Subaru Impreza WRX STi vs. Mitsubishi Lancer EVO VIII

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja nCh
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

nCh

Liittynyt
1.3.2005
Viestejä
1 666
Eli laittakas vähä mielipiteitä/kokemuksia autoista. Jompikumpi näistä löytää tiensä mun talliin tuossa 2007 keväällä. Nyt ei siis puhuta välttämättä 2006/2007 malleista vaan myös ihan vanhemmistakin.

Speksit:

Subaru Impreza WRX Sti

Type: Turbocharged Flat-4
Power bhp (kW) at RPM: 300(224) / 6000
Torque lb-ft (Nm) at RPM: 300(407) / 4000
Weight lb (kg): 3351 (1521)
Acceleration 0-62 mph s: < 5.0
Top Speed mph (km/h): 155 (250)
Fuel Economy EPA city/highway mpg (l/100 km): 18/24 (10.2)

http://www.rsportscars.com/foto/07/imprezawrxsti06_01_1024.jpg

Mitsubishi Lancer EVO VIII

Type: Inline-4, Turbocharged
Power bhp (kW) at RPM: 276(206) / 6500
Torque lb-ft (Nm) at RPM: 286(388) / 3500
Weight lb (kg): 3263 (1480)
Acceleration 0-62 mph s: 5.1
Top Speed mph (km/h): 157 (253)
Fuel Economy EPA city/highway mpg (l/100 km): 18/26 (n.a.)

http://www.rsportscars.com/foto/07/lancerevo03_02.jpg

Mitään suurempia erojahan näissä autoissahan ei ole, suurin varmaan hinta ero. Mitsu huomattavasti hintavampi, mutta liekkö laadukkaampi/ja ssäilyttää hintansakkin myös paremmin?

edit. Tuli alkuu toho vääränauton kuva ja speksit
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
nCh sanoi:
Eli laittakas vähä mielipiteitä/kokemuksia autoista. Jompikumpi näistä löytää tiensä mun talliin tuossa 2007 keväällä. Nyt ei siis puhuta välttämättä 2006/2007 malleista vaan myös ihan vanhemmistakin.

Speksit:

Subaru Impreza WRX Sti

Type: Turbocharged Flat-4
Power bhp (kW) at RPM: 300(224) / 6000
Torque lb-ft (Nm) at RPM: 300(407) / 4000
Weight lb (kg): 3351 (1521)
Acceleration 0-62 mph s: < 5.0
Top Speed mph (km/h): 155 (250)
Fuel Economy EPA city/highway mpg (l/100 km): 18/24 (10.2)

http://www.rsportscars.com/foto/07/imprezawrxsti06_01_1024.jpg

Mitsubishi Lancer EVO VIII

Type: Inline-4, Turbocharged
Power bhp (kW) at RPM: 276(206) / 6500
Torque lb-ft (Nm) at RPM: 286(388) / 3500
Weight lb (kg): 3263 (1480)
Acceleration 0-62 mph s: 5.1
Top Speed mph (km/h): 157 (253)
Fuel Economy EPA city/highway mpg (l/100 km): 18/26 (n.a.)

http://www.rsportscars.com/foto/07/lancerevo03_02.jpg

Mitään suurempia erojahan näissä autoissahan ei ole, suurin varmaan hinta ero. Mitsu huomattavasti hintavampi, mutta liekkö laadukkaampi/ja ssäilyttää hintansakkin myös paremmin?

edit. Tuli alkuu toho vääränauton kuva ja speksit


Evo 9 maksaa nykyään 51.900e ja Sti 56.900. Itsellä tällä hetkellä Subaru Impreza WRX -05 ja vaihtunee Evoon seuraavaksi jo ihan pelkästään tuon reilusti edullisemman hinnan puolesta. Samantyyppisiä hauskoja leluja molemmat, subaru ehkä hiukan "työkalumaisempi". Helvetin kalliita pidettäviä, huonoja ajaa matka-ajoa ja bentsuunikin kelpaa:hyper:

Tuosta hintansa pitävyydestä vaikea sanoa? Itse en ainakaan ostaisi käytettynä, kun tällaisen ostaja ei osta autoa köröttelyyn. Vanhat subarut näyttävät ainakin olevan paikoitellen aivan tähtitieteellisissähinnoissa, mutta hinnat laskemaan päin kun alkavat yleistymään -> ulkomaan tuonti. Evoja ei hirveästi ole suomessa, joten ovat aikalaisen arvokkaita myös käytettyinä.

Makuasiahan se sitten lopulta on kumpi on parempi/hauskempi.
 
Top Gearista lainattua:
Jos odotat autoltasi nopeaa kierrosta radalla, niin unohda Subaru. Jos taas käytät autoasi kaupungissa ja normaaliajossa, niin osta Subaru. Mitsussa kääntösäde on rekan luokkaa ja kytkin aivan liian hätäinen normaaliin käyttöön.

Sisältä molemmat autot ovat todella muovisia.
 
Lisää top Gearista kuultua ja nähtyä:

Clarkson ajoi Evolla, joku toinen Fiat Stilolla. Nopeus 30 mph, suurin vaihde päällä. Kaasu lintattiin pohjaan. Stilo veti pienen kaulan, joka sitten saatiin kiinni 1,7 mailin suoran päässä. Eli turbo potkii vain oikeilla kierroksilla. Tämä haitta on kuitenkin Clarksonin mukaan vain siinä tehokkaimmassa mallissa, joten ei koske tuota esittelemääsi 300 hevosvoiman mallia
 
beginner sanoi:
Lisää top Gearista kuultua ja nähtyä:

Clarkson ajoi Evolla, joku toinen Fiat Stilolla. Nopeus 30 mph, suurin vaihde päällä. Kaasu lintattiin pohjaan. Stilo veti pienen kaulan, joka sitten saatiin kiinni 1,7 mailin suoran päässä. Eli turbo potkii vain oikeilla kierroksilla. Tämä haitta on kuitenkin Clarksonin mukaan vain siinä tehokkaimmassa mallissa, joten ei koske tuota esittelemääsi 300 hevosvoiman mallia
Joo ja toi on niin tuubaa koko homma, ja jengi ihmettelee sit huulet pyöreenä että Stilo voittaa Evo-Mitsun. Vaihdekeppi on tehty käytettäväksi. :curs:

Evosta ei valitettavasti omakohtaisia kokemuksia, Sti:tä olen pyöräyttänyt ja tykkäsin kyllä, siinä on mukavan työkalumainen fiilis. :) Nykyisillä hinnoilla ottaisin kyllä Evon ehdottomasti.
 
foobari sanoi:
Joo ja toi on niin tuubaa koko homma, ja jengi ihmettelee sit huulet pyöreenä että Stilo voittaa Evo-Mitsun. Vaihdekeppi on tehty käytettäväksi. :curs:

Evosta ei valitettavasti omakohtaisia kokemuksia, Sti:tä olen pyöräyttänyt ja tykkäsin kyllä, siinä on mukavan työkalumainen fiilis. :) Nykyisillä hinnoilla ottaisin kyllä Evon ehdottomasti.

No ei tosta kannata hirveitä herneitä ottaa. Siinä vaan annettiin kuva siitä, mitä tapahtuu kun pieneen moottoriin lyödään iso turbo kiinni. Mikäli ei olla oikealla kierrosalueella, niin ei tapahdu mitään. Ns. normaaleissa autoissa kun nykyturbot tulevat täysillä mukaan jo n. 1500-1800 rpm. "Ralliautomaisuuden" miinuspuolia, kuten myös se, että EVO ei syö kuin jotain optimum-luokan bensaa, ja kytkin toimii periaatteella on/off.

Samassa pätkässä toisaalta näytettiin, kuinka EVO pesee Lamborghini Murcielagon. Murcielago yrittää ajaa radalla pakoon, EVO meinaa jopa päästä ohi.

Itellä ei kummastakaan pelistä omakohtaista kokemusta, mutta tässä mielenkiintoinen linkki joka sivuaa aihetta :D http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli...arvittiin+viisi+poliisipartiota/1135219592543

Niin ja omia fiiliksiä, mustan värinen EVO VIII näyttää hyvältä, varsinkin jos vertaa kahteen aiempaan WRX-sukupolveen (mulkosilmä ja paranneltu mulkosilmä :D), kuin mitä tuossa alkuperäisessä linkissä oli.
 
Ite en oo päässy STi:tä kokeilemaan, mutta kyydissä olin. Ja siinä on sen verta jäykkäalusta, että tuntu kuin se auto olisi jatkuvasti kysellyt että "joko mennään?!?" Eli hirveen levottoman olonen. Mutta mit es toi EVO:n alusta? samaa tasoa?
 
No tuossa nyt kandee varmaan huomata (jos siis on uutta kummastakin vertaamassa/ostamassa) että subarussa on 2,5l lohko ja evossa 2.0l motti.

Uuteen evoon tuli periaatteessa kopiona subarusta säätyvät imunokkapyörät joilla alavääntöä loihtii radikaalisti lisää, mutta 06 sti:stä saa ihan varmasti enemmän kuin muhkean vääntäjän kun vaihtaa putken ja mappaa uudelleen ja sillain että avcs ohjaa imunokilla overlapin maximiin jolla siis saadaan sitä momenttia, sitä voi tulla jopa liikaa pelkästään noilla modeilla eli kiertokankien kestävyys on vielä ?
Tosin 06 evojen dynotuloksetkin ovat jo aika älyttömiä ainakin väännön osalta!
Jos puhutaan sitten esim 02-05 sti:stä niin silloin se tarkoittaa 2.0l moottoria,
Sellaisesta saadaan putkiston vaihdon ja ecun mappauksen jälkeen (esim, ecutek) noin 330-350hv/ 400-450nm ja kaikki paikat kestää tuon ihan mainiosti vielä!
Evosta varmasti numerot aikalailla samaa luokkaa, ajettavuudesta sen verran että kumpikin on hyvin samantyylinen "jämäkän ja urheilullisen" alustansa ansiosta ajaa noin niinku siviilissä.
Sitten kun mennään isoa kovaa niin sti on ehkä hieman puskevampi ja vaati kuskilta luottoa eli se pitää paiskata mutkaan ja kyllä se menee kun ei nostele.
Sti:ssä viat/murheet ovat lähinnä orkkis iskareiden kolkottaminen joissain tilanteissa, evosta ei mitään hajua, esim jarrut kummassakin erittäin hyvät kun eteen vaihtaa kunnon palat.

Ulkonäköhän on tietenkin "makuasia" MUTTA kun ajat evon ja sinisen sti:n vierekkäin ja kysyt kaupan pihalla niiltä lippalakkipäisiltä pojilta niin vastaus on takuuvarmasti TURPOSUPARU!:D Käytän itse ja suosittelen! :thumbs:
 
Uncle Sam sanoi:
No ei tosta kannata hirveitä herneitä ottaa. Siinä vaan annettiin kuva siitä, mitä tapahtuu kun pieneen moottoriin lyödään iso turbo kiinni.
Nimenomaan. Ei varsinaisesti liity topicciin, mutta Bugatti Veyronissa (ei pienimoottorinen, mutta silti) asia ratkaistiin laittamalla neljä pienempää turboa, jotka antavat vääntöä tasaisemmin
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
beginner sanoi:
Lisää top Gearista kuultua ja nähtyä:

Clarkson ajoi Evolla, joku toinen Fiat Stilolla. Nopeus 30 mph, suurin vaihde päällä. Kaasu lintattiin pohjaan. Stilo veti pienen kaulan, joka sitten saatiin kiinni 1,7 mailin suoran päässä. Eli turbo potkii vain oikeilla kierroksilla. Tämä haitta on kuitenkin Clarksonin mukaan vain siinä tehokkaimmassa mallissa, joten ei koske tuota esittelemääsi 300 hevosvoiman mallia


Huomattava on, että EVOssa oli kokoajan nelonen tai vitonen silmässä, kun taas stilo kiihdytteli normaalisti vaihtaen.
 
mölliskö sanoi:
Käytän itse ja suosittelen! :thumbs:

Jos nyt oikein ymmärsin niin omistat vm. 06 STi:n? Mahtaapi varmaan petrooli maistua autolle ihan normaalikäytössäkin, saati jos pari kertaaa polkaset? :D Tosin sama se on tän nykysenki rassin kanssa. pari kiihdytystä niin saa rullata jo tankkaamaan :D
 
Zone-sarja -42%
nCh sanoi:
Jos nyt oikein ymmärsin niin omistat vm. 06 STi:n? Mahtaapi varmaan petrooli maistua autolle ihan normaalikäytössäkin, saati jos pari kertaaa polkaset? :D Tosin sama se on tän nykysenki rassin kanssa. pari kiihdytystä niin saa rullata jo tankkaamaan :D
En "ihan", Impreza GT:n (-98) mutta tehoja toki löytyy (kesällä viimeistään) enemmän kuin tosta 06 STi:stä. Bensaa menee n. 15l sataselle, kovassa ajossa vähän paljon enempi.....:jahas:
 
mölliskö sanoi:
En "ihan", Impreza GT:n (-98) mutta tehoja toki löytyy (kesällä viimeistään)enemmän kuin tosta 06 STi:stä. Bensaa menee n. 15l sataselle, kovassa ajossa vähän paljon enempi.....:jahas:

juu semmosella turbo GT:lläkin sotkee aika ilosesti jos vaan pätäkkää löytyy.
 
AM sanoi:
Huomattava on, että EVOssa oli kokoajan nelonen tai vitonen silmässä, kun taas stilo kiihdytteli normaalisti vaihtaen.
Ilmaisinko asian jotenkin epäselvästi? Suora lainaus (Jeremy Clarkson): "We're both in top gear, we're both doing 30 miles an hour. Let's see what happens when we both put our foot down." Kumpikin auto ajoi 30 mph suurimmalla vaihteella ja kaasu painettiin pohjaan
 
Kyllä mä ainakin ymmärsin, eli et ilmaissut? :)
 
Mielenkiintoista olisi tietää, paljonko kummassakin autossa oli kierroksia kun kiihdytys alkoi..
 
hankmo sanoi:
Mielenkiintoista olisi tietää, paljonko kummassakin autossa oli kierroksia kun kiihdytys alkoi..
Mitsussa ei paljon paskaakaan, kun on kerran 6-vaihteinen loota, mutta ei 1,6-litrainen Fiatkaan paljoa yli 1000 kierrosta käy siinä vauhdissa (noin 48 km/h). Mutta tuo nyt ei kerro mitään muuta kuin sen, että vääntöä ei ole matalilla kierroksilla. Muutenhan mitsu on saatanan nopea radalla, voitti Top Gearin testissä Lamborghini Murcielagon 0,1 sekunnilla. Subarulla aika 1:30.1 ja Mitsulla 1:28.9. Moottorien tehosta en ole varma, sillä tässä jaksossa niitä ei mainittu
 
Olikos stilossa ja mitsussa sama vaihteisto ja perävälitys? Vai oliko mitsussa 1200rpm ja stilossa 2500rpm kun lähdettiin kiihdyttämään? Yleensä tehokkaissa autoissa kokonaisvälitys on aika pitkä.

Mielestäni ei mitään järkeä verrata auton kiihtyvyyttä suurimmalla vaihteella, jos välitykset ei ole samat.

Tehdään tyhmä vertailu, josta voi miettiä kumman auton itse ostaisi.
Auto A, tehoa 100hv, perävälitys 150km/h saakka, kulutus matka-ajossa 10l/100km, kiihtyy vitosella välin 80-xxx 10 sekunttiin.
Auto B, tehoa 100hv, perävälitys 250km/h saakka, kulutus matka-ajossa 6l/100km, kiihtyy vitosella välin 80-xxxkmh 17 sekunttiin.
Vapaalla vaihteiston käytöllä molemmilla 80-xxxkmh väli 7 sekunttia.
 
Sumppari sanoi:
Olikos stilossa ja mitsussa sama vaihteisto ja perävälitys? Vai oliko mitsussa 1200rpm ja stilossa 2500rpm kun lähdettiin kiihdyttämään? Yleensä tehokkaissa autoissa kokonaisvälitys on aika pitkä.

Mielestäni ei mitään järkeä verrata auton kiihtyvyyttä suurimmalla vaihteella, jos välitykset ei ole samat.

Tehdään tyhmä vertailu, josta voi miettiä kumman auton itse ostaisi.
Auto A, tehoa 100hv, perävälitys 150km/h saakka, kulutus...
No mitäpä itse luulet, onkohan Fiatissa isoimmalla vaihteella 2500 rpm neljänkympin vauhdissa? Tai vaihtoehtoisesti 5000 rpm ja 80 km/h... Eiköhän tuo hiivatti kulje sen normaalin 190 km/h ja ota tuon nopeuden noin 6krpm kierroksilla. Tuosta voisi päätellä että 40 km/h vaatii noin puolet ehdottamastasi.

Välitykset on huono tekosyy silloin kun noinkin sporttiseksi tarkoitettu auto häviää nuhaiselle perus-fiatille. Ihan sama mikä vaihde tai suorituskyvyn testi on kyseessä. Varsinkin kun tuo sun mainitsema kulutus ei taida sekään oikein armahtaa mitsua. Aika hankalaksi menee muutenkin tietyt mittaukset, jos niiden suorittamiseen pitäisi olla samat välitykset. Mallia voi katsoa vaikka Corvettesta, välitykset ovat todella pitkät, mutta silti sitkeyttä löytyy varsin mukavasti.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom