Sotilaspoliisi

Tomi ei taida tietää, että ylil Alkiomaa ja ltn Alkiomaa on eri asia. Ylil Alkiomaa on ollut jo eläkkeellä aikoja - Todellinen jalkaväen kapiaisen ilmentymä. Silmät oli varmasti pikkuvarpaassakin. Ylil Alkiomaa oli hyvinkin SavPr: n uusimuotoisen spolkoulutuksen aloittaja ja se ainoa oikea kouluttaja -90 vaihteessa ja alkupuoliskolla (rautalankaosasto - spolkoulutus PVssa muuttui 89 - 90, jolloin spoljoukkueet otti "vastuun" varuskuntien vartioinnista ja normaali kumipäät ei enään niihin hommiin osallistunut). Tuolloin -90 luvun vaihtessa spolkoulutuksessa tuntui olevan huomattavasti enenmmän munaa, kun nykyisin. Siitä suorastaan kilpailtiin, kuka pääsi edes spol miehistöön - saati auk:uun. Spollit oli jopa ensimmäisiä, joille annettiin m/91 maastopuku - kuvasti sekin pikkuseikka jotain. Kyllä tuo meno on laimentunut niistä ajoista. Vähän on jopa tietoa noista ajoista ja nykypäivästä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Originally posted by Tape
Tomi ei taida tietää, että ylil Alkiomaa ja ltn Alkiomaa on eri asia. Ylil Alkiomaa on ollut jo eläkkeellä aikoja - Todellinen jalkaväen kapiaisen ilmentymä. Silmät oli varmasti pikkuvarpaassakin. Ylil Alkiomaa oli hyvinkin SavPr: n uusimuotoisen spolkoulutuksen aloittaja ja se ainoa oikea kouluttaja -90 vaihteessa ja alkupuoliskolla (rautalankaosasto - spolkoulutus PVssa muuttui 89 - 90, jolloin spoljoukkueet otti "vastuun" varuskuntien vartioinnista ja normaali kumipäät ei enään niihin hommiin osallistunut). Tuolloin -90 luvun vaihtessa spolkoulutuksessa tuntui olevan huomattavasti enenmmän munaa, kun nykyisin. Siitä suorastaan kilpailtiin, kuka pääsi edes spol miehistöön - saati auk:uun. Spollit oli jopa ensimmäisiä, joille annettiin m/91 maastopuku - kuvasti sekin pikkuseikka jotain. Kyllä tuo meno on laimentunut niistä ajoista. Vähän on jopa tietoa noista ajoista ja nykypäivästä.

Tätä Alkiomaata tarkoitin. Oli parhaimpia tapaamiani kapiaisia, liekö koskaan sai kapteenin jämiä?

Mitäs jos on joskus pikkupoikana ollu putkassa parikertaa alkoholin hallussapidosta :kippis1: , muutama kaljapullo repussa kirkkopuistossa :lol2: ? ei luulis haittaavan...

Spyrbeli sanoi:
Mitäs jos on joskus pikkupoikana ollu putkassa parikertaa alkoholin hallussapidosta :kippis1: , muutama kaljapullo repussa kirkkopuistossa :lol2: ? ei luulis haittaavan...
En usko että on mitään merkitystä.
Lähinnä tuolla poliisin kanssa kahnauksilla tarkoitetaan rikoksia joista on tullut esim. tuomarin määräämä tuomio ja/tai rangaistus.

Voisitteko vähän kertoa tuosta sotilaspoliisin koulutuksesta? Elikkä, siis mitä siellä oikein tehdään päivät? :)

Samaa ku muissakin hommissa intissä. Tylsistytään!. Spollina vaan saa istuskella suhteessa enemmän tekemättä mitään.

Cooper sanoi:
Voisitteko vähän kertoa tuosta sotilaspoliisin koulutuksesta? Elikkä, siis mitä siellä oikein tehdään päivät? :)

Spollien viikosta menee osa vartiossa ja osa viikosta on sitten ihan normaalia koulutusta. Mm. itsepuolustusta, raudoitusta, pamputusta, rakennusten turvatarkastusta, ja myös laskeutumiskoulutusta ja ammuntaa jne jne jne. Välillä on sitten ihan perus nurmiporan hommia myös, välillä saattaa napsahtaa nakki johonkin liikenteenohjaus tehtävään.

Itse kävin myös spol AUK:n, joka oli parasta aikaa intissä. Sai hyviä kavereita ja porukka oli aivan loistava, yleensäkin mun mielestä spollien keskuudessa oli helvetin hyvä yhteishenki. Tottakai aina mahtuu joukkoon pari ääliötä. Muutenkaan en ole spolle hommiin lähtöä katunu päivääkään. Koulutus oli paljon mielekkäämpää ja myös monipuolisempaa kuin perus nurmiporalla, ja vartiossa sattui myös kaikkea jännää välillä...

Suosittelen myös!! Meillä oli huomattavasti enemmän asekoulutusta kun tavallisilla ilmavalvonta ukoilla. Saatiin ampua melkein joka asetyypillä mitä varuskunnasta löytyy. Morttikauden jälkeen päästiin omaan majoitukseen (mitä tosin haukuttiin koirankopiksi mutta hyvät oli varusteet kopissa. Ei haitannut yhtään) Myöskään marssimalla tai juoksemalla emme liikkuneet enää juuri ollenkaan. Aina traktorilla tai uazeilla. Ehdottomasti parhain koulutuslaji mitä meidän varuskunnalla (kuorevesi, halli) oli tarjota. Fyysinen kuntoilu ja itsepuolustus jäi kyllä hieman vähemmälle, mikä oli harmi sinänsä.

yajo sanoi:
Onko kellään tietoa, mitä vaaditaan kun hakee sotilaspoliisiksi?
Eikös siellä pidä olla hyvä kunto ja hyvä näkö ym.?

No kaverini juoksi coopperissa jotain 2100m ja pistettiin spolleksi. Eli ainakaan kuntoa ei vaadita.

Nyt tulee vuosituhannen tyhmin kysymys. Eli koulutetaanko spolleja kaikissa paikoissa joissa koulutetaan ihan normaali rivimiehiä vai onko suomessa vain nämä tietyt paikat esim Mikkeli jossa koulutetaan spolleja?

Kyöpeli sanoi:
Nyt tulee vuosituhannen tyhmin kysymys. Eli koulutetaanko spolleja kaikissa paikoissa joissa koulutetaan ihan normaali rivimiehiä vai onko suomessa vain nämä tietyt paikat esim Mikkeli jossa koulutetaan spolleja?
Spolleja löytynee joka varuskunnasta. Tosin spolli-kurssin voi joutua käymään muualla, mutta se ei kestä kuin muutaman viikon. :arvi:

Jkk sanoi:
PorPr:ssä (Säkylä) oli SPOL:ssa vuonna -92 aika legendaarinen meininki, siitä suurin ansio varmaankin vääpeli Kylänpäälle joka piti huolen siitä, että koulutus oli mielenkiintoista ja antoisaa.

Omat kokemuksien perusteella suosittelen lämpöisästi.

Olitko Valmiusjoukoissa (FRDF)?

Valmiusjoukot ja spolle on hyvä yhistelmä jos meinaa RT-tehtäviin. Lämärihommat kiinnostaisi samassa mestassa kovasti..

Nipsu sanoi:
Olitko Valmiusjoukoissa (FRDF)?

Valmiusjoukot ja spolle on hyvä yhistelmä jos meinaa RT-tehtäviin. Lämärihommat kiinnostaisi samassa mestassa kovasti..

Eipä tainnut mitään valmiusjoukkoa olla vielä vuonna -92... Alettiin kouluttamaan vasta vuonna -96...

Linkki

Nipsu sanoi:

Tuosta oon kyllä vähän eri mieltä:

Sotilaspoliisin rt-tehtäviin pääsyyn vaaditaan poliisin koulutusta siviilin puolelta. Näin ollen on lähes yhdentekevää onko saanut spol-koulutuksen varusmiesaikana. Ja taitaapa olla niin, että valmareissa(kin) koulutetut spollet joutuvat/pääsevät rt-tehtävissä vartiojääkärin hommiin. Korjatkaa, jos menin metsään..

Kertokaahan nyt ,että pääsekö sinne spolleksi vaikka ei olekkaan A mies. Itse jouduin näköni puolesta B mieheksi , että vähän harmittaa.

Sitten vielä ,että pitääkö tuo saatanan vihreä kyselylomake palauttaa jonnekkin vai otetaanko se sinne kutsuntatilaisuuten mukaan. Kuullu tostakin jutusta 45 eri versiota

Kyöpeli sanoi:
Kertokaahan nyt ,että pääsekö sinne spolleksi vaikka ei olekkaan A mies. Itse jouduin näköni puolesta B mieheksi , että vähän harmittaa.
Ei pääse.

yajo sanoi:
Mikä on AUK?

Onkos kellää tietoa, että pitääkö solttupoliisina olla hyvä värinäkö, ku mulla nyt on ihan paska?

Eipä tuolla paljo mitää ollu.

Ja paskat...mulla on vielä värisokeudesta se harvinaisempi versio missä menee sininen ja violetti sekasin..ei oo näköjään ketään haitannu vaik tunnistetietojen antaminen värien osalta on hankalaa..Mä sit muuten korvaan puutokset..yeah right..Tällä hetkellä Spolleissa olen.
EI mitään herkkua hommaa,mut menettelee.

Onko muita menossa/yrittämässä mennä Santahaminaan spolleksi ensi kuussa? Itse kieltäydyin linjasta kutsunnoissa mutta tulin toisiin ajatuksiin myöhemmin ja laitoin siihen alokaskyselyyn toivelistalle kyseisen linjan. Pituutta 172cm, mutta eipä tuo kuulemma niin tarkkaa ole? Työkokemusta on vartijana, siitä luulisi olevan jotain hyötyä. Onko tietoa kuinka hankala santiksessa on päästä spol-rukkiin?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom