Suolaa ja pippuria - virallinen mausteista keskustelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
VOI! Siinä on kyllä yksi aliarvostetuista "mausteista" :D Voi ja kerma nyt vaan tuo ihan toisenlaista makua ruokiin kuin jotkut kasvisrasvamömmöt. Kaneli on myös kätevä jos noita intialaisia ruokia tekee. Itse ainakin tykkään yhdistää sitä curryn kanssa joihinkin ruokiin.

Arkipäivän ruuanlaittoni rakentuu varsin pitkälti intialaisen ruuan varaan, ja leijonanosan maustehyllystä valtaavatkin aasialaiset mausteet. Kokonaisia mausteita tulee käytettyä paljon, esim. kanelitangot, vihreä ja musta kardemumma, neilikat, juustokuminan siemenet ja laakerinlehdet.

Huippua, kun kohta on kesä ja saa taas enemmän tuoreita yrttejä ruuanlaittoon. Korianteria, minttua, timjamia ja persiljaa menee täälläpäin reippaasti.

Pirkka sormisuola savunmakuinen , blairssin death rain chipotle chilijauhe ,tabasco chipotle ja mustapippuri . Just sain death rainia tilattua lisää kun ei jostain syystä saa enää suomesta mutta onneksi ebay auttaa.

Suolaa, yrttejä (rosmariini, timjami, basilika, oregano, salvia, persilja), hunajaa, siirappia... Pippurista en erityisemmin pidä enkä sitä itse käytäkkään ollenkaan kokkaillessa...
Kastikkeisiin monesti sitten myös chilikastiketta (heinziä) sekä valko- ja punaviinietikkaa...

Suolaa, yrttejä (rosmariini, timjami, basilika, oregano, salvia, persilja), hunajaa, siirappia... Pippurista en erityisemmin pidä enkä sitä itse käytäkkään ollenkaan kokkaillessa...
Kastikkeisiin monesti sitten myös chilikastiketta (heinziä) sekä valko- ja punaviinietikkaa...

Mistä saat Heinzin chilikastiketta Suomessa? En ole nähnyt missään. Enkä tarkoita nyt mitään tomaattiketsuppi "chilikastiketta" vaan tätä oranssia ja hieman vetelää:
TH918_TH2845_Product1_chilli_sauce.jpg

Tampereelta ja ylöjärveltä olen löytänyt ainakin citymarketeista tota. Oon sekottanu tota vähän lousianan siipikastikkeeseen niin tulee hyvää.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Itse kokkaan paljon marokkolaista, libanonilaista, israelilaista, intialaista sekä eri etelä-amerikan maiden keittiöiden ruokia (oikeastaan vaikutteita näistä, koska esim. riisiä ja leipää en syö). Erityisesti nuo lähi-idän ja pohjois-afrikan erilaiset tahnat ovat todella hyviä. Harissaa on tapana tunkea vähän jokaiseen ruokaan ja näitä tahnoja voi aina testailla vähän eri sekoituksilla. Noudatan muuten paleo-ruokavaliota, joten näiden avulla saa hyvin vaihtelua ainaiseen liha + salaatti kombinaatioon.

En jaksa kääntää näitä suomeksi, mutta hyllystä löytyy seuraavat:

parsley, thyme, sage, rosemary, oregano, basil, paprika, cayenne pepper, black pepper, nutmeg, ginger, cinnamon, coriander, turmeric, cardamom, cloves, saffron, ground mustard, cumin, caraway seeds, dill, curry powder, bay leaves, mint

Kuminaa, korianteria, kanelia, inkivääriä ja kurkumaa kuluu ehkä reippaiten näistä. Mausteita saa jenkeistä aivan törkeän halvalla netistä Amazon Groceryn kautta ja suurimmalle osalle mausteista on ilmainen kotiinkuljetus. Sahramia erityisesti saa ostettua murto-osalla siitä mitä se Suomessa maksaisi. Tämän takia sitä kehtaa laittaa arkenakin kastikkeisiin ja keittoihin.

Kesällä kasvatan myös ruukuissa yrttejä ja chilejä talon kattoterassilla. Talvella tuleekin ikävä tuoreita yrttejä...

Mistä saat Heinzin chilikastiketta Suomessa? En ole nähnyt missään. Enkä tarkoita nyt mitään tomaattiketsuppi "chilikastiketta" vaan tätä oranssia ja hieman vetelää:
TH918_TH2845_Product1_chilli_sauce.jpg

Haaparannastahan tuota on tullut roudattua tarpeen mukaan, lähinnä tätä lasipulloissa olevaa siis

Heinz_Chili_Sauce_340_L.jpg

Sekä hot versiota tuosta...

Maldon sormisuola. Ennen kuin tätä maistoi, luuli että kaikki suolat masituvat samalle. Näin ei ole. Tämä on ihan parasta.

Tulipa ostettua tuota. Hintaa paketilla oli 3-4x enemmän kuin tavallisella hiutalesuolalla. Tuossa ei liiemmin suurta makueroa ole jo käyttämääni hiutalesuolaan, mutta kuitenkin pieni vivahde-ero tuon hyväksi, enkä usko että käytän enää mitään muuta. Fleur de Sel -suolaa kun on taas hankalampi hankkia niin uskoisin että pitäydyn tuossa. Niin, siis 5 euroa taisi maksaa tuollainen pieni laatikko tuota suolaa. Kyllähän tuo riittänee varmasti lähes vuodeksi, eli ei paha investointi. Koittelin huvikseni vertailua pirkka-mineraalisuolaan (mitä en pysty käyttämään sen pahan maun vuoksi muutenkaan) niin ero on aivan järkyttävän merkittävä. En tajua miten kukaan voi käyttää tavallista suolaa mihinkään. Vähän kuin vertaisi Sitian 0.3 Oliiviöljyä ja halvinta Euroshopper/Pirkka oliiviöljyä keskenään.

Hackmannin myllyt ovat kyllä toimivia, mutta 1 kolmesta omistamastani hajosi alle vuodessa. Liimaukset pettivät siitä metallisesta kuoresta, josta myllyä pyöritetään. Se vaan pyörii ympäri, eikä itse myllyn rouhin pyöri enää.

Lähetä mylly Hackmanille asiakaspalautuksena, saat todennäköisesti uuden tilalle.

Yllättävän harva täällä on ilmeisesti edes maistanut puhdistamattomia suoloja (puhdistamaton merisuola, vuorisuola/ kristallisuola). Mielenkiintoista. Musta on tullut suolan himokäyttäjä - jostain syystä puhdistamatonta suola on paljaaltaankin (tai esim. lämpimien leipien päällä) oikein hyvää, ei maistu "liian suolaiselle". Ehkä siinä olevat mineraalit jotenkin tasapainottavat makua? Eikä ole kauhean kallista, kilon pussi maksaa alle 4e.

Mä pyrin valitsemaan nykyään suolani siltä osin, missä on eniten noita suoloja. Toisalta mulla on vielä jäljellä vähän tavallista pöytäsuolaa ja aion käyttää ne loppuun.

Toisalta mulla on vielä jäljellä vähän tavallista pöytäsuolaa ja aion käyttää ne loppuun.
On se vaan niin kamalaa paskaa että heitin surematta roskikseen. Ei ole "pöytäsuolaan" paluuta kun kunnon suolaa joskus edes kokeilee.
Tavalliset liemikuutiot ovat menneet roskikseen myös aikapäiviä sitten. Huomasinkin toissapäivänä kaupassa Maggi lihaliemikuution/fondi-napin jossa ei ole lainkaan natriumglutamaattia. No, onhan hintaakin 10x sen mitä aromivahvennekuutiolla mutta kyllä on makukin aivan eri. Loppujen lopuksi tuotakin menee niin vähän että hinnalla ei ole merkitystä, sama homma sen suolan kanssa.

Kuten assis tuossa sanoo, suolalla on todellakin eroa. Hyvän suolan tunnistaa juurikin siitä että sitä syö mielellään(!) ihan paljaltaan.

Zone-sarja -42%
Osaatko Huppe sanoa, voiko nuo Ikean maustetelineet nakata esim. Topi-keittiön laatikkoon? Miten ne pysyy laatikossa paikoillaan?

Tuolla ne vain lötköttää pohjalla, eiköhän noi käy mihin vain. Onkohan noi nyt noin 10cm leveitä, pituuden voit muuttaa vaikka sahalla.

Back
Ylös Bottom