Steve Jobs - Applen perustajan elämäkerta

Kaupunki
Helsinki
Terve,

Kuinkas moni sai joululahjaksi tai muuten vain lukenut Steve Jobsin bion? Itse kahlannut parin kolmen päivän aikana kirjan puoleen väliin ja diggaan helvetisti. Monestakin syystä olen jäänyt koukkuun tähän kirjaan, joitain mainitakseni: aihe on mielenkiintoinen, tekniikasta puhutaan yksityiskohtaisesti, aikakausi on mielenkiintoinen, Jobs on kummajainen ja nero ja koko tarina on kuin yhtä isoa eeppistä elokuvaa.

Tähän kun vielä laittaa multimediaa vierelle, eli sopivin väliajoin katsoo Jobsin haastatteluja ja dokumentteja youtubesta, voi tuntea samat asiat tismalleen samanlaisena uudestaan, mutta tällä kertaa liikkuvana kuvana. Näin siis saa "fiktiivisestä" hahmosta ja kuvaustavasta konkretiaa, kun huomaa hänen samat maneerinsa ja oikkunsa.

Kirja kyllä avartaa uskomattomalla tavalla sitä tosi asiaa, että Jobs (ja nerot hänen ympärillään) todella loivat ensimmäisinä jotain joka nyt on de facto tietokoneissa, internetissä ja muussa mitä käytämme. Kirja myös avartaa melko karustikin (ainakin omasta mielestä) kuinka sekoboltsi Jobs oli oikeasti ja miten paljon ihmiset hänen ympärillään hajoilivat häneen.

Katsotaan miten NeXT:ssä käy, olen juuri siinä vaiheilla ja Jobsin historia ei ole täysin tuttu, joten tämän kirjan lukeminen tietämättömälle käy täydellisestä viihteestä!

Kuin liitteenä oleva kuva, tällaisena hahmona hänet muistan tästä lähin, en niinkään vanhana Jobsina, joka loi iPhonet ja muut, vaan nuorena, ovelana ja nurinkurisena "äpäränä", joka kuitenkin uskoi omaan näkemykseensä niin paljon, että sai aikaan jotain merkittävää uutta. Kuva hänestä siis muuttuu lähemmäksi niitä aikoja, kun hän loi Applen ja NeXT:n.

Minkäänlaista henkilöpalvontaa muistuttavaa hekumointia en missään nimessä ole Jobsille koskaan antanut; en edes tajunnut että hän on vaikuttanut niin paljon asioihin mitä on tietokonebisneksessä. Kirjan myötä kuitenkin ymmärsin sen, että kukaan ei tule koskaan enää olemaan yhtä suuri vaikuttaja ja se antoi enemmän arvoa tälle innovaattorille. Fiilis kirjasta on kuin Amigaa pelaisi (jota btw ei muistettu yhtään kirjassa mainita myöskin erittäin pätevänä koneena 80-luvulla), se tuo kulta-ajat mieliin ja jää todella harmittamaan, ettei nykyisin käydä enää tällaisia innovaatioiden kulta-aikoja.

Suosittelen kirjaa (luin aamuviiteen kirjaa ja katsoin videota!) :5: Steve kuitenkin varmasti toteaisi luettuaan kirjan ensimmäiset 10 sivua, että se on "Silkkaa paskaa!" Et tiedä yhtään mistä olet kirjoittamassa". <-- ymmärrätte tämän kun luette kirjan

Ote kirjasta joka kuvaa hänen käyttäytymistään:

" Hän on kammottava johtaja...Minä olen aina pitänyt Stevestä, mutta olen huomannut, että työskentely hänen kanssaan on mahdotonta...Jobs jättää säännöllisesti tulematta sovittuihin tapaamisiin. Se on niin yleisesti tiedossa oleva asia, että siitä on tullut vitsi... Hän toimii ajattelematta ja osoittaa huonoa arvostelukykyä ...Hän ei anna kunniaa sinne, mihin kunnia kuuluu... Hyvin usein, kuullessaan uudesta ideasta, hän hyökkää heti sen kimppuun ja kertoo sen olevan arvoton ja jopa typerä ja läksyttää sen esittäjälle, että hänen ideansa kehittely on ajan haaskausta. Yksin tämä on osoitus huonosta johtamisesta mutta jos idea onkin hyvä, hän kehuskelee sitä pian ihmisille aivan kuin olisi itse keksinyt sen .... Hän keskeyttää toisen puheen eikä kuuntele. "

1jj82.jpg

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hankintalistalla olisi kyseinen teos, kiinnostaa pirusti. Mitenkään Jobsia erikseen glorisoimatta, minua ovat ylipäätänsä aina kiehtoneet henkilöt, jotka haluavat saada aikaan muutosta ja tehdä asioita eri tavalla, vaikka paskaa sataisikin niskaan.

Tunnen Jobsia ja hänen taustaansa vain pinnallisesti, mutta tuo käyttäytymisesimerkki tuntuu jotenkin oudolle. Mulkku hänen tiedän pomona olleen, mutta jos kaveri korosti niin paljon luovuutta ja uudistusta, niin miksi sitten dissata muiden ideoita - vain omat ideat olivat hyviä..?

Ilman moista käytöstä ei kenestäkään nerosta tule "neroa".

Jos on äärimmäisen nöyrä koko ajan ja käyttäytyy vuodesta toiseen hillityn "tavallisesti" niin tuskin sellainen tyyppi saa koskaan mitään mullistavaa aikaan, koska ei siihen ja sen ideoihin kiinnitetä sen suurempaa huomiota, koska se on muutenkin niin tylsä.
Vittupäät pärjää.

Jobsin tapaus on hyvä esimerkki siitä miten neroina muistetaan ihmiset, jotka lähinnä keksivät miten myydä jotain. Se toinen Steve eli Wozniak kuitenkin on se oikea nero, joka suunnitteli tietokoneet. Vielä nykyisinkin Applen menestys liittyy markkinointiin ja sen luomiin mielikuviin.

Jobsin tapaus on hyvä esimerkki siitä miten neroina muistetaan ihmiset, jotka lähinnä keksivät miten myydä jotain. Se toinen Steve eli Wozniak kuitenkin on se oikea nero, joka suunnitteli tietokoneet. Vielä nykyisinkin Applen menestys liittyy markkinointiin ja sen luomiin mielikuviin.

Eikö kaiken mahdollisen merkkiroinan menestys liity enemmän tai vähemmän markkinointiin? Mutta itse en kyllä nostaisi tässä tapauksessa markkinointia esiin. Applen markkinointibudjetti ei ole poikkeuksellisen suuri edes toimalallaan, puhumattakaan Red Bullin ja Procter & Gamblen kaltaisiin firmoihin, joiden toimintaa markkinointi dominoi.

Applen markkinointibudjetti ei ole poikkeuksellisen suuri edes toimalallaan

Varsinkin nykyisin tuo johtuu pääosin siitä, että Applella on lähestulkoon yksinoikeus omaan markkinasektoriinsa. Mitä ylihintaisia mielikuvalla myyviä tietokonetuotteita on vaihtoehtona? Eihän sellaisia edes ole, paitsi oheislaitteissa.

Applen markkinointibudjetti ei ole poikkeuksellisen suuri edes toimalallaan, puhumattakaan Red Bullin ja Procter & Gamblen kaltaisiin firmoihin, joiden toimintaa markkinointi dominoi.

Siitähän se Applen markkinoin erinomaisuus kumpuaakin. Osa tuosta Applen jenkkilän tietokonepuolen markkinoinnista johtuu siitä, että on osattu fiksusti luotu mielikuvia, jotka sitten puskaradion avulla jatkuvat.

Itse kirja vaikuttaa kiinnostavalta, ja voisi itsekin harkita hommaamista. Lähinnä juuri tuon Jobsin kontrastin takia. Huono johtaja, mutta kuitenkin PR ollut kunnossa.

Ovat ne hyvat markkinoijatkin omanlaisiaan neroja. Ei brandeja luoda tuosta vaan sormia napsauttamalla, vaan se vaatii tietynlaista neroutta, persoonallisuutta, uskallusta ja taitoa. Apple on brandien brandi ja sille on luotu (tai no, kayttajat itse ovat luoneet) kunnon kultti. Tallaisia brandeja ei todellakaan synny usein ja se yksinaan mielestani tekee yrityksesta ja sen perustajasta mielenkiintoisen. Henkilokohtaisesti itseani kiinnostaakin enemman markkinointipuoli kuin se, kuka sen tekniikan kehitti.

Loistava kirja ja erittäin erikoinen ja voimakas persoona. Vai mitä joku "normaali" sanoisi kun kerrotaan: "sulla on syöpä joka voidaan parantaa leikkaamalla muuten 100% kuolevuus". Steve päättää sit, että ei leikata, kyllä se oikein syömällä ja meditoimalla paranee ja miten kävikään? Kaikenkaikkiaan erikoinen hemmo, jolla oli tapana saada asioita tapahtumaan.

Kirjan kylkeen pirates of silicon valley leffa ja bbc:lta tämä dokkari http://www.macgasm.net/2011/12/15/bbc-steve-jobs-documentary-billion-dollar-hippy-youtube-long/ Molemmat noista pläjäyksistä erittäin viihdyttäviä ja asiapitoisia.

Steve sai kyl täällä piilaaksossa viimeisen sanan. Potkaisee facebookkia ja zuckerbergiä haudantakaa munaskuille. Zuckerbergillä kun on tapana viedä haastateltavat toimiston takana olevan kukkulan päälle mistä näkyy koko piilaakso ja tehdä myyntipuhe missä haastateltavalle tehdään selväksi, että kaikki täällä laaksossa voi olla sun, jos tuut facebookille töihin. Steven avaruusalusrakennelma applen uudeksi konttoriksi tulee olemaan niin dominoiva näky, että zuckerberg ei voi haastateltavia enää kukkulalle viedä :D

Krice, kirja kyllä tuo tämän seikan esiin erityisen monta kertaa ja arvostus Wozia kohtaan on kasvanut varmasti tämän kirjan myötä huimasti! Hän on todellinen nero, mutta häntä oli PAINAMASSA etenpäin ideoilla Jobs. Ilman Jobsia Woz ei olisi uskonut edes pystyvänsä niin moniin eri asioihin, joihin Apple I ja II pystyivät.

Turhaan siis nostat tätä pientä (jo kulunutta aihetta) esiin, että Woz jää taustalle (woz halusi jäädä taustalle!). Woz on saanut valtavasti tunnustusta jälkeenpäin kaikesta mitä hän teki ja jopa hän itse toteaa Jobsin nerokkuuden ja omalla nöyrällä tyylillään alentaa omaa arvoansa kertomalla sen:

[video=youtube_share;dK_XEGrzHUo]http://youtu.be/dK_XEGrzHUo[/video]

ps, oletko edes lukenut koko kirjaa?

surullinen loppu tuossa videossa...

Ovat ne hyvat markkinoijatkin omanlaisiaan neroja. Ei brandeja luoda tuosta vaan sormia napsauttamalla, vaan se vaatii tietynlaista neroutta, persoonallisuutta, uskallusta ja taitoa. Apple on brandien brandi ja sille on luotu (tai no, kayttajat itse ovat luoneet) kunnon kultti. Tallaisia brandeja ei todellakaan synny usein ja se yksinaan mielestani tekee yrityksesta ja sen perustajasta mielenkiintoisen. Henkilokohtaisesti itseani kiinnostaakin enemman markkinointipuoli kuin se, kuka sen tekniikan kehitti.

Luin kyseisen rainan ja samaa mieltä Alyssan kanssa yleisesti tuosta Applen brandista ja markkinoinnista. Yksi Jobsin kyvyistä oli osata yhdistää tekniikka ja humanismi sekä luoda uusia tarpeita kuluttajille. Lisäksi piti kovan kurin ja firman suunnan mieleisenään vaikka ei aina oikeassa ollutkaan. Siinä säästyi kuitenkin oleellisesti aikaa ja resursseja kun fokusoitiin muutamiin strategian mukaisiin asioihin ja niiden osalta nussittiinkin sitten pilkkua oikein urakalla joka takasi tuotteille upeasti viimeistellyn lopputuloksen.

Jobs ei ollut teknisessä mielessä kummoinenkaan lahjakkuus ja ihmisenä kusipää vertaansa vailla.

Mulla on nyt tollaset 200 sivua takana kirjaa. Mieletön teos.

Olihan Jobs vaikea ihminen monella tapaa mutta ainakin tähän mennessä jokainen haastateltava on sanonut, että Applesta ei olisi ikinä tullut Applea ilman Jobsia. Kaikkiahan ei millään voi miellyttää.

Näin yrittäjänä hienoa luettavaa tuo kirja. Robin Sharmaa siteeraten: "Leadership isn't a popularity contest. It's about doing what's right".

EDIT: parhautta on myös lukea noita kehityksen ensimmäisiä steppejä kun koodataan käyttöjärjestelmää ja on ihan mahdotonta saada ruudulla kaksi ikkunaa päällekkäin kun prosessorista loppuu tehot yms. :D

Hitto kun hehkutatte kirjaa, pitäisiköhän imasta tuo nyt ibooksista iltalukemisiksi. Tosin paperikirjan hinta olisi about sama..

Kahlaan kirjaa siinä kohtaa, kun Bono ilmoittaa iTunes Storen esittelyssä pussaavansa Applen persettä iChatin välityksellä. Onhan tuo ihan mielettömän koukuttavaa luettavaa. Stevehän ei itse ollut tosiaan mikään überinsinööri vaan lähinnä psykopaattisen intohimoinen johtaja joka osasi keskittyä kaikkein oleellisimpiin asioihin ja pakotti alaisensa mitä ihmeellisimmillä keinoilla vetämään yhtä köyttä. Steve eli tavallaan tekniikan ja taiteen rajapinnassa. <- Silkkaa paskaa! :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom