Sotilaspoliisi

Just joo :rolleyes: Syy miks naisia on niin paljo spollena on se et, siit on vähä enenmmän hyötyä ku päivystää jossain veksissä vuos. Esim. rajavartiolaitokselle tai poliisikouluun pyrkivät naiset pyrkivät spolleks ehkä sen takii.. :rolleyes:

Niin varmasti onkin, mutta Santahaminassa naiset eivät pääse mihinkään muualle kuin spol-koulutukseen. Paitsi sitten e-kaudelle esim. lämäriksi tai vastaavasti aukin kautta lämi-auksi.

Haluaisin kyllä nähdä normaalikuntoisen naisen juoksemassa metsässä täydellä pst-miehen varustuksella. Voisi hiukka meno jäätyä.
Ja toim. huom. punttimimmejä ei lasketa normaalikuntoisiksi naisiksi. :D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Voihan tuossa naisten rajoittamisessa johonkin tiettyyn yksikköön olla kyse ihan tilankäytön tehostamisesta, koska sitä on vain rajallisesti. Nimittäin naiset tarvitsevat (ainakin meidän prikaatissa) muun muassa erillisen tuvan ja suihkuvuorot, vaikka naisia olisi vain yksi tai kaksi koko yksikössä. On siis siinä mielessä fiksumpaa keskittää mahdollisimman moni joukko-osaston naisista samoihin tiloihin eikä sirotella pitkinpoikin.
Ja naiset jotka hakeutuvat ja pääsevät armeijaan ovat jo jonkinlaisen miehiä tiheämmän haravan läpäisseet ja ovat keskimäärin motivoituneempia palvelemaan pidempään, joten miksei sitten spolleiksi. Eikä spollen palvelus nyt mitenkään keskimääräistä fyysisesti rankempi ole ja motivaatiostahan siinäkin tehtävässä menestymisessä on pääosin kyse.

En tiedä mikä käytäntö on nykyään, mutta ennen muinoin Mechelininkadun Spollit (jotka lienevät tätä nykyä Santahaminassa) hoitivat ns. mustien autojen ajot, ja kovasti oli kehuttu homma. Kuin olisi töissä käynyt, kuulemma.

Nykyään nuo miehet ovat Kuljetuskomppaniassa, mutta saavat lyhyen (jokunen viikko) spol-koulutuksen. Spolkista on pieni mahdollisuus päästä vielä tuonne, mutta ainakin meidän saapumiserän osalta lähes olematon.

jaaha. hitto ku ei osannu pitää puoliaan kutsunnoissa.. no kai se o parasta totutella ajatukseen et joutuu leikkimään "sotaa" sen 9 kk eikä 6k

Jos haluat päästä 9kk jollain tavalla mielekkäillä hommilla (=joku muu kuin spol), niin hyviä vaihtoehtoja Santiksessa ovat juuri autokuskit (linna- ja vip-kuskit), KJTK:n jutut, kirjuri, lääkintämies ja jos tahtoo kuulua spol-joukkueeseen, niin pasi-kuski ja sotilaskeittäjä ovat hyviä hommia.

edit: Ja kuten Kaapeli sanoi, on spollen hommat aivan motivaatiosta kiinni. Kyllä kaikki osaavat hokea "Seis sotilaspoliisi" mantraa, valvoa kulunvalvontapisteellä tai seistä tyhmänä jossain vartiossa. Koulutus taas on viimeisen kolmen kuukauden osalta pelkkää kertausta ja kertauksen kertausta.

Just just...

Itse kävin spol aukin kontiorannassa ja johtajakausi maasotakoululla. Viikko vartiota ja viikko leriä. Näin mentiin. Jokatoinen viikonloppu kiinni automaattisesti. Jos metsäreissu kesti viikonlopun yli niin triplakines. Sain 27 kölliä, joista jäin noin 20 käyttämättä, vaikka olin yli kuukauden vapaalla joulukuussa. Eli 11 kuukautta niin vitun jumissa intissä kuin mahdollista. Ja metässä oltiin ihan helvetisti, koska kuten aiemminkin sanoin, niin koulutus tapahtui käytännössä vain leireillä. Aukissakin oltiin tiedustelulinjan kanssa hiton usein kiinni kun muut lähti lomille. Ja siellä tetsattiin jumalauta ja paljon.

Linjan kouluttaja sanoi, että sen aikana ei tule enää ikinä yhtään naista spol-linjalle(aukkiin) koska oli niin huonoja kokemuksia. Eivät olleet kertakaikkiaan selvinneet siitä rääkistä. Siis spol aukista. Miehistössä oli yksi tyttö meillä ja se lähti vetämään sieltä, niin lisää kinestä kaikille. Yksi kolmesta aliupseerista meidän joukkueessa ryssi ja siirrettiin jääkäriksi... vartiomäärä 1.5-kertaistui ja lisää kinestä...

Ja minä vielä tähdennän, että metsässä oltiin. Olin joukkueenjohtaja kessuna, kun koksuja ei ollut. Edellisen miehistön loppusota, oman saapumiserän(6kk) loppusota, oman saapumiserän(9kk) loppusota ja oma loppusota mm.... Voi jumalauta että minä oikeasti hajoilin siellä.

Kinestä: kaikki vitun pyhät aina. Pääsiäinen, juhannus, vappu,... kaikki. Joulukuu onneksi kokonaan lomilla...

Minä vuonna kävit intin. Itse palvellut samoissa paikoissa 2001 vuonna. Tosin miehistössä.

Tietääkö joku pääseekö kajaanissa spollena helposti aukkiin?

Riippu paljolti siitä, missä saapumiserässä menee inttiin. Heinäkuun saapumiserässä on yleensä enemmän tulijoita, ja siten myös enemmän halukkaita spolleksi, jolloin myös aukkipaikoista käydään kovempaa kilpailua. Ainakin muutama vuosi sitten noin 50 jannusta muistaakseni reilu kymmenen lähti aukkiin. Eli välttämättä ei kovin helppoa ole päästä, jos halukkaita sinne on paljon. Kajaanista mennään Spol aukkiin Rovaniemelle.

Riippu paljolti siitä, missä saapumiserässä menee inttiin. Heinäkuun saapumiserässä on yleensä enemmän tulijoita, ja siten myös enemmän halukkaita spolleksi, jolloin myös aukkipaikoista käydään kovempaa kilpailua. Ainakin muutama vuosi sitten noin 50 jannusta muistaakseni reilu kymmenen lähti aukkiin. Eli välttämättä ei kovin helppoa ole päästä, jos halukkaita sinne on paljon. Kajaanista mennään Spol aukkiin Rovaniemelle.

Millainenhan mahtaa tilanne olla sit spolleilla rovaniemel? Itsel ois tarkotus pyrin spolleksi rovaniemel.

Millainenhan mahtaa tilanne olla sit spolleilla rovaniemel? Itsel ois tarkotus pyrin spolleksi rovaniemel.

Rovaniemen tilanteesta en ole aivan varma, mutta käsittääkseni siellä ei Kaipr:n kaltaista kilpailua spolleksi ole. Välillä Roissa on päässyt helpostikin Spolleksi, sillä halukkaita ei hommaan aina ole ollut, ja porukkaa on täytynyt siihen määrätä. Lisäksi Rovaniemellä taitaa olla kaksi Spol-joukkuetta, Lapitr:ssä ja Lennostossa, joten siitäkin riippuu pääsy kumpaan on menossa.

Kuka tietää mitä mahtavat tarkoittaa kutsunnoissa jokaiselle miehelle annettavat "merkit"? :iis ainakin mun aikana (-98) annettiin P2 kokeen reunaan joku kuviomerkki, ja niitä oli muutamia erilaisia.

_
+
#
##
P

Onko kellään tietoa mitä nuo tarkoittavat?

Pääsyvaatimuksista

Mikähän mahtaa olla nykyään tilanne, että pääseekö spolleksi vaikka kutsunnoissa olis b-miehen paperit näön takia lätkästy? Ongelmia muuten ei pitäisi olla, pituutta 180cm Cooperissa menee ainakin 2 500, värinäkö normaali jne.

Niin varmasti onkin, mutta Santahaminassa naiset eivät pääse mihinkään muualle kuin spol-koulutukseen. Paitsi sitten e-kaudelle esim. lämäriksi tai vastaavasti aukin kautta lämi-auksi.
Pieni tarkennus. Naiset määrätään P-kaudeksi kaikki yleensä joko Spol-komppaniaan ja 2JK:n.
Täältähän naiset voivat päästä AUK:n kautta ake-spol-tj-lämi (nämä nähnyt) ja muihinkin koulutshaaroihin. Eli naiset kyllä voivat saada muunkin koulutuksen kuin spol-koulutuksen.
Pääsääntöisesti kuitenkin naiset menevät aliupseerikoulussa asutuskeskus tai spol-linjoille.

Pieni tarkennus. Naiset määrätään P-kaudeksi kaikki yleensä joko Spol-komppaniaan ja 2JK:n.
Täältähän naiset voivat päästä AUK:n kautta ake-spol-tj-lämi (nämä nähnyt) ja muihinkin koulutshaaroihin. Eli naiset kyllä voivat saada muunkin koulutuksen kuin spol-koulutuksen.
Pääsääntöisesti kuitenkin naiset menevät aliupseerikoulussa asutuskeskus tai spol-linjoille.

Jos luet ton mun tekstin uudestaan, niin huomaat varmaankin, että siinä lukee, että esimerkiksi e-kaudella on mahdollisuus lämäriin ja aukin kautta lämi-au:ksi.
Tuon TJ:n uskon kyllä vielä mahdolliseksi, tai miksei vaikkapa korohoron tai tiedustelunkin, mutta PST-nainen kuulostaa jo aika utopistiselta. :)
(Santiksessa siis Spol/AKE/TJ/KRH/PST/Tiedustelu-linjat)

Jos luet ton mun tekstin uudestaan, niin huomaat varmaankin, että siinä lukee, että esimerkiksi e-kaudella on mahdollisuus lämäriin ja aukin kautta lämi-au:ksi.
Tuon TJ:n uskon kyllä vielä mahdolliseksi, tai miksei vaikkapa korohoron tai tiedustelunkin, mutta PST-nainen kuulostaa jo aika utopistiselta. :)

Lähinnä pisti silmään vaan tuo "vain" spol-koulutukseen, joka ei pidä paikkaansa.
Useammin taitavat naiset saada auk:ssa ake, kuin spol-koulutuksen. Harvemmin mimmit lähtevät lämi/spade koulutukseen santiksesta.
Eikä tuo PST-koulutuskaan niin hirveän paljon muita raskaampaa ole auk:ssa. (näin ainakin oli 04/05)
(eikä varsinkaan johtajan tehtävät, verrattuna siihen sinko/körkkimieheen)
golgamech sanoi:
(Santiksessa siis Spol/AKE/TJ/KRH/PST/Tiedustelu-linjat)
Ei unohdeta Moto-linjaa (joka on aina aisan verran edellä...)

PS. Koulututetaanko inkkareita nykyään joka saapumiserästä?

Lähinnä pisti silmään vaan tuo "vain" spol-koulutukseen, joka ei pidä paikkaansa.
Useammin taitavat naiset saada auk:ssa ake, kuin spol-koulutuksen. Harvemmin mimmit lähtevät lämi/spade koulutukseen santiksesta.
Eikä tuo PST-koulutuskaan niin hirveän paljon muita raskaampaa ole auk:ssa. (näin ainakin oli 04/05)
(eikä varsinkaan johtajan tehtävät, verrattuna siihen sinko/körkkimieheen)

Ei unohdeta Moto-linjaa (joka on aina aisan verran edellä...)

PS. Koulututetaanko inkkareita nykyään joka saapumiserästä?

Oho, motot pääsi tosiaan unohtumaan. Ei nääs rekkamiehet meinannu muistua. :D

Kyllä muuten ainakin meillä oli aika mukavan raskas koulutus PST-linjalla, kun KRKK:n sijasta käytettiin ITKK:n apuasetta koulutusaseena, kun Santiksen molemmat protokörkit olivat PSTK:ssa käytössä. En sitten tiedä miten nykyään on, kun sitten saatiin I/06 KRKK 05:t sinne.
Sen apuaseen kanssa oli kiva liukastella kalliolla litimärkänä vesisateessa. "Kyllähän se kahdella miehelle menee! Noniin!" :D
Sinkohommat oli leppoisia nohin verrattuna.
AUK:n jälkeen hommat on sitten leppoisempia varsinkin KRKK-johtajilla, joiden ekstra-varustus rajoittuu lähinnä mankkaan ja kiikareihin.
Tosin enpä itsekään siitä körkin kantamisesta päässyt, kun oma ryhmä oli välillä liian död niin piti itse sitten kirmata ase harteilla kärjessä välillä. ;)
Ja saahan siinä suht. tehokkaasti juosta kun pitää koko ajan tiedustella maastoa/tuliasemia edestä.

Rinkkataistelijoita tulee edelleenkin vaan kesän saapumiseristä/au:t talven. Tai näin ainakin vielä kun itse olin II/05.

Sen apuaseen kanssa oli kiva liukastella kalliolla litimärkänä vesisateessa. "Kyllähän se kahdella miehelle menee! Noniin!" :D
Sinkohommat oli leppoisia nohin verrattuna.
.
.
.
Tai näin ainakin vielä kun itse olin II/05.

Voin kuvitella kun Ltn. P tai Kers. F (tais olla teillä sopparina?) on ollut siinä vieressä huutamassa teille:D
Varmasti PST-linja on yksi raskaimmista AUK:ssa, tosin näihin vaikuttaa niin paljon millanen kouluttaja ja apukouluttajat linjalla sinä vuonna on.
Itse TJ-linjalla olleena ja apukouluttamassa olleena, voin sanoa että ei se TJ kevyimpiä linjoja ole, ei ainakaan ollut mun alaisille :evil:.

Jotta ei menis niin pahasti :offtopic:, niin sanottakoon että Santiksen spol on nykyään ehkä yksi löysimmistä linjoista siellä (lue. tutkinnoissa nukutaan kasarmilla, tai yleensä nukutaan kun muut linjat sykkii metsässä nasset päällä)

Voin kuvitella kun Ltn. P tai Kers. F (tais olla teillä sopparina?) on ollut siinä vieressä huutamassa teille:D
Varmasti PST-linja on yksi raskaimmista AUK:ssa, tosin näihin vaikuttaa niin paljon millanen kouluttaja ja apukouluttajat linjalla sinä vuonna on.
Itse TJ-linjalla olleena ja apukouluttamassa olleena, voin sanoa että ei se TJ kevyimpiä linjoja ole, ei ainakaan ollut mun alaisille :evil:.

Jepjep, kyseiset sedät siellä meitä koulutti. :)
Kurssin ehdoton kohokohta oli se, kun päästii nyrkkeilemään Ltn. P:n kanssa.
Sehän jopa innostui, kun minä ja eräs toinen kurssikaveri oltiin jopa vähän jotain läimimistä aiemmin harrastettu. :D
Ja tuo kouluttajien/apukouluttajien vaikutus on kyllä todella suuri. Meidän apukouluttajat keskittyivät lähinnä meille vittuiluun/turhaan juoksuttamiseen yhdessä ollessaan, mikä teki kurssista henkisesti suhteellisen raskaan.
Sitten kun nämä kundit olivat erillään niin ei käytännössä ikinä ollut huonoa sanottavaa. Kai se tyhmyys oikeasti tiivistyy. :lol2:

Jotta ei menis niin pahasti :offtopic:, niin sanottakoon että Santiksen spol on nykyään ehkä yksi löysimmistä linjoista siellä (lue. tutkinnoissa nukutaan kasarmilla, tai yleensä nukutaan kun muut linjat sykkii metsässä nasset päällä)

Tuo oli totta jo omalla ajalla. Jouduin erään harjoituksen ajaksi Spol-linjalle maaliosastoksi (keltainen kommando :D), koska olin ollut maanantain lomalla tjsp. ja muu linja oli jossain saaren ulkopuolella ryömimässä. Koulutus keskittyi lähinnä Tykkihallissa istumiseen, Hikisimussa istumiseen ja kasarmilla nukkumiseen.

Ja muutenkin Santiksen AUK:ssa on meno vähän laantunut kun rykmentin komentaja vaihtui ja muutti linjauksia.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom