Suomen koulujen oppikirjojen objektiivisuus

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Vulgrim
  • Aloitettu Aloitettu
Nykyinen koulutusjärjestelmämme pohjautuu pitkälti opettajan autonomisuuteen ja luottamukseen, että opettaja pystyy itse valitsemaan käytettävät materiaalit ja opetusmenetelmät. Ilmeisesti ketjun avaaja haluaisi, että tämän asemasta olisi olemassa jokin viranomaistaho, joka yksikäsitteisesti määräisi minkälaista materiaalia ja menetelmiä opetuksen tukena voidaan käyttää ja minkälaisia sisältöjä oppitunneilla voidaan käsitellä. Jätettäköön harjoitustehtäväksi pohtia ja vertailla näiden kahden järjestelmän hyviä ja huonoja puolia. :D

Edit: Tuon esimerkissä esitetyn kaltaiset lauseet olisivat varmaan hyvä kiinnekohta siellä oppitunnilla avata suuta ja aloittaa keskustelua siitä, mitä lauseella tarkoitetaan ja mihin tuollaisten lauseiden esittämisellä pyritään. Tämän voi valveutunut opiskelijakin tehdä, jos opettaja ei syystä tai toisesta satu asiaa huomaamaan.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tota paskaa mitä oppikirjoista löytyy voi puolustella sanomalla, että sitä pitää osata lukea kriittisesti, tai että niiden sisältämällä tiedolla ei ole minkäänlaista tarvetta olla todenmukaista. Mikään tästä ei kuitenkaan vie pois sitä faktaa, että mm. tuon kirjan sisältöä, joka pohjautuu tähän tutkimukseen, on vääristelty aivan saatanasti ennen kuin se liimattiin kirjan kansien sisälle (jonka tuossa ylempänä osoitin).

Myöskään minkään pedagogisen näkökulman esiintuominen ei vie pois sitä faktaa, että oppikirjojen sisällön tulisi olla mahdollisimman objektiivista. Se ei nimittäin pedagogisesti vaikuta lainkaan onko kirjan sisältö totta vai tarua. Pedagogia tulee mukaan siinä kohtaa kun kirjan sisältö on niin kieroutunutta, että pitää keskittyä faktojen oppimisen sijaan kriittiseen lukemiseen. Miksi? Koska mikäli kirjan sisältö on objektiivista, voi oppilas voi keskittyä olennaiseen, eikä kenenkään tarvitse miettiä, että onko edessä oleva tieto totta vai tarua?

Sitä paitsi pyritäänpä keskittymään siihen pääargumenttiin, aka ongelmaan, sen sijaan että viedään aihe jokaiseen epäollenaiseen sivuseikkaan argumentatiivisesta lukemisesta sun muista. Tietenkin se on tärkeää ja tarpeellista, että osaa lukea kriittisesti, mutta sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa että YH:n kirjaa pitäisi pystyä lukemaan sisäistäen asiat muuttamatta sitä luetun ymmärtämisen ja mediakriittisyyden äidinkielen-tehtäväksi. Saatana.
 
Siis kenenkään mielestä ei varmaan ole mitenkään hyvä asia että siellä kirjassa tuollaista lukee. Mutta pointti on se, että tällaisten tarkoitushakuisten tai vahingossa kirjaan lipsahtaneiden virheellisten lausumien olemassaolo on välttämätön paha, mikäli emme ala kontrolloida kaiken opetusmateriaalin sisältöä pohjoiskorean malliin. Eli sen kanssa nyt vain pitää elää. Jos se kirja on kauttaaltaan aivan luokaton ja/tai ilmiselvää propagandaa, niin sitten toivottavasti kovin moni opettaja ei sellaista kirjaa valitse, eikä kovin moni opiskelija sitä ihan purematta niele. Mutta se opetusmateriaali ei ikinä tule olemaan täydellistä, niinkuin ei opettajakaan. Elämä on.
 
Siis kenenkään mielestä ei varmaan ole mitenkään hyvä asia että siellä kirjassa tuollaista lukee. Mutta pointti on se, että tällaisten tarkoitushakuisten tai vahingossa kirjaan lipsahtaneiden virheellisten lausumien olemassaolo on välttämätön paha, mikäli emme ala kontrolloida kaiken opetusmateriaalin sisältöä pohjoiskorean malliin. Eli sen kanssa nyt vain pitää elää. Jos se kirja on kauttaaltaan aivan luokaton ja/tai ilmiselvää propagandaa, niin sitten toivottavasti kovin moni opettaja ei sellaista kirjaa valitse, eikä kovin moni opiskelija sitä ihan purematta niele. Mutta se opetusmateriaali ei ikinä tule olemaan täydellistä, niinkuin ei opettajakaan. Elämä on.

Mikäli katsot meikäläisen threadin postia numero #14, niin huomaat että kyseessä ei voi mahdollisesti olla inhimmilinen erhe, vaan oman ideologisen aatemaailman esille tuominen.

Mitään totaalikontrollointia en ehdota. Se on ihan eri asia kuin pelkästään tehdä pieni katsaus: Onko aineisto objektiivista? Mun mielestä asioiden katsominen objektiivisen sensuurin läpi on asia, jota ei voi rinnastaa mainitsemaasi sensuuriin.
 
Katsoit väärää kohtaa, se taulukko, jonka dab01 jo raportoikin, kertoo luvut. Hajaantukaa..

Täydellisen objektiivistahan noista aineista ei saa mitenkään. Ehkä parempi olisi luetteloida kirjoissa tapahtumat kronologisesti käyttämättä adjektiiveja, kenties, mutta silloinkin voi aina älähtää siitä, mitä on jätetty pois.
 
Myöskään minkään pedagogisen näkökulman esiintuominen ei vie pois sitä faktaa, että oppikirjojen sisällön tulisi olla mahdollisimman objektiivista.
Missä näin vaaditaan? Tai miten oppikirja edes tehdään mahdollisimman objektiiviseksi?

Se ei nimittäin pedagogisesti vaikuta lainkaan onko kirjan sisältö totta vai tarua. Pedagogia tulee mukaan siinä kohtaa kun kirjan sisältö on niin kieroutunutta, että pitää keskittyä faktojen oppimisen sijaan kriittiseen lukemiseen. Miksi? Koska mikäli kirjan sisältö on objektiivista, voi oppilas voi keskittyä olennaiseen, eikä kenenkään tarvitse miettiä, että onko edessä oleva tieto totta vai tarua?
En nyt ole oikea henkilö ottamaan kantaan kasvatus- ja kehityspsykologisiin seikkoihin, mutta kyllä yliopistotason tiedon epävarmuus, lähdekritiikki ja systemaattinen kyseenalaistaminen voisi olla hankalaa tai jopa mahdotonta valtaosalle lukiolaisista.

Ja onnea vaan sille kaverille, joka etsii kaikista lukiossa opetettavista aihekokonaisuuksista absoluuttiset faktat, laittaa ne kansiin ja opettaa ne teini-ikäisille kahdessa ja puolessa vuodessa.

Kuka saa päättää mikä tieto on totta ja mikä tarua? Kenen tutkimusten perusteella oppikirjat tulee kirjoittaa? Pitääkö tutkimuksia keskusteluttaa oppikirjoissa, jotta opiskelijat saavat monipuolisen käsityksen alan tutkimuksista ja totuuksista? Miten tämä saadaan mahtumaan oppikirjaan tai miten asiat ehditään käsitellä oppitunneilla? Mikä on yliopiston ja korkeakoulutuksen rooli jos perinteisesti niille kuuluvat asiat opetetaan jo lukiossa?
 
Mitään totaalikontrollointia en ehdota. Se on ihan eri asia kuin pelkästään tehdä pieni katsaus: Onko aineisto objektiivista? Mun mielestä asioiden katsominen objektiivisen sensuurin läpi on asia, jota ei voi rinnastaa mainitsemaasi sensuuriin.
Kuka tämän katsauksen tekee? Miten varmistutaan katsauksen tekevän tahon objektiivisuudesta?

Mielestäni se on pienempi paha, jos yksittäinen opettaja pystyy halutessaan esittämään opiskelijoilleen jonkinlaista propagandaa tai ideologisesti värittyneitä käsityksiä, kuin että koulujärjestelmä tarkkaan valvotusti levittää vain yhtä ja oikeaa "objektiivista" totuutta. Avoimessa yhteiskunnassa tälle yksittäisen opettajan propagandalle altistuneet ihmiset saavat muuta kautta muunlaista tietoa ja näkemystä, ja pystyvät kyseenalaistamaan tämän opetukset. Näinhän sinäkin olet tehnyt.
 
mikäli emme ala kontrolloida kaiken opetusmateriaalin sisältöä pohjoiskorean malliin. Eli sen kanssa nyt vain pitää elää.

Otit tuon Pohjois-Korean esille, niin on pakko heittää ilmoille kysymys.

Kumpi on lähempänä Pohjois-Korean mallia?

a) Oppimateriaali sensuroidaan objektiivisesti

b) Oppimateriaalia ei sensuroida, joka johtaa subjektiiviseen oppimateriaaliin

Yhtä oikeata vastausta ei varmastikaan ole, mutta mielestäni ihan hyvä kysymys.

Kysymykseesi "Miten varmistutaan katsauksen tekevän tahon objektiivisuudesta?" on helppo vastata.

Kun lainataan tutkimusta, lainataan sanasta sanaan kuitenkin irroittamatta lausetta kontekstista ja pyritään tuomaan positiivisia puolia esiin jokaisesta puolueesta, ei vain viher-vasemmistosta niin kuin mm. tämän maan media tekee.
 
Otit tuon Pohjois-Korean esille, niin on pakko heittää ilmoille kysymys.

Kumpi on lähempänä Pohjois-Korean mallia?

a) Oppimateriaali sensuroidaan objektiivisesti

b) Oppimateriaalia ei sensuroida, joka johtaa subjektiiviseen oppimateriaaliin

Yhtä oikeata vastausta ei varmastikaan ole, mutta mielestäni ihan hyvä kysymys.

Kysymykseesi "Miten varmistutaan katsauksen tekevän tahon objektiivisuudesta?" on helppo vastata.

Kun lainataan tutkimusta, lainataan sanasta sanaan kuitenkin irroittamatta lausetta kontekstista.
Se, mitä siellä luokassa tapahtuu on joka tapauksessa aina riippuvaista opettajasta (joka on subjekti) ja opiskelijoista (jotka ovat subjekteja), ei pelkästään siitä materiaalista, jota opetuksen tukena käytetään. Eli vaikka tuollainen "täysin objektiivinen" opetusmateriaali olisi mahdollista olla olemassa (jota se ei ole), niin opetus kokonaisuudessaan ei silti olisi täysin objektiivista.

Mutta tästä materiaalista vielä. Tuo, mitä ehdotat, ei voi vielä alkuunkaan riittää ohjeeksi objektiivisen materiaalin tuottamiseen. Pitää vastata vielä ainakin seuraaviin kysymyksiin:
-Mitkä ovat kelvollisia tutkimuksia lainattavaksi oppimateriaalissa?
-Mitä muuta aineistoa oppimateriaali voi sisältää, kuin lainauksia tutkimuksista? Voiko kirja sisältää esim tutkimuksen tulosten analysointia? Entä ihmisten mielipiteitä, tulkintoja?
-Mitä asioita kirjassa pitää esittää ja mitä voidaan jättää esittämättä? Miten varmistutaan ettei kirjailija valitse vain näkökulmaansa tukevia tutkimustuloksia ja ohita sitä vastaan olevia tuloksia?

Jonkin valtiollisen kontrollia suorittavan elimen asemasta ihan maalaisjärki ja yhteiskunnan avoimuus lienee paras keino. Jos jossain koulussa aletaan historian tunnilla lukea raamatusta luomiskertomusta faktuaalisena kuvauksena ihmiskunnan synnystä, niin aika suuri osa opiskelijoista varmaan tajuaa, että nyt ei mene ihan oikein tämä homma. Ja sitten ne valittavat siitä vanhemmilleen ja muille opettajille ja rehtorille, ja jossain vaiheessa asiaan tulee muutos. Sitten jos opettaja vain on hieman poliittisesti vasemmalle kallellaan, ja esittää historian ideologialleen suotuisassa valossa, niin sitten asialle ei vain voi mitään. Kyseinen opettaja ei ole ihan alansa terävintä kärkeä, kun ei pysty erottamaan omaa ideologiaansa työstään, mutta useimmat opiskelijat jotka yhtään enempää yhteiskunnallisia asioita miettivät, tulevat tämän ennemmin tai myöhemmin ymmärtämään. Ylipäätään, sellaista ihmistä ei olekaan joka jokaisessa tilanteessa toimisi täysin neutraalisti ja puolueettomasti, eikä noiden opetusmateriaalien tuottaminen ole tässä suhteessa mitenkään erityinen asia.
 

Entäs vastaus itse kysymykseen? Helppoahan tämä ei tietenkään olisi, mutta objektiivisuuteen pitäisi vähintäänkin pyrkiä.

Vastatakseni sun kysymyksiin.

-Mitkä ovat kelvollisia tutkimuksia lainattavaksi oppimateriaalissa? Viralliset tutkimukset. Yleistys, tiedän. Tarkoitan tällä kuitenkin riippumatonta ja huomattavaa tahoa.

-Mitä muuta aineistoa oppimateriaali voi sisältää, kuin lainauksia tutkimuksista? Voiko kirja sisältää esim tutkimuksen tulosten analysointia? Entä ihmisten mielipiteitä, tulkintoja? Kirja ei voi sisältää ihmisen mielipiteitä, eikä tulkintoja. Ne ovat mielipiteitä, jotka kuuluvat korkeintaan esseeseen, ei oppikirjaan. Tuloksia voi analysoida, mutta pelkästään niin kuin asiat ovat kuitenkin lisäämättä mitään.

-Mitä asioita kirjassa pitää esittää ja mitä voidaan jättää esittämättä? Miten varmistutaan ettei kirjailija valitse vain näkökulmaansa tukevia tutkimustuloksia ja ohita sitä vastaan olevia tuloksia? Kirjassa pitäisi pyrkiä esittämään asiat niin kuin ne nykykäsityksen mukaan ovat. Esittämättä pitäisi jättää kirjoittajan omat mielipiteet. Kirjailijan omien näkökulmien esiintuominen estetään jättämällä kirjoittajan omat mielipiteet ja aatteet ulos.
 
-Mitkä ovat kelvollisia tutkimuksia lainattavaksi oppimateriaalissa? Viralliset tutkimukset. Yleistys, tiedän. Tarkoitan tällä kuitenkin riippumatonta ja huomattavaa tahoa.
Voi kuule: kenen leipää syöt, sen lauluja laulat. Ei riippumattomia tahoja juurikaan ole tieteen tekemisen puolella sitäkään vähää kuin koulukirjojen tekijöinä tai opettajina. Absoluuttista totuutta ei löydy kuin uskonnoista.
 
Koitin oikein pähkäillä, että mikä olisi nykysysteemiä parempi, mutta en keksinyt yhtäkään vaihtoehtoa.

Nykyisen systeemin plussat:
- Opetusta ohjaavat opetussuunnitelmat
- Opettajilla korkea koulutustaso
- Opettaja saa valita oppimateriaalin tai olla halutessaan käyttämättä materiaaleja
- Oppimateriaaleja voi kustantaa kuka tahansa, "parhaat" myy

En usko, että objektiivista oppikirjaa voi esim. yhteiskuntatieteissä olla olemassakaan, mutta kyllä nykyinen systeemi pitää materiaaleja ja opetusta melko neutraalilla suunnalla.
 
Tulee mieleen oma peruskouluaikani, 70-luvulla.

Oppikirjoissa hehkutettiin Neuvostoliittoa aika järjestelmällisesti ja esiteltiin sosialismin saavutuksia sivutolkulla. Opettajat...niin, eräs laulunopettaja laulatti meillä NL:n kansallislaulun suunnilleen joka kolmas laulutunti. Osaan sanat vieläkin ulkoa...prkle.
 
Voi kuule: kenen leipää syöt, sen lauluja laulat. Ei riippumattomia tahoja juurikaan ole tieteen tekemisen puolella sitäkään vähää kuin koulukirjojen tekijöinä tai opettajina. Absoluuttista totuutta ei löydy kuin uskonnoista.

Voi kuule, se ei tarkoita sitä että paska pitää syödä sellaisenaan tai että parempaan ei pitäisi pyrkiä. Kyllä mä ymmärrän mielipiteesi ja pointtisi, mutta toivon että ymmärrät myös minun.
 
-Mitä muuta aineistoa oppimateriaali voi sisältää, kuin lainauksia tutkimuksista? Voiko kirja sisältää esim tutkimuksen tulosten analysointia? Entä ihmisten mielipiteitä, tulkintoja? Kirja ei voi sisältää ihmisen mielipiteitä, eikä tulkintoja. Ne ovat mielipiteitä, jotka kuuluvat korkeintaan esseeseen, ei oppikirjaan. Tuloksia voi analysoida, mutta pelkästään niin kuin asiat ovat kuitenkin lisäämättä mitään.

Mutta esimerkiksi historian esitykset ja tutkimukset (jotka liittyvät aika läheisesti yhteiskuntaoppiin) ovat pelkkiä tulkintoja, jotka voivat muuttua ja muuttuvat ajan myötä. Ei mennyttä voi kukaan esittää "niin kuin se oikeasti tapahtui".
 
Entäs vastaus itse kysymykseen? Helppoahan tämä ei tietenkään olisi, mutta objektiivisuuteen pitäisi vähintäänkin pyrkiä.
Kyllä, objektiivisuuteen pitäisi tietysti pyrkiä aina kun se on mahdollista. Mutta todellisuudessa se on aika paljon vaikeampaa kuin kuvittelet. Mutta siis minun mielestäni kyllä valtion kontrolloima sallittujen opetusmateriaalien kokoelma on pahempaa vapauden loukkaamista ja muutoinkin huonompi järjestelmä kuin opettajan ammattitaitoon ja rehellisyyteen luottava järjestelmä.
-Mitkä ovat kelvollisia tutkimuksia lainattavaksi oppimateriaalissa? Viralliset tutkimukset. Yleistys, tiedän. Tarkoitan tällä kuitenkin riippumatonta ja huomattavaa tahoa.
Mikä on sitten "virallinen tutkimus"? Kansainvälisessä vertaisarvioidussa lehdessä julkaistu? Jos näin, niin saako kirjailija kääntää tämän suomeksi? Miten varmistutaan käännöksen oikeellisuudesta? Jos käytetään kotimaisia, ei-vertaisarvioituja tutkimuksia, niin mistä tiedetään että kyseessä on vakavasti otettava tutkimus? Onko tutkimus aina objektiivista tietoa, jos sen tekijä on yliopistossa töissä? Tai valtion rahoittamassa tutkimuslaitoksessa? Entä yksityisesti rahoitetussa ajatuspajassa?

-Mitä muuta aineistoa oppimateriaali voi sisältää, kuin lainauksia tutkimuksista? Voiko kirja sisältää esim tutkimuksen tulosten analysointia? Entä ihmisten mielipiteitä, tulkintoja? Kirja ei voi sisältää ihmisen mielipiteitä, eikä tulkintoja. Ne ovat mielipiteitä, jotka kuuluvat korkeintaan esseeseen, ei oppikirjaan. Tuloksia voi analysoida, mutta pelkästään niin kuin asiat ovat kuitenkin lisäämättä mitään.
Eli siis lukion oppikirjat näyttävät sitten aika radikaalisti erilaiselta kuin tänä päivänä, kun niiden pääasiallinen sisältö on tieteellisten tutkimusten sitaatteja sanasta sanaan. Tämän lisäksi sisältävät analyysia, joka esittää asiat niinkuin ne ovat, kuitenkin lisäämättä mitään. Mitenkäs sitten varmistutaan siitä, että tämä analyysi toteuttaa nuo ehdot? Kirjan tarkastaa jokin valion viranomainen, joka sitten päättää onko kirjan sisältämä analyysi asiallista vai ei? Ja kun kirja ei sisällä tulkintaa, niin tämä jää sitten opettajan ja opiskelijoiden tehtäväksi ilman materiaalin apua, joten tässä mielessä opetuksen subjektiivisuus entisestään lisääntyy. Vai jätetäänkö tulosten tulkinta kokonaan tekemättä, ja keskitytään vain opettamaan faktoina pidettyjä tietoja?
-Mitä asioita kirjassa pitää esittää ja mitä voidaan jättää esittämättä? Miten varmistutaan ettei kirjailija valitse vain näkökulmaansa tukevia tutkimustuloksia ja ohita sitä vastaan olevia tuloksia? Kirjassa pitäisi pyrkiä esittämään asiat niin kuin ne nykykäsityksen mukaan ovat. Esittämättä pitäisi jättää kirjoittajan omat mielipiteet. Kirjailijan omien näkökulmien esiintuominen estetään jättämällä kirjoittajan omat mielipiteet ja aatteet ulos.
Kenen ihmisen tai ihmisjoukon nykykäsityksen? Kirjan tekijällä on jokin käsitys ja jollain toisella ihmisellä eri käsitys. Varsinkin yhteiskuntatieteissä ja vastaavissa on yliopistotason tutkijoilla monista asioista toisistaan vahvasti eroavia käsityksiä. Sellaiset asiat, joista vallitsee hyvin voimakas konsensus, toivottavasti esitetään tätä konsensusta vastaavassa muodossa. Mutta läheskään kaikki tieto ei ole tällä tavalla mustavalkoista. Tuo ideaali, jossa kirjoittajan omat mielipiteet ja aatteet jäävät kokonaan pois, ei siis yleensä ole mahdollinen.


Ymmärrän kyllä tuon huolesi, ja osittain myös jaan sen. Eli siis huolen siitä, että joku tai jotkin tahot pyrkivät käyttämään koulutusjärjestelmäämme poliittisesti tai muuten ideologisesti värittyneen maailmankuvansa levittämiseen ja sitä kautta kasvavan sukupolven mielipiteisiin vaikuttamiseen. Mutta en allekirjoita tarjoamaasi ratkaisumallia, joka perustuu valtiolliseen sensuuriin ja opetusmateriaalin kontrollointiin. Ensinnäkin, mikäli tuo ideologiaa levittämään pyrkivä taho on valtio itse, niin silloinhan tuollainen kontrolli vain pahentaisi tilannetta, kun valtiollinen elin kieltäisi "epäobjektiivisena" minkä tahansa valitulle ideologialle epäedullisen opetusmateriaalin. Ja vaikka valtio ei tätä pyrkisikään tekemään, niin olisi riski että tässä opetusmateriaalia valvovassa elimessä on päättävässä asemassa sellaisia ihmisiä, jotka haluavat edistää omaa ideologiaansa tai intressejään.

Minun mielestäni paras keino estää koulutuslaitoksen muuttuminen propagandakoneistoksi, on kouluttaa mahdollisimman autonomisia ja kriittisesti ajattelevia opettajia, ja antaa näille mahdollisimman paljon valtaa päättää omasta opetuksestaan. Reunaehdot tietysti tulevat siitä, että opetussuunnitelmassa enemmän tai vähemmän yksityiskohtaisesti kuvataan ne asiasisällöt ja tiedolliset ja taidolliset kyvyt, joita opiskelijoiden tulisi hallita. Tällöin opetuksesta toki tulee hyvin subjektiivista ja opettajan henkilöstä riippuvaa, mutta toive on, että suuri osa opettajista on päteviä ja osaavat esittää asiat melko puolueettomassa valossa. Mutta koska kaikki opettajat mitä luultavimmin eivät edusta keskenään samaa ideologiaa, niin tällaisessa järjestelmässä opiskelijat väistämättä kohtaavat eri tavalla ajattelevia ihmisiä ja altistuvat eri tavalla värittyneille mielipiteille, yhden yhteisen "totuuden" sijaan. Näin opiskelijat toivottavasti oppivat ajattelemaan kriittisesti, ja ovat siten suojassa myös subjektiivisen opetuksen varjopuolelta, eli yksittäisten opettajien ideologisesti värittyneiltä opetuksilta.
 
Mutta esimerkiksi historian esitykset ja tutkimukset (jotka liittyvät aika läheisesti yhteiskuntaoppiin) ovat pelkkiä tulkintoja, jotka voivat muuttua ja muuttuvat ajan myötä. Ei mennyttä voi kukaan esittää "niin kuin se oikeasti tapahtui".

Historia nyt on oma tapauksensa, sillä se on voittajien historiaa tekee asiat miten päin tahansa. Yhteiskuntaoppi ei vuorostaan sisällä tällaista rajoitusta.
 

Suositut

Back
Ylös Bottom