Mun mielestä maustevaraston kokoamisessa kannattaa huomioida se, minkälaista ruokaa tykkää syödä. En esimerkiksi suosittele hankkimaan mitään erikoisempia mausteita (esim. intialaisia), jos ei tykkää tehdä/syödä sellaisia ruokia. Ei ole mitään järkeä hankkia mausteita vanhentumaan kaappiin, mikäli niitä ei oikeasti käytä, vaikka eivät ne sinällään pilalle menisikään.
Mulla itselläni on tosi paljon erilaisia mausteita, joista suurinta osaa en käytä säännöllisesti tai ikinä ja osa alkaa olemaan jo varmaan vanhojakin. Esimerkiksi olen saanut juurikin noita intialaisia mausteita joskus lahjaksi enkä ole käyttänyt niitä lainkaan ja olenkin sitä mieltä, että voisin tehdä "puhdistuksen" tiettyjen mausteiden osalta.
Mielestäni ehkä paras mauste on
mustapippuri (itse suosin rouhetta tai kokonaisia myllystä jauhettuna), joka on verraton yleismauste ja joka sopii todella moniin ruokiin. Samoin kuin
valko- ja maustepippuri. Muut pippurit (esim.
viher-, puna- ja sitruunapippuri) ovat sitten ehkä vähän vähempikäyttöisiä.
Sitten on noita yrttimausteita, joista itse suosittelen
basilikaa, meiramia, timjamia,
rosmariinia, oreganoa ja laakerinlehtiä. Varsinkin kolmea ekaa. Ne sopivat aika hyvin monien ruokien kanssa ja eivätkä ole maultaan liian hallitsevia. Toisaalta noiden kuivattujen yrttimausteiden käyttö on jäänyt minulla vähän vähemmälle, kun käytän aika paljon tuoreyrttejä ruoanlaitossa. Tuoreita yrttejä voi myös pakastaa.
Paprikajauhe on myös aika hyvä perusmauste samoin kuin
sipuli- ja valkosipulijauhe, jotka jakavat mielipiteitä (joidenkin mielestä ne ovat pa**aa). Itse käytän molempia sipulijauheita aika usein ruuissa, vaikka laitan yleensä kaikkiin ruokiin ihan oikeaakin sipulia ja valkosipulia. Maustesekoituksia en juurikaan käytä muita, kuin
jauhelihamaustetta, sillä tykkään sekoitella itse noita mausteita.
Myös eriväriset
curryt ovat hyviä - varsinkin itse tehtyinä. Ja
muskottipähkinäjauhe on hyvä mauste esim. erilaisiin vaaleisiin kastikkeisiin sekä sosekeittoihin. Sitten tulee mieleen tietty
suola (tosin joku muu kuin pöytäsuola, esim. meri- ja gourmet-). Sitten ovat
chili, kaneli ja kardemumma, joita voi käyttää niin suolaisissa kuin makeissa ruuissa. Sitten noista makeista jutuista erilaiset
sokerit ja vaniljasokeri/-tangot.
Maustaa voi myös
demi glace -liemillä, fondeilla tai lisäaineita sisältävillä erilaisilla
liemikuutioilla jne.
Maustekartta: http://www.nicehouse.fi/keittio/mausteet/mauste1.htm
Valitettavasti noi mausteet eivät "aukea", jos niitä ei kokeile. Suosittelen ihan menemään sinne kaupan maustehyllylle sekä tutustumaan mitä siellä maustepurkkien takana sanotaan siitä, minkä ruokien kanssa ne käyvät ja kyselemään mausteista vaikka täällä netissä. Jotain maustetta ei kannata jättää pois vain siksi, että se ei ole ennestään tuttu, sillä nimenomaan se mauste saattaa tuoda sen oikean maun ruokaan. Ja googlettamaan ”maustekarttoja” netistä esim. maustefirmojen sivuilta sekä tutustumaan niihin paremmin. On loppujen lopuksi aika harvoja mausteita, jotka oikeasti jakavat mielipiteitä "tykkään" - "en tykkää".
Aloittelevilla ruoanlaittajilla on usein myös ongelmana se, etteivät he käytä mausteita tarpeeksi tai sitten he käyttävät niitä liikaa, varsinkin tulisia mausteita ja jonka jälkeen ruoka ei maistu muulle kuin sille mausteelle. Itse olin aikoinaan juuri noita, jotka käyttivät tulisia mausteita liikaa, esim. chiliä.
Nykyään tykkään edelleen tulisesta, mutta en enää niin tulisesta kuin aiemmin ja siksi esim. chilijauheen käyttö on jäänyt melko minimiin (tuoretta käytän joissain ruoissa). Tykkään siitä, että ruoan oma maku maistuu myös ja ettei erilaiset ruoat ole aina jonkun saman hallitsevan mausteen takia samanmakuisia. Tästä huolimatta käytän muita mausteita ja melko reippaasti ja esim. pippurin tulisuus ei haittaa minua lainkaan.
Kannattaa myös katsoa, ettei mausteissa ole suolaa mukana, sillä välillä ruokaan saattaa tulla suolaa liikaa, jos ei tajua, että niiden mausteidenkin seassa on sitä.
Maustaminen kannattaa kyllä opetella, sillä väärällä maustamisella voi pilata monta ruokaa tai sitten liian vähäisellä maustamisella voi tehdä ruoasta "mitättömän" makuista. Joistain mausteista irtoaa tuo maku paremmin, kun ne sekoittaa ruoanvalmistusvaiheessa jo heti alkuun sinne pannulle öljyn/rasvan sekaan eikä vasta lopuksi. Jotkut mausteet taas kannattaa laittaa ruoan sekaan ihan vasta loppuvaiheessa, koska niistä häviää kypsennyksen aikana maku.
Minulla itselläni on tapana laittaa mausteita enemmän ihan näppituntumalla, kuin mitä ohjeessa sanotaan. Suosittelen kuitenkin ensin laittamaan mausteita sen mukaan, mitä resepti määrää (mikäli ei ole kokenut ruoanlaittaja ja mausteidenkäyttäjä), mutta lisäämään niitä tarvittaessa.
Kannattaa myös muistaa, että joissain ruoissa (joita esim. lämmitetään aina uudestaan ja uudestaan, esim. keitoissa) mausteet tulevat esiin vasta ajan kanssa. Ajan kanssa niitä mausteita oppii sitten käyttämään fiiliksen mukaan.
Itse säilytän omia mausteitani valolta suojatussa laatikossa, jossa purkeille on oma maustelokerikkonsa (tämän tapainen:
http://www.topi-keittiot.fi/assets/mallisto/Keittion-lisvarusteet/maustlokmek.jpg). Hellan päällä kaapissa en halua niitä säilyttää, koska siinä on liikaa lämpöä sekä mausteita paakkuunnuttavaa höyryä.