Jälleen kerran, kun asiayhteydestä irroitellaan lauseita, niin ne saadaan "oikein" (tarkoitushakuisesti) asettelemalla kuulostamaan huomattavasti pahemmalta, kuin mitä ne oikeasti ovat, hyvä esimerkki tästä:
Heikki Porkka:
Helsingin Sanomien "totuus" ei yleensä ole koko totuus, vaan osatotuus tai peräti vale, jolla on tarkoitus
Ja kuten tiedetään, Helsingin Sanomien tarkoitus on ollut jo ainakin viimeisen 15 vuoden ajan mustamaalata kansallismielisiä suomalaisia parhaan taitonsa mukaan.
Alla oleva teksti on kokonaisuudessaan lainaa fb-kaverin seinältä. Alkuperäistä kirjoittajaa en tiedä.
Ei ehkä ole syytä ottaa asiayhteyksistä irroitettuja sanoja aivan niin kuin Hesari tahtoo.
”On syyskuu 2008 ja Kauhajoella on juuri tapahtunut koko Suomea järkyttänyt koulusurma. ”Riikka” istuu Espoon junassa, kun lähellä kaksi maahanmuuttajanuorta lukee Metro-lehdestä kouluampumisista. Kiroileva poika reagoi aiheeseen tytölle: ”Vittu. Ei mua kiinnosta Suomi!”
Riikka ottaa kuulokkeet korvistaan ja kysyy aikuismaisella äänellä, miksi Suomi ei kiinnosta? Eikö sen kuitenkin pitäisi kiinnostaa? Poika osoittaa keskusteluun osallistunutta Riikkaa merkitsevästi sanoen ”BANG BANG”.
Vähän myöhemmin nimimerkit Riikka ja ”Pirjo” käyvät Scriptassa keskustelua kouluampumisista ja ampuma-aserikoksista. He ovat selvästi huolestuneita aiheesta ja turvallisuudestaan naisina.
Pirjo pohtii, että miten olisi, jos aselupia myönnettäisiinkin vain naisille. Väkivaltarikoksia tekevät lähes pelkästään miehet ja naiset tarvitsisivat keinoja itsensä puolustamiseen. Eihän miehiä uhkaa muu kuin oma pienimunaisuus.
Uhkaavasta junakohtaamisesta Pirjolle kirjoittanut Riikka kuvailee, että yllättäen ei kokenutkaan tilanteessa pelkoa tai uhrimentaliteettia, vaan tukastaan roihahtaneena tunsi itsensä melkein agressiiviseksi ”puristaessaan päätään aikuiseen tapaan”.
Hän kuitenkin kaunisteli 17-vuotiaaksi arvioimalleen pojalle ajatuksiaan siksi, että ”sehän oli lapsi!”.
”Minä, kaikella 54 kilollani, olen parhaimmillani hirveän spontaani =)”
Hymiöön loppuvan tekstin jälkeen Riikka täydentää:
”Pirjo. Jos mulle annettaisiin ase, ruumiita tulisi ihan lähijunassakin, you see.”
Ilmeisen itseironisesti Riikka tulee todenneeksi, että eihän hänelle naisena voi luovuttaa asetta, jos hän roihahtaa tukastaan lähijunassakin niin, ettei voi pitää ”spermaturpaansa” kiinni.
Verbaliikka saattaa olla kovaa, mutta selvästi se on heidän keskinäistä kieroutunutta huumoriaan reaktiona omaan spontaaniin käytökseen, väärin kampaajalla värjäytyneeseen tukkaan ja huonotapaisiin kanssamatkustajiin.
Pohjimmiltaan nuoret naiset olivat huolissaan ampumisista ja väkivallan uhasta. Hesari kuitenkin sai heidät itsensä näyttämään potentiaalisilta massamurhaajilta. Absurdi ajatus. Mikä vääryys.”