Suomalainen mentaliteetti?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja iPush
  • Aloitettu Aloitettu
Suomalaiset ovat varsin empaattista kansaa silloin kun jollain kaverilla menee huonosti, mutta jos kaverilla meneekin hyvin, niin ei osata iloita toisen onnesta tai menestyksestä vaan jostain syystä heitetäänkin armoton kateellisuusvaihe päälle. Niinpä kaikki hyvä onkin syytä pitää tutuilta salassa – siksi suomalaisille sopiikin sananparsi: Kellä onni on se onnen kätkeköön.

Vähän sama asia on se, että runsaita ylipainoisia muotojaan piilottelemattomia ihmisiä arvostetaan kun "ylpeinä kantavat ja hyväksyvät itsensä sellaisina kuin ovat", mutta sitten kun joku on vuosien treenaamisella saavuttanut hyvän kropan ja vahingossa laittaa päälleen jotain paljastavampaa, niin heti pidetään leuhkana ja itsekeskeisenä.

Suomalaisille on esimerkiksi kesällä helpompi hyväksyä läski vähäpukeinen ihminen kuin tiukka tai bodattu vähäpukeinen ihminen. Jotenkin tuntuu että lihaksikkaan miehen on vaikeampi kulkea kesällä ilman paitaa kuin kaljamahan, joka "istuu paremmin suomalaiseen luontoon".

Vai onko näin?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En jaksa nyt muuta kommentoida, kuin että ilman paitaa poustailu muilla julkisilla paikoilla kuin biitsillä on ihan yhtä spedeä oli sitten kaljamaha tai lihaksikas

Kyllä kuvittelisin, että oikeasti treenatun näköinen mies saisi osakseen kuitenkin enemmän ihailua ja kehuja, kuin mitään vähättelyä. Ehkä selän takana jotkut läskit jotain höpisee, mutta päin naamaa tuskin kukaan sanoo mitään negatiivista.

Ja uskoisin että ei ole kansalaisuudesta kiinni, ollaanko kateellisia tai ei. Eiköhän sitä maasta riippumatta ihmiset ole kateellisia enemmän tai vähemmän toisille joilla menee paremmin?

Oi ja voi, toista se oli jenkeissä kun sai vedellä biksuissa keskellä vilkkainta katua ja kirkkainta päivää (no, sekin oli liikaa siihen lämpötilaan). Olin kuin kotonani.

ilman paitaa poustailu muilla julkisilla paikoilla kuin biitsillä on ihan yhtä spedeä oli sitten kaljamaha tai lihaksikas
Ehkä tämä on osa sitä suomalaista asennetta, että se on aina "poustaulua". Itse en ole kaljamaha enkä lihaksikaskaan, mutta tykkään kyllä olla ilman paitaa monessa muussakin paikkaa kuin biitsillä. Silloin harvoin kun Suomessa on kuuma...

Ja uskoisin että ei ole kansalaisuudesta kiinni, ollaanko kateellisia tai ei. Eiköhän sitä maasta riippumatta ihmiset ole kateellisia enemmän tai vähemmän toisille joilla menee paremmin?

Toki joka paikassa ollaan kateellisia, mutta eri tavoin. Suomessa jos naapurilla on komea Mersu, niin ihmiset ajattelevat että mitä sekin yrittää esittää yms. tai muuta "pahaa" kyseisestä asiasta. Kun taas monessa muussa maassa homma menisi enemmänkin niin että naapuri miettii "onpas hieno Mersu, oispa mullakin tollain"

Suomi on junttien maa. Sen tajuaa kun käy jossakin keskieurooppalaisessa maassa, jossakin paikassa joka ei ole turistirysä..

Edit: Lisätään nyt vielä että muissakin maissa ollaan kateellisia, jopa ihan sairaalollisen kateellisia tietyistä asioista. Mutta se kulttuuri...

Kyllä kuvittelisin, että oikeasti treenatun näköinen mies saisi osakseen kuitenkin enemmän ihailua ja kehuja, kuin mitään vähättelyä. Ehkä selän takana jotkut läskit jotain höpisee, mutta päin naamaa tuskin kukaan sanoo mitään negatiivista.

No onhan nyt kesällä kaupungilla ilman paitaa liikkuminen melkoista urpoilua, oli sitten ulkonäkö mikä tahansa.

Yhy-yhy ku me ollaan niin huonoja ja läskejä ja huonoja. Miksei me olla niinku muut? Meidän pedofiilitki on ihan Markussetiä belgialaisiin verrattuna. Mitään arvojakaan meillä ei oo niinku vaikka Irakissa ja sit mustilla miehillä on parempi rusketuskin ku meillä.

Vähän joskus nyppii tuo suomalaiset sitä ja tätä rällääminen.

Edit. Paidat päälle kun ihmisten ilmoilla liikutaan.

Minä taas haluaisin, että kaikilla pyyhkisi mahdollisimman hyvin, etenkin kavereilla. Koska ihmiset puhuvat mielellään aina itsestään ja kuuntelen paljon mieluummin hehkutusta kuin marinaa.

Tuulipuvut, traktorirallit, vanhat autot, olematon vaatevalikoima, TV-ohjelmat matkitaan ym...

Aaaa...no mä oonki ihmetelly, et miks missään muualla maailmassa ei oo tuulipukuja, tractor pullingia, vanhoja autoja tai formaattiohjelmia....

Tietty nurkkakuntaisuus kuuluu kanssa junttiuteen. Vähän samalla tavalla kuin pikkupaikkakunnilla katsotaan pahasti, kun meet ulkopaikkakuntalaisena baariin.

Aaaa...no mä oonki ihmetelly, et miks missään muualla maailmassa ei oo tuulipukuja, tractor pullingia, vanhoja autoja tai formaattiohjelmia....

Mutku se juntteilu on hienoa vain jos se tapahtuu jossain muualla kuin suomessa. Ranskalainen paska asiakaspalvelu on ihanaa ja eksoottista kun se tapahtuu ranskassa etkä ymmärrä haukutaanko sinua persereiäksi vai persereiän ritariksi. Saksassa tuulipukuinen Gutrune on globaalilla tavalla ihastuttava koska sen vaihdevuosiviikset kaareutuu baijerilaisittain eikä mynämäkeläisittäin.

Mä lopetan nyt tämän. Söin provomuroja aamiaiseksi.

Älä esitä ettet ymmärtänyt mitä tarkoitin :) USA on nyt ihan erikseen sitten..
No en mä kyl ihan suoraan sanoen noista asioista, joita harrastetaan lähes jokaisessa länsimaisessa maassa, vetäis suoraa johtopäätöstä junttiuteen. Ehkä enemmänki tuollaisen johtopäätöksen tekeminen on...niin, junttiutta.
Mä lopetan nyt tämän. Söin provomuroja aamiaiseksi.

Älä ny, kyl sä asian ytimessä mun mielestä oot.

Missähän piireissä tuota kateutta esiintyy kun ei ole tullut vastaan? Ilmeisesti jossain lähiöiden kaljakuppiloissa.

Small-talkin olemattomuus on se mikä täällä vähän risoo. Tai no, ihan jees sekin ettei tarvi kaikkien jurpojen fiiliksiä kysellä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom