Street Workout

Meta title: 💥 Street Workout – kehonpainon kovin katuareena jossa näytetään voima ilman rautaa

Meta description: Keskustelua street workout -liikkeistä, treenistä, taidoista ja videoista – mitä pystytään tekemään pelkällä kehonpainolla ja kovalla asenteella?**

onko yleisesti ottaen ollut pitkä matka siitä, kun on saanut voimapyörän menemään suorilta jaloin, että saa tehtyä nuo etu/taka vaa'at ja lankun? Äsken kokeilin hieman lankutella ja lähes suoraksi sai jalat, mutta menee varmaan, kunhan tekee muutaman kerran. Onko tuo etuvaaka renkailla paljonkin tankoa vaikeampi?

onko yleisesti ottaen ollut pitkä matka siitä, kun on saanut voimapyörän menemään suorilta jaloin, että saa tehtyä nuo etu/taka vaa'at ja lankun? Äsken kokeilin hieman lankutella ja lähes suoraksi sai jalat, mutta menee varmaan, kunhan tekee muutaman kerran. Onko tuo etuvaaka renkailla paljonkin tankoa vaikeampi?
Mun mielestä etuvaaka on renkailla helpomi kuin tangollalla.

Vapaamuotoisempaa lomareissun reeniä. Löytyy niitä reenipaikkoja ku vähä jaksaa kierrellä mestoja.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Itteä alkanut vähän kiinnostaa tää. Milläköhän liikkeillä olisi hyvä lähteä liikkeelle? Muscle upit? Paljonko leukoja pitäis saa'a että kannattaa edes yrittää mitään muuta?

Laitetaanpas tänne tarina mun ac-nivelistä kun niiden ongelmat ovat yleisiä tämän lajin parissa:

Oma kokemus AC-nivelen osteoartriitista:

2012 oikean käden ac-nivel kipeytyi yllättäen ja pahimmillaan esti lähes kaikenlaisen käden liikkeen. Suurimman osan ajasta kaikenlaiset punnerrukset olivat mahdottomia kivun takia. Kävin lääkärillä ja leikkausta ehdotettiin jollei vaiva parane itsestään. Luin netistä leikkauskokemuksia, jolloin päätin, että annan vaivalle aikaa parantua itsestään. 10 kk päästä olkapäästä tuli lähes oireeton ja pystyin aloittamaan kunnollisen treenaamisen.

2013 marraskuussa sama vaiva tuli vasempaan ac-niveleen. Olen nyt vältellyt punnerrusliikkeitä 9 kk ajan ja tehnyt huoltavia liikkeitä: https://www.youtube.com/watch?v=mO08qmDuypQ. Ac-nivel on nyt lähes täysin parantunut ja olen pystynyt aloittamaan varovaisesti taas punnerrustreenit.

Leikkauksessa solisluun distaalisesta päästä leikataan pala irti, jolloin kivun tulisi vähentyä: Osteoarthritis of the Acromioclavicular Joint | eorthopod.com. Keho pystyy tekemään kuitenkin saman "leikkauksen" itse: tulehdus syövyttää ajan mittaan solisluun pään lyhyemmäksi, jolloin nivelkipu vähenee.

Suosittelen leikkausta vasta viimeisenä vaihtoehtona. Olen lukenut kokemuksia, joissa vastaavan leikkauksen jälkeen olkapää ei ole enää ollut entisensä tai sen kuntouttamiseen on mennyt vuosia. Toisaalta hyviäkin kokemuksia leikkauksesta varmasti on ja vaiva ei välttämättä parane itsestään kaikilla. Suosittelen kuitenkin tekemään kuntoutusliikkeitä (liikkeitä, jotka eivät satu - itsellä leuanveto ja soutuliikkeet) rauhassa pitkän aikaa ennen leikkausajan varaamista.

Instagram

Suomen Street Workout ry:n Instagram-tili! Seuratkaa!

PS: Kuvattiin NRJ Helsinki Workout -tapahtumassa ihan helvetin kova street workout -video. Mukana mm. tankotanssin kolminkertainen maailmanmestari Oona Kivelä. Julkaistaan käsittääkseni parin viikon sisään!

Täällä ei enää kirjoittele kukaan muu ku meikä :D

Tällainen kuvattiin yhdessä Tikiksen ja tankotanssin kolminkertaisen maailmanmestarin Oona Kivelän kanssa :)

Kiitoksia kaikille teille, jotka tähän ketjuun videoita ja kokemustanne jaatte. Motivoi hurjasti omaa puurtamista. Suuret respectit äijille.

Moikka,

Ihan tuon Funky Monkeyn postauksen jälkeen piti vihdoinkin rekisteröityä tänne ja kiittää informatiivisista postauksista. Olen ajatellut aloittaa street workouttaamisen pitkän potilaana olemisen jälkeen, kun kolme vuotta sitten olin pahassa bensapalossa josta toipuminen on ottanut aikansa. Tänä vuonna olen laihduttanut läskiä pois 25kg ja nyt haluaisin aloittaa pienen lihaksen kehittämisen, ja koen että tämä voisi olla mielekäs ja minulle uudenlainen harrastus.

Jos jollakulla on linkata hyviä videoita aloittelijalle niin suurkiitokset. Olen niitä omatoimisesti melko läjän katsellutkin, ja muutamia harjoituksia jo kotona niiden pohjalta tehnytkin. Nyt vaan odottelemaan uutta kesää ja toivoa että pk-seudulta löytyisi vaikkapa porukoita jonka mukana pääsisi tähän mukaan.

Kiitos! Tuo nuori Fortress tyyppi ja sitten CalisthenicMovement oli omia suosikkeja, niitä tulikin eilen illalla katseltua melkolailla. Tänään pitääkin pyöräilyn(työmatka) jälkeen kokeilla uusia juttuja. Tosi näppäriä esimerkkejä erityisesti tuolla Calisthenic Movementissa.

Tulipa heti tuon videon jälkeen koetettua käsilläseisontapunnerrusta, mutta eihän se aivan nappiin vielä mennyt :) Joka tapauksessa, hyvä ja selkeä video!

Oisinpa tullut kysymään vähän samaa kun Krematorio, että jos haluaisi lisätä omiin treeneihin kehonpainoharjotteita, mistä kannattaisi alottaa? :) Yksi oma treeni näille vai vähän sinne tänne muun ohjelman sekaan? Mitä liikkeitä (lähtökohdasta suhteellinen voima tällä hetkellä melko surkea)?

Itsellä on noissa ks.punnerruksien vaiheena ollut rajoitettu liikerata siten, että pään alla on kevyemmissä sarjoissa vähän muhkumpi tyyny ja hieman kovemmissa pienempi tyyny. Noita voi vielä vähän säädellä sen mukaan haluaako pään vähän painautuvan tyynyyn vai hipaiseeko vain. Onko toi ihan validi kehittymistapa vai onko eksentriset hyödyllisempiä jollain tapaa? Toisessa olisi koko liikerata käytässä ja toisessa eri mittaista vajaata liikerataa, mutta myös konsentrinen vaihe mukana. Oma tuntuma olisi, että molemmat on käypiä, mutta on hyvä kysellä ja tarkistaa :)

Oli muuten mielenkiintoista tietää noista punnerruspuolien eroista, on meinaan tullut toistaiseksi tehtyä vain vatsan puolelta. Jollain tapaa tuon epäsuhdan on tiedostanut, mutta onko olkapäiden lohkojen aktivoinnissa huomattavaakin eroa?

Punnerrusasennosta vielä sen verran, että olisko vinkkiä tai kikkaa miten asentoa voisi kehitellä pystymmäksi vatsan puolelta punnertaessa? Tulee meinaan sellasta mentaalista blokkia päälle, jos yrittää kuljettaa käsiä tavanomaista lähemmäs seinää, että kohta kippaa yli. Varmasti paras olisi, että alla olis joku metrin paksu jumppamatto, mutta jos nyt kuvitellaan tilanteeksi, ettei sellasta ole. Haastehan tässä on korvien välissä...

Itsellä on noissa ks.punnerruksien vaiheena ollut rajoitettu liikerata siten, että pään alla on kevyemmissä sarjoissa vähän muhkumpi tyyny ja hieman kovemmissa pienempi tyyny. Noita voi vielä vähän säädellä sen mukaan haluaako pään vähän painautuvan tyynyyn vai hipaiseeko vain. Onko toi ihan validi kehittymistapa vai onko eksentriset hyödyllisempiä jollain tapaa? Toisessa olisi koko liikerata käytässä ja toisessa eri mittaista vajaata liikerataa, mutta myös konsentrinen vaihe mukana. Oma tuntuma olisi, että molemmat on käypiä, mutta on hyvä kysellä ja tarkistaa :)

Oli muuten mielenkiintoista tietää noista punnerruspuolien eroista, on meinaan tullut toistaiseksi tehtyä vain vatsan puolelta. Jollain tapaa tuon epäsuhdan on tiedostanut, mutta onko olkapäiden lohkojen aktivoinnissa huomattavaakin eroa?

Punnerrusasennosta vielä sen verran, että olisko vinkkiä tai kikkaa miten asentoa voisi kehitellä pystymmäksi vatsan puolelta punnertaessa? Tulee meinaan sellasta mentaalista blokkia päälle, jos yrittää kuljettaa käsiä tavanomaista lähemmäs seinää, että kohta kippaa yli. Varmasti paras olisi, että alla olis joku metrin paksu jumppamatto, mutta jos nyt kuvitellaan tilanteeksi, ettei sellasta ole. Haastehan tässä on korvien välissä...

Vatsan puolelta tarkoitat vatsa seinään päin? Ei noilla ole mitään muuta eroa, kuin että yleensä jos tavoitteena on ns straight handstand eli mitä voimistelijat tekee niin vatsa seinään päin. Selkä seinään päin on yleensä jos opetellaan ns. curved handstandia, eli jossa selkä on vähän kaarella.

Jälkimmäinen on asento johon keho haluaa luonnostaan mennä, ensin mainittu on tosin haastavampi oppia, ja mahdollistaa haastavampien taitojen oppimisen kun se on hallussa. Molemmat tavat on oikeita tapoja. Jälkimmäinen on useimmille helpompi oppia, ja usein se myös ehkä olisi järkeväkin opetella ensin, koska tuo sujuva suora käsinseisonta on oikeasti hyvinkin paljon haastavampi oppia kuin curved hs, ellei ole voimistelutaustaa.

Back
Ylös Bottom