Steve Jobs - Applen perustajan elämäkerta

Nojoo pahoittelut off topicista, poistun häiritsemästä.

No todettakoon tässä, että keskustelu Steve Jobsin elämänkerrasta sallii (mielestäni) perustellusti myös keskustelun Jobsin tai Applen hypetyksestä. Itse tartuinkin juuri siihen, että mielestäni näyttää siltä, että haluat olla enemmän eri mieltä Applen trendin kanssa kuin Steve Jobsin menestyksen ja teknologisen kontribuution kanssa. Mieshän on onnistunut sekä markkinoilla että markkinoita edeltävässä näkemyksessään siitä mitä markkinat tulevat (kaukana tulevaisuudessa) olemaan.

Mistä siis tarve kritisoida Applea/Jobsia? Minusta asia näyttää juurikin siltä, että haluat olla eri mieltä, koska pidät siitä. :)

p.s. En minäkään ole, ainakaan toistaiseksi, lukenut Steve Jobsin elämänkertaa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ootteko suomiversion vai alkuperäiskielisen lukenut? Kirja kiinnostais, mutta käännös on ilmeisesti heikko.

Mulla oli originaali, suosittelen jos enkku taipuu. Kyllä niissä käännöksissä hieman aina katoaa vaikka olisi kuinka hyvin tehty. Etenkin suorat lainaukset Jobsilta oli mukava lukea alkuperäiskielellä. Lisävinkkinä suosittelen hommaamaan Kindle readerin, siinä on hyvin toimiva integroitu sanakirja jolla voi avittaa jos kaikki sanat eivät ole tuttuja. Pidän sitä yhtenä parhaista teknologia hankinnoistani koskaan... jos vähänkin enemmän lukee niin erittäin hyvä systeemi.

Mulla oli originaali, suosittelen jos enkku taipuu. Kyllä niissä käännöksissä hieman aina katoaa vaikka olisi kuinka hyvin tehty. Etenkin suorat lainaukset Jobsilta oli mukava lukea alkuperäiskielellä. Lisävinkkinä suosittelen hommaamaan Kindle readerin, siinä on hyvin toimiva integroitu sanakirja jolla voi avittaa jos kaikki sanat eivät ole tuttuja. Pidän sitä yhtenä parhaista teknologia hankinnoistani koskaan... jos vähänkin enemmän lukee niin erittäin hyvä systeemi.

Kait sitä enkkuversioon tulee sit päädyttyä, enemmän luen muutenkin englanniks, mutta suomi ois mukavaa vaihtelua.

Mulla juuri menossa suomenkielinen versio, sivu 355. Aika uskomaton kaveri, ja avaa kyllä hieman silmiä kyseisestä kaverista. Ja jotenkin olen huomannut että mitä pidemmälle kirja etenee sen huolellisemmin käsittelen omaa rakasta ainutlaatuista iPhoneani...;)

Taitaa kuitenkin valmistuneita olla enemmän: Hewlett, Packard, Boeing, Ford, Edison, Toyoda....

Hmm, näköjään Yataro Iwasaki, planeetan monipuolisimman korporaation (Mitsubishi) perustaja, ei koskaan myöskään valmistunut.

Tosta monipuolisuudesta tuli mieleen, että Virgin puuhaa suurinpiirtein kaikilla maailman toimialoilla (yli 300 oli jossain vaiheessa muistaakseni) ja Bransonillahan tais jäädä apukoulukin kesken. :D

Tai annetaan kelle tahansa vastaava vastuu, vastava määrä rahaa ja hirveät paineet, niin eiköhän jokaisesta irtoa pala hulluutta.
Steve oli omalla tavallaan hullu jo nuorena ennen Applea.

Toi kirja tarttui matkaan heti julkaisuviikolla ja on sit pirun koukuttava kirja. :thumbs:

Ei Steve ole ollut mikään maailman mukavin toimitusjohtaja, mutta kyllä tollaisen menestystarinan tekemiseen vaaditaankin myös kovaa luonnetta ja hyvä visio. Aina ei voi miellyttää kaikkia.

Yksi suosikkikohdistani on ehdotomasti Applen oman kaupan kehitystyö. Joku projektissa mukana ollut kertoo Stevelle 9 kk ponnistelun jälkeen että "homma on tehty ihan päin persettä, ja se pitää aloittaa kokonaan alusta..." Mä voin kuvitella sen JÄÄTÄVÄN hiljaisuuden matkalla varastolle, missä kaupan prototyyppiä rakennettiin.. :D

Jos vähänkään kiinnostaa käyttää lapsena hankittua lukutaitoa hyödykseen, lue tämä kirja. Jos haluat pysyä lukutaidottomana, älä lue.

Tosta monipuolisuudesta tuli mieleen, että Virgin puuhaa suurinpiirtein kaikilla maailman toimialoilla (yli 300 oli jossain vaiheessa muistaakseni) ja Bransonillahan tais jäädä apukoulukin kesken. :D
Branson taisi käydä kouluja 16-vuotiaaksi asti, jolloin perusti ensimmäisen yrityksensä. Fiksu ja ahkera kaveri, joka tajusi kuitenkin sen jälkeen opiskella itse lisää ja perehtyä asioihin. Kunnioitettavan imperiumin mies on rakentanut. Eihän tuo Mitsubishin veroinen korporaatio vielä ole, mutta eipä ole ikääkään vielä mitsun verran.

Ootteko suomiversion vai alkuperäiskielisen lukenut? Kirja kiinnostais, mutta käännös on ilmeisesti heikko.

Yleensä kannattaa aina valita se originaali. Käännöksissä katoaa aina jotain pientä. Kyllä mun mielestä Suomen kaltaisen peruskoulujärjestelmän läpikäyneiden tulisi selvitä englanninkielisestä kirjallisuudesta ilman mitään ongelmia.

Tuli myös luettua tämä opus. Pääkohdat oli jo tiedossani, suurin "yllätys" oli varmaan se, että Steve oli täysiverinen hippi aikoinaan.

Mielenkiintoista oli lukea, miten hän vaatimuksillaan ja yksityiskohtiin paneutumisella pystyi ajamaan ihmisiä hermoromahduksen partaalle. Vielä mielenkiintoisempaa on, että se toimi. A-luokan työntekijät se sai yrittämään entistä kovemmin, loput tajusivat pakata kamansa ennemmin tai myöhemmin. Toisille hän oli täysi mulkku, toisille vaativa & inspiroiva johtaja. Esimerkiksi Woz ja pääsuunnittelija Jony Ive olivat henkilöitä, joita Jobs kunnioitti ja joille hän ei pahemmin riehunut.

Jobsin reality distortion field oli kai jotain, mitä ei voi käsittää ennen kuin itse on kokenut. Pahimmillaan se oli suoraa valehtelua, parhaimmillaan se sai muut uskomaan ja toteuttamaan mahdottomia. Kirjassa jotkut työntekijät kertovat kuinka he olivat oppineet tunnistamaan rdf:n mutta silti eivät pystyneet vastustamaan sitä.

Kolmas merkittävä juttu oli hänen täydellinen keskittyminen ja mikrojohtaminen. Kirjan ulkopuolelta muistan tarinan, jossa Jobs soitti sunnuntaiaamuna Googlen johtajalle Vic Gundotralle ja pyysi häntä tekemään pikaisesti tärkeän korjauksen. Syy: iPhonen Google-logossa yhden kirjaimen värisävy oli väärä.

Kaiken kaikkiaan mielenkiintoinen ja motivoiva päähenkilö sekä kirja. Toivottavasti kukaan ei kuitenkaan ota oppia hänen johtamismallistaan.

Tuohon Jobsin pikkukohtiin puuttuminen on aika yleistä menestyvien firmojen toimareissa, jos puhutaan siis näistä firman itse perustaneista.

Yleensä kannattaa aina valita se originaali. Käännöksissä katoaa aina jotain pientä. Kyllä mun mielestä Suomen kaltaisen peruskoulujärjestelmän läpikäyneiden tulisi selvitä englanninkielisestä kirjallisuudesta ilman mitään ongelmia.

Itse näkisin sen niin, että luen ekaksi suomiversion, koska se on nopeampaa ja sitten koen uudestaan (melkein kokonaan uuden kirjan) kirjan englanninkielellä. Toinen ei ole toista parempi juuri siitä syystä, että vaikka enkku olisi kuinka hyvä, niin yhtä paljon "katoaa jotain pientä" , kun kahlaa esim. vaikeita itselleen tuntemattomia sanoja läpi (kyllä, luen koko ajan enkkukirjoja, enkusta E ylppäreissä ja kyllä käytän englantia melkein päivittäin kirjoittaessa ja lukiessa).

Tuohon Jobsin pikkukohtiin puuttuminen on aika yleistä menestyvien firmojen toimareissa, jos puhutaan siis näistä firman itse perustaneista.

Näin varmasti kun puhutaan yrittäjistä, toista se voi taas olla palkkajohtajilla..

Kuitenkin hauskaa kirjassa olivat nämä selvät kontrastit miten Jobs itse koki asiat. Esimerkiksi itärannikon palkkajohtajien täysi kyvyttömyys johtaa yritystä verrattuna Californian mageisiin ja luoviin tyyppeihin, jotka pystyivät hänen mukaansa tekemään mitä tahansa tai Microsoftin tyylittömyys verrattuna Applen tyyliin et cetera.

Toisaalta myös persoonan sisäiset ristiriitaisuudet, kuten verrattain vaatimaton asunto, ulkoinen habitus ja nimellispalkka suhteessa hänen lopulta pyytämiinsä optioihin (jotka koituivat hieman ongelmallisiksi jälkikäteen) ja avo-mercedeksiin. Tai vastaavasti asioihin "herkkä" suhtautuminen itkien (mikä ei ollut herkkyyttä asian varsinaisessa mielessä) verrattuna kivikovaan bisnesmieheen.

Vaikka varmasti jokaiselle kirjan lukeneelle on tullut hieman ristiriitainen olo Jobsista (poikkeuksellisella johtamisella saavutetut poikkeukselliset tulokset), nostaisin muutamia itselleni uusia oivalluksia tuoneita juttuja mieleen: 1) Älä mieti tuotteiden kannibalisointia keskenään (esim. iPhonea ei tule johdon näkökulmasta nähdä iPodin kilpailijana tai pyrkiä "optimoimaan" niiden myyntiä; tässä varsinkin Nokia epäonnistui aikaisemmin esim. tuotteiden sisäisen kilpailun takia vaikkapa E-sarjan ja N-sarjan välillä), 2) Ota suoraan yhteyttä henkilöihin, joihin haluat vaikuttaa (Jobsin tapauksessa esim. herrat Hewlett ja Packard, Bono, Madonna tms..), 3) Hyödynnä muiden osittain vanhojakin ideoita, mutta hio konsepti huippuunsa (iTunes verrattuna levy-yhtiöiden omiin aikaisempiin vastaaviin palveluihin tai Wozin kanssa kehitetty ilmainen puhelu operaattorin avustuksella), 4) osaamisen laajennettavuuden mahdollistaminen yli toimialojen keskittyen tiettyihin osa-alueisiin (alussa graafinen käyttöliittymä yhdistettynä ainutlaatuiseen pakkaukseen, myöhemmin koko designin ja käyttökokemuksen ulottuminen myös muille toimialoille tai uusien toimialojen synnyttäminen).

Väittäisin, että monella ns. perinteisellä johtajalla olisi huomattavasti opittavaa näistä varsinkin nykyisenlaisessa divestointibuumissa, sillä toisille toimialoille meneminen nähdään täysin mahdottomana asiana puhumattakaan uuden toimialan/kysynnän luomisesta perinteisilläkin aloilla. Lisäksi monet suuryritysten johtajat ovat kyllä aika kaukana oman väen maailmasta saatika asiakkaiden maailmasta, jolloin heistä tulee helposti poliitikoilta vaikuttavia tyyppejä. Sen sijaan Jobsissa olisi monella opittavaa siitä, miten perehtyä pieniinkin asioihin tarkasti, mutta ymmärrettävästi useatkaan suuret bossit eivät tällaisista erityisemmin piittaa. Lisäksi kirjan lopussa tuleva huomio siitä, että Applella itse asiassa istutaan palavereissa yllättävänkin pitkään kun toiset yritykset ylpeilevät niiden minimoimisella. Kuitenkin parhaimmillaan, kuten tässä tapauksessa, voidaan osoittaa, että ne voivat myös tuoda esiin uusia ideoita yli funktiorajojen ja parantaa yhteistä ymmärrystä kehitettävästä tuotteesta tai konseptista. Lisäksi olen samaa mieltä siitä, että Powerpoint-esitykset pitäisi kieltää, vaan parempi olisi, että esitykset tulisivat luonnostaan. Toisaalta pitäisin myös olennaisena sitä, että kokouksissa keskityttäisiin oikeasti sen yhteisen ymmärryksen hakemiseen mieluummin kuin Angry Birdsin pelaamiseen..

Aika kiireessähän tuo on pitänyt kääntää, että Suomessakin ehti jouluksi myyntiin. En lue mitään suomeksi, jos ymmärrän alkukieltä. Kaikki nyanssit katoavat käännöksessä ja lopputulos on pirun paljon hankalampi löytää ja kalliimpi ostaa.

Voi perkele. Suomentaja on sitten vakaasti päättänyt käyttää silikonia koko kirjan loppuun saakka. Ihme ettei puhu silikonilaaksosta, vaikka se kirjaa kummasti piristäisikin. Muutenkin olisivat voineet valita suomentajaksi jonkun hieman teknisesti pätevämmän, kun otetaan huomioon kirjan aihe ja kohderyhmä...

Mahtava kirja. Luin sen jo 1. viikon aikana ilmestymisestä.

Itseäni innosti erityisesti vision merkitys (tai oikeastaan vision puutteen haitallisuus, muilla kuin Applella) yritystoiminnassa. Sen jälkeen on helppo olla "kusipää" johtaja, kun menee vain visiota kohti. Tosin sekin tarvitsee kovapäisen ihmisen, jotta sanoma menee läpi noin täydellisesti. Mielenkiintoinen puoli oli myös Jobsin suhtautuminen rahaan (niin kuin jo joku totesi). Toisaalta vähät välitti (tai välitti vähän liikaakin) talonsa sisustuksesta, tai kun hän korosti, ettei rahalla ole hänelle suurta merkitystä. Mutta täysin puskista pyysi muutaman palkattoman vuoden jälkeen aivan posketonta bonusta aikaansaannoksistaan. Ehkä tämäkin oli juuri luontaista Jobsia, jonka aivoituksia ei kukaan pysty selittämään.

Itse taas olin yllättynyt siitä, kuinka dille tuo Jobs oikeasti oli. Täydellinen kusipää kaikkia kohtaan, pahasti narsistinen ja vielä kärsi jonkinsorttisesta pakko-oireisuudesta. Tosin tässä tapauksessa työ löysi tekijänsä, eikä Apple olisi ikinä menestynyt ilman Jobsia. Jokaisessa firmassa pitäisi olla muutama Jobs (ilman luonnehäiriöitä) ja kummasti lähtisi Suomi nousuun. Itsekin olen tehnyt duunia sellaisten asioiden parissa, mistä jonkun olisi pitänyt sanoa "vittu mitä paskaa". Mutta teeppä Jobsit rivi-insinöörin tuolilta, niin potkut tulee välittömästi :D

Ehkä turhan kermainen tuo kirja oli, vaikka sen kyllä ymmärtääkin. Ihmettelen suuretsi, jos Jobs ei koskaan saanut turpaansa. Ajeli ilman kilpiä, parkkeerasi aina invalidipaikalle ja vittuili täysin aiheetta työntekijöilleen. Tuolla jälkimmäisellä tarkoitan esim tilannetta, missä jonkun projektin koko porukka pannaan pihalle ja haukutaan paskaksi, vaikka tuskin epäonnistunut projekti on yksittäisen koodaajan syytä. Tai menee johonkin sevenelevniin, tilaa pirtelöön ja möykkää myyjälle kun tulos on paskaa. Ja toinen tekee duunia 2$ tuntipalkalla. Suomessa ainakin olisi nyrkki paukahtanut nassuun monessa kohtaa. Samoin ihmettelen suuresti, jossei äijä laittanut muijaansa ja muksujaan pataan. Sen verran oli miehellä ego-ongelmaa ja mielialavaihteluita.

Yllättävää muuten, ettei kirjassa mainittu mitään Nokiasta (eikä oikein muitakaan vastaavista firmoista). Onkohan taustalla joku lakimiesjuttu? Nokia on ilmoittanut, että prkl jos rivilläkään haukutte, niin 10000 biljoonan haaste tulee heti postissa.

Eli aikalailla Applen näkökulmasta on kirja tehty. Mutta toisaalta yllättävän rehellisen kuvan tuntui antavan siitä, millainen Jobs oli. Enemmänkin olisi voinut kaunistella (tai ehkä ei?)

Ehkä turhan kermainen tuo kirja oli, vaikka sen kyllä ymmärtääkin. Ihmettelen suuretsi, jos Jobs ei koskaan saanut turpaansa. Ajeli ilman kilpiä, parkkeerasi aina invalidipaikalle ja vittuili täysin aiheetta työntekijöilleen. Tuolla jälkimmäisellä tarkoitan esim tilannetta, missä jonkun projektin koko porukka pannaan pihalle ja haukutaan paskaksi, vaikka tuskin epäonnistunut projekti on yksittäisen koodaajan syytä. Tai menee johonkin sevenelevniin, tilaa pirtelöön ja möykkää myyjälle kun tulos on paskaa. Ja toinen tekee duunia 2$ tuntipalkalla. Suomessa ainakin olisi nyrkki paukahtanut nassuun monessa kohtaa. Samoin ihmettelen suuresti, jossei äijä laittanut muijaansa ja muksujaan pataan. Sen verran oli miehellä ego-ongelmaa ja mielialavaihteluita.

Sinänsä myös yllättävää, ettei talossa ollut kirjan mukaan myöskään juurikaan portteja tai muureja tai vastaavaa eli kaikki tiesivät missä herra asuu. Luulisi tosiaan että vihamiehiä hänellä olisi ollut, jotka olisivat voineet tehneet jotain väkivaltaista.. Tai mainittiin siinä se yksi skitsofreniaan sairastunut koodari Applen alkuvuosilta, joka siellä asunnolla oli käynyt :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom