Soneran asiakaspalvelua

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu
Kannattaa aina tehdä kauppakirja jos ostaa käytettyä tavaraa.

Itse sain iPhonen lukituksen pois ilman ongelmia. Piti puhelimessa kertoa IMEI-koodi ja kytkeä iTunesiin niin homma oli selvä.
Ihan ymmärrettävää ettei kuka tahansa voi soittaa Soneralle ja tehdä muutoksia. Soneralle faksattu/PDF kauppakirja esimerkiksi olisi varmaankin riittänyt tuossa.

Soneralla kannattaa aina käyttää sitä Varaa aika -sivua, niin soittavat sinulle päin etukäteen sovittuna ajankohtana. Sinne saa muistaakseni myös laittaa hieman infoa siitä, mitä asia koskee.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Aivan heti ensimmäisenä tulee mieleen, että Soneran asiakaspalvelu voisi oma-aloitteisesti soittaa tälle alkuperäiselle omistajalle ja varmistaa asioiden oikea laita. "Joojoo mutkun mä teen vaan mun työtä"

Joo kattelinkin jo että IL kerkesi jo asiaan tarrautua, ja puhelinvertailu.com... on hurjaa kyllä. :david:

Aivan heti ensimmäisenä tulee mieleen, että Soneran asiakaspalvelu voisi oma-aloitteisesti soittaa tälle alkuperäiselle omistajalle ja varmistaa asioiden oikea laita. "Joojoo mutkun mä teen vaan mun työtä"

Edelleenkin joudun Soneraa puolustamaan (vaikka ei ehkä pitäisi) mutta kyllä he aivan oikein toimivat ja perustelut ovat järkevät ja täysin oikeelliset jotka Soneran lakimies Karol Mattila on Iltalehdelle antanut. Näin se vain menee.

Ymmärrän että puhelimen ostaneen henkilön mielestä asiat on tehty turhan vaikeiksi, mutta pääsääntöisesti tuo on erittäin hyvä ja toimiva linjaus. Periaatteessa samaan syssyyn voisi haukkua Elisan, Saunalahden, Tele Finlandin ja DNA:nkin koska täsmälleen sama sääntö on jokaisella operaattorilla.

Ja mitä tulee tuohon asiakkaan perään soitteluun. Operaattorin asiakaspalvelussa on n. 1000 muuta prioriteetti ykkösenä olevaa asiaa, kuin jonkun random-tapauksessa tehdyn sim-lukituksen aikana edelleen myydyn päätelaitteen alkuperäisen omistajan tavoittaminen. Asiakashan ei välttämättä ole itsekään enää ko operaattorilla, on voinut vaihtaa puhelinnumeroaan ja uudet numerotiedot voivat olla salaisia. Ei siis ihan niin yksinkertainen homma.

Vaikka itsekin haluaisin pelastaa koko maailman niin se ei ole mahdollista. Joku roti tähänkin touhuun.

Edelleen kiinnostaisi tietää riittäisikö kauppakirjan esittäminen. Sillä tavalla Sonera saisi varmuuden siitä, että puhelin on oikeaoppisesti myyty toiselle eikä alkuperäisellä ostajalla ole mitään purkua tai muita muutoksia vastaan eikä puhelin ole esim. varastettu. Ja miksei tämä puhelimen ostaja voi pyytää alkuperäistä ostajaa laittamaan viestiä tai kirjoittamaan jotain valtakirjaa asian johdosta.

Vaihdoin tossa äskettäin laajakaistan soneralta saunalahdelle, kun edellinen soneran tarjous-soppari tuli päätökseensä. Soneran asiakaspalvelusta sitten soitettiin mulle, että olenko ihan varma tästä ja että minkä tähden vaihdoin operaattoria. Eihän siinä mitään, mutta voi vittu sitä tapaa millä tämä akka hoiti asian, hirveetä syyllistämistä ja saunalahden dissaamista ja ehdotti tuon uuden liittymän mitätöimistä. Soneran 8M + mokkula 29e/kk ois kuulemma ollut parempi kuin tämä uusi 10M + mokkula + mobiililaajakaista 28e/kk. Okei...

Ei soneran tuotteissa tai palveluissa (poislukien asiakaspalvelu) sinänsä ole mitään vikaa, tämä edellinenkin liittymä oli edullisin sillä hankintahetkellä. Mutta tosta puhelusta jäi sen verran paskan maku suuhun, ettei ikinä enää soneraa mulle kiitos.

Sen verran heitän lusikkani soppaan että Soneraa joudun hieman "puolustamaan" vaikka kilpailija onkin
Edelleen kiinnostaisi tietää riittäisikö kauppakirjan esittäminen. Sillä tavalla Sonera saisi varmuuden siitä, että puhelin on oikeaoppisesti myyty toiselle eikä alkuperäisellä ostajalla ole mitään purkua tai muita muutoksia vastaan eikä puhelin ole esim. varastettu. Ja miksei tämä puhelimen ostaja voi pyytää alkuperäistä ostajaa laittamaan viestiä tai kirjoittamaan jotain valtakirjaa asian johdosta.
Kerrotko meille?
Mitä jos myyjä on kuollut perillisittä/ilman läheistä henkilöä?

Mitenköhän toi sopimus edes on voimassa, kun sehän on määritelty siihen että sopimus aika on 24kk ja tuossa tapauksessa se on käsittääkseni jo ylittynyt, joten eihän tuo sopimus siten ole enää edes pätevä??

Mielestäni alkuperäinen postaaja olisi voinut myös lainata tuon lopputuloksen eli kuinka Sonera lopulta myöntyi reklamaatioon ja poisti lukituksen. Nyt tämä ketju antaa kuvan, että Sonera ei anna periksi ja pitää ehdoistaan kiinni.

Sonera ei ehkä ole paras yritys millään mittarilla mitattuna, mutta omastakin mielestä tuo asiakaspalvelun viestienvaihto oli asiallista. Johonkin se raja pitää vetää, muutoin vaikea estää väärinkäytökset joita on varmasti paljon Suomessa. Asiakaspalvelijoilla harvoin on näissäkään tilanteissa päätäntävaltaa joten pelataan varman päälle ohjeistuksen mukaan. Yrityksillä on sitten erikseen reklamaatiosastot jotka päättävät asiat niiden edettyä kuluttajaneuvontaan asti. Asiakaspalvelu olisi varmasti voinut hoitaa asian toisin ja antaa periksi viimeistään todistetun sopimusehtovirheen tultua ilmi. Juridisesti tuon virheen luulisi ainakin jossain määrin sitovan myös Soneraa eivätkä he voi vain ilmoittaa jättävänsä noudattamatta faktaa minkä ovat vahingossa ehtoisinsa kirjanneet.

Kerrotko meille?
En tiedä. Ihmettelen jossei riittäisi.
No ostajan pitänee tehdä pieni riskiarvio siitä, onko myyjä potentiaalisesti kohta yksin kuoleva jos ostaa häneltä lukitun kytkypuhelimen käytettynä.

Mitä pitäisit siitä, että iPhonesi varastettaisiin ja varas olisi purkanut lukituksen ja pistänyt sinne oman liittymänsä? Itse en olisi kovin iloinen.

Kerrotko meille?

En osaa sanoa siihen että mitä jos ei ole ketään "kuolinpesässä" (päätelaite kuuluu kuolinpesälle asiakkaan kuollessa). Ei ole vuosikausien aikana tullut vastaan yhtään tapausta jossa asiakas olisi kuollut eikä kukaan olisi kuolinpesän virallinen hoitaja. Jokuhan se kai aina on.

Mitä tulee tuohon valtakirjaan. Onnistuu. Valtakirjalla voi valtuuttaa toisen henkilön saamaan määrättyjä oikeuksia. Esimerkki: Axelpass Tommi Hetu xxxxx luovuttaa MissEvilEve hetu xxxx oikeuden hallita liittymäänsä xxxx täysivaltaisesti, mukaanlukien liittymän irtisanominen. Päiväys ja molempien allekirjoitus => Sopimuspaperit skannataan tai faxataan oman operaattorin myymälästä asiakaspalveluun. Osittaiset tai täydet valtuutukset on mahdollista antaa valtakirjalla. Kauppakirja/valtakirja esim tuosta kytkyjutusta olisi pitänyt tehdä, missä liittymän virallinen omistaja luovuttaa purkukoodin saamisoikeuden määrätylle henkilölle kirjallisesti.

En tiedä. Ihmettelen jossei riittäisi.

Mitä pitäisit siitä, että iPhonesi varastettaisiin ja varas olisi purkanut lukituksen ja pistänyt sinne oman liittymänsä? Itse en olisi kovin iloinen.

Tässä yksi tärkeimpiä syitä miksei purkukoodia luovuteta kovin heppoisesti (jos ollenkaan) kenellekään muulle kuin sopimuksen tehneelle henkilölle. Itselläni palaisi käämit täysin jos joku p-reikä saisi mun lukituksen purettua tuosta vaan soittelemalla aspaan.

Tilasin jokunen vuosi takaperin netin soneralta... sain kuitenkin huomattavasti halvemmalla netin muualta, joten jätin soneran paketin postiin. No laskuahan sieltä rupesi silti tulemaan, vaikka en ollut käynyt koko pakettia enkä täyttänyt sopimusta. Soittelin soneralle jossa sanottiin että tuossa liittymässäni on 2 vuoden SOPIMUS, sopimus jota ei siis ollut edes täytetty. Sanoivat että se on nyt 2 vuotta maksettava että eipä mahda mitään. Kuluttaja-asiamies palautti kuitenkin herrat siellä maanpinnalle eikä laskujakaan enää tullut.

Tässä yksi tärkeimpiä syitä miksei purkukoodia luovuteta kovin heppoisesti (jos ollenkaan) kenellekään muulle kuin sopimuksen tehneelle henkilölle. Itselläni palaisi käämit täysin jos joku p-reikä saisi mun lukituksen purettua tuosta vaan soittelemalla aspaan.
Eikös noi IMEI koodin perusteella jäljitellä eikä numeron ja tuossa tapauksessahan ko herralla oli sekä kuitti osto tapahtumasta sekä alkuperäinen kuitti jolla iphone oli liikkeestä ostettu.

Eikös noi IMEI koodin perusteella jäljitellä eikä numeron ja tuossa tapauksessahan ko herralla oli sekä kuitti osto tapahtumasta sekä alkuperäinen kuitti jolla iphone oli liikkeestä ostettu.

Umm... Jäljitetä mitä siis?

Purkukoodin saamiseksi tarkistetaan henkilöllisyys sekä IMEI-koodi, ja se että se vastaa päätelaitteessa olevaa sekä sopimukseen merkittyä imeitä. Jos on varastettu puhelin eikä siitä ole ilmoitettu erikseen viranomaispalveluun (yleisimmin ei ole, vain tilapäinen sulku liittymälle ja sim-kortin vaihto), niin eihän sitä mistään tiedä. Puhelimen asettamisen mustalle listalle tekee hyvin harva. Vaatii rikosilmoituksen tekoa josta käy ilmi IMEI-koodi, sekä rikosilmoituksesta kopion lähettämistä viranomaispalveluun.

Toisin sanoen = jos löydän/pöllin sim-lukitun puhelimen jossa ei ole enää 24kk sopimus voimassa, voisin soittaa asiakaspalveluun ja vaatia itselleni purkukoodia. (Oletetaan siis että oma sim-korttini ei puhelimessa toimi tai en voi myydä sitä eteenpäin koska se on lukittu). Olisi aika kiva temppu omistajalle että purkukoodi on luovutettu jollekin random soittajalle ja näin päätelaite on vapautunut kaikkien käytettäväksi.

Tuossa esimerkkitapauksessa oli ostokuitit sun muut, ja tapauskohtaisestihan voidaan joustaa. Mitä ilmeisemmin tuossa keississä siis joustettiin koska ostokuitti löytyi.

Umm... Jäljitetä mitä siis?

Purkukoodin saamiseksi tarkistetaan henkilöllisyys sekä IMEI-koodi, ja se että se vastaa päätelaitteessa olevaa sekä sopimukseen merkittyä imeitä. Jos on varastettu puhelin eikä siitä ole ilmoitettu erikseen viranomaispalveluun (yleisimmin ei ole, vain tilapäinen sulku liittymälle ja sim-kortin vaihto), niin eihän sitä mistään tiedä. Puhelimen asettamisen mustalle listalle tekee hyvin harva. Vaatii rikosilmoituksen tekoa josta käy ilmi IMEI-koodi, sekä rikosilmoituksesta kopion lähettämistä viranomaispalveluun.

Toisin sanoen = jos löydän/pöllin sim-lukitun puhelimen jossa ei ole enää 24kk sopimus voimassa, voisin soittaa asiakaspalveluun ja vaatia itselleni purkukoodia. (Oletetaan siis että oma sim-korttini ei puhelimessa toimi tai en voi myydä sitä eteenpäin koska se on lukittu). Olisi aika kiva temppu omistajalle että purkukoodi on luovutettu jollekin random soittajalle ja näin päätelaite on vapautunut kaikkien käytettäväksi.

Tuossa esimerkkitapauksessa oli ostokuitit sun muut, ja tapauskohtaisestihan voidaan joustaa. Mitä ilmeisemmin tuossa keississä siis joustettiin koska ostokuitti löytyi.
Niin se mun mielestä pitäiskin mennä, että jos menet paikan päälle slevittämään esim just noiden dokumenttien kanssa asiaa niin se kuuluisikin avata. Noi asiakas palvelun aikaisemmat viestit kun ei sitä optiota antaneet. EI se tosiaan kauheen fiksua olekkaan puhelimessa noita hoidellakkaan tai ainakaan turvallista asiakkaille.

^ Joo eivät antaneet ei. Mutta toisaalta ei mun mielestä tarvisikaan. Säännöt, lait ja sopimukset on tehty noudatettaviksi ja suurimmaksi osaksi ne on tehty asiakkaan parasta ajatellen.

On niin usein tullut nähtyä/kuultua räyhääviä vaimoja/aviomiehiä/kumminkaimoja ym kun eivät saa puk-koodia toisen liittymälle tai laskujen tietoja ja tarkkoja puheluerittelyjä. Pitäisi uskoa kun "mähän oon sen ja sen vaimo/mies/sitäjatätä", just. No voipi olla mutta mistäs tiedetään että liittymän omistajalle on ok että se toinen saa puhelimen auki, puhelutiedot esiin, puheluerittelyt luettaviksi ja laskujen tarkat tiedot itselleen jne. Ei mistään. Sitten kun kääntää asian toisinpäin että haluaisitko sinä että esim minä voisin täältä soitella ja vaatia tietoja sinun liittymästäsi, sanoen vaan että joo oon sun tyttöystävä/kaveri ja sulle se on ihan ok... Varmasti olisi juu :D

Yleisesti siis mieluummin liian tiukkaa kuin liian löyhää. Minä en ainakaan halua että mun liittymäasioita pääsisi ventovieraat ronklaamaan millään tavoin.

En osaa sanoa siihen että mitä jos ei ole ketään "kuolinpesässä" (päätelaite kuuluu kuolinpesälle asiakkaan kuollessa). Ei ole vuosikausien aikana tullut vastaan yhtään tapausta jossa asiakas olisi kuollut eikä kukaan olisi kuolinpesän virallinen hoitaja. Jokuhan se kai aina on.

Mitä tulee tuohon valtakirjaan. Onnistuu. Valtakirjalla voi valtuuttaa toisen henkilön saamaan määrättyjä oikeuksia. Esimerkki: Axelpass Tommi Hetu xxxxx luovuttaa MissEvilEve hetu xxxx oikeuden hallita liittymäänsä xxxx täysivaltaisesti, mukaanlukien liittymän irtisanominen. Päiväys ja molempien allekirjoitus => Sopimuspaperit skannataan tai faxataan oman operaattorin myymälästä asiakaspalveluun. Osittaiset tai täydet valtuutukset on mahdollista antaa valtakirjalla. Kauppakirja/valtakirja esim tuosta kytkyjutusta olisi pitänyt tehdä, missä liittymän virallinen omistaja luovuttaa purkukoodin saamisoikeuden määrätylle henkilölle kirjallisesti.

Itseasiassa päätelaite kuuluu sille jolle se on tämän kytkyn aukaisijan toimesta myyty. Kyselin vain tätä sinulta kun näitä hommia ilmeisesti työksesi teet, että jos tuon purkukoodin antaminen on kiellettyä kaikille muille kuin kytkypaketin aukaisijalle miten tällaisissa esimerkkitilanteissa sitten meneteltäisiin. Jos näissä tilanteissa koodin voi luovuttaa niin mikä kieltää sen luovuttamisen jos tarvittavat dokumentit löytyy. Esim. alkuperäinen kuitti ja sitten vaikkapa katkeamaton siirtoketju koodin pyytäjälle. Itse en näkisi tuossa mitään epävarmuutta tuon koodin luovuttamisen suhteen. On se kyllä jotain vittuilun tyylistä jos kaikki dokumentit löytyy mutta alkuperäinen kytkyostaja on ottanut hatkat eikä koodia anneta. Soneralle, kuten varmaan myös muille operaattoreille varmasti kuitenkin sopii, että puhelimen käyttöä kuitenkin jatketaan (oli se varastettu tai ei) kunhan se tapahtuu po. operaattorin liittymällä, eikös?

Itseasiassa päätelaite kuuluu sille jolle se on tämän kytkyn aukaisijan toimesta myyty. Kyselin vain tätä sinulta kun näitä hommia ilmeisesti työksesi teet, että jos tuon purkukoodin antaminen on kiellettyä kaikille muille kuin kytkypaketin aukaisijalle miten esim. tällaisissa tilanteissa sitten meneteltäisiin. Jos näissä tilanteissa koodin voi luovuttaa niin mika kieltää sen luovuttamisen jos tarvittavat dokumentit löytyy. Esim. alkuperäinen kuitti ja sitten vaikkapa katkeamaton siirtoketju koodin pyytäjälle. Itse en näkisi tuossa mitään epävarmuutta tuon koodin luovuttamisen suhteen. On se kyllä jotain vittuilun tyylistä jos kaikki dokumentit löytyy mutta alkuperäinen kytkyostaja on ottanut hatkat. Soneralle, kuten varmaan myös muille operaattoreille varmasti kuitenkin sopii, että puhelimen käyttöä kuitenkin jatketaan (oli se varastettu tai ei) kunhan se tapahtuu po. operaattorin liittymällä, eikös?

Päätelaitteen omistussuhde on voinut muuttua jälkeenpäin (vaikka useampaankin otteeseen), mutta ehtojen mukaan vain operaattorin kanssa sopimuksen tehneellä henkilöllä on oikeus purkukoodiin. Kuten tuossa aiemmin totesin, mikäli löytyy jotain kauppakirjaa/valtakirjaa tms dokumenttia niin tapauskohtaisesti noissa varmasti joustetaan, ja käsitykseni mukaan nytkin oli joustettu kun henkilö pystyi luotettavasti todistamaan sen että omistussuhde on hänelle siirtynyt.

Tälläisiä tapauksia pidän kuitenkin suht harvinaisina. Itse en ole törmännyt kertaakaan tilanteeseen jossa purkukoodista olisi muodostunut ongelma. Useimmiten päätelaitteet taitavat pysyä alkuperäisillä omistajillaan tai vähintäänkin perhepiirissä.

omastakin mielestä tuo asiakaspalvelun viestienvaihto oli asiallista
Näinpä. En itse ihan näe missä kohtaa "Sonera vain vittuilee"... parissa kohtaa on korkeintaan havaittavissa että menee asteen verran hermot koko esityksen sankarin vittuiluun.

Ihmeen moni tuntuu tuolla Feisbuukissakin tuomitsevan Soneran pelkän Iltalehden uutisen mukaan, tai muun sekunnin mutuilun.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom