- Ikä
- 48
Sonera vaatii aivan oman viestiketjunsa, kyllä sieltä tulee välillä (useimmiten) semmoista sontaa ulos että oksat pois.
Tässäpä erään iPhonen tarina, muitakin kokemuksia saa pistää:
Lähde (joka varmaan poistetaan pian)
http://www5.sonera.fi/keskustele/viewtopic.php?f=97&t=6205
Tässäpä erään iPhonen tarina, muitakin kokemuksia saa pistää:
asiakas sanoi:Olen ostanut yli 2v sitten käytetyn iPhonen, joka on ollut SIM-lukittuna Soneran verkkoon.
Soitin asiakaspalveluun, mutta lukitusta ei suostuttu poistamaan koska en ole "puhelimen omistaja". Olen puhelimen omistaja, minulla on siitä jopa kuitti. Tämän kerrottuani, jatkettiin että "et ole puhelimen juridinen omistaja". Olen, minulla on siitä jopa kuitti. Toistanko itseäni?
Minulla ei ole mitään tekemistä alkuperäisen laitteen omistajan kanssa, hän on minulle puhelimen myynyt ja kertonut, että se on kahden vuoden ajan lukittu Soneran verkkoon. Olen käyttänyt puhelinta nyt reilut kaksi vuotta Soneran verkossa (joskin Tele Finlandin liittymällä). Soneralla ei pitäisi olla puhelimen suhteen enää mitään vaateita, he eivät ole puhelimen omistajia - edes "juridisesti".
Asiakaspalvelija ystävällisesti opasti, että ei kannattaisi ostaa käytettyjä laitteita. Ahaa, kiitos vinkistä! Tällä kertaa riski näyttää rajoittuvan operaattorin hölmöilyyn.
Mutta eipä siinä mitään jatkan asian selvittelyä kuluttaja-asiamiehen kanssa.
sonera sanoi:Hei Stenu. Että lukitus saadaan purettua tässä tilanteessa, puhelimen alkuperäisen omistajan täytyy olla yhteydessä asiakaspalveluumme 0200 17 000 ma-pe 8-20 la 9-16.30.
Ps. Olethan sinäkin jo tutustunut Facebook-sivuihimme ja liittynyt tykkääjiin? http://www.facebook.com/sonera
asiakas sanoi:No mitäpä luulet olenko liittynyt tykkääjiin?
Ei alkuperäisellä omistajalla ja minulla ole mitään tekemistä keskenämme eikä minulla ole mitään hajua mistä hänet voisin tavoittaa - saati että häntä koko asia voisi kiinnostaa vähääkään. Entä jos hän on kuollut? Perikuntaanko yhteys? Vai pesänhoitajaan?
Tilanne on absurdi ja kummastelen että tällaista keskustelua edes käydään?
Asiakaspalvelija ei suostunut edes antamaan yhteystietoja asioista päättävään tahoon.
sonera sanoi:Asiakaspalvelumme ei koskaan luovuta asiakastietoja kenellekkään muulle kuin itse asiakkaalle. Näin kunnioitamme asiakkaan yksityisyyden suojaa ja noudatamme lakeja. Lukitusta ei myöskään pureta kenenkään muun kuin puhelinsopimuksen tehneen asiakkaan pyynnöstä. Poikkeuksena mainitsemasi mahdollinen kuolintapaus. Tällöin lukituksen purku tehdään ainoastaan lähimmän omaisen pyynnöstä.
asiakas sanoi:En ole missä tapauksessa kiinnostunut kenenkään asiakastiedoista. Olen kiinnostunut poistamaan yli 2v vanhasta kytkypuhelimesta operaattorilukituksen. Miten se liittyy asiakastietoihin?
sonera sanoi:Lukituksen purkamisen yhteydessä asiakaspalvelun täytyy käsitellä ja tarkistaa luottamuksellisia tietoja asiakkaan kanssa. Näiden yhteydessä käsitellään asiakastietoja. Esimerkiksi kyseinen puhelin täytyy olla maksettu Soneralle kokonaisuudessaan ennen kuin lukitusta puretaan. Tällaisia tietoja asiakaspalvelu voi käydä läpi ainoastaan alkuperäisen asiakkaan kanssa. Toivottavasti saat puhelimen alkuperäiseen omistajaan yhteyden ja hän hoitaa lukituksen purkamisen.
asiakas sanoi:Minulla on myös myyjän aikanaan Soneralta saama kuitti, jossa lukee, että puhelin on kertamaksulla maksettu. Mitä muita tietoja vielä tarvitaan puhelimen vapauttamiseksi operaattorilukituksesta? Perustelut eivät ole mielestäni tähän mennessä olleet millään mittarilla järkeviä.
Ja jos näillä keinoin väkisin yritetään pitää asiakkaasta kiinni, niin vaikutus on kyllä aivan täsmälleen päinvastainen.
sonera sanoi:Stenu: Puhelimen purkukoodi luovutetaan määräaikaisuuden päättymisen jälkeen vain ja ainoastaan puhelimen alkuperäiselle omistajalle, joka on tehnyt aikoinaan määräaikaisen sopimuksen laitteesta sekä liittymästä Soneran kanssa. Sillä ei ole merkitystä onko laite maksettu kertasuorituksella vai kuukausierissä. Kun määräaikaisuus on päättynyt, ja puhelin kokonaisuudessaan maksettu, lukitus puretaan yhdessä asiakkaan kanssa. Ja tässä sinun tapauksessasi alkuperäisen asiakkaan kanssa, koska sopimus laitteesta on on alun perin hänen kanssaan solmittu. Joka tapauksessa ole yhteydessä henkilöön jolta puhelimen olet ostanut ja sovi hänen kanssaan kuinka toimitte lukituksen purun suhteen.
asiakas sanoi:Miksi ihmeessä sitten teidän internet-sivuilla lukee näin. Eikö tuo "automaattisesti" luulisi olevan automaattisesti, eikä edellisen omistajan pyynnöstä?
"iPhonen SIM-lukitus puretaan automaattisesti kytkylaitteen sopimuskauden päätyttyä. SIM-kortin vaihtuessa iPhone on aktivoitava uudelleen iTunes-ohjelmalla. Ohjeita saat Omilta Sivuilta Liittymänhallinnasta sekä asiakaspalvelusta. ]."
Sivusto oli: http://www5.sonera.fi/ohjeet/SIM-lukituksen_purku
sonera sanoi:Hei rasone: Sivuillamme asia on ilmaistu hieman virheellisesti, ja laitan siitä toki palautetta eteenpäin. "Automaattisesti" sanalla tarkoitetaan sitä, että vapautamme lukituksen asiakaspalvelusta käsin. Muissa puhelinmalleissa asiakkaan täytyy itse purkaa lukitus laitteelta näpyttelemällä koodit.
Vapauttaminen edellyttää kuitenkin sitä, että alkuperäisen asiakkaan tulee olla yhteydessä asiakaspalveluumme. Lukituksen vapautuksen jälkeen riittää, että asiakas kytkee laitteen iTunes-ohjelmaan ja vahvistaa lukituksen purun.
Ps. Olethan sinäkin jo tutustunut Facebook-sivuihimme ja liittynyt tykkääjiin? http://www.facebook.com/sonera
asiakas sanoi:Noniin, asiahan etenee vauhdilla. Kuluttajaneuvonta soitti selvityspyyntöni pohjalta, kävimme läpi asiaan liittyvät seikat ja yhdessä ihmettelimme Soneran toimintaa. Kuluttaja-asiamies ottaa yhteyttä Soneraan ja pui asiaa heidän kanssaan.
Mielenkiinnolla odotan seuraavaa käännettä.
asiakas sanoi:Eipä onnistunut Kuluttaja-asiamiehen neuvotteluyritykset Soneran kanssa.
Asian käsittely siirtyy Kuluttajariitalautakunnalle. Valitettavasti käsittelyajat ovat luokkaa yksi vuosi, mutta katson asian sen verran merkittäväksi, että se kannattaa selvittää. Tämä menettely ei pitkän kestonsa vuoksi poista ongelmaa minun kohdaltani, joten vaihdan puhelinta (liittymien pitäminen Soneralla ei enää tämän tapauksen jälkeen tule kysymykseen).
Ja ei, en edelleenkään "Tykkää Facebookissa", kun en nyt varsinaisesti tykkää muutenkaan.
Lähde (joka varmaan poistetaan pian)
http://www5.sonera.fi/keskustele/viewtopic.php?f=97&t=6205