Suolaa ja pippuria - virallinen mausteista keskustelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Sulla on varmaankin toi suola imenyt kosteutta. Säilytätkö sitä kenties lieden päällä jossain maustehyllyssä, jonne pääsee höyryä keitoksista? Ylipäätään tuo maustekaappi lieden päällä on huno keksintö juuri tästä syystä sekä siksi, että lämpötila saattaa toisinaan olla normaalia kovempi.

Tavallisen hienon suolan joukossa suolasirottimissa pidetään ainakin lämpöisissä maissa (joissa on kosteutta) riisiä, jotta suola ei paakkuunnu.

Vai ymmärsinkö kirjoituksesi väärin ja oliko suola kovana könttänä jo siinä vaiheessa, kun toit sen kaupasta kotiin?

Suola oli kova köntti jo heti ostettaessa, en vaan tajunnut tarkistaa asiaa kaupassa. Eli kaupasta suolan kotiin ja purkki auki niin oli vastassa vaan yksi kova köntti suolaa joka ei suostu irtoamaan yhtään astiastaan.

Zone-sarja -42%
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Voisiko se että kiderakenne on eri vaikuttaa makuelämykseen. Sormisuola/suolankukka sulaa ruoan päälle vähän eri rakenteisesti? Mulla on joku asiakaslahjaksi saatu uberkallis Australialainen vuorisuola jossa on aika "intensiivinen" maku, ihan ok. Useimmat ruoat menee kyllä ihan tavallisella suolalla.

Anteeksi nyt Huppe kun muuten kunnioitan mielipiteitäsi ruoanlaitossa paljon toi väite siitä että halpissuolat olisivat paskaa on ihan absurdi. Samaa Natriumkloridiahan noissa käsittääkseni on otettiin se suola sitten merestä tai luolasta. Suola ei vanhene kuten pippuri joten sillä mistä ja koska se on otettu ei myöskään pitäisi olla merkitystä. Joku jossain väitti että gourmetsuolat olisivat "puhtaampia" mutta kukaan ei ainakaan vielä ole pystynyt selittämään mulle mitä se "lika" tavallisessa suolassa on.

Eräs maustemyyjä sano mulle kerran että se haluaisi että ainakin pippureiden osalta siirryttäisiin "parasta ennen" merkinnöistä "koska poimittu" merkintään. Pippuri kun on mauste joka tietenkin yrttien ohella menettää kaikista eniten makua vanhetessaan. Imho pippuri on niin halpaa että vähän kokkaavissa perheissä myllymarjat kannattaisi vaihtaa pari kertaa vuodessa.

Voisiko se että kiderakenne on eri vaikuttaa makuelämykseen. Sormisuola/suolankukka sulaa ruoan päälle vähän eri rakenteisesti? Mulla on joku asiakaslahjaksi saatu uberkallis Australialainen vuorisuola jossa on aika "intensiivinen" maku, ihan ok. Useimmat ruoat menee kyllä ihan tavallisella suolalla.

Anteeksi nyt Huppe kun muuten kunnioitan mielipiteitäsi ruoanlaitossa paljon toi väite siitä että halpissuolat olisivat paskaa on ihan absurdi. Samaa Natriumkloridiahan noissa käsittääkseni on otettiin se suola sitten merestä tai luolasta. Suola ei vanhene kuten pippuri joten sillä mistä ja koska se on otettu ei myöskään pitäisi olla merkitystä. Joku jossain väitti että gourmetsuolat olisivat "puhtaampia" mutta kukaan ei ainakaan vielä ole pystynyt selittämään mulle mitä se "lika" tavallisessa suolassa on.

Eräs maustemyyjä sano mulle kerran että se haluaisi että ainakin pippureiden osalta siirryttäisiin "parasta ennen" merkinnöistä "koska poimittu" merkintään. Pippuri kun on mauste joka tietenkin yrttien ohella menettää kaikista eniten makua vanhetessaan. Imho pippuri on niin halpaa että vähän kokkaavissa perheissä myllymarjat kannattaisi vaihtaa pari kertaa vuodessa.

Kyllähän Oliiviöljyissäkin, vehnäjauhoissa sekä leivissä (vehnäjauhoa, suolaa, vettä + hiivaa) on eroja, vaikka valmistusaineet niissäkin ovat keskenään samat. Jos joku ei huomaa merkittävää eroa tavallisen suolan ja vaikkapa suositun Maldonin välillä niin tällöin on kyllä makuaistissa vikaa. Sama pätee vaikkapa Sitian (0.3) ja Pirkan (se tavallinen) oliiviöljyihin.

Hyvä testi on, että ottaa saman verran tavallsita suolaa ja Maldonin sormisuolaa, sitten syö paljaaltaan molemmat vuorotellen. Jos joku sen jälkeen vielä väittää, ettei ole eroa niin on todella makuaistissa vikaa.
Maldonia kun heittää suuhun "raakana" niin ei aiheuta minkäänlaista irvistystä tai muutakaan reaktiota, niin kuin tavallinen suola tekee.

Sama pätee vaikkapa Sitian (0.3) ja Pirkan (se tavallinen) oliiviöljyihin.
kieltämättä hyvä rinnastus, halpa oliiviöljy on kammottavan makuista.

Olin viikko sitten tukholmassa jossa kollega vei Cajun- ravintolaan syömään jossa törmäsin kahteen erinomaiseen pöytämausteeseen:

http://www.amazon.com/Tony-Chacheres-Creole-Seasoning/dp/B00161FSZY

Tämä Tony Chachere on/oli joku vitun kuuluisa creolikokki. Mauseessa oli suolaa, chiliä, himppu savua

http://www.luzianne.com/tryme-dragon-sauce-p-1715.html?=

TryMen Dragon kastike oli ehkä jotain soijan ja chilin sekoitukseen vivahtavaa, erittäin hyvä sekä lihalle että kalalle

Omasta maustekaapista on jo vuosia löytynyt TryMen Tiger Sauce joka on mielettömän hyvä yleismaustekastike kaikkeen ruoanlaittoon. Sitä saa ainakin tästä suomalaisesta nettikaupasta:

http://www.pannacotta.fi/epages/GPL.../28072008-86072/Products/"Tiger Sauce 147 ml"

TryMen soosit on kaikki musta erittäin laadukkaita ja vähän "erikoisempia" ton perus chililläläträämisen vaihtoehdoksi.

Tulipa ostettua tuota. Hintaa paketilla oli 3-4x enemmän kuin tavallisella hiutalesuolalla. Tuossa ei liiemmin suurta makueroa ole jo käyttämääni hiutalesuolaan, mutta kuitenkin pieni vivahde-ero tuon hyväksi, enkä usko että käytän enää mitään muuta. Fleur de Sel -suolaa kun on taas hankalampi hankkia niin uskoisin että pitäydyn tuossa. Niin, siis 5 euroa taisi maksaa tuollainen pieni laatikko tuota suolaa. Kyllähän tuo riittänee varmasti lähes vuodeksi, eli ei paha investointi. Koittelin huvikseni vertailua pirkka-mineraalisuolaan (mitä en pysty käyttämään sen pahan maun vuoksi muutenkaan) niin ero on aivan järkyttävän merkittävä. En tajua miten kukaan voi käyttää tavallista suolaa mihinkään. Vähän kuin vertaisi Sitian 0.3 Oliiviöljyä ja halvinta Euroshopper/Pirkka oliiviöljyä keskenään.
Ja tänään ostin uuden paketin Maldonia kun entinen veteli viimeisiään. Karkeasti voisi sanoa että kolme pakettia menee vuoteen. Ei paha sijoitus, alle 15e vuodessa hyvään suolaan.

Nopeasti ketjun läpi selattuanii, ei sattunut kurkuma monessakaan viestissä olevan mainittuna. Aivan loistava mauste lähes joka ruokaan. Parhaiten sopii esim sipulien maustamiseen. Tässä esimerkki miten maustan itse jauhelihan paistaessa. Kannattaa kokeilla.

Ensin sipulien ruskistaminen öljyssä. Lisää kurkuma kun ne alkavat saada kunnolla väriä ENNEN (tärkeä!) jauhelihan lisäämistä. Muuten se maku hukkuu sinne jauhelihan sekaan. Joukkoon sitten myöhemmin muut mausteet: suola, pippuri, chili, ripaus kuminaa ja kanelia. Kanelin lisääminen voi tuntua vähän oudolta alkuun mutta lopputuloksena tuosta tulee hyvin samanlainen kuin esim kaupasta saatavista valmiista tex-mex maustesekoituksista. Tosi herkkua :)

Sahramia tulee myös käytettyä meidän perheessä aika paljon. Suomessa se on tietysti järkyttävän kallista, mutta kannattaa ostaa lomamatkoilla vaikka vähän reilummin (tietysti pitää tietää mitä ostaa. huijauksia koitetaan kaikenmaailman basaareissa :)) Vaikka hinta on korkea, niin sahrami on oikein käytettynä todella riittoisaa. Sitä ei pidä missään nimessä ripotella suoraan ruokaan. Ihan muutama murunen riittää maustamaan vaikka isommankin juhlan ruuat. Pikkuripaus sahramia jonkun lasin pohjalle ja kuumaa vettä vähän siihen päälle ja sekoitetaan. Tällä nesteellä sitten käytetään maustamiseen. Sahramilla maustettu riisi johon heittää pikku voisilmän. Voi morjensta miten hyvää, ei varmasti tarvitse enää mitään lisä kastikkeita :)

Sahramia pitäisi opetella käyttämään. Viimeksi ostin sitä Paellaa varten. Voi pojat että on hyvää.

Kurkuma kuuluu meidän vakiomausteisiin, vaikka viimeaikoina sitä ei ole tullut paljoa käytettyäkään.
Huomasin että puhuit kuminasta, tarkoitat varmastikin juustokuminaa, eli jeeraa. Sitä ei tule sotkea tavalliseen kuminaan.

Muistaakseni kurkuma lisää myös ruokahalua. :thumbs:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Muistaakseni kurkuma lisää myös ruokahalua. :thumbs:
Ja muskotti seksuaalista. :pano:
Muistakaa että muskotti on pähkinä ja vastaanottajan mahdollinen pähkinäallergia kannattaa kartoittaa ennen ruuan maustamista.

Huomasin että puhuit kuminasta, tarkoitat varmastikin juustokuminaa, eli jeeraa. Sitä ei tule sotkea tavalliseen kuminaan.
Itseasiassa itse olen käyttänyt tavallista kuminaa. Juustokuminaa en ole ikinä käyttänyt, ei ole mitään hajua noiden makueroista.

Itseasiassa itse olen käyttänyt tavallista kuminaa. Juustokuminaa en ole ikinä käyttänyt, ei ole mitään hajua noiden makueroista.

Siis tuollaisia siemeniä?

000012346127.jpg

Maistappa joskus juustokuminaa, jauhettua siis. Se on se oikea texmex-mauste. Toki jauhettu korianteri myös.

Siis tuollaisia siemeniä?

Maistappa joskus juustokuminaa, jauhettua siis. Se on se oikea texmex-mauste. Toki jauhettu korianteri myös.
Jeps. Tollasia siemeniä löytyy mun purkista. Erittäin hyvää tulee noillakin, mutta pitääpä kokeilla tuota juustokuminaa sitten jossain vaiheessa

Jeps. Tollasia siemeniä löytyy mun purkista. Erittäin hyvää tulee noillakin, mutta pitääpä kokeilla tuota juustokuminaa sitten jossain vaiheessa

Noita siemeniä, kanelia, neilikoita, kurkumaa jne käytetään paljon intialaisessa keittiössä. Sinä sen varmasti tiesitkin, mutta kunhan mainitsen.

Aiemmin oli Seltin suolaa, jotain 50% vähemmän natriumia -paskaa jota ei voinut edes kananmunien päälle laittaa kun maku oli niin paha. No viime kauppareissulla tästä keskustelusta kiinnostuneena ostin Jozon sormisuolaa joka kyllä maistuu kunnon suolalle, mutta on vähän turhan karkeaa tavaraa mihinkään pikkumaustamiseen. Taitaa tärkeintä suolassa olla joka tapauksessa että se on silkkaa natriumkloridia?

Aiemmin oli Seltin suolaa, jotain 50% vähemmän natriumia -paskaa jota ei voinut edes kananmunien päälle laittaa kun maku oli niin paha. No viime kauppareissulla tästä keskustelusta kiinnostuneena ostin Jozon sormisuolaa joka kyllä maistuu kunnon suolalle, mutta on vähän turhan karkeaa tavaraa mihinkään pikkumaustamiseen. Taitaa tärkeintä suolassa olla joka tapauksessa että se on silkkaa natriumkloridia?

Jozon sormisuola on about sama koostumus kuin Maldon. Sitä säilytetään purkissa josta sitä otetaan sormien väliin ja muserretaan ruoan päälle murusina.
Tietty vaikkapa normaalia hienoa merisuolaa kannattaa olla lisänä sirotinta varten, esim. niitä kananmunia varten.

Back
Ylös Bottom