Soneran asiakaspalvelua

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu
Mielestäni alkuperäinen postaaja olisi voinut myös lainata tuon lopputuloksen eli kuinka Sonera lopulta myöntyi reklamaatioon ja poisti lukituksen. Nyt tämä ketju antaa kuvan, että Sonera ei anna periksi ja pitää ehdoistaan kiinni.

Pikkasen hankala lainata lopputulosta, kun sitä ei ollut vielä tuohon aikaan ollut tapahtunut.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Arvaappa vain paljonko jengi sulkisi huvikseen kaikkien liittymiä ja mitä damagea sillä voisi saada aikaan jos tuossa ei oltaisi todella tarkkoja?

Arvaan että aika vähän, koska tuo on nimenomaan se käytäntö ollut, ja tietääkseni edelleen on.
Ja kuten jo mainitsin, soitin kauppiastukeen, jonne piti ainakin siihen aikaan antaa liikkeen "koodi", joten aika hankala sinne oli kenen tahansa soitella.

Soneran toiminnassa ei kyllä tässä tapauksessä ole mitään ihmeellistä. Kun ostat kytkypuhelimen saat normaalisti mukana myös liittymän ja tämän liittymän maksuilla tämä puhelin lopulta maksetaan "osamaksuina". Tilanne tässähän on seuraava:

1. Asiakas A ostaa Soneran kytkypuhelimen ja saa sen mukana liittymän X.
  2. Asiakas A myy puhelimen henkilölle B, joka jatkaa puhelimen käyttöä omalla Soneran liittymällään Y.
  3. Asiakas A joutuu edelleen pitämään kytkypuhelimen mukana tulleen liittymänsä X ellei sitä siirretä henkilölle B.

Mikäli A pitää itsellään liittymän X on 24kk täytyttyä puhelin on joko maksettu, ts. liittymän X laskut on maksettu, tai liittymän X laskuja on maksamatta.

Tappelu tässä tapauksessa tuli ilmeisesti seuraavasta. Jotta lukon voi purkaa on operaattorin varmistettava, että laskut on maksettu ja uuden omistajan olisi tietosuojalakien puitteissa voitava todistaa tämä. Mikäli Sonera vain katsoisi koneiltaan, että liittymän X laskut on maksettu, niin tämä käytännössä tarkoittaisi sitä, että uudelle omistajalle vuodetaan tieto siitä onko alkuperäinen omistaja maksanut laskunsa vai ei. Soneran kieltäytyminen kun automaattisesti tarkoittaisi sitä, että alkuperäisellä omistajalla on laskuja rästissä.

Tässä tilanteessa uudella omistajalla oli tarvittavat paperit, jolla todistaa, että puhelin oli kokonaisuudessaan maksettu, joten homma hoitui. Tämän varmistaminen ei ilmeisesti kuitenkaan onnistunut alemman tason asiakaspalvelijoilta, eikä sitä varmaan puhelimitse voisikaan hoitaa, koska Soneralle pitäisi toimittaa kopiot tarvittavista papereista.

Tässä taas haisee tämmöinen massalynkkaus, joka tuntuukin olevan tavallista Facebookissa, kun porukat kiimasillaan lähtevät haukkumaan suuryrityksiä.

Tässä tilanteessa uudella omistajalla oli tarvittavat paperit, jolla todistaa, että puhelin oli kokonaisuudessaan maksettu, joten homma hoitui. Tämän varmistaminen ei ilmeisesti kuitenkaan onnistunut alemman tason asiakaspalvelijoilta, eikä sitä varmaan puhelimitse voisikaan hoitaa, koska Soneralle pitäisi toimittaa kopiot tarvittavista papereista.

Ei tullut Soneralle mieleen kysyä, josko vois toimittaa nämä paperit.

Miten tämä juttu nyt ratkesi?

Edit: ilmeisesti näin:
"Automatisoimme iPhonen verkkolukkojen purut ensi viikosta alkaen. Määräaikaisen sopimuskauden päätyttyä lukko vapautuu jatkossa automaattisesti heti kun kaikki laitemaksut on suoritettu. Lukon vapautumiseen riittää, että laite kytketään kiinni iTunes-ohjelmistoon."
http://www5.sonera.fi/keskustele/viewtopic.php?f=97&t=6205&start=100

Eikös tuon pitänyt olla "automaattista" jo tämänkin tapauksen kohdalla. Miten muuten tilanne muuttuu nyt näiden "asiakastietojen" luovuttamisen suhteen. Jos ostat kytkypuhelimen ja se on "automatisoidusti" avattu niin eikös tästä välity tieto, että alkuperäinen sopimuksentekijä on maksanut maksut. Eli lopputulos on sama. Onko laki asiakastietojen luovuttamisen suhteen muuttunut tässä välissä?

Eikös tuon pitänyt olla "automaattista" jo tämänkin tapauksen kohdalla. Miten muuten tilanne muuttuu nyt näiden "asiakastietojen" luovuttamisen suhteen. Jos ostat kytkypuhelimen ja se on "automatisoidusti" avattu niin eikös tästä välity tieto, että alkuperäinen sopimuksentekijä on maksanut maksut. Eli lopputulos on sama. Onko laki asiakastietojen luovuttamisen suhteen muuttunut tässä välissä?
Ei mitenkään ole muuttunut. Nyt ei vain lopussa ole tarvetta ihmisen tarkistaa että onko kaikki kunnossa, järjestelmä tekee sen automaattisesti. Onhan tuossa ero.

Sonera oli vähän hassusti ilmaissut tuon "automaattisesti" ennen tätä... täysin väärin siis. Siinähän se kämmi nyt oli, itse tossa lukituksen purkamisen vaikeudessa ei ollut mitään ihmeellistä.

Nyt kun Sonera jatkossa purkaa lukituksia automaattisesti, niin onko tosiaan niin että Sonera edelleen lukitsee puhelimensa? Pelkkä iPhone, vai kaikki?

Ei mitenkään ole muuttunut. Nyt ei vain lopussa ole tarvetta ihmisen tarkistaa että onko kaikki kunnossa, järjestelmä tekee sen automaattisesti. Onhan tuossa ero.

Sonera oli vähän hassusti ilmaissut tuon "automaattisesti" ennen tätä... täysin väärin siis. Siinähän se kämmi nyt oli, itse tossa lukituksen purkamisen vaikeudessa ei ollut mitään ihmeellistä.

Nyt kun Sonera jatkossa purkaa lukituksia automaattisesti, niin onko tosiaan niin että Sonera edelleen lukitsee puhelimensa? Pelkkä iPhone, vai kaikki?

Siis jos puhelimet ovat edellen lukittuja niin tämä tieto, että alkuperäinen ostaja on maksanut laskut (asiakastiedot) välittyy uudelle ostajalle, automaattisesti silloin jos/kun puhelin automaattisesti aukeaa. Jos tätä aikaisempaa ratkaisua perustellaan juuri noiden asiakastietojen luovuttamisella (eli uusi ostaja saisi tiedon alkuperäisen asiakkaan maksukäyttäytymisestä) niin peruste ei kyllä tässä valossa ole mitenkään kestävä, koska puhelimen avautuessa välittyy juuri sama tieto. Sillähän ei ole merkitystä luovuttaako Sonera niitä asiakastietoja automaattisesti vaiko manuaalisesti.

Eri asia tietenkin on jos puhelimia ei enää lukita.

Nyt mennään yhtä teknisiin yksityiskohtiin mitä Sonera noissa perusteluissaan aluksi, eli kuulostaa hölmöltä vaikka kuinka olisi tarkalleen ottaen juuri niin. :)

Voisin olettaa että puhelimen myynnin yhteydessä ostaja olettaa puhelimen olleen maksettu, ja silloin lukituksen aukeaminen vain vahvistaa käsityksen jos sitä edes käyttäjä huomaa. Eikä siinä mitään oleellista tietoa asiakkaasta välitetä ulkopuolelle.

Nyt mennään yhtä teknisiin yksityiskohtiin mitä Sonera noissa perusteluissaan aluksi, eli kuulostaa hölmöltä vaikka kuinka olisi tarkalleen ottaen juuri niin. :)

Voisin olettaa että puhelimen myynnin yhteydessä ostaja olettaa puhelimen olleen maksettu, ja silloin lukituksen aukeaminen vain vahvistaa käsityksen jos sitä edes käyttäjä huomaa. Eikä siinä mitään oleellista tietoa asiakkaasta välitetä ulkopuolelle.

Mielestäni ostajan oletuksella ei ole merkitystä asiassa, tieto välitetään kuitenkin. Onhan myös mahdollista, että puhelin ei aukea jolloin välitetään tieto, ettei laskuja ole maksettu.

On mun mielestä muutenkin kyseenalaista kaupankäyntiä jos myydään, tai oikeastaan ostetaan, puhelin joka on vielä maksamaton kytkykaupan tuote. :)

On mun mielestä muutenkin kyseenalaista kaupankäyntiä jos myydään, tai oikeastaan ostetaan, puhelin joka on vielä maksamaton kytkykaupan tuote. :)

Tuollahan ei ole mitään merkitystä sen asian kanssa voiko sonera luovuttaa asiakastietoja (soneran perustelut).

Edit: minun pointtini on, että Soneran perustelut ovat kestämättömät verrattuna Soneran toimintaan.

Yksinkertaisinta olisi se että ne kytkypuhelimet joissa on sim-lukitukset myytäisi eteenpäin vasta kun se sim-lukituksen purku on tehty. Näinhän ei kuitenkaan aina tapahdu kuten on huomattu. Itse en kuitenkaan möisi edes sim-lukittua puhelinta kellekään toiselle ennen kuin olen hoitanut sen käyttökuntoon kaikkien operaattoreiden sim-korteille.

Edit: Ja mitä tulee tuohon asiakastietojen luovuttamiseen kolmansille osapuolille: Ilmeisesti tulee siis löystymään (mikä ei mun mielestä ole hyvä juttu). En haluaisi että joku kolmas osapuoli saa tietää miten olen laskuni hoitanut (esim. tapaus että purkua ei tehtäisi koska avoimia erääntyneitä maksuja)

Edit: Ja mitä tulee tuohon asiakastietojen luovuttamiseen kolmansille osapuolille: Ilmeisesti tulee siis löystymään (mikä ei mun mielestä ole hyvä juttu). En haluaisi että joku kolmas osapuoli saa tietää miten olen laskuni hoitanut (esim. tapaus että purkua ei tehtäisi koska avoimia erääntyneitä maksuja)

Mä en näe tässä mitään ongelmaa.. Kytkypuhelimen myyjä, myydessään puhelimen, konkludenttisesti antaa luvan luovuttaa tuo tieto, koska hän tietoisena siitä, että puhelin joko toimii tai ei toimi toisen operaattorin kortilla ikäänkuin itse määrää tästä tiedosta. Jos myyjä ei halua tätä tietoa ilmi, niin silloin hän aukaisee puhelimen ennen kuin myy sen (jolloin hän kylläkin itse välittää tiedon, että laskut on maksettu).

Mä en näe tässä mitään ongelmaa.. Kytkypuhelimen myyjä, myydessään puhelimen, konkludenttisesti antaa luvan luovuttaa tuo tieto, koska hän tietoisena siitä, että puhelin joko toimii tai ei toimi toisen operaattorin kortilla ikäänkuin itse määrää tästä tiedosta. Jos myyjä ei halua tätä tietoa ilmi, niin silloin hän aukaisee puhelimen ennen kuin myy sen (jolloin hän kylläkin itse välittää tiedon, että laskut on maksettu).

Mä näen sen niin että luovutan vain itse päätelaitteen omistussuhteen jollekin toiselle henkilölle, mutta en samalla haluaisi antaa ko ihmiselle tarkempia tietoja oman sopimukseni sisällöstä, laskutuksesta ym. En usko että tätä edes monikaan ymmärtää. Mutta mun kohdalla tämä ei olisi ongelma senkään puolesta etten itse koskaan möisi päätelaitetta jossa sim-lukitus vielä päällä.

Mä näen sen niin että luovutan vain itse päätelaitteen omistussuhteen jollekin toiselle henkilölle, mutta en samalla haluaisi antaa ko ihmiselle tarkempia tietoja oman sopimukseni sisällöstä, laskutuksesta ym. En usko että tätä edes monikaan ymmärtää. Mutta mun kohdalla tämä ei olisi ongelma senkään puolesta etten itse koskaan möisi päätelaitetta jossa sim-lukitus vielä päällä.

Mikä tuossa on ongelma. Kytkypuhelin on ikäänkuin osamaksulla ostettu puhelin. Kyllähän esim. autokaupoissakin osamaksukauppa selviää rekisteriin merkityistä omistajista. Jos tällaisia tietoja ei halua luovuttaa niin sitten ei pidä ostaa tavaraa osamaksulla/kytkyllä, tai ainakaan myydä osamaksulla/kytkyllä hankittua puhelinta. Sama homma on missä tahansa kaupassa. Myyjä myy pääsääntöisesti omistamiaan tavaroita ja pääsääntöisesti nämä tavarat on kokonaan maksettu. Mitä pahaa siinä on jos myydessä tavaraa paljastaa sen, että se on maksettu kokonaan?

Mitä pahaa siinä on jos myydessä tavaraa paljastaa sen, että se on maksettu kokonaan?

Se ei oo ongelma jos kaikki kunnossa, mutta jos jtn ongelmaa laskujen kanssa niin vituttaisi. Toisaalta, väärinhän se on ostajaa kohtaankin ettei esim. purkua tehtäisi koska myyjä on jättänyt maksuja avoimeksi.

Eniveis: Ongelmaa ei ole jos hoitaa laskut ja myy päätelaitteen kun sim-lukitus purettu. Yleisellä tasolla vain ajattelen sitä että mitä vähemmän muita tietoja jollekin toiselle osapuolelle vuotaa niin sitä parempi.

Veikkaan että Sonera joutuu muuttamaan lähestymistapaansa ja avaamaan kaikki laitteet joissa on 24 tai 12kk soppari päättynyt, saataviaan voivat hakea sitten velkomisjärjestelyillä, mitään oikeutta ei ole pitää puhelinta lukittuna kytkyyn 24kk jälkeen vaikka maksuja on maksamatta. Puhelimen omistus siirtyy kytkykaupassa välittömästi sopimuksen alettua ostajalle, eikä se ole näin ollen verrattavissa osamaksuun. Operaattorit yrittävät kiertää tämän esittämällä että nämä ovat rinnastettavia tapahtumia.

Näin ollen jos minä ostan joltain kytkypuhelimen kesken kytkykauden, niin pitäisin huolen että se aukaistaan sen 2 vuoden jälkeen on maksettu tai ei. Veisin vaikka oikeuteen asti, ja siellä Sonera joutuisi nöyrtymään. koska kytkykauppa ei ole osamaksukauppa.

Mikäli muutoksia tulee niin ne tapahtuu sitten muuallakin kuin Soneralla. Koskee varmasti kaikkia operaattoreita. Ehkä tässä ollaan hiljalleen siirtymässä johonkin automaattiseen sim-lukituksen purkuun tms.

Veikkaan että Sonera joutuu muuttamaan lähestymistapaansa ja avaamaan kaikki laitteet joissa on 24 tai 12kk soppari päättynyt, saataviaan voivat hakea sitten velkomisjärjestelyillä, mitään oikeutta ei ole pitää puhelinta lukittuna kytkyyn 24kk jälkeen vaikka maksuja on maksamatta. Puhelimen omistus siirtyy kytkykaupassa välittömästi sopimuksen alettua ostajalle, eikä se ole näin ollen verrattavissa osamaksuun. Operaattorit yrittävät kiertää tämän esittämällä että nämä ovat rinnastettavia tapahtumia.

Näin ollen jos minä ostan joltain kytkypuhelimen kesken kytkykauden, niin pitäisin huolen että se aukaistaan sen 2 vuoden jälkeen on maksettu tai ei. Veisin vaikka oikeuteen asti, ja siellä Sonera joutuisi nöyrtymään. koska kytkykauppa ei ole osamaksukauppa.

Ei kai opertaattorit noita kytkyjä osamaksukauppoihin rinnasta, en rinnastanut minäkään tuossa aikaisemmassa postissani sen omistusoikeuden siirtymisen kannalta, vaan lähinnä sen kannalta mitä tietoja myyjä haluaa omasta rahatilanteesta/maksukäyttäytymisestään tms. viestittää tavaran ostajalle. Jos ei halua "kertoa" olevansa persaukinen ja ostavansa tavarat osamaksulla tai kytkyillä niin sitten ei myy niitä tavaroita jos se osamaksu/kytky jostain ilmenee. Vertasin myös noita kytkyjä ja osamaksua myös juuri tuossa mielessä. Usein kytky otetaan sen vuoksi, että ei ole kerralla laittaa niin suurta rahaa tiskiin kuten myös usein osamaksukin tapahtuu.

Oikeudellisestihan nuo eivät ole toisiinsa rinnastettavia, enkä usko että edes operaattorit näin väittävät.

Ei kai opertaattorit noita kytkyjä osamaksukauppoihin rinnasta, en rinnastanut minäkään tuossa aikaisemmassa postissani sen omistusoikeuden siirtymisen kannalta, vaan lähinnä sen kannalta mitä tietoja myyjä haluaa omasta rahatilanteesta/maksukäyttäytymisestään tms. viestittää tavaran ostajalle. Jos ei halua "kertoa" olevansa persaukinen ja ostavansa tavarat osamaksulla tai kytkyillä niin sitten ei myy niitä tavaroita jos se osamaksu/kytky jostain ilmenee. Vertasin myös noita kytkyjä ja osamaksua myös juuri tuossa mielessä. Usein kytky otetaan sen vuoksi, että ei ole kerralla laittaa niin suurta rahaa tiskiin kuten myös usein osamaksukin tapahtuu.

Oikeudellisestihan nuo eivät ole toisiinsa rinnastettavia, enkä usko että edes operaattorit näin väittävät.
Siinä mielessä väittävät etteivät suostu aukaisemaan omistamaasi puhelinta sopimuksen päättymisen jälkeen jos on maksuja rästissä.

Jos ei halua "kertoa" olevansa persaukinen ja ostavansa tavarat osamaksulla tai kytkyillä
Semi-:offtopic:

Niin, tai sitten kytkyllä luuri sattuu olemaan jopa 25% halvempi, ja välillä on myös erittäin hyvin hinnoiteltu puhe/data/viestipaketti jota ei saa muuten.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom