Suomen pahin slummi?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jaahas, varsin mielenkiintoinen keskustelu menossa.. haluaisin tuoda hieman omaa näkökulmaani kehiin ja toivotaan että joku saa siitä irti jotain.

En oikein ymmärrä tuota vähättelyä, että ameriikan raitillapa sitä niin ja näin. Olen itse viettänyt kyseisessä maassa eri jaksoissa yhteensä hieman alta vuoden elämästäni. Ja kyllä, muuallakin kuin manhattanilla ja sunset boulevardilla. Noh, en provoa heitä kehiin, eli älkää vetäkö hernuleita nenään ;).

OMA näkökulmani asiaan on se, että nyt puhutaan eri elukoista. Jenkkien OIKEISSA getoissahan on ihan oikeasti vaarallista. Tai siis ainakin välillä. Niihin tosin lähinnä synnytään, harvemmin niihin kukaan muuttaa. Eli itseäsi et sieltä löydä, ellet ole saanut paskan arvan kun ihmispukuja jaettiin. Ja homma ei ole samoissa kantimissa mitä se oli esim 80 luvulla tai 90 luvun alussa. Villeistä ajoista on tultu aika paljon alaspäin, jos puhutaan puhtaasti jengeistä ja niiden välisistä kähinöistä. Vaikka ne ovat vieläkin arkipäivää, ja todella paska homma missä ihan oikeasti porukkaa joutuu mullan alle, oli se villimpää vuosia sitten. Monet alueet elävät huonossa maineessa, vaikka ne ei ihan NIIN hurjia ole, vaikka tietysti kaikkea sattuu. Esim New York, jossa tilastollisesti on ihan helvetisti jengiläisiä, on se varsin turvallinen kaupunki. Villiähän siellä oli muutoinkin 70-luvulla ja siitä eteenpäin. Vauhtia ja vaaratilanteita varmasti riitti. Tänään se on erilainen paikka ja varsin turvallinen. Väitän että turvallisempi kuin itä-helsinki. Ihan pokkana väitän. Molemmissa olen heilunut napit auki ja vain toisessa on tullut ongelmia. Noh, johtuuko se siitä että toisessa olen viettänyt enemmän aikaa? Voi olla, mutta myös tilastot tukevat että Nyki on aika puhdas kaupunkin nykyään. Giuliani puhdisti jopa hieman kyseenalaisesti mestan spugeista ja kodittomistakin, ja ongelmatyypeistä. Vähän jopa muilutuksen tyylisesti. Paljonko siellä tapetaan porukkaa.. äkkiä arvaan että alle 400 vuodessa. tai n. 400. YHDESSÄ KAUPUNGISSA?!? NIin, missä asuu 8 miljoonaa plus ne joita ei pystytty laskemaan, eli ihan vitusti enemmän. Ja kyllä, tuhansittain jengiläisiä jotka asustelevat tietyst ydinkaupungin ulkopuolella rähjäämässä keskenään, muta tappoluvut ovat silti todella alhaalla. Ja asumistiheyskin on ihan kohtuullinen. Kuumakin siellä on. Pointtini on, ei kannata jännittää, kiva paikka ja turvallinen se on. EI tosin kannata mennä ihan joka paikkaan huutelemaan.

Losissa nyt on sitten vieläkin hieman rähjäseutua, ja siellä kytee vieläkin hieman nuorison kehittävää toimintaa enemmän kuin tarpeeksi. Mutta kalpenee villeistä ajoista. Tämä on tosin kaupunki jossa kannattaa tietää missä liikkuu, tosin tuskin vahingossa eksyy huonoille seuduille, ellei sitten autolla hurauttele vääristä exiteistä.

Ja kun puhutaan gettojen ulkopuolelta, niin todella turvallista. Se, että jos kimppuusi käydään tai tulee konflikti, niin todennäköisesti se onkin sitten vaarallista ja joku voi ampua. Eli ei niinkun täällä. Mutta täällä on _huomattavasti_ todennäköisempää joutua hyökkäyksen kohteeksi ja saada ne tikit siihen leukaan tai moran kylkeen. Eikä tarvitse asua getossa.

Siellähän ei taas esiinny huutelu-ilmiötä kuten täällä. Kaikki vähän huutelee kaikille. Otetaan hiukka miehestä mittaa. Pistetään jotain turpiin. Ja niin edelleen.. tuttua huttua. SIellä taas ei homma onnistu, siinä voi saada sitten sen aseen eteensä jos lähtee 'huutelemaan', kun saattaa pelätä se jolle huutelet. Idioottitouhuahan se huutelu onkin, joten tällaiset tapaukset siellä kavenisi mukavasti darwinin oppien mukaan.

Noh, onko se sitten pahempi että saa turpaansa pari kertaa kunnolla, vai että joutuu ammutuksi? Noh, kun ei siellä oikeasti joudu ihan helposti ammutuksi jos on normaali ihminen. Hakatuksikin joutuminen on todella epätodennäköistä. Täällä turpaan voi saada ilman syytä vaikka parhaassa kaupungin osassa kun se 45 vee toimitusjohtaja on vetänyt kesällä jo 4 päivän putken ja vastasit sen huuteluihin että 'älä nyt jaksa'.

Kummassa on sitten vaarallisempaa, noh ei se turpaan saaminen kai vaarallista ole, eikä täällä niitä oikeita gettoja edes ole. Mutta ahdistelua täällä saa varmemmin kuin siellä. Miksi sitä pitäis sitten vähätellä? Kyllä minua ainakin häiritsee ahdistelu. Siellä vain kerran vähän jännitti kun muutama tummempi soul-veli leikkisästi minulle huuteli mutta pitivät vaan hauskaa, pelottelivat ;).. ei tosin hirveen paha kun paljastivat itsensä niin nopeasti. TÄällä sentään, riippuu missä liikkuu ja mihin aikaan ja yksin vai ei, niin saattaa olla jännäkakka välillä vähän housussa. Eli olen kokenut itseni turvallimmaseksi rapakon takana, siellä suurten gettojen läheisyydessä.

Siellä sentään pahantekijät joutuvat linnaan. Toki se on eri väittely että meneekös se jo vähän överiksi sielläkin, mutta täällä et pääse vaikka mitä teet. Ja jos jonkun tapat niin on se kumma jos et ole parin kesän päästä jo päässyt ulos. Tätä en käsitä. ja tämän takia minulla on isompi jännäkakka housussa kuin siellä.

Suomessa ei ole ainuttakaan slummia.

DayOne sanoi:
Täällä turpaan voi saada ilman syytä vaikka parhaassa kaupungin osassa kun se 45 vee toimitusjohtaja on vetänyt kesällä jo 4 päivän putken ja vastasit sen huuteluihin että 'älä nyt jaksa'.

Kuinkakohan moni pakkislainen häviää turpakäräjissä känniselle keskiverto 45v-toimitusjohtajalle, veikkaanpa että erittäin harva ;)

Hmmm...Ehkä vähän samanlaiselle ajatuksille kallistun kuin DayOne.
Viikon ollessa jenkeissä, lähinnä Manhattanilla :D ainoita näkyviä, mahdollisia "uhkatekijöitä" olivat spuget ja nistit, joita nyt näky, joka mestassa. Se tosiaan on varmasti erona Jenkeissä, että siellä vedetään aseet esiin (niitä kun kerran "joka" jannulla on) ja Suomessa otetaan nyrkit käyttöön. Toisaalta noin kello 23:00:n aikoihin Mäcci safkaa :D hakiessa oli ehkä hieman epäilyttävämmän näköistä porukkaa :rolleyes:

Ja noista getoista vielä, että pahimmissa paikoissa, esim Harlemiin(?) mentäessä kytät eivät ikinä ole yhdellä partiolla liikenteessä, vaan ainakin kahen auton letkassa ajavat. Tottai vai ei, sen tietää vaan donitsi poliisit ja ghetto nekrut.

DayOne sanoi:
Siellähän ei taas esiinny huutelu-ilmiötä kuten täällä. Kaikki vähän huutelee kaikille. Otetaan hiukka miehestä mittaa. Pistetään jotain turpiin. Ja niin edelleen.. tuttua huttua.
...
olen kokenut itseni turvallimmaseksi rapakon takana, siellä suurten gettojen läheisyydessä.
Toi johtuu ihan vaan siitä, että sulta puuttuu suomalainen striit kredibility.
:whip:

HÄMPTÖNISSÄ NUMMI JA KATUMAA RULETTAA,
PIKKU NÖÖSINÄ ASUTTIIN HERVANNASSA, MUUTETTIN POIS KUN MUSTALAISET AMMUSKELI MAGNUMEILLA KESKELLÄ PÄIVÄÄ :evil:

mattibodari sanoi:
Rajakylä on todella mukava asuinalue, kohta asunu 17 vuotta tällä alueella. Tämä mikään getto ole, normaali keskituloisten asuinalue. Missään nimessä en kuitenkaan muuttaisi tervakukkatielle tai ruiskukkatielle, sen verran hurjaa se meno on tuolla päin. Itse asun tässä aivan lähellä ratamotietä, eli matkaa on tonne huonolle alueelle noin 500m. Ja on hyvin rauhallista, ikinä ei ole viety pihalta mitään.

Omakotitaloaluettahan tämä on, tuo ostoskeskuksen läheinen getto (lähemmäs 10 kerrostaloa) vaan pilaa koko alueen maineen. Parin sadan metrin päässä getosta on esim rajahauta, joka on täynnä kartanoita ja muita suuria omakotitaloja sekä volvoja ja bemareita. Missään päin rajakylää en ole nähnyt esim huumeruiskun huumeruiskua, tämä alkaa olla liian kallista aluetta pummeille kuten toppilakin.

Oulun huonoimmiksi alueiksi mainitsen meritoppilan, kaukovainion ja tuiran. Tiedän hyvin luotettavasta lähteestä, että suuri osa Oulun rikoksista tehdään meritoppilan alueella. Ja vielä muutan tonne kohta.:eek:

Kaukovainiolla kävin vasta, se paikka vasta ankea onkin, varsinkin siitä ostarin vierestä.
Hyi saatana, sinne ei ikinä.

Tuira on myös aika villiä aluetta mutta kuitenkin getosta kaukana.

Oulussa ei oikeastaan mitään varsinaista gettoa olekaan, missä huumekauppaa käytäisiin joka nurkalla ja koko ajan kuuluisi ammuntaa. Helikopteri kiertelisi koko ajan asuinaluetta, koko ajan kuuluisi poliisivilkut jostain suunnasta ja kello kymmenen jälkeen
joutuisi ryöstetyksi 100% varmuudella.

Oulun uusimmaksi pummialueeksi on nousemassa kaakkuri, kaikki pummit ovat liikkumassa sinnepäin, koska sinne on nousemassa uusi ja iso asuinalue.

Rajakylän ala-aste ja yläaste käytynä. Siinä on tosiaan ne muutamat kerrostalot, joissa asustaa vähän epäilyttävää sakkia. Pari kertaa meinasin koulun koviksilta turpaan saada (pateniemeläinen kaveri mukana, eivät tykänneet), mutta juostiin aina tarpeeksi nopeesti karkuun. Veitikan ympäristössä oli aina samat juopot, joita pienenä piti vähän varoa. Tuskin ne mitään ois tehny, mutta pelotti vaan. :( Nyt kun jälkeenpäin muistelen ni mun lapsuudesta mieleen on jääny pari hullua, joita sai pelätä koulussa ja sen ulkopuolella. Myös Rajakylä-Pateniemi-taistelut on jääny mieleen...

Asuin siis Rajahaudassa itse ja ei siellä kaikki talot mitään luksusta ollu. Suurin osa ihan normaaleja omakotitaloja, muutama iso ja hieno talokin löytyy. Kraaselintien perältä löytyi myös pari häirikköä, joita poliisit kävi lähes päivittäin tarkkailemassa.

Kaketsulla käyn aika usein ku tyttökaveri siellä asustaa ja ihan rauhalliselta se vaikuttaa. Huono maine kyllä Kaketsulla on vieläkin. Tuirassa asuu paljon tuttuja, mutta en varmaan itse muuttais sinne. Toppilassa en pitkään aikaan oo ees käyny ja ei paljon kiinnostakaan.

EDIT: Onko kukaan käyny Rajahaudassa pyörimässä sen vertaa, että ois nähny joko se taitelijan talo siinä risteyksessä on valmis? Sehän on sitä rakentanu viimeset 20 vuotta. Jos joku ei tiedä mitä tarkotan ni se on se punasista tiilistä tehty hirvitys. Näyttää edestä ympyrän muotoselta, mutta se on ylhäältä katotuttana vissiin tulppaanin muotonen. Ja ne tiilet on kuulemma peräsin toppilan vanhasta piipusta. Mahtaa olla aika persoona se äijä. Ja nätti tyttökin sillä oli... :haart: ;)

Kurkimäki ja Pukinmäki sit lisätää tohon suvela niin meill'ä on kunnon paketti johon kuuluu vähä mogadishua, narkkareita ja umpijuoppoja.. He starts to roam the street at night, learns how to steal learns how to fight, In the Ghetto.

DayOne sanoi:
Paljonko siellä tapetaan porukkaa.. äkkiä arvaan että alle 400 vuodessa. tai n. 400. YHDESSÄ KAUPUNGISSA?!?

NYC:n rikostilastoja:

vuosi 1993 1997 2003

murha 1927 767 572
raiskaus 3225 2783 1739
ryöstö 85892 44335 24099
pahoinpitely 41121 30259 18126

Lähde NYPD:n nettisivut.

Melkoisen hyvään suuntaan on tilanne menossa. Vaikuttaa toi 1993 aika hurjalta vuodelta, 5,4 murhaa päivässä :whip:

Jissen sanoi:
Tämä VVO:n ensimmäinen lähiö, eli Malminiitty Vantaalla on ajoittain aika vilkas, tosin välillä sitten tuntuu hyvinkin rauhalliselta. Pe-La yöt tietenkin äänekkäimpiä.

Lasinsiruja on pihalla ja kadulla aina niin että joutuu väistelemään ettei lastenvaunujen renkaat, pyörän renkaat, omat tai lasten kengät, tai lemmikkien tassut puhkoudu. Kiinteistöhuollon siivousmäärällä ei vaikutusta, joka päivä uudet sirut. Ja viime vuoden puolella joku heitettiin parvekkeeltaan alas. :rock:

Yhdyn tähän. Itse olen asunut Malminiityssä reilun puoli vuotta.. ja meno oli rauhatonta.

EDIT: Onneksi en asu siellä enää.

Viimeksi muokattu:
Hyvinkään Paavola :hyper:

Lappeenrannassa asuneena voisin vielä mukaan heittää Skinnarila/Sammonlahti akselin! Pelkkiä ryssiä, manneja ja teekkareita!!!Aika hyvä kombinaatio!

orsilla, jaksoit kaivaa esiin tilastot :) hyvä hyvä.. itse vetelin aika mutu-tuntumalta. On muuten huomattavasti kääntyny murhat laskuun vain 10 vuoden sisällä.. Toki sielläkin tervettä järkeä saa käyttää, ja niinkun tommih mainitsi niin kyllähän siellä kaikenlaista vipeltäjää menee, mutta aika rauhaan ne muut jättää. Ja siellä on muuten ihan järkyttävä määrä poliiseja kaduilla.

Pecman, heh totta. Tietysti puhuinkin yleisesti ottaen ;).. ja siihen 45 vee toimitusjohtajan rähinöihin liittyy tietysti vielä sen vaimo joka huutaa vieressä 'ERKKI LOPETA! LOPETA ERKKI!!!' ja Erkki vaan tulee uudestaan painimaan kunnes siltä repeää paita ja avokas lentää seinää päin kun mies kaatuu.

Tampereen Härmälä saa minun kokemuspohjaisen ääneni. Juoppoja, järkyttävät talot (ei ne uudet) ja hulluja nuoria. Niin pudonnutta porukkaa. Ei silti mikään tappomesta, niistä ei ole onneksi vielä kokemuksia. Siitä pääsee bussilla ohitse. Siellä ei sentään ole pakolaispolitiikan ilmentymiä, toisin kuin Lempäälän Sääksjärvellä. Ne ovat alueet joita vältän kuin ruttoa. Hervannassa sentään on paljon täysipäisiä(kin).

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom