PanostajaPena
Banned
Mistä sä SirMax oikeen puhut? toi tuomio tuli ihan yhdelle ihmiselle ryöstöistä, ja raiskauksenkin oli suoritellut ihan yksinään.. sekoitat nyt eri tapahtumaan vissiin?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
TS: Bileiden järkyttävä päätös - Tyttö raiskattiin ennen kuin äiti ehti paikalle
Rangaistusta alensi jo aikaisempi 5,5 vuoden vankeusrangaistus.
Miten tuo ei oikein kuulosta oikealta? Miksi aiempi tuomio alentaa uutta tuomiota?
Enemmän ihmetystä pitäs herättää se, miten tuo keijo on ollut vapaalla jalalla raiskatakseen.. vaikka saanut 5,5v linnaa.. ei pysty tajuamaan.
https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/276
Mitä olette mieltä?
Mietin vain sitä, että mikä sitten lasketaan hyväksikäytöksi. Ainakaan omasta mielestäni alaikäinen, joka hässii toisen alaikäisen kanssa vapaaehtoisesti (esimerkiksi 17- ja 14-vuotias) kuulu vankilaan. Tämän takia on hyvä, että nämäkin tapaukset katsotaan yksityiskohtaisesti. Mielestäni sanaa "pedofiili" käytetään muutenkin turhan herkästi. Varmasti tuossa edellä mainitussa tapauksessakin katsotaan se lieventävä asianhaara, että molemmat ovat alaikäisiä. Tietysti, jos aikuinen käyttää hyväkseen lasta, on ehdoton tuomio paikallaan.
Käsittääkseni näissä katsotaan sitä ikäeroa hieman eri tavalla eikä tuo 16-v ole ehdoton raja. Eli jos 17-vuotias panee 15-vuotiasta, ei siitä välttämättä tuomita, varsinki jos katsotaan että 17-vuotias on henkisesti 15-vuotiaan tasolla. En tiedä onko tämä totta, mutta näin muistelen.
Olen sitä mieltä, että ei ole perusteltua vaatia kaikkien lapsiin kohdistuvien seksuaalirikosten käsittelyä lähtökohtaisesti törkeänä. Tätähän on vaadittu myös raiskausten osalta, koska "kaikki raiskaukset ovat törkeitä". No ovathan ne, mutta toiset törkeämpiä kuin toiset. Silloin kun pakottaminen sukupuoliyhteyteen otettiin rikoslakiin, heräsi haloo "lievästä raiskauksesta", ja nimikettä vaadettiin poistettavaksi koska jokainen raiskaus on törkeä ja pitää tuomita ankarasti. Tavoitteenahan oli nimenomaan saada rangaistavuuden piiriin nekin teot jotka eivät täyttäneet raiskauksen tunnusmerkkejä, ja jossa ei esimerkiksi oltu käytetty väkivaltaa, vaan sukupuoliyhteyteen pakotettiin vaikka kiristämällä. Jos rikoslaista löytyisi vain törkeä raiskaus, tuo luultavasti jäisi tuomitsematta kun tunnusmerkistö ei täyty.
Mulle tulee tosta vikasta lauseesta sellainen käsitys, että mies oli jo lähdössä ja tässä vaiheessa nainen tuikkasi häntä puukolla.
Saa tostam yös sen käsityksen, että koska nainen on puukottanut niin tästä syystä se ei ollutkaan törkeä raiskaus, seki tuntuu tosiaan kohtuulliselta
Sitte me ollaan samassa käsityksessä. Kirjoitan nyt ihan selkeellä suomen kielellä mitä mä tarkoitin. Eli siis en ymmärrä miten se teko on voinut muuttua siitä sen lievemmäksi vaikkakin uhri olisi tuikkaissut sillä puukolla?Sanoinko mä että se on kohtuullista?
Kyllä mäki tosta sen käsityksen saan, että olisi mennyt muuten törkeänä, mutta kun uhri käytti veistä, niin tekijän tuomio lieveni.
Sitte me ollaan samassa käsityksessä. Kirjoitan nyt ihan selkeellä suomen kielellä mitä mä tarkoitin. Eli siis en ymmärrä miten se teko on voinut muuttua siitä sen lievemmäksi vaikkakin uhri olisi tuikkaissut sillä puukolla?