Suomenruotsalaiset -thread

Mulla on muuten isoisä kotosin Liljendahlista ruotsinkielisestä kunnasta, jossa asusteli ikänsä. Isoisoäiti oli myös ruotsinsuomalainen. Äidin isä oli venäläinen tarina kertoo. :D
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
:D No melkein kaikki, pakkiksella ei toki kukaan. :thumbs:

No on tai ei mutta aika rankkaa yleistämistä tässä tredissä. :thumbs: Olet sinäkin tainnut oikein valioyksilöihin tutustua kun on noinkin pahat ennakkoasenteet. Enkä sano tätä mitenkään pahalla.

Mulla on äiteen puolelta koko suku ihan niin perus suomalaisia kun olla ja voi. Faijan puolelta sitten taas ruotsinkielisiä. Eli olenko sitten puoliksi hurri vai miten? :D
 
Muttakun Suomi on edelleen kaksikielinen maa, riippumatta siitä mitä sinä olet siitä mieltä. Eikö? ;)

Ei ole. Rannikkoalueita lukuunottamatta Suomi on yksikielinen. Kaksikielisyys on paperitiikeri, jonka muutama allekirjoitus muutamaan paperiin muuttaisi
 
Ei ole. Rannikkoalueita lukuunottamatta Suomi on yksikielinen. Kaksikielisyys on paperitiikeri, jonka muutama allekirjoitus muutamaan paperiin muuttaisi

Eli tätä kyseistä aihetta voidaan jatkaan sen jälkeen kun ne paperit on allekirjoitettu ja Suomi on virallisesti yksikielinen maa. Tällä hetkellä Suomi on kaksikielinen maa.
 
No on tai ei mutta aika rankkaa yleistämistä tässä tredissä. :thumbs: Olet sinäkin tainnut oikein valioyksilöihin tutustua kun on noinkin pahat ennakkoasenteet. Enkä sano tätä mitenkään pahalla.

Joo peace vaan kaikille. Kommentoin vaan yleistäen omista näkökulmistani ja kokemuksistani. Ja sanotaan vielä tähän että hyviä tyyppejä Suomenruotsalaisistakin löytyy. Nämä hyvät tyypit ovat aina tavallisista työläisperheistä.

Mulla on äiteen puolelta koko suku ihan niin perus suomalaisia kun olla ja voi. Faijan puolelta sitten taas ruotsinkielisiä. Eli olenko sitten puoliksi hurri vai miten? :D

No sä olet vaan vielä enemmän vihulainen ja skitso kun mä. Hurreille suomijuntti ja suomalaisille hurri ;) :thumbs:
 
Eli tätä kyseistä aihetta voidaan jatkaan sen jälkeen kun ne paperit on allekirjoitettu ja Suomi on virallisesti yksikielinen maa. Tällä hetkellä Suomi on kaksikielinen maa.

En nyt muista oletko aiemmin sanonut kantaasi, mutta pitäisikö sinusta Suomen olla yksikielinen?
 
En nyt muista oletko aiemmin sanonut kantaasi, mutta pitäisikö sinusta Suomen olla yksikielinen?

Taisin tuolla aiemmin mainita että mun puolesta ne ruotsinkieliset jotka ei hallitse suomenkieltä tarpeeksi opiskelisi sitä sen verran ettei palveluita tarvitsisi kahdella kielellä tarjota. Eikä niinpäin että suomenkielisen on pakko tahdostaan riippumatta opiskella ruotsinkieltä. Tätä kun järjellä ajattelee ni se olisi ainoa ja oikea ratkaisu.

Silti niin että ne ruotsinkieliset jotka niin tahtovat saisivat koulutuksensa omalla äidinkielellään. Ja lapsilleen ruotsinkielisen kasvatuksen.
 
Taisin tuolla aiemmin mainita että mun puolesta ne ruotsinkieliset jotka ei hallitse suomenkieltä tarpeeksi opiskelisi sitä sen verran ettei palveluita tarvitsisi kahdella kielellä tarjota. Eikä niinpäin että suomenkielisen on pakko tahdostaan riippumatta opiskella ruotsinkieltä. Tätä kun järjellä ajattelee ni se olisi ainoa ja oikea ratkaisu.

Silti niin että ne ruotsinkieliset jotka niin tahtovat saisivat koulutuksensa omalla äidinkielellään. Ja lapsilleen ruotsinkielisen kasvatuksen.

mmm eipä tuohon ole mitään valittamista :)
 
Paitsi että millainen mahtaa olla ruotsinsuomalaisten asema, onko aina mahdollista saada koulutusta yms. omalla kielellä? Epäilen, mutta suomalaisethan kyllä pistouvaavat entisille siirtomaaisännille vaikka ja mitä.

Ja mitä tulee tuohon pakkoruotsin poistamiseen niin varmaan täällä keskustelupalstalla monikin suomenruotsalainen on sitä poistamassa mutta kun tulee äänestyksen yms. paikka niin hurri muistaa velvollisuutensa 'kansalleen'.
 
Ja mitä tulee tuohon pakkoruotsin poistamiseen niin varmaan täällä keskustelupalstalla monikin suomenruotsalainen on sitä poistamassa mutta kun tulee äänestyksen yms. paikka niin hurri muistaa velvollisuutensa 'kansalleen'.

Osaatko keskustella muuten kuin alentavalla äänensävyllä? Ja edelleen teet noita olettamuksiasi. :rolleyes:
 
Taisin tuolla aiemmin mainita että mun puolesta ne ruotsinkieliset jotka ei hallitse suomenkieltä tarpeeksi opiskelisi sitä sen verran ettei palveluita tarvitsisi kahdella kielellä tarjota. Eikä niinpäin että suomenkielisen on pakko tahdostaan riippumatta opiskella ruotsinkieltä. Tätä kun järjellä ajattelee ni se olisi ainoa ja oikea ratkaisu.

Silti niin että ne ruotsinkieliset jotka niin tahtovat saisivat koulutuksensa omalla äidinkielellään. Ja lapsilleen ruotsinkielisen kasvatuksen.

Tähän ei ole mitään lisättävää. :5:

Itselläni ei ole mitään suomenruotsalaisia vastaan, kaikki tuntemani sr:t ovat ihan tavallisia tallaajia joita ei suomensuomalaisista erottaisi oikeastaan mitenkään muuten kuin ruotsinkielen taidosta. Ylimielisiä kusipäitä toki löytyy jokaisesta ihmisryhmästä joten en pelkästään sen perusteella alkaisi kaikkia ryhmän edustajia luokittelemaan. Pakkoruotsi sen sijaan on aika terävä piikki meikeläisen lihassa, sille kun ei nykyään oikein ole mitään rationaalista perustelua.


Edit: Saatana noita Alarikin provoja....
 
Taisin tuolla aiemmin mainita että mun puolesta ne ruotsinkieliset jotka ei hallitse suomenkieltä tarpeeksi opiskelisi sitä sen verran ettei palveluita tarvitsisi kahdella kielellä tarjota. Eikä niinpäin että suomenkielisen on pakko tahdostaan riippumatta opiskella ruotsinkieltä. Tätä kun järjellä ajattelee ni se olisi ainoa ja oikea ratkaisu.

Silti niin että ne ruotsinkieliset jotka niin tahtovat saisivat koulutuksensa omalla äidinkielellään. Ja lapsilleen ruotsinkielisen kasvatuksen.

Jos tää olis RKP:n vaaliteesi, niin äänestäisin! :D
 
No, on tästä keskustelusta ollut hyötyä. Muistelin juuri aihepiiristä elämäni aikana oppimiani ja kuulemiani asioita.

Ainakin Helsingissä vielä parikymmentä vuotta sitten oli Svenska Dagenina tapana mennä pieksemään suomenruotsalaisia

Deep South MC Hangossa, tämän moottoripyöräkerhon johtaja kertonut YLE:n dokumentissa miten nuorena kaveriporukallaan iltaisin hakkasivat kaikki vastaantulleet (vain) suomea puhuneet. Tai näin ainakin sanavalinnasta "suomea puhuneet eivät uskaltaneet iltaisin kaduilla liikkua" tms. Tästä sanoo oppineensa pois.

Kuulemma äitini puolelta olen jokin sukupolvi taaksepäin suomenruotsalainen länsirannikolta, samoin isäni puolelta itä-Uudenmaan rannikoilta. Tosin myös kuten kenestä tahansa paljasjalkaisesta stadilaisesta, löytyy minusta myös savolaista ja karjalaista.

Se siitä. Viikonloppuja kaikille.
 
http://www.youtube.com/watch?v=687K-91Blrw&NR

HAHAHAHAA! Maailman paras perustelu pakkoruotsille: "Onhan sinun PAKKO maksaa myös raitiovaunulippu?"

Tota mä kanssa vihaan niin vitusti: minkä takia HYVIN SUOMEA OSAAVAT suomenruotsalaiset suuttuvat, jos eivät saa puhua sitä kissanrääkkämiskieltään? Tajuatteko, että olette 5% vähemmistö? Ketään ei vois vittu vähempää kiinnostaa puhua teidän kanssa sitä vitun ruotsia.

Noi suomenruotsalaiset oli kyllä niin hukassa tuossa haastattelussa. No, mitä voi odottaa, jos mamuja on jo enemmän kuin suomenruotsalaisia. Älyttömiä kommentteja varsinkin tuolta ämmältä:

"Pitäisi houkutella moniarvoisuudella ja suvaitsevaisuudella ihmisiä opiskelemaan ruotsia... [m]aahanmuuttajilta ei voi vaatia, että osaisivat kahta kieltä julkiseen virkaan hakiessaan."
-Eli on okei, ettet saa ruotsinkielistä palvelua maahanmuuttajalta?
"Hänen ei pidä hakeutua sellaiseen työhön."

:hyper:
 
Olisi mukava kuulla mitä palstan ruotsinkieliset ovat mieltä tuosta ko. haastattelusta

Edelleen olen sitä mieltä että pakkoruotsista ei ole mitään hyötyä, vaan lähinnä pitäisi muuttaa valinnaiseksi kieleksi, ja siinä samassa voisi hieman panostaa siihen opetukseen, eli ne jotka haluaa ruotsia oppia oikeesti oppii puhumaan, eikä opi turhia sanoja ja sanontoja, kuten mielestäni nyt opetetaan.

En oikeasti pyydä enkä ainakaan vaadi MITÄÄN erikoiskohtelua sen takia että olen ruotsinkielinen. Perkele.
 
Back
Ylös Bottom