Suomalainen mentaliteetti?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja iPush
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Voisko tää rutisija sakki pikkuhiljaa kerätä kamansa ja lähteä vaikka sinne keskieurooppaan elämään ja olemaan! Ei suomessa mitään vikaa ole muuta kuin se, että kansallinen itsetunto on liian alhaalla.
Ai ai kun on ihanaa jossain espanjassakin kun Horge lupaa fiksata asiat ja mitään ei kuitenkaan tapahdu moneen viikkoon Horgella kun on niin lupsakka ote arkeen.

Ruotsissa on ihan yhtä tavalla juntteja kuin suomessakin. Heitä löytyy myös saksasta jne. Etelä-eurooppalaisia en laske vertailuun mukaan, koska heistä suurin osa on varkaita ja kusettajia.

Viime kesänä Tall Ship Racen aikaan hengailin hollantilaisen poppoon kanssa yöelämässä ja he viihtyivät kovasti suomessa, koska koko ajan ei tarvinnut olla varuillaan, taksit yms. palvelut ei kuseta jne... Olivat tulleet virosta ja siellä oli koko ajan joku ollut vedättämässä tai nussimassa kamoja.

Yleensä nämä suomalaiset on niin juntteja kommentit tulevat ihmisiltä ketkä ovat juuri tulleet elämänsä ensimmäiseltä ulkomaan reissulta tai peräti kaukomatkalta missä on ollut niin ihanaa ja erikoista. Jotkut heistä ovat ostaneet jopa lentolippunsa itse ja matkanneet suureen tuntemattomaan :david:

Komppaan Andybandyä, asiakaspalvelutilanteissa tulevat juuri nämä räikeimmät esimerkit suomalaisesta sulkeutuneisuudesta. Kun ei olla totuttu puhumaan muuta kuin omille sukulaisille ja kavereille, on erittäin vaikeaa olla luonteva asiakkaspalvelutilanteissa. Kyllähän suomessakin hyvää asiakaspalvelua saa, mutta valitettavan usein ei.

Kolikon kääntöpuolelta, jos itse joutuu aikansa palvelemaan ala-arvoisesti käyttäytyviä tuppisuisia asiakkaita, on varmasti hyvin helppo vajota heidän tasolleen ja pistää suu suppuun ja katse sinne jonnekkin lattiaan. Joskus on hauska oikein yllättää joku kaupan kassa tms. olemalla avoimen kohtelias yms. ja huomata miten kyseinen henkilö positiivisesti herää palvelemaan sille samalle aaltopituudelle. Jos nyt joku ymmärtää mitä yritän tuossa jauhaa..

Suomessa olen huomannut sen, että ihmiset eivät avaa suutaan oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Muutenkin hiljennytään epäkohtien edessä. Joku kun tekee väärin muita kohtaan, sorrutaan selän takana kiroamiseen ja voivotteluun. Kissan nostaminen pöydälle on sellainen piirre, jota ihmisessä arvostan - oli hän sitten mitä mieltä tahansa. Monet tuntuvat ikään kuin pelkäävän konflikteja siinäkin tapauksessa, kun ovat yleisen mielipiteen mukaan oikeassa.

Ja takinkääntäjiä täällä riittää myöskin. Selän takana puhuminen muiden asioista ja kaverien ailahteleva asenne vaivaa mua henkilökohtaisesti eniten. Nämä nyt tulivat ensimmäisinä mieleen sen suhteen, mihin usein törmää sosiaalisissa tilanteissa.

Pitäisikö aina kysyä esim. hississä että how you doing, vaikka tosiasiassa ei kiinnosta pätkääkään...

Mikäli puhuisit muutakin kieltä kuin junttia niin ymmärtäisit, että muissa kulttuureissa tuo vastaa lähinnä terve/moro/päivää/huomenta jne. tervehdystä.

Suomessa yleisesti toisen onni/raha/menestys/auto/asunto/vaimo/yms on aina itseltä pois.

Kuinka moni tämän ketjun rutisijoista on asunut ulkomailla? Ja nyt en tarkoita turistimatkaa johonkin Thaimaahan tahi Eurooppaan vaan ihan oikeasti asunut ja tehnyt töitä. Vaihto-opiskelijoita ei lasketa koska he saavat rahaa kotimaasta.

Itse olen asunut jo kuusi vuotta Aasiassa ja omasta näkövinkkelistä Suomi on hieno maa, koulutus on huipputasoa, etuudet jyllää, maalaisjärkeä löytyy, ei korruptiota(raha ei ole tärkein), jos sattuu jäämään työttömäksi ei tarvitse asua sillan alla jne.

Kaikki rutisijat, menkää ja asukaa muutamia vuosia niissä unelmamaissanne ja tulkaa sitte takaisin kommentoimaan kuinka paska maa Suomi on!! On vitun hienoa olla suomalainen ja omistaa suomalaisen mentaliteetin, me ollaan uniikki kansa!

Samaa mieltä shiban ja 200kg:n kanssa.

Muutenkin vituttaa kaikki voivottelu, kun suomalaiset on niin perseestä ja ties mitä paskaa, jota nyt kuulee joka suunnasta.

Ite en oo oikein osannu olla koskaan kateellinen ja hyvin vähän kiinnostaa muutenkin ulkopuolisten asiat. Kateellinen olen ihmisille, jotka ovat oikeasti onnellisia :)

En jaksa enää valittaa asiasta vaan koitan itse olla parempi. Suosittelen muillekin. ;)
Ja tosiaan, varsinkin asiakaspalvelussa pitää muistaa että sillä kolikolla on kääntöpuolikin, sitä saa mitä tilaa.

EDIT: Ei mulla muuta valitettavaa ole kuin se "en tunne, en puhu/huomioi/välitä" -asenne.

Jep, ei kyllä ole mitään valittamista Suomesta. Smalltalk ei kiinnosta tippaakaan, enkä sitä kateuttakaan niin hirveästi ole huomannut, kaipa sitä muissakin maissa on. Kyllä Suomi on paras paikka elää:).

Mikäli puhuisit muutakin kieltä kuin junttia niin ymmärtäisit, että muissa kulttuureissa tuo vastaa lähinnä terve/moro/päivää/huomenta jne. tervehdystä.
Ihan lonkalta veikkaisin, että suurin osa suomalaisista rupeaa vastaamaan jotain tarkkaa, kun toinen tervehtii "how do you do?" tai "how you doing?" tai "what's up?". Tämä viestii mielestäni siitä, että suomalainen kielenopetus keskittyy yhä liikaa kirjoitettuun tekstiin puhutun kielen sijasta, ei niinkään junttiudesta. Kyllä noihin fraaseihin tietysti törmää väistämättä jos vähänkään aikaa viettää ulkomailla, itsekin ekoja kertoja amerikassa 17-vuotiaana pyöriessä noihin tervehdyksiin tuli muutan kerran vastattua ennen kuin joku korjasi käsitykseni.

Nyt oli siis kyse small talkista, arvon herrasmies. Tiesin tuon how do you do jutun ennalta kun jo ala-asteella opettaja tästä huomautti erikseen.

Minäkään en allekirjoita tuota kateellisuutta, koska en ole mielestäni siihen törmännyt. Enkä varsinkaan siinä mittakaavassa mitä nämä ainaiset valitukset asiasta antavat ymmärtää. Tämän perusteella siis Suomalaiseen mentaliteettiin kuuluu valittaminen Suomalaisesta mentaliteetista. :david:

Sekin taitaa olla suomalaista mentaliteettiä, että kaikenlainen pohtiminen ja kyseenalaistava keskustelu on heti valittamista :D

slotte sanoi:
tuulipuvut, traktorirallit, vanhat autot, olematon vaatevalikoima, TV-ohjelmat matkitaan
Traktorirallit on ainakin hienoja vaikka olis kuinka juntteja :D

Noh ja asiaan. Mun mielestä suomalaisessa juntteilussa ei oo mitään pahaa jos osataan käyttäytyä jne. Mun mielestä suomalaisissa on ainoastaan ongelmana sulkeutuneisuus ja sellainen ettei oikeen lähdetä mihinkään uuteen mukaan innolla. Pikkusen semmonen ilosempi ja letkeempi meno olis tosi tervetullutta. Ei nyt kuitenkaan ihan Latinalaisen Amerikan meininki että tehdään töitä vähän silloin ku sattuu nappaamaan ja mistään mitään huolta.

Tosta on tullut vähän muotijuttu, kun vähän joka paikkaan tungetaan tuo "Toi on niiiin suomalaista" oli kyse sitten ajokulttuurista, tv-ohjelmista tahi vaatetuksesta. Tuohon kateellisuuteenkaan en ole kovin monesti törmännyt ja nämäkin ihmiset ovat olleet muutenkin aikas pässejä :) Tuollaista suomalaista rallikuskinöyrää asennetta pidetään ehkä jonkinlaisena normina, ja tuota suuremmat purkaukset omasta varallisuudesta tahi taidosta mielletään helpommin leuhkimiseksi. Kysehän on vain siitä mihin sen rajan vetää nöyristelyn ja leuhkimisen välille. Mieluummin noin päin. Kaikkihan siinä voittavat jos asenteet ovat kuin siinä Elisan mainoksessa: maatalon isäntä antaa itsestään nöyrän ja maanläheisen kuvan saaden samalla arvostusta saavutuksistaa, kun taas toinen kaveri vaikuttaa iloiselta ja kiinnostuneelta tämän menestyksestä.

Sekin taitaa olla suomalaista mentaliteettiä, että kaikenlainen pohtiminen ja kyseenalaistava keskustelu on heti valittamista :D
No tämä ärsyttää jos kerta on jonkinlainen suomalaisten juttu :D Vaiko kenties naisten ominaisuus? ;)

Ollaan ehkä vähän liiankin erilaisia. Ei esim. "kuuluta" skandinaviaan samalla tavalla kun Swe-Nor-Den. Eikä myöskään olla venäjän kavereita, hyi kamalaa. Tämä mielestäni heijastuu erittäin hyvin katukuvassa. Ei katota silmiin, tervehditäänkö nyt rappunaapuria vai ei, kiitetäänkö oven avaajia jne. Huonoja esimerkkejä joihin ei tarvitse tarttua.. Jotenkin pitäisi vaan saada semmonen avonaisempi katse omiin kansalaisiin, vähän rohkeutta peliin.

Suomessa vituttaa se jos on vähänki erilaiset vaatteet varsinkin näin miehenä tai käy vaatekaupassa vähän useemmin tai panostaa ulkonäköön eikä pukeudu vanhoihin alekaupan jameksiin niin on iha paska ihminen, hintti. Tämä jotenkin paistaa suomalaisista ulos ja lujaa imo.

Mitä varten sitten pitäisi olla tekopirteä mukaeurooppalainen?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom