Suolaa ja pippuria - virallinen mausteista keskustelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu

Huppe

Iso Kingi H.
VIP
Mitäs mausteita pakkislaisten kaapeista löytyy?
Mitkä ovat ne parhaimmat combot? Tuoreyrtit, kuivatut pippurit, myllyt ja aasialaiset currytahnat.

Kaikki lähtee sormisuolasta ja mustasta pippurista itselläni, suola hiutaleina ja pippurit Peugeotin myllyn läpi jauhettuna.
Mausteita löytyy laatikosta jossa Ikean maustetelineet ja laatuina lähes kaikki mitä ruokakauppa myy (esim. Santa Maria) sekä tietty eksoottisemmat purkit ja purnukat päälle esim. aasialaisista kaupoista.

Suolaa, pippuria, maustesuoloja, kuivattuja yrttejä, curryä, paprikaa, chilejä jenkeistä rouheena ja semmosta savustettua ancho chili jauhetta, ihan pirun hyvää.

Suolalla ja pippurilla pärjää kyllä yllättävänkin pitkälle. Huppe, mitä nämä aasialaiset erikoiseksoottiset mausteet on tarkalleen ottaen?

Kanan kanssa tulee käytettyä: tinjami, persilja, laakerinlehti komboa ja suola tietysti. Myös herbamaren yrttisuolaseos toimii missä vaan.

Mun mielestä maustevaraston kokoamisessa kannattaa huomioida se, minkälaista ruokaa tykkää syödä. En esimerkiksi suosittele hankkimaan mitään erikoisempia mausteita (esim. intialaisia), jos ei tykkää tehdä/syödä sellaisia ruokia. Ei ole mitään järkeä hankkia mausteita vanhentumaan kaappiin, mikäli niitä ei oikeasti käytä, vaikka eivät ne sinällään pilalle menisikään.

Mulla itselläni on tosi paljon erilaisia mausteita, joista suurinta osaa en käytä säännöllisesti tai ikinä ja osa alkaa olemaan jo varmaan vanhojakin. Esimerkiksi olen saanut juurikin noita intialaisia mausteita joskus lahjaksi enkä ole käyttänyt niitä lainkaan ja olenkin sitä mieltä, että voisin tehdä "puhdistuksen" tiettyjen mausteiden osalta.

Mielestäni ehkä paras mauste on mustapippuri (itse suosin rouhetta tai kokonaisia myllystä jauhettuna), joka on verraton yleismauste ja joka sopii todella moniin ruokiin. Samoin kuin valko- ja maustepippuri. Muut pippurit (esim. viher-, puna- ja sitruunapippuri) ovat sitten ehkä vähän vähempikäyttöisiä.

Sitten on noita yrttimausteita, joista itse suosittelen basilikaa, meiramia, timjamia, rosmariinia, oreganoa ja laakerinlehtiä. Varsinkin kolmea ekaa. Ne sopivat aika hyvin monien ruokien kanssa ja eivätkä ole maultaan liian hallitsevia. Toisaalta noiden kuivattujen yrttimausteiden käyttö on jäänyt minulla vähän vähemmälle, kun käytän aika paljon tuoreyrttejä ruoanlaitossa. Tuoreita yrttejä voi myös pakastaa.

Paprikajauhe on myös aika hyvä perusmauste samoin kuin sipuli- ja valkosipulijauhe, jotka jakavat mielipiteitä (joidenkin mielestä ne ovat pa**aa). Itse käytän molempia sipulijauheita aika usein ruuissa, vaikka laitan yleensä kaikkiin ruokiin ihan oikeaakin sipulia ja valkosipulia. Maustesekoituksia en juurikaan käytä muita, kuin jauhelihamaustetta, sillä tykkään sekoitella itse noita mausteita.

Myös eriväriset curryt ovat hyviä - varsinkin itse tehtyinä. Ja muskottipähkinäjauhe on hyvä mauste esim. erilaisiin vaaleisiin kastikkeisiin sekä sosekeittoihin. Sitten tulee mieleen tietty suola (tosin joku muu kuin pöytäsuola, esim. meri- ja gourmet-). Sitten ovat chili, kaneli ja kardemumma, joita voi käyttää niin suolaisissa kuin makeissa ruuissa. Sitten noista makeista jutuista erilaiset sokerit ja vaniljasokeri/-tangot.

Maustaa voi myös demi glace -liemillä, fondeilla tai lisäaineita sisältävillä erilaisilla liemikuutioilla jne.

Maustekartta: http://www.nicehouse.fi/keittio/mausteet/mauste1.htm

Valitettavasti noi mausteet eivät "aukea", jos niitä ei kokeile. Suosittelen ihan menemään sinne kaupan maustehyllylle sekä tutustumaan mitä siellä maustepurkkien takana sanotaan siitä, minkä ruokien kanssa ne käyvät ja kyselemään mausteista vaikka täällä netissä. Jotain maustetta ei kannata jättää pois vain siksi, että se ei ole ennestään tuttu, sillä nimenomaan se mauste saattaa tuoda sen oikean maun ruokaan. Ja googlettamaan ”maustekarttoja” netistä esim. maustefirmojen sivuilta sekä tutustumaan niihin paremmin. On loppujen lopuksi aika harvoja mausteita, jotka oikeasti jakavat mielipiteitä "tykkään" - "en tykkää".

Aloittelevilla ruoanlaittajilla on usein myös ongelmana se, etteivät he käytä mausteita tarpeeksi tai sitten he käyttävät niitä liikaa, varsinkin tulisia mausteita ja jonka jälkeen ruoka ei maistu muulle kuin sille mausteelle. Itse olin aikoinaan juuri noita, jotka käyttivät tulisia mausteita liikaa, esim. chiliä.

Nykyään tykkään edelleen tulisesta, mutta en enää niin tulisesta kuin aiemmin ja siksi esim. chilijauheen käyttö on jäänyt melko minimiin (tuoretta käytän joissain ruoissa). Tykkään siitä, että ruoan oma maku maistuu myös ja ettei erilaiset ruoat ole aina jonkun saman hallitsevan mausteen takia samanmakuisia. Tästä huolimatta käytän muita mausteita ja melko reippaasti ja esim. pippurin tulisuus ei haittaa minua lainkaan.

Kannattaa myös katsoa, ettei mausteissa ole suolaa mukana, sillä välillä ruokaan saattaa tulla suolaa liikaa, jos ei tajua, että niiden mausteidenkin seassa on sitä.

Maustaminen kannattaa kyllä opetella, sillä väärällä maustamisella voi pilata monta ruokaa tai sitten liian vähäisellä maustamisella voi tehdä ruoasta "mitättömän" makuista. Joistain mausteista irtoaa tuo maku paremmin, kun ne sekoittaa ruoanvalmistusvaiheessa jo heti alkuun sinne pannulle öljyn/rasvan sekaan eikä vasta lopuksi. Jotkut mausteet taas kannattaa laittaa ruoan sekaan ihan vasta loppuvaiheessa, koska niistä häviää kypsennyksen aikana maku.

Minulla itselläni on tapana laittaa mausteita enemmän ihan näppituntumalla, kuin mitä ohjeessa sanotaan. Suosittelen kuitenkin ensin laittamaan mausteita sen mukaan, mitä resepti määrää (mikäli ei ole kokenut ruoanlaittaja ja mausteidenkäyttäjä), mutta lisäämään niitä tarvittaessa.

Kannattaa myös muistaa, että joissain ruoissa (joita esim. lämmitetään aina uudestaan ja uudestaan, esim. keitoissa) mausteet tulevat esiin vasta ajan kanssa. Ajan kanssa niitä mausteita oppii sitten käyttämään fiiliksen mukaan.

Itse säilytän omia mausteitani valolta suojatussa laatikossa, jossa purkeille on oma maustelokerikkonsa (tämän tapainen: http://www.topi-keittiot.fi/assets/mallisto/Keittion-lisvarusteet/maustlokmek.jpg). Hellan päällä kaapissa en halua niitä säilyttää, koska siinä on liikaa lämpöä sekä mausteita paakkuunnuttavaa höyryä.

Valkopippuri! Ehdoton lemppari, mitä tulee laitettua vähän joka paikkaan. Enemmän kuluu kuin mustapippuria. Jotkut väittää että on pistävän makuinen. Mun mielestä parhaan makuinen pippuri.

Mustapippuria tulee toki käytettyä myös paljon. Pihvien pintaan ennen ja jälkeen paistamisen.

Maldon sormisuola. Ennen kuin tätä maistoi, luuli että kaikki suolat masituvat samalle. Näin ei ole. Tämä on ihan parasta.

Soija (kikkoman) tulee sotkettua moneen rakoon. Antaa makua ja väriä ruokiin ja kastikkeisiin.

Tabasco on yksi suosikki. Tätä osaa käyttää (annostella) sopivasti ettei tule liian tulista. Hernekeiton kanssa ihan ykköstä.

Tällä hetkellä mielestäni kaikkien aikojen paras kastike vaikkapa possufileelle syntyy kermasta/ruokajogurtista johon on laitettu ruokalusikallinen inkivääritahnaa ja dijon-sinappia.
Nopeaa, helppoa ja todella hyvää! Inkivääri on muutenkin mieleeni, se ei saa loppua jääkaapista.

Pippurit ja suolat tulevat ehdottomasti myllystä.

Maldon sormisuola. Ennen kuin tätä maistoi, luuli että kaikki suolat masituvat samalle. Näin ei ole. Tämä on ihan parasta.

Suolathan eivät todellakaan maistu samalta keskenään. Pitääkin haalia tuota jostain. Itse olen käyttänyt lähinnä tuota Jozon sormisuolaa hiutaleina, lisäksi on tavallista merisuolaa Peugeotin myllyssä. Tahtoisinkin korvata tuon merisuolan jollakin hyvällä myllysuolalla, kun tuo ei oikein tule myllystä läpi. Ideoita?

Suolankukkia (Fleur de Sel) pitäisi myös koitella:

http://www.kokkiman.com/shop/kokkiman_deli/yrtit_suolat_ja_pippurit/prod__5239_Suolankukka Guerande

Lie arvostetumpaakin kuin Maldon?

Suolalla, pippurilla ja sokerilla pääsee kyllä hemmetin pitkälle. Hyvänkin raaka-aineen saa maistumaan huonolle jos noita laittaa miten sattuu. Suolaa ja pippuria kun oppii oikein käyttämään niin siitä on hyvä jatkaa kikkailua sit eteenpäin.. Tuoreet yrtit on kyllä parhautta, tän hetken suosikit, rucola ja timjami.

Sokeri on muuten pakko mainita vielä erikseen. Sehän on mausteista parhain jota tulee lisätä lähes jokaiseen ruokaan. Varsinkin tomaattikastike esim. pastalle rakastaa sokeria. Aasialaisen keittiön perusmauste.

Suolathan eivät todellakaan maistu samalta keskenään. Pitääkin haalia tuota jostain. Itse olen käyttänyt lähinnä tuota Jozon sormisuolaa hiutaleina, lisäksi on tavallista merisuolaa Peugeotin myllyssä. Tahtoisinkin korvata tuon merisuolan jollakin hyvällä myllysuolalla, kun tuo ei oikein tule myllystä läpi. Ideoita?

Suolankukkia (Fleur de Sel) pitäisi myös koitella:

http://www.kokkiman.com/shop/kokkiman_deli/yrtit_suolat_ja_pippurit/prod__5239_Suolankukka Guerande

Lie arvostetumpaakin kuin Maldon?

En ole sen tarkempaa vertailua tehnyt suolien (miten perkeleessä tää sana taivutetaan) kesken? Ero perus Jozon jodi-suolan ja Maldonin välillä on kuitenkin hyvinkin huomattava. Näitä pitäis kyl päästä maistamaan rinnakain että erot tulee selkeesti esille!

Mausteiden kanssa käy helposti niin, että vähemmän kaytetyt mausteet menee vanhaksi, eikä niitä tule ostettua uudelleen. Näin harrastelijana kannattaneekin pitää valikoima suppeana, mutta laadukkaana.

Yksi asia mikä ottaa pannuun on, se että maustekaappi on keittolevyjen yläpuolella ja kaikki levyiltä nouseva höyry kostuttaa ja tärvelee mausteet. Uuteen asuntoon täytyy laittaa sellainen oma laatikko näille.

Suoloista parasta ja terveellisintä on puhdistamaton merisuola (harmaata ja likaisennäköistä mutta ah niin hyvää). Suosittelen myös Hackmanin maustemyllyjä, toimivat eivätkä mene tukkoon, vaikka tuo suola paakkuuntuukin helposti. Toimii erinomaisesti myös treenin aikana juomaveteen sekoitettuna. Myös vaaleanpunainen vuorisuola/ kristallisuola on oikein maukasta.

Maustelemppareitani ovat tuore valkosipuli, mustapippuri ja viherpippuri. Pippurit tietysti jauhetaan aina itse myllyssä. Käytän tosi vähän mausteita ja sen jälkeen, kun siirryimme puhdistamattomaan merisuolaan, oon maustanut lihat lähinnä pelkästään sillä. Turha varmaan sanoa, että en pidä mausteisesta ruuasta. :rolleyes:

Ruususuola ja merisuola käytössä suolista tällä hetkellä.
Musta- viher- ja valkopippuria myös usein käytössä.
Tulisempaan ruokaan muutama erilainen chili ja cayanne pippuri. Chilejä käytän myös paljon tuoreeltaan mausteina.
Yrteistä käytän paljon basilikaa, oreganoa, timjamia. Kaikkia sekä kuivattuna että tuoreina. Tuoreena kasvaa tällä hetkellä basilikaa parvekkeella.

Maustekäytössä ovat myös hunaja, soija ja viinit. Valkosipulia mienee myös paljon.

Valmiita mausteseoksia en käytä. En myöskään käytä minkäänlaisia mittoja maustaessani ruokaa, vaan sormituntumalla+maistamalla mennään.

Mausteet on säilöttynä kätevästi hellan vieressä olevassa vetolaatikostossa jokainen purkki omalla paikallaan telineissä. Suosittelen lämpimästi tuollaista, kun keittiötä rakentelette!

Suoloista parasta ja terveellisintä on puhdistamaton merisuola (harmaata ja likaisennäköistä mutta ah niin hyvää). Suosittelen myös Hackmanin maustemyllyjä, toimivat eivätkä mene tukkoon, vaikka tuo suola paakkuuntuukin helposti. Toimii erinomaisesti myös treenin aikana juomaveteen sekoitettuna. Myös vaaleanpunainen vuorisuola/ kristallisuola on oikein maukasta.

Maustelemppareitani ovat tuore valkosipuli, mustapippuri ja viherpippuri. Pippurit tietysti jauhetaan aina itse myllyssä. Käytän tosi vähän mausteita ja sen jälkeen, kun siirryimme puhdistamattomaan merisuolaan, oon maustanut lihat lähinnä pelkästään sillä. Turha varmaan sanoa, että en pidä mausteisesta ruuasta. :rolleyes:

Tuota puhdistamatonta merisuolaa pitääkin hankkia valikoimaan. Hackmannin myllyt ovat kyllä toimivia, mutta 1 kolmesta omistamastani hajosi alle vuodessa. Liimaukset pettivät siitä metallisesta kuoresta, josta myllyä pyöritetään. Se vaan pyörii ympäri, eikä itse myllyn rouhin pyöri enää. Pitänee kaivaa liima esille ja koittaa korjata.

Sokeri on muuten pakko mainita vielä erikseen. Sehän on mausteista parhain jota tulee lisätä lähes jokaiseen ruokaan. Varsinkin tomaattikastike esim. pastalle rakastaa sokeria. Aasialaisen keittiön perusmauste.

Käytätkös hunajaa? Itse käytän varsinkin noissa tomaattikastikkeissa aina hunajaa. Antaa mielestäni sokeria pehmeämmän maun. Sopii hyvin yhteen hunaja+punaviini pastakastiketta varten. Itse tykkään heittää mukaan vielä reilusti Chiliä, jolloin Viini+hunaja+chili kombo muodostavat erittäin miellyttävän yhteismaun.

Tällä hetkellä maustan jauhelihat ruususuolalla ja currysekoituksella. Muita vakiomausteita on inkivääri, mustapippuri, rouhittu valkosipuli ja Sriracha.

Lähes kaiken maustamisen perusteena tulee hyvin pitkälti tulee käytettyä suolaa, valko-/mustapippuria ja paprikajauhetta sekä hyvää soijaa ja erilaisia chilisoosseja. Jo nuilla saa oikeastaan ruuasta kuin ruuasta jo hyvää.

Suolana toimii muuten kaikessa kokkauksessa pinkki himalajanvuorisuola, mutta kalan graavaamiseen tieten normi karkea merisuola. Myös maldonia on tullut käytettyä, mutta tuo pinkki vuorisuola on aikapitkälti sen syrjäyttänyt.

Maustekaapista löytyy toki sitten myös eri yrttejä kuivattuina (oregano, basilika, tinjami, rosmariini), curryjauhetta, valkosipulijauhetta, laakerin lehtiä, rose-/viherpippuria jne. mutta niiden käyttö jää melko vähäiseksi, johtuen siitä, että yleensä tulee nuo yrtit ja sipulit käytettyä tuoreena ja curryt tahnoina purkeista ja muita mausteita muuten vain hyvin harvoin. Oikeastaan nuita kuivattuja yrttejä/sipuleita ei tule käytettyä kuin haudutetuissa kastikkeissa ja marinaadeissa ja laakerinlehdet patoihin. Curryjauhetta joskus esim. kanaa paistaessa niin siihen alkuun rasvaan sekoitettuna, jolloin curryjauhe antaa makua heti reilummin kuin jauheena itse ruokaan sekoitettuna. Väripippureita oikeastaan vain satunnaisesti kastikkeisiin.

Chilejä taas löytyykin heti useampaa sorttia niin kuivattuina, tahnoina kuin sooseinakin, niitä kun tulee kohtuu paljon käytettyä oikeastaan kaikessa kokkauksessa.

Sitten toki löytyy tuliasina maailmalta tuotuja tuorejauhettuja sekoituksia ja erilaisia kastikkeita esim. osterikastike, sienikastike/vegetarian sauce, sriracha ja teriaki, joiden käyttö on enempi tai vähempi kausittaista.

Ja tokihan joskus tulee käytettyä myös tuoretta inkivääriä, sitruunaa/limeä, hunajaa, fariinisokeria ja erilaisia alkomahooleja, mutta harvakseltaan kuten nuita suurinta osaa muistakin mausteista.

Joku mainitsi rucolan, pakko mainita eräs loistokastike: rucolaa reilusti ja pari desiä ruokajogurttia (käytän turkkilaista jogurttia) tehosekoittimeen, homma pyöräytetään kastikkeeksi, lisätään sitruunanmehua vähäsen ja suolaa.
Isketään lämpenemään pannulle jossa jo ruskistunutta maustamatonta kanaa.
Raikas kastike kanapastaan!

Jauheliharuoissa tulee tavallisesti korvattua suola kokonaan lihaliemikuutiolla tai sen puolikkaalla annoskoosta riippuen. Huomattavasti monivivahteisempi maku, mutta ehkä joidenkin puristien mielestä "huijaamista".

Jääkaapissa myös muun muassa worchestershire-kastiketta, soijakastiketta ja punaviinietikkaa erilaisiin pataruokiin ja kastikkeisiin.

Naga+Criolla sella rouheseosta
Nagaa rouhittuna
Lemon Drop jauhetta (kalan kanssa superhyvää)
Jauhettua oranssia habaneroa
Omakasvatteista basilikaa

Näitä perus pippureita ja suolanperkeitä ei nyt kannata edes listata, kaupan maustehyllyn valikoimista puhumattakaan.

Back
Ylös Bottom