Suomalainen politiikka

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja DayOne
  • Aloitettu Aloitettu
Tässä vielä todellisuus 2022:
vuoden-2022-rahavirta.png


Maksetut eläkkeet: 31,4 mrd
Sijoitustuotot 🫣: (miinus!) -14,8mrd
Kerätyt työeläkemaksut (ne mitkä piti meille rahastoida): 25,7mrd

Eli kuvasta näkyy kuinka meidän maksamistamme 25,7mrd eläkemaksuista (+muut valtion osuudet 4mrd) kokonaista 3,2mrd rahastoitiin meille, sillä nettovaikutuksella että nykyiset eläkeläiset saivat 31,4mrd ja meidän eläkemaksujen maksajien kokonaispotti pieneni 16mrd.

Toki tuo miinustulos ei ihan keskiarvo ole, mutta aivan täyttä fantasiaa että yli 30mrd eläkkeitä maksetaan 250mrd potin poliittisesti korruptoituneen sijoitusfirman tuotoilla. Me maksamme meidän eläkemaksuillamme nykyisten eläkeläisten eläkkeet.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ne rahastoidut eläkevarat tuottaa 1/4 maksetuista eläkkeistä. Ei ole mitään sinulle tai minulle itse maksettuja rahastoituja eläkevaroja jotka odottavat meitä, vaan ne menee kädestä suuhun nykyisille eläkeläisille. Me maksamme nykyisten eläkeläisten eläkkeet ”eläkemaksuina” mitkä todellisuudessa ovat ”eläkevero”. Meidän eläkkeet maksaa seuraava sukupuoli omista ”eläkemaksuistaan” kädestä suuhun meille. Tämä on Suomen eläkejärjestelmän toimintaperiaate.
Eläkerahastossa on vajaat 250mrd rahaa ja se tuottaa keskimäärin kait jotain 5-10mrd vuodessa, eläkkeitä maksetaan kohta 35mrd vuodessa.
Eläkkeet pitäisi leikata rajusti, ne maksetaan työtä verottamalla, eläkemaksut eivät rahastoidu todellakaan itselle. Meidän eläkkeemme perustuu oikeuteen verottaa nuorempia työssäkäyviä sitten aikanaan, aivan kuin nykyiset eläkeläiset tekevät meille nyt.
No näinhän se on - tarkoitin tuolla luopumisella sitä, että sen perusteella mitä olen maksanut YELiä tähän mennessä, tulen saamaan eläkeotteen mukaan joitakin kymppejä per kk sitten joskus. Siitä voisin luopua, jos saisin sitten tästä eteenpäin itse päättää, miten eläkkeeni järjestelen.

Melkolailla samaa mieltä olen siitä että eläke ei juurikaan poikkea ansiotuloverotuksesta, isoimmat erot varmaan, että varoja hallinnoidaan eläkeyhtiöiden toimesta, ei ole progressioita ja että varat on korvamerkitty eläkejärjestelmälle. Eläkemaksujen tasotkin määräytyy vähän hämärästi jossain muualla kuin valtion budjetin mukaan, mikä on mun mielestä miinus.

Tavallaan näen niin että koska tuo on käytännössä hieman eri tavalla järjesteltyä ansiotuloverotusta, niin on turha ylläpitää kahta rinnakkaista järjestelmää. Eläkelaitokset voitaisiin lakkauttaa, luopua eläkemaksuista ja justeerata verotusta siten että eläkeläisten sosiaaliturva on sopivalla tasolla. Kaikille yhtäläinen sosiaaliturva riippumatta siitä, mikä tulotaso on työelämässä ollut. Jos ei ihmisellä järki riitä sijoittamaan ja turvaamaan omat eläkepäivät niin se on voi voi. Ja tää totta kai kuulostaa karulta, kylmältä ja yksinkertaistukselta, mitä kaikkea se onkin mutta se on mun mielipide.

On muuten jännää, että jos toimit sijoittajana, etkä tee "työtä" perinteisessä mielessä, niin kukaan ei tule sulta kyselemään minkään eläkkeen perään. Vaikka tulotaso voi helposti olla kymmeniä tai satoja tuhansia vuodessa ihan suht pienelläkin sijoitusvarallisuudelta. Tämä on vasemmistolta jäänyt huomaamatta jotenkin, koska kukaan ei ole ehdottanut että sijoitustoiminnasta pitäisi maksaa jokin oma eläkemaksu. Paitsi jos sijoitustoimintaa tekee firman kautta, silloin totta kai YEL-karhu murahtaa..
 
No näinhän se on - tarkoitin tuolla luopumisella sitä, että sen perusteella mitä olen maksanut YELiä tähän mennessä, tulen saamaan eläkeotteen mukaan joitakin kymppejä per kk sitten joskus. Siitä voisin luopua, jos saisin sitten tästä eteenpäin itse päättää, miten eläkkeeni järjestelen.

Melkolailla samaa mieltä olen siitä että eläke ei juurikaan poikkea ansiotuloverotuksesta, isoimmat erot varmaan, että varoja hallinnoidaan eläkeyhtiöiden toimesta, ei ole progressioita ja että varat on korvamerkitty eläkejärjestelmälle. Eläkemaksujen tasotkin määräytyy vähän hämärästi jossain muualla kuin valtion budjetin mukaan, mikä on mun mielestä miinus.

Tavallaan näen niin että koska tuo on käytännössä hieman eri tavalla järjesteltyä ansiotuloverotusta, niin on turha ylläpitää kahta rinnakkaista järjestelmää. Eläkelaitokset voitaisiin lakkauttaa, luopua eläkemaksuista ja justeerata verotusta siten että eläkeläisten sosiaaliturva on sopivalla tasolla. Kaikille yhtäläinen sosiaaliturva riippumatta siitä, mikä tulotaso on työelämässä ollut. Jos ei ihmisellä järki riitä sijoittamaan ja turvaamaan omat eläkepäivät niin se on voi voi. Ja tää totta kai kuulostaa karulta, kylmältä ja yksinkertaistukselta, mitä kaikkea se onkin mutta se on mun mielipide.

On muuten jännää, että jos toimit sijoittajana, etkä tee "työtä" perinteisessä mielessä, niin kukaan ei tule sulta kyselemään minkään eläkkeen perään. Vaikka tulotaso voi helposti olla kymmeniä tai satoja tuhansia vuodessa ihan suht pienelläkin sijoitusvarallisuudelta. Tämä on vasemmistolta jäänyt huomaamatta jotenkin, koska kukaan ei ole ehdottanut että sijoitustoiminnasta pitäisi maksaa jokin oma eläkemaksu. Paitsi jos sijoitustoimintaa tekee firman kautta, silloin totta kai YEL-karhu murahtaa..

Olen samaa mieltä purkaahan tuo pitäisi. Valtion velvollisuus ei ole maksaa jotain ansiosidonnaisia "palkkoja" ihmisille niin kauan kuin henki pihisee, kun ne tulevat oikeasti kädestä suuhun verotuksesta, eikä eläkerahaston tuotoista. Jonkinlainen korotettu työttömyyskorvaus eläkeläisille ja loput vapaaehtoisilla tai vaikka pikkusen pakollisilla eläkesijoituksilla, jotka kuitenkin sijoitettaisiin oikeasti itselle.
 
Enää ei kepu petä aina vaan persut pettää kaikki 😂
"Polttoaineen hinta alas" 👍😊

Öljyn maailmanmarkkinahinta menny ylös 30% 2,5 kuukaudessa. 30%+ ei pysty ottamaan verotuksesta pois. Tai siis pystyis ja pitäis, mutta liian äkkijyrkkää jopa oikeistohallitukselle tehdä nuo tarvittavat leikkaukset että sihen päästään.
 
Öljyn maailmanmarkkinahinta menny ylös 30% 2,5 kuukaudessa. 30%+ ei pysty ottamaan verotuksesta pois. Tai siis pystyis ja pitäis, mutta liian äkkijyrkkää jopa oikeistohallitukselle tehdä nuo tarvittavat leikkaukset että sihen päästään.
Otetataanko tasapuolisuuden nimissä sitten maailman tilanne huomioon myös edellisen hallituksen aikana, kun niiden edesottamuksista puhutaan 👍
 
Otetataanko tasapuolisuuden nimissä sitten maailman tilanne huomioon myös edellisen hallituksen aikana, kun niiden edesottamuksista puhutaan 👍
On otettukin jo liian kanssa ja käytetty tekosyynä kaikelle surkealle politiikalle. Fakta on, että vähintään 10mrd olisi pitänyt ottaa vähemmän velkaa. Rahaa tuhlatiin aivan liikaa ja montaa hyvää päätöstä ei tule mieleen. Kirsikkana kakun päällä luokaton sote uudistus.
 
Otetataanko tasapuolisuuden nimissä sitten maailman tilanne huomioon myös edellisen hallituksen aikana, kun niiden edesottamuksista puhutaan 👍

Kyllä otetaan. En isommin moittinut Marinin hallitusta ennen Fortum/bile sekoiluja, kuitenkin kansallisomaisuutta meni. Ei nostaneet yritysveroja eikä sijoittamisen veroja nostaneet, niin perusjuttu mitä sekoilivat oli semisti ok mulle. Koronassa eivät myöskään pakottaneet kauppoja kiinni mikä tapahtu Keski-Euroopan maissa, eli siinäkin semisti ok suoritus olosuhteet huomioon ottaen.
Enempi asiat menny päin vit kun Biden tuli Valkoiseen taloon.
 
On otettukin jo liian kanssa ja käytetty tekosyynä kaikelle surkealle politiikalle. Fakta on, että vähintään 10mrd olisi pitänyt ottaa vähemmän velkaa. Rahaa tuhlatiin aivan liikaa ja montaa hyvää päätöstä ei tule mieleen. Kirsikkana kakun päällä luokaton sote uudistus.
Aivan varmasti näin jälikäteen vähemmällä velalla olis pärjätty. Toisaalta aika nopeasti piti päätöksiä tehdä, osahan meni sitte metsään.
En ole itsekään mikään Marin fani, jopa päinvastoin, mutta mun on silti vaikea nähdä mikä hallitus pohja olis selvinnyt näistä kriiseistä kuivin jaloin.
 
Ymmärrän että pitää leikata mutta tähän asti mitä lukenut niin ei mitään puhetta kehitysavusta ja muista täysin turhista.
Muistaakseni persut näitä lupaili ennen vaaleja.
Mut mitä tekevät ni leikkaavat työmatkakuluista ja ilmeisesti kotitalousvähennyksistä.
Ymmärtääkseni vaan muutama satanen vuodessa mutta empä taida jatkossa äänestää persuja.
 
Aivan varmasti näin jälikäteen vähemmällä velalla olis pärjätty. Toisaalta aika nopeasti piti päätöksiä tehdä, osahan meni sitte metsään.
En ole itsekään mikään Marin fani, jopa päinvastoin, mutta mun on silti vaikea nähdä mikä hallitus pohja olis selvinnyt näistä kriiseistä kuivin jaloin.
Niin tuskin mikään olisi ilman merkittävää velanottoa mennyt. Mutta nähdäkseni noiden kriisien varjolla sitten laitettiin rahahanat kunnolla auki, eikä yhtään yritetty hillitä menoja.

Ymmärrän että pitää leikata mutta tähän asti mitä lukenut niin ei mitään puhetta kehitysavusta ja muista täysin turhista.
Muistaakseni persut näitä lupaili ennen vaaleja.
Mut mitä tekevät ni leikkaavat työmatkakuluista ja ilmeisesti kotitalousvähennyksistä.
Ymmärtääkseni vaan muutama satanen vuodessa mutta empä taida jatkossa äänestää persuja.
Minun mielestä kehitysapuun oli kyllä tulossa merkittäviä leikkauksia, ainakin hallitusohjelman mukaan. Onko se asia muuttunut?
 
Minun mielestä kehitysapuun oli kyllä tulossa merkittäviä leikkauksia, ainakin hallitusohjelman mukaan. Onko se asia muuttunut?
En osaa sanoa onko muuttunut mutta uutisia kun seurannut niin aika pitkälle kaikesta muusta on leikattu taikka suunniteltu leikkauksia, muttei sanaakaan kehitysavusta.
 
Tuo omaishoitajien ”kannustaminen” töihin on kyllä käsittämätön aivopieru. Onkohan hallitus laskenut paljonko maksaa 9mm niskaburana kaikille joille ei riitä laitospaikkaa, kun hoitajista on nyt jo pulaa? Saisivat siten edes kivuttoman lopun.
 
En osaa sanoa onko muuttunut mutta uutisia kun seurannut niin aika pitkälle kaikesta muusta on leikattu taikka suunniteltu leikkauksia, muttei sanaakaan kehitysavusta.

Kyyl tohon ihan hyvää muutosta on tulossa, mutta toki olisi voinnut leikata huomattavasti rankemminkin. Ihan kelpo kompromissi kai kuitenkin kun hallituskumppaneina kok, kd ja rkp.
 
Täällä pitkä lista leikkauksia, en löydä omaishoitamista listalta, mutta kehitysavusta ja kiintiömamuista kyllä leikataan.


Omaishoidosta leikkaaminen taitaa olla uutisankka, eli fake news:

 

Kyyl tohon ihan hyvää muutosta on tulossa, mutta toki olisi voinnut leikata huomattavasti rankemminkin. Ihan kelpo kompromissi kai kuitenkin kun hallituskumppaneina kok, kd ja rkp.
Mennyt multa ohi tää.
Mut aika pieniä on leikkaukset.
2021 1.2miljardia
2022 1.5miljardia
Ymmärsin että tosta jälkimmäisestä leikataan 280miljoonaa vuoteen 2027 mennessä eli silti maksetaan enemmän kuin vuonna 2021.
Miksei voi vähentää vaikka miljardia, ei varmaan mitään hyötyä koko kehitysavusta ylipäätään.
 
Back
Ylös Bottom