Suomalainen mentaliteetti?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja iPush
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Olen kuullut tuttavapiirissä ja netissäkin lukenut moneen kertaan juuri tällaisen ei-tuulipuku-Suomalaisen maailman matkaajan, small talkia taitavan, todella sosiaalisen, Suomalaisia junteiksi haukkuvan, ei-Suomalaisen mentaliteetin omaavien tapausten suorastaan kammoavan törmäämistä toisiin Suomalaisiin ulkomailla. "Siis vitsi voittex kuvitella, oltiin kerran yhdellä salaisella rannalla yhdessä salaisessa maassa todel kansainvälisellä porukal juttelemassa small-talkia sujuvasti, niin hitto q mentiin sit takaisin meidän salaiseen majapaikkaan niin kuultiin siin yhdel kadul Suomen kieltä! Yök! Siis vitsi heti alko niin vituttaa q ei tod. haluttu nähdä yhtään junttii! Siis vitsi et otti niin päähän et oli pakko mennä piiloon et ne ei vaan huomais meitä q ei tod haluttu puhuu Suomalaisille junteille!1"

Jos joku on junttia niin se, että ei voi maamiehen kanssa heittää sitä small talkia ulkomailla kun ollaan niin olevinaan.

Tuulipuvut, traktorirallit, vanhat autot, olematon vaatevalikoima, TV-ohjelmat matkitaan ym...

Pitäiskö sun mielestä jokaisen ihmisen käyttää joka aamu se 2 tuntia laittautumiseen että kelpaa kävellä kadulla ilman että leimataan juntiksi. Kyl se vaan niin on että jos sun maailmas ei pyöri ulkoisen olemuksen ympärillä niin tuskin välität miten muut pukeutuu. Yleensä oma ajattelutapa kuvastaa sitä miten ihminen näkee itsensä.

No ei tietenkään pidä. :) Tuo tuulipukukommentti nyt oli puoli vitsi, kun eilen kaverin kanssa bongattiin lukematon määrä tuulipukuja aurajoen rannassa (parhaat turkuvitsit tähän). Todettiin vaan yhteen ääneen että mitenniin tuulipukukansaa. Ja tuohon vaatevalikoimaan vaan sitä että tylsät samat vaateketjut myy samoja lenkkareita ja ruutupaitoja vuodesta toiseen, eikä monia siistejä kledjuketjuja uskalleta tuoda suomeen kun se olisi liian erilaista nykyiseen valikoimaan..

Pitäiskö sun mielestä jokaisen ihmisen käyttää joka aamu se 2 tuntia laittautumiseen että kelpaa kävellä kadulla ilman että leimataan juntiksi.
Yhtä kauan niiden hyvän näköisten vaatteiden pukemiseen menee ku tuulipuvunkin. Useasti työtä varten se naama on kammattava. Sen voi tehdä hyvin tai päin persettä ja kumpaankin saa kulumaan aikaa vähän tai kauan niin halutessaan.
Tuulipuvuissa ei oo mitään vikaa, niin kauan kun ne näyttää hyvältä ja mieluiten kummallakin puoliskolla erilaiset. Lonkalta heittäen 3/4 tuulipukupareista näyttää vähän hönöltä. Mun puolesta tää ei ollut edes puolivitsi.
Tuulipukumeininkiä näkee kyllä muissakin maissa, että ei Suomi nyt ainut ole siinä mielessä.

Ja omalta kohdaltani Suomessa kaivattaisiin hieman avoimuutta sulkeutuneisuuden sijaan. Ei mitään jenkkimäistä small talkia missä suolletaan paskaa suusta niin paljon kuin äänihuulet antaa myöten, mutta ihan normaalia päivittäistä juttelua vaikka kahvilan myyjän kanssa tms. Sitä ettei tarvis olla kokoajan miettimässä jo tunnetuksi tulleeseen suomalaiseen tyyliin "mitähän tuokin ajattelee minusta, jos sanon sille jotain..."

Kadulla kun vahingossakaan vilkaisee vastaantulijaa silmiin, niin automaattirefleksi on kääntää katse pois jonnekin ihan muualle. Mitä vikaa on toisen katsomisessa, jos se on vaikka hyvän näköinen? Tuijottaminen on tietysti asia erikseen.

Ei suomalaisuudessa paljon ole vikaa, mutta joskus olis mukava tuntea olevansa pikkasen enemmän tervetullut omassa kotimaassaan.

Mutku se juntteilu on hienoa vain jos se tapahtuu jossain muualla kuin suomessa. Ranskalainen paska asiakaspalvelu on ihanaa ja eksoottista kun se tapahtuu ranskassa etkä ymmärrä haukutaanko sinua persereiäksi vai persereiän ritariksi. Saksassa tuulipukuinen Gutrune on globaalilla tavalla ihastuttava koska sen vaihdevuosiviikset kaareutuu baijerilaisittain eikä mynämäkeläisittäin.

Erittäin hyvin sanottu siellä, Suuri Ruorihenkilö!

Tämän perusteella siis Suomalaiseen mentaliteettiin kuuluu valittaminen Suomalaisesta mentaliteetista.

Mun suomalaiseen mentaliteettiin kuuluu ennenkaikkea sen valittaminen, että suomalaiseen mentaliteettiin kuuluu valittaminen suomalaisesta mentaliteetista.

Kuinka moni tämän ketjun rutisijoista on asunut ulkomailla? Ja nyt en tarkoita turistimatkaa johonkin Thaimaahan tahi Eurooppaan vaan ihan oikeasti asunut ja tehnyt töitä. Vaihto-opiskelijoita ei lasketa koska he saavat rahaa kotimaasta.

Itse olen asunut jo kuusi vuotta Aasiassa ja omasta näkövinkkelistä Suomi on hieno maa, koulutus on huipputasoa, etuudet jyllää, maalaisjärkeä löytyy, ei korruptiota(raha ei ole tärkein), jos sattuu jäämään työttömäksi ei tarvitse asua sillan alla jne.

Kaikki rutisijat, menkää ja asukaa muutamia vuosia niissä unelmamaissanne ja tulkaa sitte takaisin kommentoimaan kuinka paska maa Suomi on!! On vitun hienoa olla suomalainen ja omistaa suomalaisen mentaliteetin, me ollaan uniikki kansa!

No minä olen asunut ja tehnyt oikeita töitä ulkomailla millä elättänyt itseni siellä. Olen samaa mieltä noista sun ja monen muun mainitsemista yhteiskunnallisista asioita, puhtaasta luonnosta, rauhallisuudesta yms. mutta tämä ihmisten sanoinkuvaamaton jäyhyys on se mikä häiritsee, ei juurikaan mikään muu.

Tuo korruptio minkä tuolla nostit esiin niin alkaa kyllä nostamaan päätänsä täälläkin. Tai en tiedä miten paljon sitä on aina ollut ja onko amatööreillä päässyt viime aikoina sattumaan lipsahduksia. Tarkoitan näitä vaalirahahommelita yms, uskosin vahvasti että nekin ovat vain jäävuoren huippu. Tiedän myös itärajan takana matkustaneena, että voisi se olla paljon pahempaakin.

Mun mielestä Pehvanssi tiivisti meikäläisen fiilikset aika hyvin: "Ei suomalaisuudessa paljon ole vikaa, mutta joskus olis mukava tuntea olevansa pikkasen enemmän tervetullut omassa kotimaassaan."

"Siis vitsi voittex kuvitella, oltiin kerran yhdellä salaisella rannalla yhdessä salaisessa maassa todel kansainvälisellä porukal juttelemassa small-talkia sujuvasti, niin hitto q mentiin sit takaisin meidän salaiseen majapaikkaan niin kuultiin siin yhdel kadul Suomen kieltä! Yök! Siis vitsi heti alko niin vituttaa q ei tod. haluttu nähdä yhtään junttii! Siis vitsi et otti niin päähän et oli pakko mennä piiloon et ne ei vaan huomais meitä q ei tod haluttu puhuu Suomalaisille junteille!1"

Jos joku on junttia niin se, että ei voi maamiehen kanssa heittää sitä small talkia ulkomailla kun ollaan niin olevinaan.

Hahaa! Tähän väliin on pakko mainita, että joutui vastikään Singaporen kentän ulkoilmabaarissa vaihtaa toiselle puolelle kun pari reinoa veti kaljaa baaritiskillä ja mölisi jotain hirvimettä-moponvirittämis-juttuja. Meni niin pahasti fiilikset, tää on vähän sama juttu kuin miksi ei haluaisi mennä suomibaariin lomallaan.

Ja omalta kohdaltani Suomessa kaivattaisiin hieman avoimuutta sulkeutuneisuuden sijaan. Ei mitään jenkkimäistä small talkia missä suolletaan paskaa suusta niin paljon kuin äänihuulet antaa myöten, mutta ihan normaalia päivittäistä juttelua vaikka kahvilan myyjän kanssa tms. Sitä ettei tarvis olla kokoajan miettimässä jo tunnetuksi tulleeseen suomalaiseen tyyliin "mitähän tuokin ajattelee minusta, jos sanon sille jotain..."
Muistan tuossa viime vuoden puolella Nordeassa vuoroani jonottaessa, kuinka eräs vanhahko rouva rupesi ihan vaan jutustelemaan Kööpenhaminan ilmastokokouksesta ja perinteisesti "säästä". Sanoi vielä kohteliaasti keskustelun välissä, että toivon mukaan ei häiritse meikäläistä, kun on tottunut Manner-Euroopassa asuessaan ja matkustellessaan small-talkiin vieraiden ihmisten kanssa. Mainitsi vielä juuri sen tosiseikan, että ymmärtää suomalaisten säikkyvän kyseistä ilmiötä kotimaassaan.

Asiakaspalvelutilanteissa olen huomannut, että monesti jos erehtyy sanomaan (huom. ei lörpöttelemään) pari sanaa liikaa asiaan tai toiseen liittyen, ilmeet muuttuu ja vaivaudutaan.

olen varmasti juntti, kun en tajua tota tuulipuku juttua. voisko joku valaista? mun mielestä tuulipuku on mitä mainioin ulkoiluasu.

Vaatteista valittaminen nyt on ihan turhaa, eihän se oo siitä kiinni millaisissa vaatteissa on vaan MITEN niissä on. Hyvä tyyppi on hyvä tyyppi vaikka Borat-uikkareissa. :)

Joo en minäkään jossain satunnaisella työreissulla aasian lentokentällä paljasta olevani suomalainen. Miksikö - siksi etten kaipaa siellä sen enempää maanmiesten juttuseuraa kuin Suomessakaan.

Muutenkin luojankiitos että Suomi ei ole mikään small talk -kulttuuri. Mikään ei vituta enempää kuin joku liike missä myyjä on puhelias. Minä kun menen liikkeeseen haluan tutustua rauhassa tuotteisiin enkä vastailla myyjän pirteisiin kysymyksiin ja ehdotuksiin (jotka on yleensä vielä päin vittua)...

Mutta tiettyjen kulttuurien oikeasti ystävällistä suhtautumista kaipaisi varsinkin työelämään. Paljon hauskempi tehdä yhteistyötä kun ollaan iloisella frendilinjalla, kuin suomalaisessa työkulttuurissa jossa ollaan naama norsunvitulla sama mistä on kyse...

Kyse ei ole kansalaisuudesta niinkään, osin kyllä, mut ei täysin.
Se, että ajatellaan kaikkia asioita negaatioiden kautta, kertoo enemmänkin huonosta itsetunnosta - mikään ei hivele huonon itsetunnon omaavan hlön mieltä paremmin kuin se, että jollain menee vähän huonommin ja jos menee paremmin, se sattuu kipeästi huonoon itsetuntoon.

Kun puhutaan huonosta itsetunnosta kansalaisominaisuutena, voi syyt löytyä vain kasvatuksesta eli vanhemmat tekevät lapsistaan pienestä pitäen vaatimattomuuteen tyytyviä, nöyrtyviä, huonon itsetunnon omaavia jne. ja tämä jatkuu sukupolvesta toiseen. Monet pitävät tuohon syynä protestantista kirkkoa, joka muuten on lähtöisin keski-Euroopasta.
Ne hlöt, joilla se huono itsetunto on, viljelevät mielellään sananparsia, jotka tukevat näitä käsityksiä: "kel onni on, se sen kätkeköön" ja "vaatimattomuus kaunistaa" ja ties mitä vielä. "Voidaan olla tyytyväisiä siihen mitä meillä on kun muilla menee jossain huonommin" ei ole mielestäni kannustava lause vaan sellainen, jolla opastetaan kuulijaa pysymään aloillaan ja olemaan kurkottelematta yhtään enempää lisää (hyvää kuntoa, hyviä ystäviä, lihaksia, henkisyyttä, oppineisuutta, parempia työoloja, arvostusta jne).
Pitäisi sen sijaan opastaa lasta kehittymään parempaan, mitä se sitten itsekullekin merkitsee.

Ihan lonkalta veikkaisin, että suurin osa suomalaisista rupeaa vastaamaan jotain tarkkaa, kun toinen tervehtii "how do you do?" tai "how you doing?" tai "what's up?". Tämä viestii mielestäni siitä, että suomalainen kielenopetus keskittyy yhä liikaa kirjoitettuun tekstiin puhutun kielen sijasta, ei niinkään junttiudesta. Kyllä noihin fraaseihin tietysti törmää väistämättä jos vähänkään aikaa viettää ulkomailla, itsekin ekoja kertoja amerikassa 17-vuotiaana pyöriessä noihin tervehdyksiin tuli muutan kerran vastattua ennen kuin joku korjasi käsitykseni.

Toi on kyllä totta, itsenikin korpeaa kun koulussa muutenkin keskityttiin lähinnä siihen että ymmärsi kirjoitusta ja osasi kirjoittaa, meillä oli todella vähän keskutelun ja itse englanninkielen puhumisen opettelua. Kun tuossa joku aikaa sitten "yritin" ulkomailla opiskelua niin varsinkin alussa jännitti se puhuminen siinä määrin että sanat meni sekaisin ja pubissa usein baarimikolle aloin jaaritteleen vaikka tämä vain tervehti tyyliin "how you doing, mate?".

Toi on kyllä totta, itsenikin korpeaa kun koulussa muutenkin keskityttiin lähinnä siihen että ymmärsi kirjoitusta ja osasi kirjoittaa, meillä oli todella vähän keskutelun ja itse englanninkielen puhumisen opettelua. Kun tuossa joku aikaa sitten "yritin" ulkomailla opiskelua niin varsinkin alussa jännitti se puhuminen siinä määrin että sanat meni sekaisin ja pubissa usein baarimikolle aloin jaaritteleen vaikka tämä vain tervehti tyyliin "how you doing, mate?".

Jos Suomessa kysyt "Mitä kuuluu?" Niin eikait siihen vastata kun "Eikait tässä paskempia" tjsp? Vai onko porukalla ollu tapana kertoa koko elämäntarina? Vai mikä se on oikeaoppinen vastaus tuohon "how you doing?"

Eikö tuo tuulipuku ole melko käytännöllinen ulkoiluvaate täällä kylmässä Suomessa? Mikä olisi korvaava vaatetus ulkoiluun?

Kuka täällä pystyy olemaan positiivinen ja energinen, kun on niin paskat säät. Aurinko paistaa kolme kertaa kesässä ja sitten sataakin jo lunta. Sen minäkin myönnän että Suomessa on helevetin hyvä asua ja juurikin sitä mieltä, että ne jotka sanoo Suomea paskaksi eivät ole paljoa ulko-ovea aukaisseet. Tuohan ei ole mikään yllätys, että hallituksessa rikkaat sooloilee omien etujensa perässä.

Kuka täällä pystyy olemaan positiivinen ja energinen, kun on niin paskat säät. Aurinko paistaa kolme kertaa kesässä ja sitten sataakin jo lunta.
Kyllä pystyy helposti, se on ihan omasta päästä kiinni. Sit kun pystyy nauramaan sille että säät ovat aivan perseestä, menee hyvin. :D

Kyllä pystyy helposti, se on ihan omasta päästä kiinni. Sit kun pystyy nauramaan sille että säät ovat aivan perseestä, menee hyvin. :D

Tuon kyvyn myötä tulee varmasti myös sopiva lääkitys ja avohoitopaikka? :D

Tuon kyvyn myötä tulee varmasti myös sopiva lääkitys ja avohoitopaikka? :D

En mä ole ainakaan saanut, vaikka pidänkin säitä yleisesti ottaen ihan kivoina. Talvella oli vähän turhan kylmä välillä, mutta muuten ole ollut ihan tyytyväinen. Ei mua vain haittaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom