- Liittynyt
- 16.1.2003
- Viestejä
- 344
- Ikä
- 42
Älykkyyttä on monelaista. Alhaalla Gardnerin moniälykkyysteoriasta:
1. Kielellinen: kirjallinen ja suullinen ilmaisu ja luetun ymmärtäminen
2. Loogis-matemaattinen: laskutaito, deduktiivinen ja induktiivinen päättelykyky
3. Avaruudellinen hahmotuskyky
4. Kehollis-kinesteettinen: kyky käyttää oman kehon osia jonkin tehtävän suorittamiseen tai tuotteen valmistamiseen (liikunnan luonnollisuus, urheilukyky)
5. Musikaalinen: kyky esittää ja säveltää musiikkia sekä rytmitaju
6. Interpersoonallinen: kyky ymmärtää muita ja heidän motiivejaan, kykyä toimia arjessa yhteistyössä muiden kanssa sekä kykyä johtaa ja organisoida.
7. Intrapersoonallinen: tietoisuus omista (älyllisistä) vahvuuksista ja kyky ymmärtää omia tunteitaan (tunneäly).
Enpä tiedä, miten oikein/väärin tuo teoria on, mutta minun mielestäni osa siitä ainakin kuulostaa järkevältä sivistyssanakirjan selailun jälkeen. Monesti pelkkää 2. kohtaa pidetään älykkään ihmisen tuntomerkkeinä, mutta miten matemaatikot osaisivat pyörittää maailmaa ja ymmärtää muita vähemmän matemaattisia ihmisiä? Voisi tulla aikamoisia hankaluuksia.
Joo meni nyt vähän kuivaksi, mutta pointtina oli vain, että älykkyys on niin laaja asia määriteltäväksi, että jokaisesta ihmisestä löytyy väkisinkin jonkinlaisia älyllisiä vahvuuksia. Kaikki eivät vain osaa sitä käyttää/ilmaista oikein ennen kuin koulutetaan siihen tai jollain muulla tavalla oppii. Pelkillä testeillä voi pyyhkiä persettä kun esim. laajalla koulutuksella on suuri merkitys lopputulokseen. Pitää vain oppia käyttämään aivojaan paremmin. Eihän lihaksetkaan kasva, jos niitä ei treenaa. :D
1. Kielellinen: kirjallinen ja suullinen ilmaisu ja luetun ymmärtäminen
2. Loogis-matemaattinen: laskutaito, deduktiivinen ja induktiivinen päättelykyky
3. Avaruudellinen hahmotuskyky
4. Kehollis-kinesteettinen: kyky käyttää oman kehon osia jonkin tehtävän suorittamiseen tai tuotteen valmistamiseen (liikunnan luonnollisuus, urheilukyky)
5. Musikaalinen: kyky esittää ja säveltää musiikkia sekä rytmitaju
6. Interpersoonallinen: kyky ymmärtää muita ja heidän motiivejaan, kykyä toimia arjessa yhteistyössä muiden kanssa sekä kykyä johtaa ja organisoida.
7. Intrapersoonallinen: tietoisuus omista (älyllisistä) vahvuuksista ja kyky ymmärtää omia tunteitaan (tunneäly).
Enpä tiedä, miten oikein/väärin tuo teoria on, mutta minun mielestäni osa siitä ainakin kuulostaa järkevältä sivistyssanakirjan selailun jälkeen. Monesti pelkkää 2. kohtaa pidetään älykkään ihmisen tuntomerkkeinä, mutta miten matemaatikot osaisivat pyörittää maailmaa ja ymmärtää muita vähemmän matemaattisia ihmisiä? Voisi tulla aikamoisia hankaluuksia.
Joo meni nyt vähän kuivaksi, mutta pointtina oli vain, että älykkyys on niin laaja asia määriteltäväksi, että jokaisesta ihmisestä löytyy väkisinkin jonkinlaisia älyllisiä vahvuuksia. Kaikki eivät vain osaa sitä käyttää/ilmaista oikein ennen kuin koulutetaan siihen tai jollain muulla tavalla oppii. Pelkillä testeillä voi pyyhkiä persettä kun esim. laajalla koulutuksella on suuri merkitys lopputulokseen. Pitää vain oppia käyttämään aivojaan paremmin. Eihän lihaksetkaan kasva, jos niitä ei treenaa. :D