Sormivoimat ja niiden treenaus?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja makez
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Tietokoneen hiirtä ja näppäimistöä käyttäessä sormivoimat nousevat. :hyper:

Maastavedossa olen tehnyt 140 Kg sarjaa ilman remmejä. Ei varmaan paljoa, mutta ei kuitenkaan über huonoakaan. :nolo:

Mullakin on ilmennyt ongelma noiden näppivoimien kanssa. 130 kg ei enää MAVEssa pysy kourissa...vaikka on aikasemmin ennen pientä treeni paussia pysynyt. Ottaa vaan päähän kun salilla ei ole remmejä, en omista moisia ja ilman niitä alaselän treenit jää vaiheeseen. :wall:

viitala sanoi:
Mullakin on ilmennyt ongelma noiden näppivoimien kanssa. 130 kg ei enää MAVEssa pysy kourissa...vaikka on aikasemmin ennen pientä treeni paussia pysynyt. Ottaa vaan päähän kun salilla ei ole remmejä, en omista moisia ja ilman niitä alaselän treenit jää vaiheeseen. :wall:
Sama homma mullakin paitsi jo 120kg:n kohdalla ei saa vedettyä sarjoja loppuun kun näpit antaa periksi :itku:

suhteellisesti kovimmat sormivoimat on kiipeilijöillä ja toisin, kuin Weeboomi sanoi, treenaavat pääasiassa isometrisillä systeemeillä. Ite en mikään grippi-ihme ole, mutta 20kg:lla menee 2cm:n listasta leuka (painan ite 90kg).

Weeboomi on kuitenkin oikeessa sitä kautta, että tollanen isometrinen treeni tulee aika nopeesti tiensä päähän (tasanne), ellei sitä muuntele riittävästi. Siks olis hyvä rakentaa ohjelma, jossa on kumpaakin lihastyötä, konsentrista ja isometristä.

Tässä muutama liike:

- Gripperit, pysäytä lopussa 1-10 sekunniksi. Kokeile myös pinsettiotteella, eli vain peukalon pää ja sormien päät koskettaa gripperiä.
- Roikkumiset tangossa normaali/sormenpäillä/pyyhkeessä/paksussa tangossa/kahdella tai yhdellä kädellä tai 1-3 sormella jne...
- Pinsettiotteet levyistä, kuten TomB... mainitsi. Vaihtele leveyttä
- Maastaveto myötäotteella (tee vaikka lämpät aina niin ylös kun pääset näillä)
- Ranne- ja sormikäännöt (seisten annetaan tangon laskeutua ihan sormen päille, stop ja rullaus ylös)
- Ja se kiipeily on kyllä hillittömän tehokas tapa. Ulkona Suomessa varsinkin, kun otteet on todella pieniä. Sisällä kannattaa pitäytyä voimanhankinnassa lyhyissä (3-5m) ja vaikeissa reiteissä (boulderointi).
- jne jne...

Joku sanoi, ettei rannekäännöt ota sormiin... kaikki sormien päälihakset on kyynärvarsissa peukaloa lukuunottamatta (siks pinsettiotteita myös). Eli vääntämään vaan myös. Vaihtelu tuo kovaa kehitystä.

hth

fish sanoi:
Seinäkiipeily on myös hyvä puristusvoimaliike :)

Samaa mieltä. Olen joskus käynynnä kiipelemässä eikä ole kyllä ollut puristusvoimasta pulaa. :rock:

Myös kaikenmaailman tavaran kantelu on hyvä. :urjo:

Aloittaessani harjoittelemaan maastavetoa minulla oli suuria vaikeuksia jo 120kg sarjoissa. Ykkösiä pystyin tekemään, mutta sarjoissa sormet pettivät. Aloitettuani kiipeilemään reilu vuosi sitten kaikki ongelmat katosivat, 10 kiipeilykerran jälkeen ongelmat maastavedossa katosivat. Itse olen lähinnä seinäkiipeillyt. Muutaman kerran tuli kesällä ulkona käytyä, mutta säät eivät oikein suosineet tänä vuonna. Ristiote, mankku ja kiipeily ovat tie onneen.

1. Captains of crusherit käyttöön, yks ja kaks aluksi.
2. Maastavedot ilman remmejä, joskus kokeeksi ilman mankkua karhealla tangolla. Ei mitään restpauseja sormien takia, ote niin pitkään ku pitää.
3. Levyllä väännöt istuen tai seisten kuten joku jo mainitsikin, mutta hitaasti niin ettei rustot muljahtele. Kokemuksena pikkusormen halvaantuminen viime vuonna.
4. Hanskat helvettiin joka liikkeessä, ne antaa liian tukevaa otetta ja estää käsien kovettumisen strategisista kohdista.
5. Rahaa mun tilille 10€ niin kerron vielä yhden kikan.

Sanonpahan vain, että mukava huomata etten olekaan yksin ongelmani kanssa :) . Ja että jos tämä ongelma saa minut pian kiipeilemään seinille, se auttaa :D .

Itse sain vinkeiksi treeniin mm. järjettömänkokoisten käsipainojen kannattelua (joo, pian voin solmia kengännauhani kumartumatta!) ja ylätaljaa apinaotteella (aika omituista touhua, tuntuu kaikkialla muualla kuin sormissa). Kun tuohon lisää vielä levypainon roikottelua, niin kai se siitä sitten. Ainakin alaselkää kiristää eilisen treenin jäljiltä, sormissa ei tietenkään tunnu mitään. Omituista...

Toivoopi:
Vuosituhannen spagettisormi.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Yhdyn jto:n liikkeisiin.
Mavessa teen yleensä loppusarjan, jonka teen näppien varassa, toi ottaa ainakin mulla hyvästi näppeihin,(Ja tietysti kapeella myötäotteella).
Leuanvedot ja punnerrukset sormilla ovat myös hyviä liikkeitä.
Myös kaikki muut vetoliikkeet ovat toimivia kun tehdään näpeillä. :evil:

jto sanoi:
suhteellisesti kovimmat sormivoimat on kiipeilijöillä ja toisin, kuin Weeboomi sanoi, treenaavat pääasiassa isometrisillä systeemeillä. Ite en mikään grippi-ihme ole, mutta 20kg:lla menee 2cm:n listasta leuka (painan ite 90kg).

Onko se lista homma campus laudan tyyliin vai onko se sillälailla leuanvetotangon korvikkeena pystusuorassa, mistä leuka vedetään pinch grip tyyliin. Olen kuullut, että kiipeilijät treenaavat tuolla campus laudalla sormiaan. Se campus lautahan on sellainen, missä on teline seinänä, johon on laudat kiinitetty siten, että ohut reuna on se mistä otetaan kiinni ja paksumpi puoli on kiinnitetty telineeseen. Eli niin kuin olisi lautoja naulattu paksumpi sivu edellä seinään.

listahomma oli ihan pystysuoralla seinässä kii. ei mulla pinchillä pysyis paljoa. ite tehty puulista ruuvattuna oven päällä ja siinä se. tavotteena olis nypätä siitä 40kg jossain vaiheessa. juu ei... ei vielä... :D.

campustelu on tosi rasittavaa sormille, mutta kehittää voimaa ihan hulluna. tarvii yleensä aika hyvät pohjat näppivoimissa, että siihen kannattaa ruveta. listojen syvyydet on yleensä välillä 2-4cm ja ne on yleensä hieman alaviistossa campuslaudan ollessa n. 10 asteen miinuskulmassa. ohuilla listoilla sormille hermotustreeniä ja leveemmillä käsivoimia enempi. isommille hepuille nekin on aika kovia sormijuttuja. pelkkä listoissa roikkuminenkin on melkosta treeniä. hyvä variaatio salilla on roikkua tangosta pelkillä sormenpäillä koko kämmenen sijaan.

campuslaudan mallia ja treenijuttuja kiipeilijöiden treeneistä näkee esim. seuraavalla polulla:
- planetfear.com
- articles
- training
- Neil Gresham´s guide to:
... Finger Boarding
... Finger Strength Training
... Foot-Off Boards
... Campus Boarding

kuten sanottua, ovat enempi lajivoimatreenejä kiipeilijöille, mutta toimivat erittäin tehokkaina ärsykevaihteluina kelle tahansa sormiin voimaa haluaville. vai miltäs vaikuttas etuvaaka yhden käden kahdella sormella 2cm:n listasta? tai 10 yhden käden leukaa pikkusormella roikkuen?

Tässä olisi kuvia campus laudalla treenamisesta. Jos kyse olisi ollut siitä pinchgrip leuasta, olisi se ollut kyllä aika eläimellinen suoritus.

campusboard.jpg

campusing.jpg

yks aussivoimistelija tekee yhden käden pinch-leuan kakkosnelosesta... ei huano :)

Nyt pitää nostaa vanha ketju ylös? Jto, mikä on toi pinch-leuka? Onko se mitä luulen??? Sen verran innostuin noista puristusvoimista ja yhdenkäden leuoista, että on pakko kysyä?!

Kiipeilykin kiinnostaisi kovasti, juuri noiden puristusvoimien kehittämisen takia, mutta täälläpäin ei ole seinää.. :(

jto sanoi:
yks aussivoimistelija tekee yhden käden pinch-leuan kakkosnelosesta... ei huano :)

Ei jumalauta...
En kyllä totena pidä ellei ole :kuvia: tai muuta prooffia. Sori vaan jto mutta onko toi nyt ihan faktaa?

Täytyy olla ainakin pirun karkea patiska tai erilliset karhennukset. Mistään höylätyistä ei vedellä erkkinäkään.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom