Suojele lastasi keuhkosyövältä - pakota tämä hengittämään tupakansavua!

Omskakas

Delgado fan club
VIP
Tämän raflaavan otsikon jälkeen kerron lukeneeni Joe Jacksonin esseen: Smoke, Lies and The Nanny State. Essee kertoo siitä, kuinka tupakka yritetään tappaa tekemällä siitä nauttiminen lähes rikolliseksi toiminnaksi. Tätä perustellaan passiivisen tupakoinnin haitoilla, joita ei ole kyetty tieteellisesti todistamaan kymmenistä tutkimuksista huolimatta. Itse asiassa kattavimmassa WHO:n teettämässä tutkimuksessa (1998) havaittiin ainoana tilastollisesti pätevänä seikkana se, että passiivinen tupakointi itseasiassa suojasi lasta keuhkosyövältä - ei siis aiheuttanut sitä, kuten tupakka-askien varoitusmerkinnät viittaavat.

Meillä Suomessakin tupakkalakiin on täysin ilman tieteellistä näyttöä kirjattu näin:

11 §

Ympäristön tupakansavu on syöpävaarallinen aine, jolta suojaamiseen työssä noudatetaan, mitä tässä laissa ja työturvallisuuslainsäädännössä säädetään.

Jacksonin esseessä mm. kerrotaan, että nykyaikaisin menetelmin tupakansavusta puhdistettu ilma on puhtaampaa kuin puhdistamaton savuton ilma - kaupunkien katuilmasta puhumattakaan. Suurempi syöpäriskin on todettu aiheutuvan vaikkapa sienien syömisestä tai rintaliivien pitämisestä kuin (herrasiunaa) työskentelemisestä tupakansavuisessa ympäristössä. Passiivista ja aktiivista tupakointia on vertailtu tutkimalla passiivi- ja aktiivitupakoitsijoiden verestä nikotiinin hajoamistuotteen pitoisuutta: Havaittiin, että passiivitupakoitsijalla oli vain 1/500 aktiivipolttajan pitoisuudesta.

Lue Jacksonin essee, jotta tiedät, miksi et saa enää polttaa ravintolassa etkä paljon muuallakaan. :curs:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kyllähän sitä toki pitää saada häiriköidä paskanhajuisella palavalla kääryleellä muita ihmisiä aina kun haluaa.

Tässä väitteessä taitaa olla monella pureskelemista. Itse en uskalla sanoa juuta enkä jaata, mutta olisi kyllä kiva seurata asiallista keskustelua aiheesta. Onhan se selvä, että tupakointikielloilla on muitakin hyviä puolia kuin passiivisen tupakoinnin aiheuttamien terveyshaittojen vähentyminen, mutta oliko se threadin aihe?

Mun mielestä röökinpoltto voitaisiin kriminalisoida. Turhaa kuormaa terveydenhuollolle. Haisulit käyttää meidän verorahoja ahtaumiensa hoitoon. Haisevatkin. Ja ovat oudon värisiä, harmaita.

Mun mielestä röökinpoltto voitaisiin kriminalisoida. Turhaa kuormaa terveydenhuollolle. Haisulit käyttää meidän verorahoja ahtaumiensa hoitoon. Haisevatkin. Ja ovat oudon värisiä, harmaita.

Samaa mieltä. Yli 90% keuhkoahtaumatautipotilaista Suomessa on tupakoitsijoita eli täysin itseaiheutettu sairaus ja hirvee määrä rahaa menee niitten hoitoon sit.

Ravintoloissakin on ollut vitun jees käydä sen jälkeen kun röökin poltto kiellettiin. Ei enää paskan hajuisia vaatteita eikä tunkkasta ilmaa. Mua ei kiinnosta vittuakaan passiivisen tupakoinnin vaarat mutta on selvää että jos vanhemmat on niin ääliöitä että polttaa lastensa nähden, myös nämä alkavat jossain vaiheessa kokeilemaan kun se on niin aikuismaista. Ja sama tapahtuu vaikkei omat vanhemmat olisikaan esimerkkinä. Siksi tupakanpoltto pitäisikin kriminalisoida julkisilla paikoilla ettei lapset ja nuoret saa vaikutteita.

Et voi olla tosissasi. Monet vaivat ovat itse aiheutettuja, esim lihavuudesta tai urheilusta aiheutuvat vammat ja sairaudet. Siksi niitä veroja ainakin itse maksan, että jos itselle tai muille käy jotain, niin se hoidetaan. Kyllähän sitä voidaan alkaa kriminalisoimaan kaikki mistä voi olla pienintäkin haittaa terveydelle. Ihmisen vapaus siinä ehkä vähän kärsii, mutta mitä sitten...

on selvää että jos vanhemmat on niin ääliöitä että polttaa lastensa nähden, myös nämä alkavat jossain vaiheessa kokeilemaan kun se on niin aikuismaista. Ja sama tapahtuu vaikkei omat vanhemmat olisikaan esimerkkinä
Tämä ei ainakaan omalla kohdallani pitänyt paikkaansa. Isä poltti aina kotona sisällä. Meitä on viisi lasta, joista vain yksi polttaa harvakseltaan. Kolme on kai joskus kokeillut, mutta itse en ole edes kokeillut. Jos isä tai äiti on jossain asiassa ääliö, niin ei se onneksi tarkoita, että lapsistakin tulee samassa asiassa ääliöitä. Minulle isä toimi huonona esimerkkinä ja minua ärsytti koulussa tupakan savulle haisevat vaatteeni, vaikka kuinka yritin niitä pitää omassa huoneessani tai tuuletella pihalla. Olisi ollut ihan käsittämätöntä jos olisin alkanut itse polttaa, en tosin ymmärrä miksi pikkuveljeni alkoi... Passiviisesta tupakoinnista oli minulle siis JO SILLOIN todella paljon haittaa käytännössä vaikka terveyshaittoja ei koskaan tulisikaan. Samaa mieltä kanssasi tuosta ravintola-asiasta.

Et voi olla tosissasi. Monet vaivat ovat itse aiheutettuja, esim lihavuudesta tai urheilusta aiheutuvat vammat ja sairaudet. Siksi niitä veroja ainakin itse maksan, että jos itselle tai muille käy jotain, niin se hoidetaan. Kyllähän sitä voidaan alkaa kriminalisoimaan kaikki mistä voi olla pienintäkin haittaa terveydelle. Ihmisen vapaus siinä ehkä vähän kärsii, mutta mitä sitten...

Röökinpoltto on muutenkin niin idioottimaista ja häiritsee ympärillä olevia ilman mitään verotaakkojakin. Ensin haisuli kiusaa muita hönkäilyillään 20-vuotta ja sen jälkeen tuhlaa meidän kaikkien verorahoja typerän tapansa takia.

Kyllähän sitä voidaan alkaa kriminalisoimaan kaikki mistä voi olla pienintäkin haittaa terveydelle.

Mä olen ainakin elänyt kuvitelmassa, että rööki on kansanterveydellisesti (ja taloudellisesti) aika merkittäväkin "haitta". Passiivisen polttamisen haitoista voisi mainita ainakin astmaatikot. Astmasta kärsivälle on aika se ja sama, miten paljon se passiivinen tupakointi aiheuttaa syöpää tai ei aiheuta, kun välittömästi on hengitysvaikeuksia ja kohtausta pukkaa.

Itse käytän jonkin verran nuuskaa, mutta en millään tasolla voi ymmärtää sitä, että joku ehdoin tahdoin vetää savua keuhkoihinsa.

Kuinka moni menisi esim. jonnekin nuotion kylkeen kiskomaan niitä palokaasuja ja paskaa hengityselimiinsä.

Ei se nuuskan nikotiini sen terveellisempää ole kuin tupakankaan, mutta ennemmin jätän ne sivussa tulevat paskat pois.

Käytä elämästäsi puoli tuntia ja lue tuo juttu. Siinä vastataan ihan jokaiseen esittämääsi väittämään: kriminalisointi, terveydenhuollon kustannukset, itseaiheuttaminen, haisu, ihon vanheneminen.

Käytä elämästäsi puoli tuntia ja lue tuo juttu. Siinä vastataan ihan jokaiseen esittämääsi väittämään: kriminalisointi, terveydenhuollon kustannukset, itseaiheuttaminen, haisu, ihon vanheneminen.

Hahahah! Tuota samaa paskaa on tupakkateollisuus ja sitä lähellä olevat tahot suoltaneet maailmaan jo yli 60-vuotta. Ihme, että joku on vielä niin idiootti, että jaksaa uskoa tuohon humpuukiin.

Hahahah! Tuota samaa paskaa on tupakkateollisuus ja sitä lähellä olevat tahot suoltaneet maailmaan jo yli 60-vuotta. Ihme, että joku on vielä niin idiootti, että jaksaa uskoa tuohon humpuukiin.

Taas näitä "ei mun tarvii lukee ku tiedän mitä siinä kumminkin on"

Joo, eiköhän ton esseen kahdesta ekasta sivusta saa jo aika paljon irti. Muistuttaa aika pitkälti näitä WTC-salaliittoteorioitsijoiden "tutkimuksia". Uskottavuutta tuo erityisesti se että pistää oman kuvansa "esseen" kanteen. Puuttuu vaan juutalaisten salaliitto.

I believe the antismoking movement - especially lobby groups like ASH (Action on Smoking and Health) - has far too much money and influence, and that their dishonesty and bullying tactics should be worrying even to those who hate tobacco.

Joo, eiköhän ton esseen kahdesta ekasta sivusta saa jo aika paljon irti. Muistuttaa aika pitkälti näitä WTC-salaliittoteorioitsijoiden "tutkimuksia". Uskottavuutta tuo erityisesti se että pistää oman kuvansa "esseen" kanteen. Puuttuu vaan juutalaisten salaliitto.

Juuri näin! Kyllähän Rauni-Leena Luukanenkin kirjoittaa näennäisen "asiantuntevasti" asiastaan. Jokainen vähänkään tässä maailmassa elävä tajuaa silti, että pelkkää paskaahan se on.

On kyllä mahtavaa asiaa artikkeli.

Isosetänikin mainosti 40 vuotta että "ennemmin lopetan syömisen kuin tupakan polton." Keuhkoahtaumataudin tultua mies kyynel silmäkulmassa piti kähiseviä palopuheita meille nuorille "älkää koltiaiset pilatko elämää tupakanpoltolla". Rauha hänen muistolleen.

Helppo ajatella että "en minä aio polttaa koko elämää", "minä lopetan ennen kuin tulee pysyviä terveyshaittoja". Noita miehiä ja naisia on hautausmaat täynnä. Ja vaikka nuorena tuntuu että yli kuuskymppisenä on ikäloppu niin kummasti sitä siinäkin iässä vielä elämää haluaisi terveenä jatkaa kun oikeasti alkaa olemaan sen verran mittarissa...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom