Suomen armeija

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Dyno
  • Aloitettu Aloitettu
Kapiaisena voin kertoa että AUK päätökset tehdään suurimmaksi osaksi sen mukaan miten olet jäänyt mieleen sekä nykyisten varusmiesjohtajien lausuntojen perusteella. Ja kyllä, se näkyy jos töhöilet tahallaan ettei laitettaisi AUK :iin. Ja jos olet jatkamassa opiskelua intin jälkeen niin AUK :sta ja johtajana olemisesta saa opintopisteitä joita voit hyväksi lukea monissa kouluissa. Keskimäärin johtaja saa noin 20 op :ta joka on mielestäni aika paljon. Eli älä jätä AUK :ia kokonaan pois vaihtoehdoista ;)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kapiaisena voin kertoa että AUK päätökset tehdään suurimmaksi osaksi sen mukaan miten olet jäänyt mieleen sekä nykyisten varusmiesjohtajien lausuntojen perusteella. Ja kyllä, se näkyy jos töhöilet tahallaan ettei laitettaisi AUK :iin. Ja jos olet jatkamassa opiskelua intin jälkeen niin AUK :sta ja johtajana olemisesta saa opintopisteitä joita voit hyväksi lukea monissa kouluissa. Keskimäärin johtaja saa noin 20 op :ta joka on mielestäni aika paljon. Eli älä jätä AUK :ia kokonaan pois vaihtoehdoista ;)
Lähde kiitos. Uskaltaisin väittää, että aika reilusti yläkanttiin.

Turha töhöillä, sanoo vaan haastattelussa että lähtee sivariin sillä sekunnilla jos joutuu aukkiin, niin veikkaanpa ettei laiteta.

Vaikka mun mielestä aukkiin kannattaa mennä, mutta jos ei halua niin ei sitten.

AUK:sta 5 op ainakin RAMKissa aikoinaan. Enempää ei ollut mahdollista saada koska ne menee valinnaisiin aineisiin. Ihan worthia silti käydä AUK kaikin puolin.

Siis intin palvelustodistuksessa on toi 20 op, muttei varmaan missään koulussa (paitsi mpkk) niin paljoa myönnetä. 5 op sain itse ja se on varmaan aika yleinen käytäntö.

Itse sain 6op AUKin myötä AMK:ssa. International Business linja ja merkattiin "Leadership skills/course" tjsp.

Ennen töhöilyä kannattaa muistaa että intti on myös täynnä 12kk haista vittu -tason miehistöhommia. Hommat kannattaa hoitaa parhaansa mukaan ilman perseilyä. Jos haluaa selvitä 6kk niin tekee sen selväksi skappareille että motivaatio hyvään suoritustasoon on nimenomaa toive päästä 6kk palveluksella. Omat toiveet pyritään ottamaan huomioon ja hyviä äijiä palkitsemaan, mikäli mahdollista. Ne pahimmat asennevammavarusmiehet ja tahallaanperseilijät laitetaan ensimmäisenä niihin paskimpiin ja pisimpiin miehistöhommiin joihin kukaan ei halua.

Siis niitähän voi saada nuin paljon ja aika moni saakin mutta ei niitä kaikkia saa hyväksiluettua kuin juuri mpkk ja ehkä(!) poliisikoulussa.

Mutta mikäli näistä oikein ymmärsin varuskunta ja kapiaiset eivät saa tietoon että on ollut joissakin ljk tai vaikka rajajääkäri kokeissa ja miten ne b1 ja b2 kokeet siellä on mennyt ellei sitä niille erikseen kailota ? ja kiitos kaikille keskusteluun osallistuneista

Ennen töhöilyä kannattaa muistaa että intti on myös täynnä 12kk haista vittu -tason miehistöhommia. Hommat kannattaa hoitaa parhaansa mukaan ilman perseilyä. Jos haluaa selvitä 6kk niin tekee sen selväksi skappareille että motivaatio hyvään suoritustasoon on nimenomaa toive päästä 6kk palveluksella. Omat toiveet pyritään ottamaan huomioon ja hyviä äijiä palkitsemaan, mikäli mahdollista. Ne pahimmat asennevammavarusmiehet ja tahallaanperseilijät laitetaan ensimmäisenä niihin paskimpiin ja pisimpiin miehistöhommiin joihin kukaan ei halua.
Älkää sit vaan kukaan uskoko tätä. Lupasin oman vuoteni jälkeen itselleni, että katkaisen tältä yleiseltä huhulta siivet aina kun siihen on mahdollisuus. Tuo on täyttä paskapuhetta ja sain itse kokea kahdessa eri roolissa, valittuna ja valitsijana, miten homma toimii. Tein hommat liian hyvin ja sit oli mentävä aukkiin. Vaihtoehtoja ei annettu enkä osannut siinä vaiheessa laittaa tarpeeksi kapuloita rattaisiin. Totuushan on se, että siellä ei ole kenenkään pakko olla päivääkään jos ei halua ja vapautuksen saa kyllä vaikka asennevammaan vedoten. Olisin voinut itsekin tuossa kohtaa lyödä pillit pussiin, mutta en ole luonteeltani hankala ihminen joten otin sit senkin paskan vastaan. Tajusin kuitenkin alkaa tekeen kaiken vähän sinnepäin ja varoin keräämästä pisteitä. Aukissakin oli tietysti kokeita ja niistäkin suoriuduin vähän sinnepäin. Ihan tahallaan. Kouluttajakin sanoi, että olisi laittanut mut rukkiin, mutta näyttää siltä, että pisteet ei ihan riitä ja epäili että tein sen tahallani. Tyydyin sanomaan, että voipi olla... Pari tyyppiä taisi lähteä väkisin rukkiin. Onneksi en ollut yksi niistä.

Myöhemmin sitten sain aika hyvin olla päättämässä siitä mitä mun alokkaille tapahtuu ja melkein niin se meni mitä me sanottiin. Saatiin oikeastaan päättää, että toi menee aukkiin ja toi vaunukurssille ja toi on selvästi vuoden mies muuten vain. Kaikkein hiljaisimmat ja "näkymättömimmät" ja tietysti ne kaikkein tyhmimmät, mitä tietysti joka saapumiserästä löytyy, oli puolen vuoden miehiä. Olisi pitänyt itsekin tekeytyä vähän yksinkertaiseksi ja olla mahdollisimman näkymätön. Se on ainoa keino päästä puolella vuodella ja se on fakta. Tietysti voi siinä niinkin käydä, että jos kailotat asennevammaasi ja perseilet selvästi tahallaan niin sut laitetaan "kostoksi" paskahommiin. Pitää osata pelata korttinsa oikein. Yksi samaan aikaan alottaneista mun tuvasta osasi tämän ja täytyy sanoa, että olen vähän kateellinen. Terävä jätkä ja selvää vuoden ainesta, mutta ei näyttänyt sitä kenellekään.

Powerhousu, missä helvetin varuskunnassa Aukista ei löydy tarpeeksi vapaaehtoisia Rukkiin ja varusmiesjohtajat käytännössä päättävät mihin jengi menee P-kauden jälkeen?

Älkää sit vaan kukaan uskoko tätä. Lupasin oman vuoteni jälkeen itselleni, että katkaisen tältä yleiseltä huhulta siivet aina kun siihen on mahdollisuus. Tuo on täyttä paskapuhetta ja sain itse kokea kahdessa eri roolissa, valittuna ja valitsijana, miten homma toimii. Tein hommat liian hyvin ja sit oli mentävä aukkiin. Vaihtoehtoja ei annettu enkä osannut siinä vaiheessa laittaa tarpeeksi kapuloita rattaisiin. Totuushan on se, että siellä ei ole kenenkään pakko olla päivääkään jos ei halua ja vapautuksen saa kyllä vaikka asennevammaan vedoten. Olisin voinut itsekin tuossa kohtaa lyödä pillit pussiin, mutta en ole luonteeltani hankala ihminen joten otin sit senkin paskan vastaan. Tajusin kuitenkin alkaa tekeen kaiken vähän sinnepäin ja varoin keräämästä pisteitä. Aukissakin oli tietysti kokeita ja niistäkin suoriuduin vähän sinnepäin. Ihan tahallaan. Kouluttajakin sanoi, että olisi laittanut mut rukkiin, mutta näyttää siltä, että pisteet ei ihan riitä ja epäili että tein sen tahallani. Tyydyin sanomaan, että voipi olla... Pari tyyppiä taisi lähteä väkisin rukkiin. Onneksi en ollut yksi niistä.

Myöhemmin sitten sain aika hyvin olla päättämässä siitä mitä mun alokkaille tapahtuu ja melkein niin se meni mitä me sanottiin. Saatiin oikeastaan päättää, että toi menee aukkiin ja toi vaunukurssille ja toi on selvästi vuoden mies muuten vain. Kaikkein hiljaisimmat ja "näkymättömimmät" ja tietysti ne kaikkein tyhmimmät, mitä tietysti joka saapumiserästä löytyy, oli puolen vuoden miehiä. Olisi pitänyt itsekin tekeytyä vähän yksinkertaiseksi ja olla mahdollisimman näkymätön. Se on ainoa keino päästä puolella vuodella ja se on fakta. Tietysti voi siinä niinkin käydä, että jos kailotat asennevammaasi ja perseilet selvästi tahallaan niin sut laitetaan "kostoksi" paskahommiin. Pitää osata pelata korttinsa oikein. Yksi samaan aikaan alottaneista mun tuvasta osasi tämän ja täytyy sanoa, että olen vähän kateellinen. Terävä jätkä ja selvää vuoden ainesta, mutta ei näyttänyt sitä kenellekään.

Kahden ekan lauseen jälkeen lopetin lukemisen. Oon ollut pv:llä duunissa. Jos ei jengiä riitä muuta kuin pakottamalla niin sitten pakotetaan ne laadukkaimmat sinne laatua vaativiin hommiin, hyvin tekemällä on tietenkin riski profiloitua hyväksi tekijäksi. Kunhan varoitin perseilemästä. Ei olisi ensimmäinen tahallaan-mokaaja joka lähetetään jonnekkin haista-vittu 12kk miehistöhommaan.

Powerhousu, missä helvetin varuskunnassa varusmiesjohtajat käytännössä päättävät mihin jengi menee P-kauden jälkeen?

Jossain gonayksikössä missä kantahenkilökuntaa ei kiinnosta pätkän vertaa. Kyllä kouluttajat kyselee alikeilta myös heidän näkökulmia siihen kuka pitäisi laittaa minnekkin. Yleensä vaan henkilökunnan ja ryhmänjohtajien näkemykset ovat aika samansuuntaiset kun ovat samoja mosia katselleet...

Powerhousu, missä helvetin varuskunnassa Aukista ei löydy tarpeeksi vapaaehtoisia Rukkiin ja varusmiesjohtajat käytännössä päättävät mihin jengi menee P-kauden jälkeen?
Parolassa. Näin meillä tehtiin. Meiltä ihan suoraan kysyttiin mihin nämä kaverit pitäisi sijoittaa ja aika hyvin ne sinne meni mihin sanottiin. Paremmin tuvan omat alikersantit ne äijät tuntee kuin joku skappari joka vähän välillä sivusta seuraa.

Kahden ekan lauseen jälkeen lopetin lukemisen. Oon ollut pv:llä duunissa.
Lue loppuun vaan. Sieltä löytyy sunkin mielipidettä tukevaa juttua. Tämä on mun kokemukseni siitä miten homma toimii. Ja jos oikein vedetään foliopipoa päähän niin se, että oot ollut pv:llä töissä tekee susta jäävin sanomaan yhtään mitään.
E: Se on tietysti oikein mukavaa jos teillä oli, tai jopa sinä olit sellainen joka kuuntelee varusmiehen toiveita, mutta niin se ei joka paikassa mene. Meillä suurin osa skappareista oli kunnon kokovartalokyrpiä ja sitähän ei voi tietää ennen kuin on myöhäistä. Siksi on paljon turvallisempi vaihtoehto tehdä niin kuin mainitsin, eikä kokeilla kepillä jäätä ja toivoa että saa tahtonsa läpi jos on hyvä jätkä.

Meidän saapumiserässä AUK:iin tuli reilu sata henkee ja niistä oli 5kpl vapaaehtosesti siellä. :D Että ei paljoo kyselty. Tietenkää ei kaikki varmaa rehellisiä ollu kun sitä kysyttii, mut meidän linjalla ei tainnu ku lopulta yks olla siellä vapaaehtosesti,

Hmm, meilläpäin suhde on kutakuinkin niin, että AUK:n linjoille on noin 60 paikkaa ja halukkaita on noin 80 - 100, riippuen saapumiserästä. Jälkiaukkiin on aina puolenkymmentä tulijaa. Ts, meillä ei laiteta haluttomia AUK:n. Tosin meillä on riviAUK ja 6 kk sekä 9kk miehistöhommiakin on riittämiin.[emoji13]

Viimeksi muokattu:
Ei kyllä omakaan kokemus tue sitä, että asiallisesti hommat hoitamalla olisi suurempi todennäköisyys välttää 12 kk kuin perseilemällä. Muistini mukaan perseilijät pääsi poikkeuksetta 6 kuukaudella, sen sijaan osa niistä jotka oikeasti uskoi tuota "hoida p-kausi hyvin, voit siten vaikuttaa enemmän palvelusaikaasi" pakotettiin 12 kk. Ei tosin meillä hirveästi tainnut 12 kk miehistöhommia ollakkaan. Jos kuitenkin 12 kk hirveästi vituttaa, niin kai sitä voi sivariin lähteä ja vapautuksen saaminenkaan ei ole kovin hankalaa.

Sitä taustaa vasten että vapautuksen saa nykyään todella helposti valittelemalla esim. yleistä pahaa oloa tai keksimällä jonkun kolotuksen, niin mä en ymmärrä että mennään perseilemään tai lusmuilemaan. Perkele luulisi sitä nyt edes sen verran olevan selkärankaa, että hommaat hoidetaan OK-tasolla.

Meidän saapumiserässä AUK:iin tuli reilu sata henkee ja niistä oli 5kpl vapaaehtosesti siellä. :D Että ei paljoo kyselty. Tietenkää ei kaikki varmaa rehellisiä ollu kun sitä kysyttii, mut meidän linjalla ei tainnu ku lopulta yks olla siellä vapaaehtosesti,
Niin tai sitten kukaan kehtaa myöntää... kun "eihän sinne kukaan muukaan halua."

Intti on hauskaa aikaa. Sosiaalisesti lahjattomille se varmaan on hanurista. Mutta jos pärjäät ihmisten kanssa, on se mitä mahtavinta aikaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom