Stevialla makeutetut tuotteet

Kellään mitään hajua Pepsin tai Coca Colan stevia tuotteista? Onko niitä jenkeissä ja onko tulossa Eurooppaan? Ei oikeastaan muita sokeri/makeutusaine tuotteita tule edes käytettyä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mä oon saanut sellaisen käsityksen, et stevian maku ois aikas hirvee. Ehkä sekin on osasyynä siihen, et noita limuja on makeutettu muullakin kuin sillä?

Canderel Greeniä tuli hankittua. Kalliimpaa tietysti kuin aspartaamilla makeutettu versio, mutta nyt kehtaa käyttää.

Canderel meni myös tässä asiassa perse edellä puuhun. Katsoin nimittäin juuri kaupassa käydessäni, että se jauhe on aika mielenkiintoista tavaraa. Siitä on nimittäin lähes kaikki maltodekstriiniä. Ravintosisältökin on mielenkiintoinen, sillä ne mainostavat makeutta ilman kaloreita, mutta 100 grammaa jauhetta sisältää 376 kcal, eli lähes puhtaan sokerin verran. Puriste on lähes samaa, mutta kaloreita on vain 317 sadassa grammassa. On siinä kalorittomia tuotteita kerrakseen.

E: No tietysti unohdin katsoa kuinka paljon on suositeltu annos. Stevian ansiostahan teelusikallisessa jauhetta on 18 kcal vähemmän kuin sokerissa.

Canderel meni myös tässä asiassa perse edellä puuhun. Katsoin nimittäin juuri kaupassa käydessäni, että se jauhe on aika mielenkiintoista tavaraa. Siitä on nimittäin lähes kaikki maltodekstriiniä. Ravintosisältökin on mielenkiintoinen, sillä ne mainostavat makeutta ilman kaloreita, mutta 100 grammaa jauhetta sisältää 376 kcal, eli lähes puhtaan sokerin verran. Puriste on lähes samaa, mutta kaloreita on vain 317 sadassa grammassa. On siinä kalorittomia tuotteita kerrakseen.

E: No tietysti unohdin katsoa kuinka paljon on suositeltu annos. Stevian ansiostahan teelusikallisessa jauhetta on 18 kcal vähemmän kuin sokerissa.

Sulta menee nyt aivan ohi koko makeutusaineiden pointti. Katsopa huviksesi, paljonko esimerkiksi aspartaami sisältää kaloreita - nimittäin melkein saman verran kuin sokeri 100 g kohti. Mutta aspartaamia ei tarvitsekaan laittaa kuin alle sadasosa sokeriin verrattuna saadakseen saman makeuden. Laitapa huviksesi sitä Canderelia se 10 g kahviisi, ja voin taata että et pysty juomaan kahviasi loppuun. Kun tarkemmin katsot tuoteselostetta, huomaat että 1 pilleri ainetta sisältää alle 1 kcal ja se riittää makeuttamaan kupin kahvia.

Mä oon saanut sellaisen käsityksen, et stevian maku ois aikas hirvee. Ehkä sekin on osasyynä siihen, et noita limuja on makeutettu muullakin kuin sillä?

Kuulemma joidenkin suomalaisten kauppojen myymässä steviassa (ennen kuin se sallittiin elintarvikekäyttöön, myytiin silloin muistaakseni "ihonhoitotuotteena") oli paha sivumaku. Itse olen aina tilannut NuNaturalsin laadukasta steviaa iHerbistä, jenkeistä siis. Siinä ei mielestäni ole mitään sivumakua, paitsi jos tosi suuria määriä laittaa. Limun makeutukseen tuskin tarvitsee niin paljon steviaa (koska se voi olla jopa 300 kertaa sokeria makeampaa), että limuun tulisi mitään sivumakua. Mutta ilmeisesti joku syy noilla on lisätä sitä hedelmäsokeria limuun. Ehkä Hartwallilla ei oikein osata vielä käyttää steviaa oikein.

Ei oo kyllä toi stevialla makeutettu veriappelssiini iha alkuperäsen verosta, mutta hyvää sekin, jotenkin vain hapokkuus ja tuntuma erilaisia. Kyllähä tota juo ja iha hyvä juttu jos tää lisääntys, kai tääki sitte kansanterveyttä parantaa :D

Jos oikeesti haluaa kaloritonta niin sitten kyllä kannattaa tilata, vaikka nesteenä tuo stevia. Tuossa Canderellissakin on tuo maltodekstriini vain täyteaineena, että saadaan se tl tuotetta vastaamaan tl sokeria. Itse ainakin makeutan vihreitä teetä yms. aika paljon päivässä niin ei viitsi mistään täyteaineista maksaa :)

Koitin ettiä heraa joka olisi stevialla maustettua mutta aika heikkoa on tällä hetkellä. Löysin ainoastaan: http://www.urheilutuote.fi/product/1/self-micro-whey-active-4kg
Tilasin nyt kokeiluun tuota suklaa heraa. Saa nähä miltä maistuu, hinta ainakin hyvin kohdallaan.

Todella mieto maku. Ei mikään hirveä nautinto juoda, mutta ei kait sen kuulukkaan kun nopeasti kiskaisee. Massin hera on tuhat kertaa makeempaa joka on omasta mielestä liian makeeta.
Tästä ei tuu semmosta jotenkin pöhnästä oloa, vaan kun olisi juonut lasin vettä. Eikös sukraloosi ja aspartaami nosta verensokeria joten siitä taitaa johtua.

Nyt oli Prismassa jo stevialla makeutettua suklaatakin, kolmea eri lajia: maito-, hasselpähkinä- ja tummasuklaa. Makeutettu ainoastaan stevialla. Hiilareita oli ainakin tuntuvasti vähemmän kuin normisuklaassa. Ainakin hasselpähkinäsuklaa maistui erinomaiselta, melkein kuin sokerilla makeutettua olisi. Myös tumma suklaa oli hyvää.

Muita tuotteita, mitä kaupoista löytyy on tosiaan se uusi Funlight, joka on stevialla makeutettua. Selfin lisäksi myös Fitnesstukulta löytyy nykyään stevialla makeutettuja protskujauhoja.

Ostin kokeeksi kilon Selfin stevia-makeutettua vaniljaheraa. En tykkää sen mausta ollenkaan, todella karvaan makuista. Kyllähän tuo alas menee mutta taisi jäädä mun viimeiseksi stevia-kokeiluksi. Aion vastedeskin suosia sukraloosilla ja aspartaamilla mauketettuja tuotteita.

Tullu juotua tuota Novelle marja sitrus kivennäisvettä mikä on makeutettu stevialla, ja voin sanoa että on hyvää!. Kallistahan tuo on, mutta mielummin tuota juon ja kivennäisvesiä yleensäkkin limsan sijasta.

Ostin kokeeksi kilon Selfin stevia-makeutettua vaniljaheraa. En tykkää sen mausta ollenkaan, todella karvaan makuista. Kyllähän tuo alas menee mutta taisi jäädä mun viimeiseksi stevia-kokeiluksi. Aion vastedeskin suosia sukraloosilla ja aspartaamilla mauketettuja tuotteita.

Ei todellakaan ole mitään hyviä nuo Selfin stevialla makeutetut jauheet vaikka niitä jotku ilmeisesti lobbarit kehuukin.

Maku paranee, jos lisää jotain toista makeuttajaa. Esim. xylitolia. Samaa tehdään noissa aspartaamituotteissa. Niissä ei yleensä ole pelkkää aspartaamia.

Hartwall isona firmana on tuon tajunnutkin, kun stevia-limussa on vähän fruktoosia mukana, ja maku on hyvä. Self ilmeisesti on joku pienempi firma, kun ovat pelkkää steviaa tuotteeseen laittaneet.

Onkohan vielä kukaan pitäny Selfin stevia-tuotteista ekalla käyttökerralla? En minäkä, mutta enää en muihin merkkeihin aio vähään aikaan sekaantua.

Tuleeko kellekään muulle steviasta iho-oireita?

Olen parin viimeisen kuukauden aikana juonut stevialla makeutettua Funlightia, ja naama puhkeaa näppylöihin aina, kun olen edellisenä päivänä juonut muutaman lasillisen. Olen kokeillut eri olosuhteissa, ja ainoa näppyläinvaasioita yhdistävä tekijä tuntuu olevan se steviamehu.

Aspartaami taas aiheuttaa päänsärkyä ja isoja paisefinnejä. Raivostuttavaa.

Onkohan vielä kukaan pitäny Selfin stevia-tuotteista ekalla käyttökerralla? En minäkä, mutta enää en muihin merkkeihin aio vähään aikaan sekaantua.

Käytän itse steviaa puhtaana jauheena. Lisäksi käytän sokerialkoholeja kuten xylitoli ja erytritoli sekä myös vähän hunajaa. Kyllä stevialla saa hyvän maun aikaiseksi. Joihinkin juttuihin sopii sellaisenaan ja toisiin jonkun muun makeuttajan kanssa. Riippuu käytöstä tuo.

Itse ostin Selfin mansikan makuista stevia heraa ja oli kyllä helposti parhaan makuista mitä olen tähän mennessä testannut.
Sittemmin tuli tilattua tommonen iso pönikkä kookos-suklaa makua ja herkkua oli sekin. Seuraavaksi vanilja testiin.
Eivät ole liian makeita ja sekoittuvatkin ilman paakkuja. Makuasia tietty. Ostan jatkossakin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom