Suomen armeija

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Dyno
  • Aloitettu Aloitettu
Vuonna 1992 oli sotilasarvoja alennettu häiriökäyttäytymisen takia ja silloin ainakin puhuttiin ylenemiskielloista. Tiedä sitten miten nykyään?

Nyt menee mutulla/muistelulla mutta löytyy tehtäviä joissa toimitaan tietyllä palvelusarvolla riippumatta henkilön varsinaisesta sotilasarvosta. Eli henkilö A voi olla sotilasarvoltaan vaikka Luutnantti mutta palvelee tehtävässä X Kapteenin arvolla. Kun tehtävä/komennus päättyy niin päättyy se palvelusarvokin. En tiedä mikä on ollut kuvio vuonna 92 mutta mun käsittääkseni vain oikeudessa voidaan joltakin henkilöltä riisua sotilasarvo.

En tiedä onko mahdollista tai ollut mahdollista muokata henkilön palvelusnimikettä siten että palvelusarvo laskisi. En ees muista oliko tuo palvelusarvo se oikea sana joka kuvastaa väliaikaista, tehtävään sidottua sotilasarvoa. Joku PV:llä edelleen duunissa oleva varmasti voi valaista asiaa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ns. jämät voidan tarpeeksi vakavaan rikokseen syyllistyneeltä ottaa pois, mutta eipä kyllä voi enkä usko että on ikinä voitu sotilasarvo alentaa, paitsi juurikin tapauksissa missä on palveltu jossain tehtävässä ylemmällä arvolla mikä varsinainen sotilasarvo on ja sitten vaihdettu tehtävää ja palattu omaan alempaan sotilasarvoon.

Mun inttiaikoina oli yksi kantahenkilökuntaan kuuluva vänrikki, toimi kouluttajana. Puolessa välissä mun palvelusta oli arvoltaan ylikessu ja lopussa kersantti. Tiedä sitten mistä johtui..

Tuo alentamisen mahdottomuus on ihmeellinen asia. Sama homma tapahtuu ihan normaalissa työelämässäkin. Itsekin olen nähnyt, miten työpaikalla esimies perseilee eikä pärjää hommassaan ollenkaan. Mutta eipä palaudu takaisin rivi-inssiksi, vaan siirretään "toisiin hommiin". Päsee vastaamaan jostain dokumentaatiosta ilman alaisia. Palkka ja edut säilyvät.

Luulisi edes intissä olevan mahdollista nykäistä persereikä-alikessulta aura tai pari pois. Mutta ei. Sodassa ryssääkin enemmän varmaan pelottaa epäpätevä ryhmänjohtaja :D Vaikka aikaisemmissa sodissakin kai epäsuosittuja johtajiakin katosi partioreissuilla. Varsinkin jos ammuttivat rivimiehiä kenttäoikeudessa. Mahtaakohan tuota jälkimmäistä olla enää edes virallisissa papereissa? Kovin tehokas peloite se ei kyllä ollut. Päin vastoin oikeastaan.

Kyllä tehtävää voidaan alentaa. Omassa kompanniassa joukkueen varajohtajasta tuli lopulta ryhmän varajohtaja, kun ei suoriutunut hommistaan. Sotilasarvo ei silti muuttunut ja siitähän tässä oli kyse.

Tuo lakiin perustuva sotilasarvon vieminen on lähinnä häpeärangaistus, ei noista käytännön ongelmia tai järjestelyitä tule koska jos rikos on niin vakava ( 2v- vankeutta) lähtee lain mukaan virkakin. Tämä siis palkattun henkilöstön osalta.
Toki viran voi menettää lievemmästäkin rikoksesta, mutta kyvyttömyyden tai osaamattomuuden vuoksi kenkää saaminen on lähes mahdotonta

Onko kellään tietoa/kokemusta siitä että miten paljon palvelusajan pituuteen vaikuttaa kyselylomake mikä täytettiin kutsunnoissa. kutsunnoista nyt 2v aikaa ja jos siellä laittoi ettei ole johtaja koulutusta vastaan niin katsooko ne siitä että "tuo halusi silloin aukkiin 2v sitten, joten laitetaan se siis nyttenkin" ?

Tuo alentamisen mahdottomuus on ihmeellinen asia. Sama homma tapahtuu ihan normaalissa työelämässäkin. Itsekin olen nähnyt, miten työpaikalla esimies perseilee eikä pärjää hommassaan ollenkaan. Mutta eipä palaudu takaisin rivi-inssiksi, vaan siirretään "toisiin hommiin". Päsee vastaamaan jostain dokumentaatiosta ilman alaisia. Palkka ja edut säilyvät.

Luulisi edes intissä olevan mahdollista nykäistä persereikä-alikessulta aura tai pari pois. Mutta ei. Sodassa ryssääkin enemmän varmaan pelottaa epäpätevä ryhmänjohtaja :D Vaikka aikaisemmissa sodissakin kai epäsuosittuja johtajiakin katosi partioreissuilla. Varsinkin jos ammuttivat rivimiehiä kenttäoikeudessa. Mahtaakohan tuota jälkimmäistä olla enää edes virallisissa papereissa? Kovin tehokas peloite se ei kyllä ollut. Päin vastoin oikeastaan.

Sehän on ilmeisesti yleistä ihan kaikissa sotavoimissa, että sotatilanteessa ns. "glory hunter" - johtajan henki on höllässä. Eli sellaisen, joka tapattaa miehiään tai saattaa tarpeettomaan vaaraan.

Työelämässä voidaan kyllä alentaa, olen itse nähnyt tämän muutamaan otteeseen. Mutta palkkaan tai kirjallisesti sovittuihin muihin etuihin ei saa Suomessa koskea.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom