Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Nostetaanpas taas vanha ketju...
Kutsunnat tulossa ja pitäisi päättää minne hakee. Sotilaspoliisi Santahaminassa kiinnostaisi kovasti, onko tietoa kuinka vaikea sinne on päästä ja muita kokemuksia?
Jos on Santis palveluspaikkana ja on suht. hyvässä kunnossa eikä löydy esim. rikosrekisteriä niin todennäköisin palveluspaikka on silloin kesällä SpolK ja talvella 2.Jk. Molemmissa siis koulutetaan sotilaspoliiseja.
Tai no virallinen linjaus ainakin omana aikana oli, että SpolK:ssa koulutetaan kaupunkijääkärikoulutettuja sotilaspoliiseja ja 2.Jk:ssa sotilaspoliisikoulutettuja kaupunkijääkäreitä. :D
SpolK:aan ja 2.Jk:aan otetaan siis ns. "edustus"porukkaa, koska molemmat suorittavat vuorollaan kunniakomppaniatehtäviä.
Mites noi spol paikat jaetaan? jo kutsunnoissa vai lopullisesti vasta santiksessa?
Kuulostaa suoraan sanottuna aivan vitun tylsältä.. Itsehän viihtyisin ennemmin vaikka metsässä, siellä oli sentään tekemistä.Pohjois-Karjalan Prikaatissa spol linja on kiistatta paras, varsinkin jos meinaa vuoden armeijassa viettää. Vartiovapaita heilahtelee mukavasti ja itsekin pidin pari yli 20 vrk lomaa. (Tämä autuus siis johtajakaudella, Auk ja Ruk on spolleillakin yhtä helvettiä). Johtajakausi kun alkoi ,niin yöt nukuttiin ja katsottiin leffoja vartiossa (katsoin 144 elokuvaa johtajakauden aikana pelkästään väijyssä ollessa) ja päivät palauduttiin yön rankasta väijystä. Tarpeeksi kun oltiin vartiossa nukuttu jäämättä kiinni, päästiin pitkille vartiovapaille jota kertyi jokaisesta vartiovuoroista.
Itse olen riksussa spollena kerennnyt jo monta kertaa hajota aketukseen ja leireillä siihen, ettei yksinkertaisesti saa nukkua. 6tunnin tähy vuorot, sitten 6tuntia kulunvalvontapaikalla ja sit ku pitäis olla lepo, niin joka vitun kerta se palaa. Sit pystytellään johtopaikkaa, navetetaan tai lähetään suojaamaan jotain toista kohdetta. Paino tippuu, tulokset tippuu... Juoksukunto on ainoo mikä on kehittynyt.
Just just...
Itse kävin spol aukin kontiorannassa ja johtajakausi maasotakoululla. Viikko vartiota ja viikko leriä. Näin mentiin. Jokatoinen viikonloppu kiinni automaattisesti. Jos metsäreissu kesti viikonlopun yli niin triplakines. Sain 27 kölliä, joista jäin noin 20 käyttämättä, vaikka olin yli kuukauden vapaalla joulukuussa. Eli 11 kuukautta niin vitun jumissa intissä kuin mahdollista. Ja metässä oltiin ihan helvetisti, koska kuten aiemminkin sanoin, niin koulutus tapahtui käytännössä vain leireillä. Aukissakin oltiin tiedustelulinjan kanssa hiton usein kiinni kun muut lähti lomille. Ja siellä tetsattiin jumalauta ja paljon.
Linjan kouluttaja sanoi, että sen aikana ei tule enää ikinä yhtään naista spol-linjalle(aukkiin) koska oli niin huonoja kokemuksia. Eivät olleet kertakaikkiaan selvinneet siitä rääkistä. Siis spol aukista. Miehistössä oli yksi tyttö meillä ja se lähti vetämään sieltä, niin lisää kinestä kaikille. Yksi kolmesta aliupseerista meidän joukkueessa ryssi ja siirrettiin jääkäriksi... vartiomäärä 1.5-kertaistui ja lisää kinestä...
Ja minä vielä tähdennän, että metsässä oltiin. Olin joukkueenjohtaja kessuna, kun koksuja ei ollut. Edellisen miehistön loppusota, oman saapumiserän(6kk) loppusota, oman saapumiserän(9kk) loppusota ja oma loppusota mm.... Voi jumalauta että minä oikeasti hajoilin siellä.
Kinestä: kaikki vitun pyhät aina. Pääsiäinen, juhannus, vappu,... kaikki. Joulukuu onneksi kokonaan lomilla...
Sama juttu Kajaanissa. Leirit on yhtä helvettiä. PMPA:n tykistöleirillä jähin poterossa 10h putkeen ja vuorokaudessa unta sai keskimäärin 2-3h. Välisodasta tulee vielä hirveämpi. Itse vielä satuin siihen vartioryhmään, joka on juhannuksen kiinni:curs: Goodbye kalajoen juhannus. Ginestä ainakin riittää. Kaverin kanssa laskettiin, että ensimmäisen 6kk aikana on 11 gines-viikonloppua. Pistäkää paremmaksi.
Mutta toisaalta ei sieltä intistä hyviä hommia löydykään ja onhan spol-koulutuksesta kuitenkin jotain hyötyä, jos aikoo esim. turvallisuusalalle hommiin. Väittäisin, että spol-koulutus on henkisesti raskaampaa kuin joku perusjägsteri, tykäreistä puhumattakaan. Ylihypetettyä touhua, mutta ei kun sinne vain.
Just joo Syy miks naisia on niin paljo spollena on se et, siit on vähä enenmmän hyötyä ku päivystää jossain veksissä vuos. Esim. rajavartiolaitokselle tai poliisikouluun pyrkivät naiset pyrkivät spolleks ehkä sen takii..Jos toi oli suunnattu meikäläiseen, niin omat kokemukset rajoittuu lähinnä Santahaminan meininkiin.
PS. Santahaminassa naisia otetaan ainoastaan sotilaspoliisikoulutukseen, että kertoo varmaan vähän siitä homman rankkuudesta.
Tai no olihan siellä yksi nainen spade-au:na perusyksikössä. Tosin spol-linjan käynyt. Ja meille piti tulla lämi-au:ksi johtajakaudella nainen, mutta eipäs sitten saatukaan. :itku:
Kutsunnoissa alustavasti, paratiisisaarella sitten varmistuu. Vaikka kutsunnoissa olisikin lytätty muualle, voi spolleksi joutua. On yliarvostettu ja -hypetetty paikka. Ei se Tavjan työsuhdeasunnon tai päävartion edessä seisominen oli niin kauhean kivaa, saati sitten Santahaminan portti tai muut vartiokohteet. Nimimerkillä kokemusta on, sekä tuosta kutsuntojen paikasta että vartioista.