Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kyllä mä näkisin kanssa että siinä on kollektiivisesti kaveriporukka vastuussa siitä että antoivat kaverinsa pahoinpidellä poliisin. Se että seisoo vieressä tekemättä mitään on sama kun pieksäisi itse.
Suomessa tnää pahoinpitelyt alkaa olla jo kansallisurheilua, samaten ku raiskaukset. Kyl mä sen ymmärrän jos kaks miestä tappelee keskenään, mut nää missä jotain ohikulkijaa tms. hakataan huvikseen raivon vallassa, pitäs saada kunnon tuomiot, mitä suomessa ei ole. Se tuomittu kyllä pääsee vankilasta terveenä takas, ellei ole pedofiili, mut se uhri jolta on vaikka menny naama muusiks ei toivu koskaan. Suomen laissa ihmisellä (uhrilla) ei ole juurikaan arvoa, hengellä tai fyysisellä koskemattomuudella, ja sit viel jos tekijä vähän on masentunu, eli joku ei ole koulussa aamulla sanonu moi ni tappaa sata ja pääse jonneki lepolaan lataamaan akkuja. Suomessa murhaajalla on enempi oikeuksia ja mahdollisuuksia yrittää uudellaan kun 90 luvun laman aikana konkkaan menneellä yrittäjällä. Ihmishenki kuitataan 10 vuodessa, ja joku velka painaa lopun elämää ja kaikki menee vituiks.
No eihän niitä laiteta rautojen taakse vaikka ois ihan suoraan lain kirjainta rikottu. Ehdollista vaan ja muutetaan sekin yhteiskuntapalvelukseksi. Sulla ilmeisesti on parempaa tietoa siitä mitä tuolla nyt on tapahtunut jos iltalehti kerran uutisoi sen perseelleen, kerro meille muillekin vaan.No mutta "mun mielestä" -argumenteilla ei jengiä laiteta rautojen taakse. Onneksi näin, omasta mielestäni.
Tähän tämä kuuluisa kansan oikeustaju palautuu. Jengi fiilistelee iltapäivälehtien rivejä laukoo mielipiteitä suurella paatoksella. Jostain syystä ne pari rivia skuupista otetaan vastaan myös täysin sellaisenaan, ikään kuin kaikki fakta ja totuus olisi siinä. Sen jälkeen tyydytään viisaana julistamaan omaa, parempaa näkemystä.
Noh... onneksi valtio ei kuitenkaan rankaise fiilispohjalta.
Väitän, että tätä ketjua lukemalla voi suhteellin kevyesti tehdä johtopäätöksen siitä, että "kansan oikeustajun" ja iltapäivälehtien välillä vallitsee suora korrelaatio. Alan ymmärtämään entistä paremmin, minkä takia olen aina pitänyt ko. käsitettä lähinnä vitsinä.
No eihän niitä laiteta rautojen taakse vaikka ois ihan suoraan lain kirjainta rikottu. Ehdollista vaan ja muutetaan sekin yhteiskuntapalvelukseksi. Sulla ilmeisesti on parempaa tietoa siitä mitä tuolla nyt on tapahtunut jos iltalehti kerran uutisoi sen perseelleen, kerro meille muillekin vaan.
Väitän että Suomessa langetetut tuomiot väkivaltarikoksissa on paljon suurempi vitsi. Ja ketjun aiheena on spekuloida järjettömiä tuomioita, jota tämä(kin) tapaus monen mielestä edustaa niin mikä mättää? Jos taas tuomio on mielestäsi hyvä, niin olet väärässä ketjussa.
Mulla nimenomaan ei ole parempaa tietoa, joten en lähde kovin suurella sydemälle iltalehden artikkeleista johtopäätöksiä suoltamaan. Mutta tätähän täällä tehdään. Ja tätä ajatusmaailmaa minä juuri kommentoin.
Ja kommentti fiilispohjalta rankaisemisesta liittyi nimenomaan siihen, että jengi ei ole tainnut käydä vilkaisemassa, mitä avunanto tarkoittaa, kun näyttävät olevan sitä mieltä että kannustinjoukot pitäis tuomita.
Kyllä mä olen sitä mieltä kannustinjoukot pitäisi tuomita. En tiedä miten asiaan liittyy se että mitä laissa asiasta lukee?
Jos suomen tuomiot on perseestä niinkuin ne jokainen moraalilla ja oikeustajulla varustettu näkee olevan, niin totta vitussa niitä saa sanoa paskoiksi tuomioiksi.
Ei toimi ei, mutta silti vois olla hyvä jos esim Foughantinen kaltaiset tapaukset olis mahdollista tuomita alkuun vaikka 275v ehdottomaan vankeusrangaistukseen eristyssellissä ilman minkään koevapauden/ehdollisen mahdollisuutta. Jätkä pääsee aina koevapauteen vaikka on hölmöillyt kerta toisensa jälkeen koevapaudessa ja hölmöilee varmasti jatkossakin. Tuollaiset vuosikymmeniä eri vankiloissa viettäneet ihmiset on niin laitostuneita, ettei ne enää selviydy normaalissa yhteiskunnassa eikä niiden paikka ole tavallisen tallaajan joukossa.Kanaali Koskinen ja Fouganthine aka Valjakkala ovat hyviä esimerkkejä siitä miten systeemi kusee. Toisaalta sitten jenkkien tai Venäläisen malli ei nähtävästi myöskään toimi.
Lainsäädännön yksi ongelma on se, että pahasti mielisairas voidaan pistää syyntakeettomana loppuiäkseen pakkohoitoon, mutta psykopaattia ei. Eihän se ole sairas, joten miksi pistää hoitoon. Lauerman tekstejä kun lukee noista psykopaateista, niin miettii, että miksi pitää päästää lain mukaan vapaaksi, jos ihminen on täysin omatunnoton ja nauttii tappamisesta?Ei toimi ei, mutta silti vois olla hyvä jos esim Foughantinen kaltaiset tapaukset olis mahdollista tuomita alkuun vaikka 275v ehdottomaan vankeusrangaistukseen eristyssellissä ilman minkään koevapauden/ehdollisen mahdollisuutta. Jätkä pääsee aina koevapauteen vaikka on hölmöillyt kerta toisensa jälkeen koevapaudessa ja hölmöilee varmasti jatkossakin. Tuollaiset vuosikymmeniä eri vankiloissa viettäneet ihmiset on niin laitostuneita, ettei ne enää selviydy normaalissa yhteiskunnassa eikä niiden paikka ole tavallisen tallaajan joukossa.
Juuri tuollaisten rajatapausten vuoksi olisi hyvä jos esimerkiksi kolmannesta tuomiosta (ihan sama mikä rikos kyseessä) rapsahtaisi tuntuva kakku ja varmat rikoksenuusijat saataisiin pois ns kunnon ihmisten seasta. Törkeiden seksuaali- ja väkivaltarikosten kohdalla tuomioita voisi koventaa jo ensimmäisellä kerralla olosuhteet huomioiden.Lainsäädännön yksi ongelma on se, että pahasti mielisairas voidaan pistää syyntakeettomana loppuiäkseen pakkohoitoon, mutta psykopaattia ei. Eihän se ole sairas, joten miksi pistää hoitoon. Lauerman tekstejä kun lukee noista psykopaateista, niin miettii, että miksi pitää päästää lain mukaan vapaaksi, jos ihminen on täysin omatunnoton ja nauttii tappamisesta?