Suomalainen politiikka

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja DayOne
  • Aloitettu Aloitettu
Eikö sulla ollut jo tuossa OAJ:n sivuilla referenssiä tähän? Netistä löytyy varmasti lisää ilman, että minun tarvii ruveta kyselemään mitään.

Tuossa hätäisesti kaivettu linkki johonkin juttuun, jota en jaksa nyt lukea, mutta joka on tuoreessa muistissa, kun Sipilät ja Stubbit on poseerannut koulutuslupauskuvissa lehdissä ja lopputulos on ollut mitä on: https://www.ts.fi/uutiset/4515956

Varmasti, kun tällä palstalla ollaan, niin värilliset ja vasemmisto varmaan se "todellinen" syy oppimistulostenkin laskuun, mutta minä en näihin keskusteluihin enää sit osallistu :D

muoksista. ja niin kuin useimmat vähänkään kompleksisemmat ilmiöt, niin tokko tämäkään yhdestä asiasta on kiinni, vaan useamman asian summa, jossa on kyllä vaikuttavina tekijöinä ihan kaikkea mahdollista resursseista luokkakokoihin ja oppilaspohjan muutokseen.

Katson katson. Sen mukaan nyt käytetään saman verran rahaa suhteessa BKT:hen, kuin vaikka vuonna 2000. Ja tuo reilu 4 %:ia BKT:sta näyttäisi pysyneen aika vakiona. Heiluu tietty aina välillä, kun BKT heiluu niin, että kun esim. finanssikriisissä BKT tipahti, niin koulutukseen käytetty raha on ollut suhteellisesti enemmän. En nyt äkkiseltään keksi, että miten tämän tulkitsisi leikkauksena? Sitten jos katsoo tilastokeskuksen sivuilta, niin vuonna 2000 Suomessa oli perusopetuksessa 591 tuhatta oppilasta ja vuonna 2022 oppilaita oli 563 tuhatta, eli oppilaiden määrä on tippunut n. 5 %:ia. Nyt jos käytetään saman verran rahaa (suhteessa BKT:hen), niin käytetään 5 %:ia enemmän per oppilas. Eli resursseja on lisätty suhteessa BKT:hen, ei vähennetty. Sitten jos katsotaan euromääräisesti, niin homma muuttuu tietty sen verran, että vaikka Suomen BKT ei ole kasvanut 15 vuoteen, mutta on kuitenkin korkeammalla, kuin 2000, niin käytetään euromääräisesti reaalisesti enemmän per oppilas.

Toki jos tässä meni nyt jotain pieleen, niin olen oikein hyvilläni, jos huomaamattani tekemiä virheitä korjataan. Mutta vielä lyhyesti: euroja per oppilas (inflaatiokorjattuna) on lisätty. Rahaa per oppilas suhteessa BKT:hen, on lisätty. Yksi huomio on toki sekin, että noihin aikoihin (minkä jälkeen eräiden mukaan on leikattu), Pisa-tulokset olivat huipputasoa.

Edit. Vielä lähteet tilastokeskuksen sivuille: https://www.stat.fi/ajk/tiedotteet/v2000/252kous.html
ja
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Pitäs kaivaa valtion budjetit edellisiltä hallituskausilta, joissa varmaan näkyy se, paljonko koulutukselle on allokoitu kullekin hallituskaudelle. Tuota summaa on ilm. systemaattisesti supistettu viime vuosikymmenellä ennen edellistä hallituskautta, jolloin summaa on ilmeisesti taas vähän korotettu. Ei vaan nyt kiinnosta käyttää enempää työaikaa tähän.

Mutta jos esim. Sipilän hallitus leikkasi koulutukseen allokoituja varoja 690 miljoonaa, niin vaikea on hahmottaa, miten tuon saa käännettyä niin päin, että koulutukseen onkin yhtäkkiä allokoitu enemmän rahaa.. absoluuttiset summat merkkaa, koska absoluuttiset eurot maksaa tilavuokrat, materiaalit, opettajien yms. tukihenkilöstön palkat, kouluruoat ja niin edelleen. Se näkynee opetuksessa eniten, jos on jouduttu leikkaamaan henkilöstöä käytössä olevan rahamäärän supistuessa. Kaikkea ylimääräistä kasaantuu opettajille, luokkakoot kasvaa ja niin edelleen.

Käy tosiaan juttelemassa jonkun pidempään perusopetuksessa työskentelevän kanssa, niin sieltä varmaan tulee ensikäden tietoa, miten eri toimet on näkyneet opetuksen arjessa.
 
Viimeksi muokattu:
Pitäs kaivaa valtion budjetit edellisiltä hallituskausilta, joissa varmaan näkyy se, paljonko koulutukselle on allokoitu kullekin hallituskaudelle. Tuota summaa on ilm. systemaattisesti supistettu viime vuosikymmenellä ennen edellistä hallituskautta, jolloin summaa on ilmeisesti taas vähän korotettu. Ei vaan nyt kiinnosta käyttää enempää työaikaa tähän.

Mutta jos esim. Sipilän hallitus leikkasi koulutukseen allokoituja varoja 690 miljoonaa, niin vaikea on hahmottaa, miten tuon saa käännettyä niin päin, että koulutukseen onkin yhtäkkiä allokoitu enemmän rahaa.. absoluuttiset summat merkkaa, koska absoluuttiset eurot maksaa tilavuokrat, materiaalit, opettajien yms. tukihenkilöstön palkat, kouluruoat ja niin edelleen. Se näkynee opetuksessa eniten, jos on jouduttu leikkaamaan henkilöstöä käytössä olevan rahamäärän supistuessa. Kaikkea ylimääräistä kasaantuu opettajille, luokkakoot kasvaa ja niin edelleen.

Käy tosiaan juttelemassa jonkun pidempään perusopetuksessa työskentelevän kanssa, niin sieltä varmaan tulee ensikäden tietoa, miten eri toimet on näkyneet opetuksen arjessa.
Ehkä tätä ei pitäisi jatkaa, mutta jatkan kuitenkin. Onko noi tilastokeskuksen luvut ja opetushallituksen luvut vääriä, tai harhaanjohtavia? Tai miksi niissä ei näy tällainen leikkaaminen. Eihän se näy edes tuossa sun alunperin postaamassasi käppyrässä. Sipilän hallitus taisi leikata, mutta nähtävästi se oli pienempi, kuin sitä ennen tehdyt lisäykset. Varsinkin, kun suhteutetaan oppilasmäärään.

En vain ymmärrä, että miten on mahdollista, että yhtäaikaa leikataan koulutuksesta ja reaalisesti käytetty raha per oppilas kasvaa. Jossain on pakko olla virhe ja itse luotan tässä enemmän lukuihin kuin kokemuksiin.
 
Onko noi tilastokeskuksen luvut ja opetushallituksen luvut vääriä, tai harhaanjohtavia?
Ei varmaan, mutta epäilen vähän, että tulkkaat nyt kaikki lukuja ihan oikein. Ei vaan tosiaan kiinnosta nyt työviikon aikana ruveta käyttään aikaa minkään tilastojen kaiveluun nettikeskustelujen takia. Katotaan jaksaisko viikonloppuna, mutta yritän kyllä olla osallistumatta kaikkiin tämmöisiin palstalla.

Sipilän kauden leikkauksiin liittyen lyhyesti, niin ammatillinen koulutushan näkyi olevan silloin suurin kärsijä ja näkyy olevan suurin kärsijä myös käyttökuluissa per opiskelija. Käytettävissä oleva raha per opiskelija on tippunut tuhannella eurolla kymmenessä vuodessa per opiskelija, kun pudotusta on ollut joinain vuosina parikin tonnia per ammattikouluopiskelija.

Mut en jaksa ruveta tutkimaan, mitä kaikkea näihin käyttökuluihin lasketaan ja missä näkyy esim. opetuksen henkilöstö- ja tilakuluihin käytössä ollut raha viimeisen kymmenen vuoden ajalta per oppiaste, mutta kaikki tuommoiset pitäs tietää, ennen kuin näistä luvuista voi vedellä johtopäätöksiä.

Ja joo, mun puolestani ei kyllä tarvii jatkaa. Löytyy muutakin tekemistä kuin näiden luoviminen palstalla. En vaan jaksa ite uskoa, että kaikki noi OAJ:n tilastot, uutisointi ja opettajien kommentointi ois aivan tuulesta temmattua.
 
Viimeksi muokattu:
Niin mitä lukuja miten esitettynä?. Perusopetus on peruskoulu mikä vaikuttaa pisatuloksiin, vai oliko kyseessä laajemmin koulutus. Inflaatiokorjattu vai ei, per bkt vai ei?
Perusopetukseen menny 2010 eksakt euromäärä 4,1 mrd inflaatiokorjaamatta, 5% vuodessa inflaatiorjattuna se tekee just sen 5,6 mrd mitä menny 2022. Ei rahalliset panostukset ei näytä vähentyneen ja oppilasmääräkin kaiketi hienoisessa laskussa koko ajan.
Ja tottakai humanitaarimamut vaikuttaa peruskoulu osaamista mittaaviin pisatuloksiin. Huonommin kieltä osaavina hidastavat hommia, vaativat huomiota ja resursseja. Enempi häiriökäyttäyttymistä. Opetusohjelmia pitää höllätä ja panostuksen jälkeen laskevat tuloksia.
Yhtiökumppanin naisystävä ala-asteen ope, niin olen kuullut jotain juttuja mitä käytännössä teettää ja tapahtuu.

Mutta: mitä väliä jollain 15-vuotiaiden pisatuloksilla? Ei se kovin vaikeeta ja rankkaa ole peruskoulun jutut, seuraavalle asteelle rasittavin aines ei tule ja siellä opitaan olennainen. Parempi vähän höllätä jos kaikille mukavampaa, pääasia että ilmapiiri pysyis hyvänä, rahaa kun ei ole varaa sijoittaa enempi. Olishan se kiva jos tulokset olis paremmat, mutta enempi huolehtisin seuraavan asteen tuloksista ja että valmistuu relevantteihin ammatteihin ja osaamiseen ihmisiä.
 
Ei varmaan, mutta epäilen vähän, että tulkkaat nyt kaikki lukuja ihan oikein.
...
En vaan jaksa ite uskoa, että kaikki noi OAJ:n tilastot, uutisointi ja opettajien kommentointi ois aivan tuulesta temmattua.
Kannattaa muistaa että OAJ on ammattiyhdistys, ei todellakaan mikään neutraali järjestö. Heidän esittämä data voi olla sinänsä oikein, mutta tarkoitushakuisella rajauksella ja värittyneellä tulkinnalla AY-liikkeiden johtopäätös on aina "antakaa lisää fyrkkaa". Itselläni ei ole mitään ongelmaa uskoa että jonkin AY-liikkeen tilastot, uutisointi ja kommentointi olisi kaikki "tuulesta temmattuja". Vähän kuin hoitsujen uhriutuminen ja ihmisten hengillä kiristys palkkaneuvotteluissa viimeksi. Mediaa seuraamalla tuli kuva että kaikki hoitajat näkee asian niin, kun oikeesti suurin osa jokseenkin häpes liittonsa toimintaa.
 
Kannattaa muistaa että OAJ on ammattiyhdistys, ei todellakaan mikään neutraali järjestö. Heidän esittämä data voi olla sinänsä oikein, mutta tarkoitushakuisella rajauksella ja värittyneellä tulkinnalla AY-liikkeiden johtopäätös on aina "antakaa lisää fyrkkaa". Itselläni ei ole mitään ongelmaa uskoa että jonkin AY-liikkeen tilastot, uutisointi ja kommentointi olisi kaikki "tuulesta temmattuja".
Kaiva ite niitä tilastoja vaikka tilastokeskuksen sivuilta. Perus- ja lukio-opetus on näemmä säästynyt reaalieuroissa ihan hyvin viimeisen kymmenen vuoden aikana, joskaan en hahmota, että onko niihin jyvitetty, hienoisesti 10 vuodessa kasvanut rahamäärä voinut mennä vaan kulujen ja palkkojen nousuun, mutta esim. yliopistokoulutukseen ja tutkimukseen käytössä olevat reaalieurot on olleet 2021 71 miljoonaa euroa vähemmän kuin kymmenen vuotta takaperin. Opintotukeen käytössä olleet reaalieurot on olleet 384 miljoonaa euroa enemmän 2012 kuin 2021. Ammatillisessa koulutuksessa miinusmerkkistä 225 miljoonaa euroa samalla ajanjaksolla. Nää saat, kun kaivat koulutuksen käyttömenot reaalieuroina käyttökohteen mukaan.

Että se on ihan hölynpölyä, että nää kaikki koulutusleikkaukset oiskin vaan median tai ammattiliittojen keksintöjä.

Edelleen kiinnostaa, mitä noihin käyttökuluihin per oppilas lasketaan perusopetuksessa ja onko esim. opetushenkilöstön palkat jyvitettynä tuohon lukuun, mutta tää nyt oli jo enemmän kuin piti koko asiaa kaivella.
 
Viimeksi muokattu:

Tämä on minusta ihan käsittämätöntä, että aikuinen terve ihminen voi vain heittäytyä lorvimaan. Yhteiskunnan tukiverkko on tarpeen väliaikaisena apuna, mutta tuo nainenhan on silkka varas. Käsi on syvällä veronmaksajien taskussa ja pää niin syvällä omassa perseessä ettei osaa muuta kuin ulista riistämisestä.
 
Ite ainakin omalla alalla huomannut aika pitkällä ajalla kun noita ammattikoululaisia pyöriny työharjoittelussa, että vitusti vähemmän ne oppii vuosi vuodelta siellä koulussa. Ja ne myös sanoo ettei ne pääse oikeen mitään harjoittelemaan siellä. Mutta kun tuntuu että muuten ihan fiksu nuori ei osaa minkäänlaisia perusteita omalta alaltaan oltuaan siellä kaksi vuotta, ni kyllä pistää miettimään.
 

Tämä on minusta ihan käsittämätöntä, että aikuinen terve ihminen voi vain heittäytyä lorvimaan. Yhteiskunnan tukiverkko on tarpeen väliaikaisena apuna, mutta tuo nainenhan on silkka varas. Käsi on syvällä veronmaksajien taskussa ja pää niin syvällä omassa perseessä ettei osaa muuta kuin ulista riistämisestä.
Tää on näitä uuskommunisteja. Halutaan kapitalismin edut, mutta kuitenkin puhutaan sitä vastaan.

Toisessa harjoittelupaikassaan Tuuva koki, ettei hänen ajatuksillaan ollut merkitystä, koska hän oli harjoittelija.
Entäs jos ne ajatukset olivat tyhmiä? Pistetään firma konkkaan ettei tule Almalle paha olo?

Hän halusi aikaa ajatella.
Päivät kuluivat puhelimella ja tosi-tv:tä katsoen.
Kuulostaa todelliselta nerolta.
 
Se on tämmöistä tää nykyaika kun kaikki saa keksiä itselleen sukupuolen uudelleen ja siihen jopa kannustetaan. Töitä ei tarvi tehdä jos osaa keksiä itselleen sopivat tekosyyt. Ei taida olla edes muodissa olla valkoihoinen hetero mies.. Ehkä hieman kärjistetty teksti, mutta siltä tää homma vaikuttaa.
 
En tiä mutta kun kävin ala-astetta 80 ja 90 luvuilla niin koulussa oli 5 opettajaa (5-6 lk yhdistetty). Nyt poikani käy samaista koulua ja siellä on pelkästään koulunkäynninohjaajia samaiset 5kpl + 6 opettajaa + erityisopettaja. Tyhmä ei ymmärrä millä logiikalla kouluista on leikattu rahaa päinvastoin tuonnekin kouluun laitetaan rahaa n.250 000€ enemmän per vuosi versus minun koulu-aikani (ja silloin ikäluokat oli vähintään +50%).
Ratkaisu: kuri, lyijykynä, luokalle jättö, kaverivanhemmat linnaan, kännykkäkielto KOKO koulupäiväksi, kuunnellaan kokeneita opettajia eikä lobbareita. Sanoinko jo että kaverivanhemmat linnaan
 
Koulumaailmaan liittyen.. Nykyään on ollut In tuo avoin oppimisympäristö, joka tarkoittaa ettei siellä ole minkäänlaista rauhaa. Siihen kun yhdistetään suuret ryhmäkoot ja kaverit joilla on oppimisvaikeuksia niin eipä ihme että haasteita ilmenee senkin kautta.
 
Koulumaailmaan liittyen.. Nykyään on ollut In tuo avoin oppimisympäristö, joka tarkoittaa ettei siellä ole minkäänlaista rauhaa. Siihen kun yhdistetään suuret ryhmäkoot ja kaverit joilla on oppimisvaikeuksia niin eipä ihme että haasteita ilmenee senkin kautta.
Kuten ylempänä kirjoitin on kuunneltu lobbareita eikä ammattilaisia. Sama tapatui avokonttorien kanssa ja nyt purettuja väliseiniä rakennetaan uudestaan. Seuraavaksi aletaan purkaan etätyö käytäntöjä kun se pirun tuottavuus ei ollutkaan kesämökiltä käsin sitä mitä luvattiin..
 
Kuten ylempänä kirjoitin on kuunneltu lobbareita eikä ammattilaisia. Sama tapatui avokonttorien kanssa ja nyt purettuja väliseiniä rakennetaan uudestaan. Seuraavaksi aletaan purkaan etätyö käytäntöjä kun se pirun tuottavuus ei ollutkaan kesämökiltä käsin sitä mitä luvattiin..
Itsehän duunailen isossa firmassa joka tulee jälkijunassa ja vasta nyt on avokonttori ja etätyöbuumi päällä, samaan aikaan kuin tuottavuuden laskua ihmetellään. Ihan timanttia seurata miten ei opita muiden virheistä, tai ois jos ei vituttais samalla.
 
Huvittavaa seurattavaa taas tämä keskustelu. Faktat ja tilastot etsitään, mutta ei kelpaa. Täytyy olla toisin, kun joku ammattiliitto tai vasemmisto niin itkee.

Resurssit tosin menee aivan väärään paikkaan, kuten niin monessa muussakin asiassa tässä yhteiskunnassa. Peruskoulussa ei todellakaan tarvita mitään digilaitteita, avoimia tiloja, itseohjautuvuutta, vaan jämäkkää perusopetusta ja riittävää vaatimustasoa. Luokalle pitää jättää, jos sitä ei saavuta.

Ja tässä tullaan siihen, miksi osaamistaso ihan perusasioissa laskee. Kun heikoin aines (tai kuten nykyään pitää sanoa enemmän tukea tarvitsevat) ei opi edes kunnolla lukemaan tai kirjoittamaan, niin miten voisi edes vähän vaikeammat asiat sujua ja heijastuu sitten sinne seuraavalle asteellekin..

Varmasti osa syynä tässäkin on maahanmuuttajataustaiset, kun eihän heitä voi jättää luokalle, koska rasismi ja eivät saa myöskään tarvittavaa tukea vanhemmiltaan tai kouluista. Ja tästä kärsii sitten kaikki muutkin, kun ei sitten muiltakaan voi vaatia enää entiseen malliin.

Se on kyllä totta, että ammatillisesta koulutuksesta on leikattu ja korkeakouluistakin, mutta siitähän ei alunperin keskusteltu. Varsinkin ammattikouluissa pitäisi saada opetus paremmaksi, se on aivan luokatonta monilta osin.

Korkeakouluissa ja yliopistoissa taas, kuten on nähty julkisuudessakin viime aikoina, työnnetään miljoonia rahaa sellaisiin humanistisiin höpöhöpö tutkimuksiin ja koulutusohjelmiin, että nämä kun saadaan pois, niin rahoitusta riittäisi oikeasti merkityksellisiin asioihinkin. Tosin en olisi sitä vastaan, vaikka rahoitusta teknillisiin aloihin ja kovaan tieteeseen lisättäisiinkin sekä muuhun t&k toimintaan.
 
Kaikessa idiotismissaan mahtava tuo vertaus etätyön tuottavuuden ja perusopetuksen välillä. Yhteinen nimittäjähän noissa on se, paljonko joku ihminen tarvitsee ohjausta selvitäkseen hommistaan. Koulua käyvällä lapsella se on paljon ja itsenäistä asiantuntijatyötä tekevällä hyvin vähän.

P.S tompokaan ei tainnu ite katella ainuttakaan tilastoa tai koittanu miettiä, mitä niiden lukujen takana on, ennen kuin tuli huutelemaan opetuksen ongelmat mamujen ja vasemmiston syyksi :D huraa ja eläköön.
 
Kaikessa idiotismissaan mahtava tuo vertaus etätyön tuottavuuden ja perusopetuksen välillä. Yhteinen nimittäjähän noissa on se, paljonko joku ihminen tarvitsee ohjausta selvitäkseen hommistaan. Koulua käyvällä lapsella se on paljon ja itsenäistä asiantuntijatyötä tekevällä hyvin vähän.

P.S tompokaan ei tainnu ite katella ainuttakaan tilastoa tai koittanu miettiä, mitä niiden lukujen takana on, ennen kuin tuli huutelemaan opetuksen ongelmat mamujen ja vasemmiston syyksi :D huraa ja eläköön.
No mikäs siinä tompon tekstissä meni vikaan, ilmeisesti tiedät paremmin.?
 
En jaksa luurilla kirjoittaa pidemmin, mutta näitä nyt vois koittaa kukin vähän miettiäkin, ennen kuin vedetään perseestä jotain johtopäätöksiä. Tai käytäs edes ite kattoon niitä tilastoja ja koitettais tajuta, mitä ne tarkoittaa.

Suomessa näyttää esim. olevan isohko pula opettajista. Mitä väliä sillä on, jos käyttöeurot nousee muutamalla satkulla kymmenessä vuodessa per oppilas, kun ei ole edes riittävästi henkilökuntaa, joka hoitais sen opetuksen ja koittas selvitellä kaikki ongelmatapaukset?

Tommoiset korotukset uppoaa muutenkin hyvin nopsaan kaikkien kulujen ja palkkojen nousuun.
 
En jaksa luurilla kirjoittaa pidemmin, mutta näitä nyt vois koittaa kukin vähän miettiäkin, ennen kuin vedetään perseestä jotain johtopäätöksiä. Tai käytäs edes ite kattoon niitä tilastoja ja koitettais tajuta, mitä ne tarkoittaa.

Suomessa näyttää esim. olevan isohko pula opettajista. Mitä väliä sillä on, jos käyttöeurot nousee muutamalla satkulla kymmenessä vuodessa per oppilas, kun ei ole edes riittävästi henkilökuntaa, joka hoitais sen opetuksen ja koittas selvitellä kaikki ongelmatapaukset?

Tommoiset korotukset uppoaa muutenkin hyvin nopsaan kaikkien kulujen ja palkkojen nousuun.
Jos tätä ongelmaa ei ollut aikaisemmin, niin näyttäisi, että rahaa, jolla olisi voitu palkata opettajia, on käytetty johonkin muuhun? Tai keksiikö joku jonkun muun selityksen? Liekö mennyt 10 000 euron jumppakeppeihin tai vastaavaan?
 
Back
Ylös Bottom