Soneran toiminnassa ei kyllä tässä tapauksessä ole mitään ihmeellistä. Kun ostat kytkypuhelimen saat normaalisti mukana myös liittymän ja tämän liittymän maksuilla tämä puhelin lopulta maksetaan "osamaksuina". Tilanne tässähän on seuraava:
- Asiakas A ostaa Soneran kytkypuhelimen ja saa sen mukana liittymän X.
- Asiakas A myy puhelimen henkilölle B, joka jatkaa puhelimen käyttöä omalla Soneran liittymällään Y.
- Asiakas A joutuu edelleen pitämään kytkypuhelimen mukana tulleen liittymänsä X ellei sitä siirretä henkilölle B.
Mikäli A pitää itsellään liittymän X on 24kk täytyttyä puhelin on joko maksettu, ts. liittymän X laskut on maksettu, tai liittymän X laskuja on maksamatta.
Tappelu tässä tapauksessa tuli ilmeisesti seuraavasta. Jotta lukon voi purkaa on operaattorin varmistettava, että laskut on maksettu ja uuden omistajan olisi tietosuojalakien puitteissa voitava todistaa tämä. Mikäli Sonera vain katsoisi koneiltaan, että liittymän X laskut on maksettu, niin tämä käytännössä tarkoittaisi sitä, että uudelle omistajalle vuodetaan tieto siitä onko alkuperäinen omistaja maksanut laskunsa vai ei. Soneran kieltäytyminen kun automaattisesti tarkoittaisi sitä, että alkuperäisellä omistajalla on laskuja rästissä.
Tässä tilanteessa uudella omistajalla oli tarvittavat paperit, jolla todistaa, että puhelin oli kokonaisuudessaan maksettu, joten homma hoitui. Tämän varmistaminen ei ilmeisesti kuitenkaan onnistunut alemman tason asiakaspalvelijoilta, eikä sitä varmaan puhelimitse voisikaan hoitaa, koska Soneralle pitäisi toimittaa kopiot tarvittavista papereista.
Tässä taas haisee tämmöinen massalynkkaus, joka tuntuukin olevan tavallista Facebookissa, kun porukat kiimasillaan lähtevät haukkumaan suuryrityksiä.