Suhteellisuudentaju

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
jos joku vetää 2desiä öljyä päivässä niin kai sillä joku klikkaa päässä,muutaman ruokalusikallisen vielä ymmärtää niin kuin itsekin käytän mutta jos menee jo puoleen pulloon päivässä niin eiköhän öljyn terveydelliset vaikutukset käänny negatiivisiksi,mitään etuja sillä ei ainakaan saavuteta nivelien,ihon ja sarveiskalvojen suhteen e-vitamiinista puhumattakaan,kohtuus kaikessa.

Originally posted by Nitsku
Uusimmassa Kuntosali & Fitness-lehdessä eräs urheiluravitsemukseen erikoistunut herra (muistaakseni Jyväskylän yliopistosta) kirjoittaa...
Jutun mukaan c-vitamiinin tarve on suorassa yhteydessä fyysisen rasituksen määrään. Rankasti treenaavat/liikkuvat saattavat tarvita c:tä jopa useita grammoja/vrk.

Kirjoittaja on Antti Mero.

Eli kaikki mitä purkeissa lukee 100% päivittäisestä tms annoksista on Bill Gatesiä varten, urheilijat on täysin erikseen. RDA on hyvin alimitoitettu, tasot ovat luokkaa, joilla ei tule keripukkia tms. Myrkyllisyysrajat ovat muuten vesiliukoisilla vitamiineillä erittäin korkeat!

Mainittakoon, ettei myrkyllisyyttä juuri tunneta B ja C luokan vitamiineille (vesiliukoisia), A on n 8mg/vrk ja D n 0,05mg/vrk

vitamiinitarpeet urheilija, Golgan 1993
Eli tässä kyseisen artikkelin suosituksia, VITAMIINIT mg/vrk

A ...1-5 mg/vrk
B1 ...50-200 mg/vrk
B2 ...25-200 mg/vrk
B3 ...30-100 mg/vrk
B6 ...10-50 mg/vrk
B12 ...0,002 mg/vrk
C ...2000-5000 mg/vrk
D ...0,01 mg/vrk
E ...400-2000 mg/vrk
K ...0,08-0,10 mg/vrk

Originally posted by turilas
jos joku vetää 2desiä öljyä päivässä niin kai sillä joku klikkaa päässä,muutaman ruokalusikallisen vielä ymmärtää niin kuin itsekin käytän mutta jos menee jo puoleen pulloon päivässä niin eiköhän öljyn terveydelliset vaikutukset käänny negatiivisiksi,mitään etuja sillä ei ainakaan saavuteta nivelien,ihon ja sarveiskalvojen suhteen e-vitamiinista puhumattakaan,kohtuus kaikessa.

Iso kehonrakentaja/muu voimailija, joka syö muutenkin elukkamäärän ruokaa päivässä voi hyvin läiskiä ton verran öljyä kuuppaan, mitä ihmeellistä siinä on? Itekin otan varmaan 90% rasvoista öljynä.

Hyviä pointteja Vahvajussilta, Turilakselta ja Rocketilta.

Useimmat perustelevat suuret määrät tällä:

"Urheilija tarvitsee enemmän!"

Se on tietysti toisaalta totta, mutta täytyy myös muistaa se, että urheilijalla on silti samat sisuskalut.
Ja pidemmällä aikavälillä ne reagoivat varmasti samalla tavalla kuin Pili Portilla.

Eli itse otan myös muita asioita huomioon, kuin vain sen, mitä lihakset tms. vaativat. Kyllähän lihaksille tekisivät anaboliset steroiditkin erittäin hyvää, mutta muulle elimistölle sitten ei.

Ja tuo 2000-5000mg päivässä C-vitamiinia on mielestäni jo hieman liioiteltua.
Tavallista ruokaa syömällä ei mitenkään saa tuota määrää C-vitamiinia päivässä, mutta silti sitä tavallisellakin ruoalla pärjää ja pystyy urheilemaan!
Pieni lisä on toki plussaa, mutta tuollaisilla määrillä uskon kyllä itse olevan jo enemmän haittaa, kuin hyötyä. Ainakin pidemmän päälle!

Sitten vielä sellanen juttu että varmaan keho kestää saada enemmän kuin TARPEEN ja enemmästä voi olla myös hyötyä oikein käytettynä.
60mg c-vitamiinia/päivä takaa normaali-ihmiselle yleensä sen ettei pitkällä aikavälillä tule puutostilaa(muistaakseni tuo on peruste noille normaalisuosituksille), silti veikkaan että pari grammaa päivässä ei ainakaan vahingoita mitenkään. Ja vaikka tietty määrä jotain ainetta vahingoittaisikin jotain tiettyä osaa elimistöstä lievästi niin monet kuitenkin ottais sitä jos se myös nopeuttais lihaskasvua.

Originally posted by rollerghost

Mutta onko järkeä mennä älyttömyyksiin?
Mihin perustatte tuollaisten määrien järkevyyden?

ei ole järkeä mennä älyttömyyksiin, mutta ei lisäravinteiden käyttö ole mielestäni mieletöntä. että semmosta:rolleyes:

Re: Re: Suhteellisuudentaju

Originally posted by soulsick
ei ole järkeä mennä älyttömyyksiin, mutta ei lisäravinteiden käyttö ole mielestäni mieletöntä. että semmosta:rolleyes:

Onko luetunymmärtämisongelmia? kyse oli äyttömyyksiin meneminen määrissä.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Originally posted by VahvaJussi
Juujoo, mutta kysymys kuuluukin, mitä jengi luulee hyötyvänsä jostain 1g / vrk -määristä? jos suositus (normaalille, ei treenaavalle) on 60mg (0.06g), joka todennäkösesti perustuu jonkinnäköseen tutkimukseen, niin miksi helvetissä se treenavalle olisi 17 kertainen?

No kerro VahvaJussi , että kun vähimäismäärä , joka c-vitamiinia pitää saada on tuo 60mg , niin miksi ihmeessä apteekin yhdessä c-vitamiinipillerissäkin on jo 500mg? Ja jos purkissakin kerran lukee että suositus on 1-2tbl päivässä , eli 500-1000mg , niin onko se nyt älyttömyyksiin menoa reenaavan yksilön ottaa juuri tuo 1000mg :lol2:

Tuo 60mg on juuri se vähimmäismäärä joka tarvitaan ettei sairastu keripukkiin(c-vitamiinin puutos). Eli tuo 60mg ei todellakaan ole mikään suositus! Ja toistamiseen: Suositus on 500-1000mg!

Originally posted by Kraftwerk n
No kerro VahvaJussi , että kun suositeltu vähimäismäärä c-vitamiinia on tuo 60mg , niin miksi ihmeessä apteekin yhdessä c-vitamiinipillerissäkin on jo 500mg. Ja jos purkissakin kerran lukee että suositus on 1-2tbl päivässä , eli 500-1000mg , niin onko se nyt älyttömyyksiin menoa reenaavan yksilön ottaa juuri tuo 1000mg :lol2:

Tuo 60mg on juuri se vähimmäismäärä joka tarvitaan ettei sairastu keripukkiin(c-vitamiinin puutos). Eli tuo 60mg ei todellakaan ole mikään suositus! Ja toistamiseen: Suositus on 500-1000mg!

no kerrohan ite, että miksi treenaava henkilö tarvii 17 kertaa enemmä c-vitamiinia, ettei sairastu keripukkiin? ja oletko sairastanut keripukkia ennen kun aloit kiskomaan ylimääräistä c:tä? Eli toisin sanoen, mitä ETUA on vetää 1000mg c:tä verrattuna vaikka 200-300mg?

no kerrohan ite, että miksi treenaava henkilö tarvii 17 kertaa enemmä c-vitamiinia, ettei sairastu keripukkiin? ja oletko sairastanut keripukkia ennen kun aloit kiskomaan ylimääräistä c:tä? Eli toisin sanoen, mitä ETUA on vetää 1000mg c:tä verrattuna vaikka 200-300mg?

C-vitamiinin riittävällä nauttimisella on todettu positiivisia vaikutuksia kovasta treenistä palautumiseen ja onpa sen todettu ehkäisevän sairastumistakin ja lyhentävän sairastamisaikaa. Tietenkään , jos et halua tuollaista hyötyä ottaa , ei sinun tarvitse ylimääräisenä sitä ottaa...

ps. tuo 60mg riittää toki treenaavallekin ehkäisemään keripukkia...

Originally posted by Kraftwerk n
C-vitamiinin riittävällä nauttimisella on todettu positiivisia vaikutuksia kovasta treenistä palautumiseen ja onpa sen todettu ehkäisevän sairastumistakin ja lyhentävän sairastamisaikaa. Tietenkään , jos et halua tuollaista hyötyä ottaa.

ps. tuo 60mg riittää toki treenaavallekin ehkäisemään keripukkia...

Asia selvä. No, mä oon tähän mennessä vetäny yhen multitabsin päivässä, ja tietenkin kaiken c:n mitä ruuasta saa, ja hyvin on pärjänny. C-vitamiinin suurien määrän nauttiminen ei kylläkään ehkäise flunssan sairastumista (niinkuin moni luulee) vaan korkeintaan lyhentää sairastumisaikaa.

Vahvajussi, syötkö maksimissaan sen verran proteiinia, mitä tavallinen kynäniskayleislääkäri suosittelee, (joskus nähnyt suosituksen 0,8 - 1gr per kg)? Epäilen.

Originally posted by Andy
Vahvajussi, syötkö maksimissaan sen verran proteiinia, mitä tavallinen kynäniskayleislääkäri suosittelee, (joskus nähnyt suosituksen 0,8 - 1gr per kg)? Epäilen.

2g proteiinia/kg/vrk on 2x se määrä mitä tavalliselle kynäniskateekkarille suositellaan.

1000mg c-vitamiinia on 17x se määrä mitä tavalliselle asfaltinkuluttajalle suositellan.

huomaatko eron?

Juujoo, mutta kysymys kuuluukin, mitä jengi luulee hyötyvänsä jostain 1g / vrk -määristä?

Huomaan toki. Mutta itse aloit vänkään alunperin jopa 1 gramman turhuudesta. 17 gr on turhaa.

Mä oon aina syönyt monipuolisesti ja silti sairastanut talvet läpi n 5-8 krt/vuosi (huom joka vuosi), paitsi viime vuosi, jolloin otin lisäksi 1 gr C:tä / vrk, en ole ollut kertaakaan kipeänä. Joku yhtäläisyys siinä salettiin on.

Huomaan toki. Mutta itse aloit vänkään alunperin jopa 1 gramman turhuudesta. 17 gr on turhaa.

Mä oon aina syönyt monipuolisesti ja silti sairastanut talvet läpi n 5-8 krt/vuosi (huom joka vuosi), paitsi viime vuosi, jolloin otin lisäksi 1 gr C:tä / vrk, en ole ollut kertaakaan kipeänä. Joku yhtäläisyys siinä salettiin on.

siis tavalliselle ihmiselle suositellaan 60mg/vrk ja jos kiskoo sitä 1000mg/vrk niin 1000mg/60mg ~ 17, eli 17 -kertainen. En ole puhunut mistään 17 grammasta. Mainittakoon vielä, että 1000mg:sta c:tä ei ole haittaa elimistölle, mutta hyöty nyt on vähintäänkin kyseenalainen. Toki sitä voi vetää gramman päivässä, mutta tarkoitus on sanoa, että vähemmälläkin varmasti pärjää.

Mä luulin että tarkoitit tuota Hannibalin aiemmin threadissa mainitsemaa määrää. Hyödystä sen verran, että juurihan mä hyödystä toimitin. Kyllä varmasti pärjää joo, mutta kannattaa pelata aina varman päälle ;)

Mä luulin että tarkoitit tuota Hannibalin aiemmin threadissa mainitsemaa määrää. Hyödystä sen verran, että juurihan mä hyödystä toimitin. Kyllä varmasti pärjää joo, mutta kannattaa pelata aina varman päälle ;)

Jos tosiaan fyrkkaa löytyy niin mikäs siinä, kyllä sitä voi varman päälle pelätä. Ihan vaan mielenkiinnosta kysyisin, että mikäs on hinta suunnilleen noissa 500mg-1000mg pillereissä?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom