Suomen pahin slummi?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Espoo: Suvela. Paljon kavereita jo lapsuudesta asunut siellä, vaikken koskaan itse. Aikaa tullut vietettyä viimeisen 15 vuoden aikana siellä kuitenkin aivan riittävästi. Espoossa lähes koko ikäni asuneena suurin osa alueista kuitenkin aikasen tuttuja.
Matinkylän betonikeskusta on myös edelleen maineessa, ja osittain sen arvoinenkin.

Kyllästyttää nämä Itä-helsinki-yleistykset.
Ovatkohan nämä ihmiset käyneet Kulosaaressa, Laajasalossa, Jollaksessa, Tammisalossa, Marjaniemessä tai Vartiokylänlahden liepeillä?
On ehdottoman totta että the Idästä löytyy niitä perinteisesti huonomaineisia betonilähiöitä, mutta liian usein unohdetaan että käsitteen "Itä-helsinki" alta löytyy myös esim Helsingin kalleimpia ja hienoimpia merenranta-asumuksia ja upeita alueita niiden ympärillä. Eli EI yleistetä, kiitos.

p.s. en asu missään edellämainituista ;)

Ja niin, oman empiirisen kokemukseni perusteella Meri-Rastila puolustaa edelleen paikkansa Helsingin tapahtumarikkaimpiin kuuluvana alueena, kun taas Jakomäki ja jopa Kontula ovat rauhoittumaan päin.

S225T sanoi:
Espoo: Suvela. Paljon kavereita jo lapsuudesta asunut siellä, vaikken koskaan itse.
...
Eli EI yleistetä, kiitos.
...
Pisti vain silmään, niin piti päästä sanomaan.

Itse Suvelassa asuvana voin sanoa, että olin yllättynyt, että on näin rauhallista seutua. Asun siis Suvelan rauhallisella alueella, Tuomarilan vieressä ja ympäristössä on omakotiasutusta, omistusasuntoja ym eli tämä seutu on todella rauhallista. Eri asia on sitten varsinainen "ongelma" Suvela.

:rock: & :piis:

jarkko sanoi:

Itse Suvelassa asuvana voin sanoa, että olin yllättynyt, että on näin rauhallista seutua. Asun siis Suvelan rauhallisella alueella, Tuomarilan vieressä ja ympäristössä on omakotiasutusta, omistusasuntoja ym eli tämä seutu on todella rauhallista. Eri asia on sitten varsinainen "ongelma" Suvela.

Näin siinä käy.. tarkennetaan toki siis koskemaan nimenomaan Suvelan/Kirstinmäen betonimöhkälealueita, jotka ovat kovasti kaupungin vuokra-asunto-vetoisia. Kirstintie jne, Satulinnan ja entisen Barrikadin (mikä lieneekään tämänhetkinen nimi) lähiseudut.

Joo, varmaan yleistä monissa "slummeissa", on siis hyviä ja huonoja osia slummeja. Tiedän monia paikkoja missä pelkästään kadun toisella puolella voi olla se "slummi" ja toisella puolella on sitten niin rauhallista. Yleensä se rähinäjengi on kuitenkin siinä omilla kulmilla niin ei välttämättä siellä kadun toisella puolella näy ollenkaan "slummina".

Itelle tulee mieleen sellanen paikka jossain siinä kehä kolmosen vieressä...Paikkaa en muista nimeltä koska olin sellanen vierailija vaan siellä päin.Mutta joku Kehäkeidas niminen baari jossa ei myyty muuta ku kaljaa siiderii ja lonkeroo pullosta ja ei mitään muuta ei ees röökiä....Enkä kuullu kassan kilahtavan juomia maksaessani.Siinä vieressä oli siwa jossa oli pihalla noin parikymmentä 10-14 vuotiasta "gangstaa" ja sen 40 neliöisen siwan kassan vierellä oli pikimusta vartija tiukka ilme kasvoilla kyttäämässä ettei kukaan ala aihettamaan pahennusta kaupassa.Muutenkin alue näytti siltä ettei alueella asunu kovinkaan varakasta porukkaa.

jarkko sanoi:

Asutaan sitten aika lähekkäin :)

Ainaista varomista

Itse asun kyläpahasessa Hollolassa, mutta tässä omista kokemuksistani. Hirvein paikka missä aikaa saattaa viettää on Vuosaari(ei pahalla sielä asuvia kohtaan). Ilta kahdeksan jälkeen saa varoa missä ulkona liikkuu, kun nämä suomen ns. sorretut kansat ovat ulkona. En ole missään nimessä rasisti, mutta oma kokemukseni kertoo, että Vuosaari ei ole turvallinen paikka.

Thimbou sanoi:
Itse asun kyläpahasessa Hollolassa, mutta tässä omista kokemuksistani. Hirvein paikka missä aikaa saattaa viettää on Vuosaari(ei pahalla sielä asuvia kohtaan). Ilta kahdeksan jälkeen saa varoa missä ulkona liikkuu, kun nämä suomen ns. sorretut kansat ovat ulkona. En ole missään nimessä rasisti, mutta oma kokemukseni kertoo, että Vuosaari ei ole turvallinen paikka.

Must jotenki tuntuu et "siel on vaarallista ku siel on ulkomaalaisia" alkaa olee enemmistön näkemys tässä "pahimmat slummit" threadissa.. Vuosaari on todella mukava paikka. Varmaan tuon alueen rauhallisin paikka..

Joo, tuttuja on paljon Vuosaaressa ja kyllä se on niitä rauhallisimpia alueita ja siistiäkin vielä nykyaikaisine taloineen. Ja tuosta ulkomaalaisuudesta, oli se itsellekin pieni kulttuurishokki kun Lahdesta muutin multietnisyyden keskelle Vantaan lähiöön, mutta kohta pari vuotta täällä asuneena voin vakuuttaa että suurin osa kaikenlaisistä järjestyshäiriöistä täällä tuntuvat olevan ihan ehtaa kotimaista tuotantoa.

Spyder sanoi:
Itelle tulee mieleen sellanen paikka jossain siinä kehä kolmosen vieressä...Kehäkeidas niminen baari

Kauklahti eli "Kökkeli". Hieno paikka, hieno koulu, hienot muistot :D

Kostaja X sanoi:
Hervannasta vielä sen verran, ettei se ole ilmettään ihan itsestään parantanut. Yhteiskunta on pumpannut siihen aika suuren määrän massia. Esim. peruskorjaukset.

No eihän sitä nyt yhteiskunta maksa talojen peruskorjauksia vaan taloyhtiöt tai osakkeenomistajat. Mistä sää tollasta keksit?

Dreamer sanoi:
Hervanta on Tampereen 2. sijalla, mutta kyllä se ykkönen on minun mielestäni juuri NEKALA! Siellä asuu semmoisia määriä hörhöjä ja juoppoja, ettei ole tosikaan.

Nekalassa on kyllä juoppoja vaikka muille jakaa mutta ei ne kyllä kovasti vaaroja aiheuta, ehkä toisilleen vain. Kyllähän siellä puukotetaan ihmisiä jatkuvasti ja on huumediilejä yms. mutta ne on siinä omassa piirissä, juopot kuolee.
Hieno baari Nekalassa on "Katiska". Jos omaat ollenkaan manneverta, suosittelen käymään. Löydät varmaan sukulaisesi sieltä.

Zappo sanoi:
Kai Suomen slummiksi vois nimetä koko Savon, eikö sieltä pakena kaikki kynnellekykenevät etelää.........

damn, sinähän sen sanoit... :evil: :thumbs:

siis sieltähän sitä mäkin...

Väärin, täältä savosta etelään lähtee vain tyhmimmät. Viisaat jää nauttimaan edullisemmasta elämästä. :D

IronMind sanoi:
Ei ole. Suomen suurin lähiö on Espoo.

Tarkoitit varmaan Helsinkiä. Espoossa on vain muutama lähiö alue. Pääpiirteittäin mitkä voitaisiin luokitella lähiöiksi Espoossa on Espoon keskus ja Leppavaara-Perkkaa, mutta siihen ne jääkin. Helsinki on kokonaisuudessa monta pientä lähiötä yhdistettynä. Suomen suur-slummi = Helsinki. :eek:

lieska sanoi:
Helsinki on kokonaisuudessa monta pientä lähiötä yhdistettynä. Suomen suur-slummi = Helsinki. :eek:

Niin on, Eira-Punavuori-Ullanlinna-Kaivopuisto-Töölö-Munkkiniemi-Marjaniemi-Aurinkolahti-Jollas-Kamppi-Ruoholahti-Lauttasaari-Kulosaari-Kuusisaari-Kruunuhaka-Katajanokka ym ym ym ym ym ym ym ym ym ym ovatkin Suomen pahamaineisimmat ja köyhimmät alueet :jahas:

lepex sanoi:
No eihän sitä nyt yhteiskunta maksa talojen peruskorjauksia vaan taloyhtiöt tai osakkeenomistajat. Mistä sää tollasta keksit?

Tästä en o varma. mut kai sinne jotain EU-rahaakin on upotettu.
Monet vuokrayhtiöt ovat säätiöitä ja nauttivat kaikenlaisista eduista. Esim. kuntien myöntämät halvat lainat, halvat tontit, rakentamiseen tulevat tuet (muillekkin kuin säätiöille). Itsekkin asuin nuorisoasunto-yhtiössä, (en tosin Hervannassa) joka sai RAY:ltä tukea. Lisäksi kunta päättää kaavoituksista ja päättää, mitä saa rakentaa minnekkin.

Sitten pistetään vielä muut kunnan palvelut: julkinen liikenne, katujen- ja puistojen kunnossapito, kirjastot, koulut, + ties mitä.

Kuka keksii lisää?

Huhtamo sanoi:
Niin on, Eira-Punavuori-Ullanlinna-Kaivopuisto-Töölö-Munkkiniemi-Marjaniemi-Aurinkolahti-Jollas-Kamppi-Ruoholahti-Lauttasaari-Kulosaari-Kuusisaari-Kruunuhaka-Katajanokka ym ym ym ym ym ym ym ym ym ym ovatkin Suomen pahamaineisimmat ja köyhimmät alueet :jahas:

Pohjoista-Tapiola, Tapiola, Mankkaa, Westend, Haukilahti, Irislahti, Laajalahti Menevät heittämällä ohi laadullisesti mainitsemistasi paikoista.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom