koko Suomen kansa vaan suomenruotsalaiset. En usko, että 95% kansasta kiinnostaa juuri paskan vertaa tuo suomenruotsalaisten kulttuuri. Vielä, kun ottaa huomioon, että se eroaa aika reippaasti tuosta naapurikansasta ja ymmärtääkseni juuri Ruotsin ruotsia painotetaan tuossa ruotsin opetuksessa...

Täytyy sanoa, että mua henk.koht. vituttaa tuo kaikkein stereotyyppisin ankdammen porukka, jota löytää aika helposti, kun kävelee esim. sisään Hankenille. Eräs mielenkiintoisimmista kokemuksistani oli myös ekskursio vanhan tyttöystävän kanssa ritarihuoneen tanssiaisiin aatelispoppoon keskelle (oli itse aatelinen, ei ollut koskaan käynyt ja painostuksestani lähti katsomaan :)). Tuolla näki niin käsittämättömän suomenruotsalaista porukkaa, että mua otti päähän jo joidenkin olemassaolo.
 
Olisi mukava kuulla mitä palstan ruotsinkieliset ovat mieltä tuosta ko. haastattelusta

Sähän olet itsekkin suomenruotsalainen, etkö?

Eiköhän ne mielipiteet ja näkemykset ole tullu esille tässä tredissä jo moneen kertaan. Menee ihan turhaksi toistamiseksi ja jankuttamiseksi pidemmän päälle.

Mulla ei ainakaan ole enää mitään kovinkaan järkevää lisättävää tähän. :thumbs:
 
Sähän olet itsekkin suomenruotsalainen, etkö?

Eiköhän ne mielipiteet ja näkemykset ole tullu esille tässä tredissä jo moneen kertaan. Menee ihan turhaksi toistamiseksi ja jankuttamiseksi pidemmän päälle.

Mulla ei ainakaan ole enää mitään kovinkaan järkevää lisättävää tähän. :thumbs:

En,jos määritellään suomenruotsalainen siten, että osaa ruotsia, sillä sitä en osaa juurikaan. Äitini on suomenruotsalainen, mutta minulle tai sisaruksille ei faijan tahdosta koskaan ole ruotsia mutsi puhunut.
 
En,jos määritellään suomenruotsalainen siten, että osaa ruotsia, sillä sitä en osaa juurikaan. Äitini on suomenruotsalainen, mutta minulle tai sisaruksille ei faijan tahdosta koskaan ole ruotsia mutsi puhunut.

Heh, no mites se suomenruotsalainen sitten määritellään? ;)

Esimerkki: Jos koko sun sukus olis umpihurria mutta itse et suostu opiskelemaan sanaakaan ruotsia oletko silloin perussuomalainen? Entä jos vain esim isän puolelta ollaan ruotsinkielisiä? Muuttuuko asia silloin?

Mulla on äidin puolelta suku perussuomalaisia ja faijan puolelta suomenruotsalaisia. Kävin ruotsinkielisen peruskoulun. Entäs jos olisin käynyt suomenkielisen peruskoulun?

EDIT: "1. syntyperäinen suomalainen, jonka äidinkieli on ruotsi tai on omaksunut puhekielekseen ruotsin kielen. Ruotsinkielinen suomalainen."

Näin asian arvelinkin olevan. :)
 
Heh, no mites se suomenruotsalainen sitten määritellään? ;)

Esimerkki: Jos koko sun sukus olis umpihurria mutta itse et suostu opiskelemaan sanaakaan ruotsia oletko silloin perussuomalainen? Entä jos vain esim isän puolelta ollaan ruotsinkielisiä? Muuttuuko asia silloin?

Nojoo sanoisin, että ollaakseen suomenruotsalainen pitää olla ruotsinkielistä sukua molemmilta puolilta, ja osata ruotsia, aika mielenkiintoinen kysymys tavallaan. Onko Tony Halme suomenruotsalainen?
 
Heh, no mites se suomenruotsalainen sitten määritellään? ;)

Esimerkki: Jos koko sun sukus olis umpihurria mutta itse et suostu opiskelemaan sanaakaan ruotsia oletko silloin perussuomalainen? Entä jos vain esim isän puolelta ollaan ruotsinkielisiä? Muuttuuko asia silloin?

Mulla on äidin puolelta suku perussuomalaisia ja faijan puolelta suomenruotsalaisia. Kävin ruotsinkielisen peruskoulun. Entäs jos olisin käynyt suomenkielisen peruskoulun?

Joo, aika häilyvä raja kieltämättä, mieltäsitkö itsesi suomenruotsalaiseksi, jos olisit käynyt suomenkielisen koulun? Minusta suomenruotsalaisuuteen "vaaditaan", että on ruotsinkielistä sukua ja että myös puhuu ruotsia äidinkielenään.
 
Nojoo sanoisin, että ollaakseen suomenruotsalainen pitää olla ruotsinkielistä sukua molemmilta puolilta, ja osata ruotsia, aika mielenkiintoinen kysymys tavallaan. Onko Tony Halme suomenruotsalainen?

Aika erikoinen määritelmä. Mun faija on suomenruotsalainen, kun taas äidin suku on kuopiosta. Olen siis myös puoliksi savolainen. :) Ruotsinkielisen päiväkodin sekä koulun olen kuitenkin käynyt ja pidän itseäni suomenruotsalaisena.

Myönnän kuitenkin, että nämä henkilöt, jotka ovat molempien vanhempien puolelta suomenruotsalaisia ovat kyllä vähän erilaisia. Mun isä on myös itse paljon "normaalimpi", eikä itse jaksa sellaista stereotyyppistä tekopirteyttä. Sen sisko taas on tämmöisen tekopirteän selkäänpuukottajan perikuva. Mistään negatiivisista asioista ei siis koskaan voida keskustella, koska silloin ei voisi olla pirtsakka ja iloinen, vaan ne jätetään sanomatta ja sitten selän takana juonitellaan. Toi on ehkä mun mielestä näiden kaikkein eniten ankdammia edustavien ihmisten ärsyttävin piirre...
 
Nojoo sanoisin, että ollaakseen suomenruotsalainen pitää olla ruotsinkielistä sukua molemmilta puolilta, ja osata ruotsia, aika mielenkiintoinen kysymys tavallaan. Onko Tony Halme suomenruotsalainen?

Kaipa se riittää hyvin että toinen vanhemmista on ruotsinkielinen plus että käyt ruotsinkielisen peruskoulun.

EDIT: "Lapsen syntyessä vanhemmat ilmoittavat hänen äidinkielensä merkittäväksi väestötietojärjestelmään. Väestötietoasetuksen (886/1993) 5 b §:n mukaan lapsen vanhempien tai huoltajan on kahden kuukauden kuluessa lapsen syntymästä ilmoitettava väestötietojärjestelmään lapsen nimi ja äidinkieli. Maistraatti tallentaa tiedot väestötietojärjestelmään. Henkilön oma kieli määräytyy siten ilmoituksen mukaan."

"Jokaisella on niin halutessaan myöhemmin mahdollisuus tehdä muutoksia väestötietojärjestelmään merkittyyn tietoon. Lain mukaan henkilö voi merkitä ainoastaan yhden kielen omaksi kielekseen."

Eli jos haluan voisin muuttaa itseni virallisesti suomenkieliseksi. ;) Eli vanhemmat tämän asian päättää siinä vaiheessa kun vielä itse kakit vaippoihisi.

Aina oppii uutta. No eipä tämä ole mieltä kauhiasti painanu kun ei ennen tätä ole tarvinnu asiaa sen kummemmin tutkia. :D
 
'Virallinen' määritelmä suomenruotsalaisuudesta taitaa olla että pitääkö ruotsia äidinkielenään kun sitä esim. jossain virastossa kysytään ja jos ei pidä niin ei ole suomenruotsalainen. Tietenkään tämä ei estä äänestämästä RKP:tä yms.

edit. Jaha HC76 tiesi tarkemmin. Luulisi että tuon voi jälkeenpäin muuttaa omalta kohdalta.
 
Itse perustin oman määritelmäni siihen, että esim ollakseen musta pitää molempien vanhempien olla mustia, jos toinen on valkoinen niin silloin jälkeläinen on mulatti. Tietysti melko mustavalkoinen määritelmä myönnettäköön se.
 
Täytyy sanoa, että mua henk.koht. vituttaa tuo kaikkein stereotyyppisin ankdammen porukka, jota löytää aika helposti, kun kävelee esim. sisään Hankenille. Eräs mielenkiintoisimmista kokemuksistani oli myös ekskursio vanhan tyttöystävän kanssa ritarihuoneen tanssiaisiin aatelispoppoon keskelle (oli itse aatelinen, ei ollut koskaan käynyt ja painostuksestani lähti katsomaan :)). Tuolla näki niin käsittämättömän suomenruotsalaista porukkaa, että mua otti päähän jo joidenkin olemassaolo.

Ei se elämäntyyli hei ole kallista muille kuin köyhille.

Mua henk.koht. vituttaa sellaiset suomensuomalaiset,joilla on niin paljon massia että pystyy hommaan itelleen aatelismuijan. Vai valtavalla melallako sä sen itelles hoisit?
 
Mä haluaisin oikeasti kuulla edes yhden hyvän syyn miksi Suomessa täytyy ruotsinkielen opiskelu pitää pakollisena.

Ei niitä syitä ole. Eurooppa yhdentyy...mitä ruotsinkielellä on jatkossa enää suomalaisille merkitystä??

Ranskaa ja saksaa peruskouluun ja ruotsi pois!
 
Luonteestahan se on kiinni , eikä rahasta... :D

Eli sullon ihan sairaan kokonen luonne. Onkos Virossa jotain klinikoita joissa voi leikata itelleen isomman luonteen? MÄ HALUUN!
 
Eli sullon ihan sairaan kokonen luonne. Onkos Virossa jotain klinikoita joissa voi leikata itelleen isomman luonteen? MÄ HALUUN!

Toi muija ei kyllä tehnyt mitään numeroa sillä, että on aatelinen. En edes tiennyt, että oli ennen kuin oltiin jo seurusteltu noin 6kk... Oli niillä kyllä kieltämättä massia aika paljon, mutta ei liittynyt mitenkään siihen, koska isovanhemmat eivät olleet kovinkaan rikkaita, vaan sen faija oli tienannut rahat itse. Eli et välttämättä voita sillä mitään, että hankit itsellesi aatelisen muijan. Toki, jos se on köyhä, niin voit mennä sen kanssa tanssiaisiin mukaan kalastelemaan parempaa aatelista. :D

Jos välttämättä haluat aatelisen löytää, niin pistä mieleen tällä sivulla olevat sukunimet ja rajoita parittelusi jonkin näistä nimistä omaaviin tytsyihin:

http://www.riddarhuset.fi/fi/index.php?id=13
 
Back
Ylös Bottom