Eikö sulla ollut jo tuossa OAJ:n sivuilla referenssiä tähän? Netistä löytyy varmasti lisää ilman, että minun tarvii ruveta kyselemään mitään.
Tuossa hätäisesti kaivettu linkki johonkin juttuun, jota en jaksa nyt lukea, mutta joka on tuoreessa muistissa, kun Sipilät ja Stubbit on poseerannut koulutuslupauskuvissa lehdissä ja lopputulos on ollut mitä on: https://www.ts.fi/uutiset/4515956
Varmasti, kun tällä palstalla ollaan, niin värilliset ja vasemmisto varmaan se "todellinen" syy oppimistulostenkin laskuun, mutta minä en näihin keskusteluihin enää sit osallistu :D
muoksista. ja niin kuin useimmat vähänkään kompleksisemmat ilmiöt, niin tokko tämäkään yhdestä asiasta on kiinni, vaan useamman asian summa, jossa on kyllä vaikuttavina tekijöinä ihan kaikkea mahdollista resursseista luokkakokoihin ja oppilaspohjan muutokseen.
Katson katson. Sen mukaan nyt käytetään saman verran rahaa suhteessa BKT:hen, kuin vaikka vuonna 2000. Ja tuo reilu 4 %:ia BKT:sta näyttäisi pysyneen aika vakiona. Heiluu tietty aina välillä, kun BKT heiluu niin, että kun esim. finanssikriisissä BKT tipahti, niin koulutukseen käytetty raha on ollut suhteellisesti enemmän. En nyt äkkiseltään keksi, että miten tämän tulkitsisi leikkauksena? Sitten jos katsoo tilastokeskuksen sivuilta, niin vuonna 2000 Suomessa oli perusopetuksessa 591 tuhatta oppilasta ja vuonna 2022 oppilaita oli 563 tuhatta, eli oppilaiden määrä on tippunut n. 5 %:ia. Nyt jos käytetään saman verran rahaa (suhteessa BKT:hen), niin käytetään 5 %:ia enemmän per oppilas. Eli resursseja on lisätty suhteessa BKT:hen, ei vähennetty. Sitten jos katsotaan euromääräisesti, niin homma muuttuu tietty sen verran, että vaikka Suomen BKT ei ole kasvanut 15 vuoteen, mutta on kuitenkin korkeammalla, kuin 2000, niin käytetään euromääräisesti reaalisesti enemmän per oppilas.
Toki jos tässä meni nyt jotain pieleen, niin olen oikein hyvilläni, jos huomaamattani tekemiä virheitä korjataan. Mutta vielä lyhyesti: euroja per oppilas (inflaatiokorjattuna) on lisätty. Rahaa per oppilas suhteessa BKT:hen, on lisätty. Yksi huomio on toki sekin, että noihin aikoihin (minkä jälkeen eräiden mukaan on leikattu), Pisa-tulokset olivat huipputasoa.
Edit. Vielä lähteet tilastokeskuksen sivuille: https://www.stat.fi/ajk/tiedotteet/v2000/252kous.html
ja